Imago van getinte ruiten

Mr Bart

Startmotor
Zelf ben ik zichtbaar (half)buitenlands. In verband met zomers parkeren op een terrein zonder enige schaduw op open terrein, maar wel vaak veel auto's (werk) heb ik een aantal jaren geleden mijn ruiten laten tinten. In de ruitengarage vroegen ze hoe donker ik het wilde hebben -ze hadden staaltjes op een rek hangen aan de wand als voorbeeld- en omdat er geen prijsverschil was tussen de tintgradaties heb ik in overleg of dat wel zou passen bij mijn zwarte sedan voor de donkerste versie gekozen. Heel tevreden mee en ik kan er gedetailleerd prima doorheen kijken. Met felle zon scheelt deze Suntek folie ook merkbaar qua warmte. Maar het punt is dat ik sindsdien in een groot zwart gevaarte rijd.
Ik merk vanaf precies dat moment dat omstanders/voorbijgangers je heel vaak in de louche hoek beoordelen aan de veelvuldige opmerkingen te horen. Vaak hebben deze betrekking op criminele zaken in de trant van dr*gsmilieu. Ik rijd gewoon rustig, zelfs te horen gekregen dat ik 'nog trager rijd dan de oma' van een collega ooit. Ook totaal geen dealermerk, noch bouwjaar... Wanneer ik de auto van een familielid pak is dat helemaal niet het geval (terwijl je zelfde gekleed bent en gedraagt); dan hoor je niets of enkele keren iets positiefs.
Vandaar dat ik mij afvroeg, los van of je je wel/niet iets aantrekt van de mening van anderen: hebben donkere autoruiten hier in Nederland nog steeds een louche imago?
Misschien in de zin dat men denkt dat je iets te verbergen hebt of met de gradatie van tinten een mate van onzekerheid/onvoorspelbaarheid bestaat voor anderen waardoor mensen stiekem geïrriteerd kunnen worden ten opzichte van geheel transparante/zeer licht getinte ruiten?
Het aparte vind ik dat veel auto's al jaren standaard zijn uitgerust met donkere ramen achter en bij sommige merken zelfs zeer donker. En daar rijden ook gewoon zakenmensen en families in meestal.
Dus: hebben donkere/geblindeerde autoruiten invloed op hoe mensen je zien/imago?

Zelfde met mensen met tatoeages: de gevangenissen zitten er vol mee, maar is iedereen met een tatoeage een crimineel? Ik kijk altijd naar Opsporing verzocht en dat is misschien wel het meest rasistische tv programma van de publieke omroep. Dat zou je in elk geval kunnen denken als je nogal simpel bent van geest en heel erg in je eigen bubbel zit. Is elke donker getinte of Marokkaan in een Golf een crimineel? Zijn alle moslims terroristen? Vooroordelen en onderbuikgevoelens zijn ook mij niet vreemd en ik zal zeker niet ontkennen dat we in Nederland wel degelijk een probleem hebben met bepaalde types, maar bekijk het ook van de andere kant: het gros van de Marokkaanse Golf rijders en moslims zijn ook gewoon brave en gehoorzame burgers zoals jij en ik...

Ligt er ook aan wat voor auto je rijdt en hoe die er verder uit ziet natuurlijk. Ik denk niet dat het perse de getinte ruiten zijn maar combinatie van een zwarte carrosserie. Dat zwart op zwart is erg populair geworden, 9 van de 10 keer als ik een BMW X5 zie is het een zwarte met zwarte grille en raamomlijsting. Of een RR, Mercedes AMG (welke dan ook) of Polo/Golf in het wit of zwart in sportievere uitvoering, getinte ruiten, dakraam open en bepaald volk er in met dito rijgedrag.

Generaliserend? Zeker maar het valt mij en anderen echt op. Getinte ruiten hebben wel meer auto's dus dat zal niet het enige zijn.

BTW: daarmee zeg ik dus niet dat jij bij 'bepaald volk' hoort en dito rijgedrag laat zien. Maar meer de auto/kleur/configuratiekeuzes die vaak worden gekoppeld aan bepaald slag volk.

Ik merk vanaf precies dat moment dat omstanders/voorbijgangers je heel vaak in de louche hoek beoordelen aan de veelvuldige opmerkingen te horen. Vaak hebben deze betrekking op criminele zaken in de trant van dr*gsmilieu

Vervelend en ik kan niet beoordelen wat voor type je bent maar ik zou niet telkens in de verdediging schieten (oei, gevaarlijke woordkeuze:p ) maar het proberen af te doen met een grapje, want de meeste criminelen hebben geen humor, om maar even te generaliseren...;)

SVF zei:
Vervelend en ik kan niet beoordelen wat voor type je bent maar ik zou niet telkens in de verdediging schieten (oei, gevaarlijke woordkeuze:p ) maar het proberen af te doen met een grapje, want de meeste criminelen hebben geen humor, om maar even te generaliseren...;)

Inderdaad.
Een sticker met de tekst "ik ben geen aso, maar de witte auto's waren uitverkocht" kost weinig en doet al wonderen.:)

Als je er na meer dan 1 jaar nog steeds mee zit moet je de folie er misschien weer afhalen! :cool:

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?8,6021225,6021225#msg-6021225

Maar welke ramen heb je geblindeerd dan? Met alle ramen pikzwart kan ik me er wel iets bij voorstellen maar als het alleen de achterste zijn denk ik dat er wel iets anders aan de hand is waardoor mensen je zo raar aankijken.

Alhoewel ik ook al mijn zijramen geblindeerd heb ligt het zoals MCW al zei ook aan de auto, niemand verwacht een gangster in een witte Tesla denk ik :D

20221002-134651.jpg

Ik lees in het topic van vorig jaar dit:
Mr Bart zei:
Toch hoor je mensen vaker roepen op straat: dealer, crimineel etc. in het voorbijgaan.

Om eerlijk te zijn vraag ik: beeldt je het jezelf niet in? Als mensen echt het idee hebben dat je op dergelijke onzuivere wijze je geld verdient gaan ze dit toch niet naroepen?

Neemt niet weg dat de donkerste tint van aftermarket blindering waarschijnlijk wel een paar tintjes te fout is. :cool:

Doe gewoon wat binnen de legale perken is qua ruiten tinten (verschilt al eens per land) EN vooral wat je zelf het mooist vindt en al de rest met hun meningen of vooroordelen, "ammehoela"....

Mijn cabrio heeft het - euh - logischerwijze niet; mijn andere auto heeft privacy glas achteraan af fabriek. Dat icm een hoge gordellijn en een grote C-stijl maakt dat ik het wel eens vervloek, goede achteruitrijcamera of niet. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde, maar dat moet elk voor zich uitmaken.

Het vervelende van getinte ramen vind ik dat ik iemand niet zie zitten. Ik kan daardoor niet inschatten of iemand mij gezien heeft. Zeker op de fiets vind ik dat erg gevaarlijk.

Erwin 1402253 zei:
Het vervelende van getinte ramen vind ik dat ik iemand niet zie zitten. Ik kan daardoor niet inschatten of iemand mij gezien heeft. Zeker op de fiets vind ik dat erg gevaarlijk.
Dat zou niet mogelijk moeten zijn. Alleen op de achterste zijruiten en achterruit is donker getint glas toegestaan.

Niet iedereen houdt zich daaraan in ieder geval. Maar als mensen zich daar aan houden zou het inderdaad geen probleem zijn.

MCW ooo zei:
BTW: daarmee zeg ik dus niet dat jij bij 'bepaald volk' hoort en dito rijgedrag laat zien. Maar meer de auto/kleur/configuratiekeuzes die vaak worden gekoppeld aan bepaald slag volk.

Mensen met een niet-Nederlandse achtergrond zijn meestal niet de kampachtige volkszangerstypes, dus TS zal zeker niet bij dat "bepaalde volk" horen :)

Terug
Bovenaan