Importeren Audi A3 uit Duitsland

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik hoop heel erg dat jullie mij van advies kunnen voorzien over het importeren van een auto uit Duitsland. Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en ik ben het meest gecharmeerd van de Audi A3. Nu lijkt het voordeliger te zijn om deze te importeren uit Duitsland dan hem in Nederland te kopen. Ik heb echter heel weinig verstand van auto's en weet niet goed waar ik op moet letten buiten de reguliere eigenaardigheden (onderhoud, km stand in overeenstemming met het boekje, of hij ongevalsvrij is, hoeveel eigenaren, hoe hij rijdt, etc.). Ik denk erover om deze auto te gaan bezichtigen. Duitsland is voor mij wel beste een stuk rijden en misschien kan iemand met meer verstand van auto's dan ik me vertellen of op basis van de advertentietekst het wel de moeite waard is om bij deze auto te gaan kijken? Ik heb al navraag gedaan naar de exacte km stand, die is ruim 102654 km (wel bijzonder dat ze dat niet precies in de tekst zetten). Zijn er nog andere gekken dingen die jullie opvallen?

Bij voorbaat alvast heel veel dank voor jullie hulp!
 
Heb je al geprobeerd in eigen land voor een dergelijke auto? Bij import moet je toch ook nog BPM betalen?
Misschien valt er nog af te dingen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a3/46350798
 
speedtouch zei:
Heb je al geprobeerd in eigen land voor een dergelijke auto? Bij import moet je toch ook nog BPM betalen?
Misschien valt er nog af te dingen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a3/46350798

Dit is (ook) Duitse import. Dus twijfelachtig of de km-stand wel klopt. BPM-bedrag zal trouwens niet zo veel voorstellen.
 
Yep, naar gezocht maar ik vind weinig goede en nog enigszins betaalbare opties. Vandaar ook het plan om een auto te importeren.
 
Meeuw zei:
speedtouch zei:
Heb je al geprobeerd in eigen land voor een dergelijke auto? Bij import moet je toch ook nog BPM betalen?
Misschien valt er nog af te dingen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a3/46350798

Dit is (ook) Duitse import. Dus twijfelachtig of de km-stand wel klopt. BPM-bedrag zal trouwens niet zo veel voorstellen.

BPM ligt rond de €930
 
Meeuw zei:
speedtouch zei:
Heb je al geprobeerd in eigen land voor een dergelijke auto? Bij import moet je toch ook nog BPM betalen?
Misschien valt er nog af te dingen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a3/46350798

Dit is (ook) Duitse import.

Klopt, maar dan is voor TS de import al afgewikkeld.
 
Die A3 ziet er op zich niet verkeerd uit. Je krijgt er zo te zien ook winterbanden + verse APK bij. In Duitsland is die 2 jaar geldig, wat de RDW ook over neemt. Bedenk wel dat je nu misschien wat minder uit geeft, maar op het moment dat je deze weer wil verkopen, zal hij minder opbrengen omdat het een import is. Je kunt de verkoper vragen om export platen te regelen zodat het ophalen ook niet zo'n probleem hoeft te worden.

Wel even uitzoeken of de TSI motor van dit bouwjaar ondertussen wat betrouwbaarder is, zo'n goede reputatie hebben bepaalde versies niet.
 
Als je geen verstand van auto's hebt zou ik niet aan zelf importeren beginnen. Er zijn genoeg bedrijfjes die je daarmee van dienst kunnen zijn, en door hun extra kennis en kunde hoeft dat geeneens veel duurder uit te vallen (lagere BPM aanslag, afdingen bij aankoop).
 
TYN zei:
Als je geen verstand van auto's hebt zou ik niet aan zelf importeren beginnen. Er zijn genoeg bedrijfjes die je daarmee van dienst kunnen zijn, en door hun extra kennis en kunde hoeft dat geeneens veel duurder uit te vallen (lagere BPM aanslag, afdingen bij aankoop).
Waarom zou je verstand van auto's moeten hebben om er eentje te importeren? Uiteindelijk is het koopproces zelf, hetzelfde. Je zult alleen wat meer papierwerk moeten doen, wat best leuk kan zijn, plus dat je eventueel met een taalbarriere zit. Hoewel Lingen dusdanig dicht bij Nederland ligt dat er een kans bestaat dat ze misschien wat Nederlands begrijpen.
 
EVV zei:
Die A3 ziet er op zich niet verkeerd uit. Je krijgt er zo te zien ook winterbanden + verse APK bij. In Duitsland is die 2 jaar geldig, wat de RDW ook over neemt. Bedenk wel dat je nu misschien wat minder uit geeft, maar op het moment dat je deze weer wil verkopen, zal hij minder opbrengen omdat het een import is. Je kunt de verkoper vragen om export platen te regelen zodat het ophalen ook niet zo'n probleem hoeft te worden.

Wel even uitzoeken of de TSI motor van dit bouwjaar ondertussen wat betrouwbaarder is, zo'n goede reputatie hebben bepaalde versies niet.

Dank voor je reactie. Ik realiseerde me nal dat ik er bij verkoop waarschijnlijk niet hetzelfde voor krijg als in de situatie dat deze auto niet geïmporteerd zou zijn. Ik weet verder ook dat exportplaten nodig zijn. Het proces van importeren is me ook duidelijk. Wat ik vooral graag wil weten is of dit een goede auto lijkt, of er in de advertentie eigenaardigheden staan die mij niet opvallen en waar ik bij een proefrit op moet letten. Zijn er bepaalde dingen die ik moet bekijken bijvoorbeeld? Dank ook voor je tip over de TSI motor, hoe kom ik daarachter?
 
EVV zei:
Waarom zou je verstand van auto's moeten hebben om er eentje te importeren? Uiteindelijk is het koopproces zelf, hetzelfde. Je zult alleen wat meer papierwerk moeten doen, wat best leuk kan zijn, plus dat je eventueel met een taalbarriere zit. Hoewel Lingen dusdanig dicht bij Nederland ligt dat er een kans bestaat dat ze misschien wat Nederlands begrijpen.

Nee, voor het importproces zelf is dat niet van belang uiteraard. Maar wellicht zijn er hartgrondige redenen waarom juist deze auto geen goede aankoop is, wie weet. Is niet te zien vanaf een advertentie, en is ook niet te zien als je het ding als leek gaat bezichtigen en een rondje om de kerk doet.

Nogmaals, ik denk dat met het inschakelen van een gespecialiseerd bedrijf je onder aan de streep wellicht een paar honderd euro duurder uit bent. Maar met het kleinere risico en de tijd die je zelf overhoudt, lijkt me dat in ieder geval een overweging waard.
 
Lot 1093256 zei:
Dank ook voor je tip over de TSI motor, hoe kom ik daarachter?

google?
https://www.google.com/search?rlz=1C1SQJL_nlNL800&sxsrf=ACYBGNR-yzkE2zKEf8Khiw45SCcCZwD_rw%3A1572002193326&source=hp&ei=kdmyXdOrEZDTwAL76YCYDQ&q=problemen+tsi+motoren&oq=problemen+TSI&gs_l=psy-ab.1.0.0l4j0i22i30l6.2239.7191..11581...0.0..0.134.795.11j2......0....1..gws-wiz.......0i131j35i39.6qx-8XPKcM4
 
Lot 1093256 zei:
EVV zei:
Die A3 ziet er op zich niet verkeerd uit. Je krijgt er zo te zien ook winterbanden + verse APK bij. In Duitsland is die 2 jaar geldig, wat de RDW ook over neemt. Bedenk wel dat je nu misschien wat minder uit geeft, maar op het moment dat je deze weer wil verkopen, zal hij minder opbrengen omdat het een import is. Je kunt de verkoper vragen om export platen te regelen zodat het ophalen ook niet zo'n probleem hoeft te worden.

Wel even uitzoeken of de TSI motor van dit bouwjaar ondertussen wat betrouwbaarder is, zo'n goede reputatie hebben bepaalde versies niet.

Dank voor je reactie. Ik realiseerde me nal dat ik er bij verkoop waarschijnlijk niet hetzelfde voor krijg als in de situatie dat deze auto niet geïmporteerd zou zijn. Ik weet verder ook dat exportplaten nodig zijn. Het proces van importeren is me ook duidelijk. Wat ik vooral graag wil weten is of dit een goede auto lijkt, of er in de advertentie eigenaardigheden staan die mij niet opvallen en waar ik bij een proefrit op moet letten. Zijn er bepaalde dingen die ik moet bekijken bijvoorbeeld? Dank ook voor je tip over de TSI motor, hoe kom ik daarachter?
Zover ik kan zien staan er geen rare dingen in de advertentie. Mooi dat je je al verdiept hebt in het importeren. Ik heb zelf 10 jaar geleden eens een auto geïmporteerd en vond het allemaal best meevallen. Volgens bepaalde websites is er rond 2012 een nieuwe versie van de 1.4 motor geïntroduceerd die beter is. Of alle problemen opgelost zijn zou ik niet weten, ik houd me niet zo bezig met VAG producten, maar daar zou inderdaad google wel antwoord op kunnen geven.

Houd er wel rekening mee dat het overschrijven van een auto in Duitsland niet zo makkelijk gaat als in Nederland. Soms is het niet op zaterdag mogelijk of heb je lange wachtrijen. Mocht je naar Meppen moeten voor platen dan is de zaterdag berucht voor de wachtrij.
 
Zelf ook een keer in Lingen een Golf 6 gekocht. De zaterdag erop met om 8 uur de auto afgerekend en met de Duitse garageplaten naar Meppen gereden waar de dichtstbijzijnde Strassenverkehrambt zit. Na een uurtje had ik mijn 30 dagen kenteken. Na 3 weken ben ik zonder afspraak naar het RDW geweest om te keuren. Alles bij elkaar rond de 300 euro aan kosten (keuren, luxe kentekenplaten en Duitse Zollkenzeichen.). Dit is dus exlusief BPM. Mijn hudige auto heb ik bij een dealer gekocht dus die had zelf de Duitse Zoll-kentekens geregeld, was dus alleen auto ophalen! Succes en mooie A3!
 
Ik ben ook van plan een auto te importeren uit duitsland. Als ik via de site van de overheid kijk zie ik een aantal rekenregels voor het berekenen van de jet BPM, daar kom ik al gauw uit op enkele duizenden euro's. Hoe kom jij op €930? ben erg benieuwd
 
Zakki 4118081 zei:
Ik ben ook van plan een auto te importeren uit duitsland. Als ik via de site van de overheid kijk zie ik een aantal rekenregels voor het berekenen van de jet BPM, daar kom ik al gauw uit op enkele duizenden euro's. Hoe kom jij op €930? ben erg benieuwd

Wat voor auto probeer je te importeren?
Welk jaar?
Welke motor

Zijn allemaal al heel belangrijke variabelen. Ik kan ook roepen dat ik voor een auto uit 2016 slechts op 600 bpm zat....maar dan hebben we het over een Aygo. :p
Dus dat is wel belangrijk om erbij te vermelden. ;)
 
Terug
Bovenaan