Hij moet technisch in orde zijn en voldoen aan de eisen van het bouwjaar. Dat moet niet zo'n probleem zijn, maar er kunnen aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld de achterdeuren kunnen bij een Uaz 452 helemaal open, waardoor de achterlichten geblokkeerd worden. Dat mag in Europa niet. De achterlichten moeten altijd zichtbaar blijven. Dus drie opties:
- Een extra set achterlichten binnenin monteren die zichtbaar worden zodra de deuren open gaan, zoals de Audi A1 en Opel Insignia meen ik
- De originele achterlichten onklaar maken en een set achterlichten in de bumper monteren zoals veel terreinwagens hebben
- Ervoor zorgen dat de achterdeuren permanent dicht zijn gezet of in elk geval niet te ver meer open kunnen (even voor de keuring)
Je moet gewoon papierwerk bij de auto hebben. Verder stelt invoeren van zo'n oude auto niets voor. Reken max € 185 voor de keuring zelf, paar tientjes voor de platen. Geen BPM, geen andere kosten.
Bedenk wel dat een UAZ 452 niet licht is en als je particulier bent een aardige duit aan MRB (ofwel wegenbelasting) kost.
Check
hier hoe hoog de MRB is, of veel makkelijker in de app 'Wegenbelasting berekenen' van DUS14.com, die is heel handig.
Weet ook dat een UAZ 452 echt flink zuipt, 1:5 moet je niet van schrikken, ze zijn heel langzaam, zeer oncomfortabel, luidruchtig, stuiterig, sturen zwaar (bekrachtiging kwam pas een paar jaar geleden) en ze gaan continue kapot, maar zijn meestal vrij simpel te repareren.
Ik droom zelf ook al jaren van een UAZ 452. In West Europa worden ze echter zelden aangeboden, laat staan een nette voor normaal geld en pre 1978 ivm MRB vrijstelling én de leuke oude ronde achterlichten. Hoe meer oostelijk je gaat hoe makkelijker ze te vinden zijn, maar je komt er al snel achter dat het eigenlijk allemaal rotzooi is wat wordt aangeboden. Verbouwd, verrot, schade, overgekliederd en van binnen versierd met sovjet zeil en jaren '70 bankstellen enz enz. In Hongarije staan er genoeg. https://www.hasznaltauto.hu/ en https://www.jofogas.hu/
In Tsjechië en Slowakije heb je de beste kans op een on vernacheld ex-leger exemplaar, maar ze worden daar niet veel aangeboden.
Maar natuurlijk een prachtig avontuur om zo'n ding naar huis te rijden, een UAZ zal het avontuur exponentieel vergroten.
Voordat je huiswaarts gaat, zou ik wel las-en spuitwerk daar laten verrichten onder jouw strakke regie. Ze doen het daar meestal niet zo netjes als we hier gewend zijn, vandaar de regie. Maar het is wel veel en veel goedkoper dan het in NL laten doen.