Import auto met (te) lage bpm

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een tweedehands Ford Focus te kopen, en heb op het moment een mooi exemplaar op het oog. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt, en de auto ziet er zowel van binnen als van buiten goed uit. Ook de pedalen e.d. vertonen weinig slijtage of gebruikssporen .
Ik ben er echter achter gekomen dat het een import auto betreft. Ik heb kunnen vinden dat deze dit jaar is geïmporteerd, en er 47 eu bpm is betaald i.p.v. de verwachte 700-900 euro. Ik heb het hier met de handelaar over gehad, en we hebben afgesproken om (mocht ik de auto aanschaffen) in het koopcontract op te laten nemen dat het geen schadeauto betreft, en dat ik een half jaar BOVAG en garage garantie heb. Als bij de aankoopkeuring blijkt dat het toch een schade auto betreft krijg ik mijn geld terug. Als ik kan bewijzen dat de km stand niet klopt krijg ik mijn geld + 1000 eu terug.

De lage bpm doet dus alarmbellen rinkelen, maar de voorwaarden bij aankoop geven mij het gevoel dat de auto te vertrouwen is. Wat denken jullie?
Alvast bedankt!

Paul

47 euro bpm lijkt erg laag, hoe oud is dat ding?

Waarom nu geen aankoop keuring? En dan pas betalen bij alles ok? Dat lijkt mij een meer normale manier van handelen.

Bedankt voor je antwoord!
Het is een focus uit 2016, 36k op de teller. Volgorde keuren en dan betalen klinkt als een goed idee, ik ga dat eens voorleggen aan de handelaar

Is de handelaar degene die de auto ook geïmporteerd heeft? Dan kan hij vast duidelijk maken hoe hij een BPM bedrag voor elkaar gekregen dat nog geen 5% is van wat het zou moeten zijn. Er komt best wat papierwerk bij kijken, misschien kan hij die je in laten zien?

Is het die donker blauwe met zwarte velgen?

Die is wel verdacht scherp geprijsd. Ik vind die after market velgen overigens ook erg afbreuk doen aan de auto.
Ik weet niet hoe lang je met de auto wilt gaan rijden, maar als je 'm over een paar jaar wilt inruilen is de combinatie van import, lage BPM en die after market velgen geen succes voor een hoge inruil waarde.

Ik zou gaan voor een auto met een duidelijke historie, niet deze dus.

Je kunt hem daarnaast ook nog vragen om bewijs van de km-stand. Als hij je durft te garanderen dat deze klopt, dan heeft hij kennelijk voor zichzelf voldoende aanwijzingen hiervoor: laat maar zien dan!

En ik denk dat ik de auto-advertentie heb gevonden (blauw en laatste letter in kenteken = N?). Deze auto stond nog nooit tenaamgesteld in Nederland. Dan heeft hij hem kennelijk zelf geïmporteerd en moet hij je kunnen vertellen waar de wagen vandaan komt en wat hij voor verleden heeft gehad (waarschijnlijk huurauto).

Heb je bij de proefrit ook gezocht naar feiten? Bijv. onder de matten gekeken, ook in kofferbak, ook in vakjes in kofferbak, in de papieren in het dashboardkastje, wie weet wat je daar tegenkomt. Evt. zijn er ook stickers van garagebezoek (en ik zie een ruitvormig stickertje rechts op de achterklep plus iets heel kleins links onder de modelnaam). Ga anders nog een extra keer proefrijden (je kunt makkelijker zoeken als hij niet over je schouders meekijkt). En kijk ook eens in de geschiedenis van het navigatiesysteem, misschien staan er nog oude ritten in. Ik zie in de radiodisplay ook diverse niet-Nederlandse zenders, maar het lijkt erop dat dat zowel Duitse als Franse zenders zijn. Kijk eens wat je nog meer aan zenders ziet.

Als de beste man dan zegt dat de auto uit bijv. Spanje is geïmporteerd en jij hebt aanwijzingen gevonden dat hij eigenlijk uit een ander land moet komen, dan is dat een sterke clue dat hij je niet de waarheid vertelt...

Vraag het tegenbewijs rapport op. Hierin staat (erg overdreven) wat er niet goed was aan de auto ten tijde van import. Vooral als de verkoper ‘m zelf heeft geïmporteerd zou het beschikbaar moeten zijn, zegt mijn boerenverstand.

Als het inderdaad die blauwe is met de zwarte velgen dan vertrouw ik het ook niet zo.
Als je de gegevens selecteert ( 2016 - 36k gelopen ) dan is het met afstand de allergoedkoopste die je kan vinden, de eerst volgende ( ook ingevoerd! ) is meteen 2 mille duurder. Verschil met origineel Nederlandse exemplaren is nog veel groter.
Sowieso beetje raar om ook spiksplinternieuwe ( niet originele ) velgen erop te leggen.
Verder klinken alle "voorwaarden" en afspraken om je te overtuigen mij echt in de oren als veel te veel gezeik en gedoe.
Denk dat je voor dit budget best iets kan vinden wat betrouwbaarder over komt, en Nee, dat zal dan zeker geen 2016 Focus met net 36k op de teller zijn.

Ik heb even op hun site gekeken. (van die blauwe met zwarte velgen)

Een groot deel van het assortiment is geimporteerd en heeft km standen tussen de 30 en 60k. Ik vind het een beetje verdacht. Site is nou ook niet echt profi zegmaar... Ik zou dr weglopen iig.

Het betreft inderdaad de blauwe Focus. Hoewel ik door de voorwaarden het gevoel heb dat het in orde is ga ik toch op zoek naar een auto met Nederlands verleden. Ik vind het iets te veel geld om mee te gokken om het zo maar te zeggen.
Bedankt voor het advies!

Terug
Bovenaan