Ik zocht hulp met mijn shortlist (het is de Astra geworden)

HJB

Startmotor
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik zijn momenteel in de markt voor een station of suv/crossover. Ons budget is max E15.000. Nu is het zo dat we een shortlist hebben gemaakt, maar we zien door de bomen het bos even niet meer, daarom vraag ik hier om advies. Ik denk dat ik wel redelijk de argumenten voor en tegen bepaalde modellen en types op een rijtje heb inmiddels, maar ik zou het toch graag even voorleggen aan de autogemeenschap. Misschien zie ik iets over het hoofd. Onze shortlist bestaat momenteel uit: Hyundai ix35/Tucson, Hyundai i30, Hyundai i40 en Opel Astra Sportstourer, Toyota Auris. Welke zouden jullie doen?

Ik heb ook een vraag over de motoriseringen en bouwjaren van de Opel Astra. Is de 1.0 nu wel of niet aan te raden? Ik hoor verhalen dat de auto ondergemotoriseerd zou zijn en dat de motor niet zo'n gecultiveerde loop heeft. Nu is dat niet zo zeer een probleem voor ons, we gaan toch niet de bergen in. Maar hoe betrouwbaar zijn die motoren op lange termijn? Ik kan niet zoveel reviews vinden van auto's met hoge kilometerstanden. Is de 1.2 in de Astra een puretech met bijbehorende onderhoudsinterval en aandachtspunten? En is er een wezenlijk verschil met de 1.4T? Vermogen is voor mij niet zo relevant, het gaat mij puur om de betrouwbaarheid op de langere termijn.

Verder, wat vinden jullie van de 1.3 in de Auris? Is die ook ondergemotoriseerd? Mijn vader had ooit een Verso S met 1.3. Zelfs daar vond ik al dat de 1.3 er flink aan moest trekken.

Een andere vraag die ik heb is onderhoudskosten in z'n algemeenheid. Welke merkdealers zijn bijvoorbeeld duur en welke goedkoper?

Ik hoop dat jullie me een beetje (letterlijk) op weg kunnen helpen. :)

Ik zou een middagje besteden aan proefrijden in de genoemde auto's, heel belangrijk welk gevoel je er zelf bij hebt.
Ruil je ook een auto in; het bedrag dat je noemt ben je bereid dat bij te betalen?

Ik zou een middagje besteden aan proefrijden in de genoemde auto's, heel belangrijk welk gevoel je er zelf bij hebt.
Ruil je ook een auto in; het bedrag dat je noemt ben je bereid dat bij te betalen?
Daar heb je gelijk in natuurlijk. Dat gaan we ook zeker doen. We hebben twee auto's in te ruilen. Een Hyundai i10 i-Catcher uit 2009 met 101.000, en een Polo 1.4 Trendline automaat uit 2005 met 167.000 op de teller. Geen idee wat we hiervoor zouden terugkrijgen natuurlijk, daar hangt inderdaad ook mede het budget vanaf. We hopen stiekem op E4000 a E5000 voor de twee auto's totaal. Geen idee hoe realistisch dat is. Alles is meegenomen. Maar we rekenen ons niet rijk. Ik durf ze niet particulier te verkopen om gezeur aan de deur te voorkomen. We zijn bereid zo'n E12.000 bij te betalen.

De Auris heeft geen 1.3 maar een 1.2 met turbo. Mijn collega heeft er 1 en is er erg tevreden over, met 115pk moet je natuurlijk niet als eerste weg willen zijn bij het stoplicht.
Ik zou persoonlijk voor een station gaan, die zijn minder populair dan de SUVachtige en je betaald daardoor wat minder je hebt voor 16000 een Hyundai I30 uit 2018 en een Tuscon uit 2017 maar daar zit een 1.6 in zonder turbo.
De I30 is in basis een auto uit 2017, de Tuscon uit 2015.

De keus hangt mede af van persoonlijke voorkeuren.
Ga dus proefzitten, en als het wat lijkt proefrijden.

En stationwagon heeft meestal meer ruimte, een beter weggedrag, en lagere kosten. Ze zijn minder populair dus je krijgt meer auto voor je geld.

Probeer bij de Hyundai I30 het nieuwe model te krijgen die kwam Juni 2017. De Toyota Auris is het oudste model.. De Opel Astra biedt veel auto voor het geld en was een prima auto.
Iñ de praktijk zijn de verschillen in betrouwbaarheid tussen deze merken niet heel groot.

Ik zou zelf de Hyundai I30 kiezen, dit is het nieuwste model, en van goede kwaliteit. En op 2 de Opel Astra omdat die veel waar voor het geld biedt, en het is een moderne en goede auto.
In decOpel Astra van deze generatie zitten GM motoren.

De Auris heeft geen 1.3 maar een 1.2 met turbo. Mijn collega heeft er 1 en is er erg tevreden over, met 115pk moet je natuurlijk niet als eerste weg willen zijn bij het stoplicht.
Ik zou persoonlijk voor een station gaan, die zijn minder populair dan de SUVachtige en je betaald daardoor wat minder je hebt voor 16000 een Hyundai I30 uit 2018 en een Tuscon uit 2017 maar daar zit een 1.6 in zonder turbo.
De I30 is in basis een auto uit 2017, de Tuscon uit 2015.
Goedemiddag Frits79,

Ik neig zelf ook net iets meer naar een station. De ix35 is eigenlijk een Tucson, ze hebben de naamgeving schijnbaar inderdtijd aangepast om meer in lijn te komen met de andere 'i'-nummers. Vandaar dat ik hem Tucson noem. In 2015 zijn ze weer overgegaan op de naam Tucson. Dus je vindt uit 2015 zowel ix35's als Tucsons. Een ix35 van 2015 zou dus mijn voorkeur hebben. Ik heb gezien dat de Tucsons vanaf 2015 alweer wat duurder zijn in aanschaf dan de ix35. Waar precies de facelift-punten zitten is me niet geheel duidelijk, afgezien natuurlijk van het interieur. De 1.6 in de ix35 heeft wel mijn voorkeur boven de 2.0.

Ik ben nog vergeten te zeggen: de Kia Ceed station mag ook op m'n lijstje, dat is toch een soort Hyundai... ;)

De keus hangt mede af van persoonlijke voorkeuren.
Ga dus proefzitten, en als het wat lijkt proefrijden.

En stationwagon heeft meestal meer ruimte, een beter weggedrag, en lagere kosten. Ze zijn minder populair dus je krijgt meer auto voor je geld.

Probeer bij de Hyundai I30 het nieuwe model te krijgen die kwam Juni 2017. De Toyota Auris is het oudste model.. De Opel Astra biedt veel auto voor het geld en was een prima auto.
Iñ de praktijk zijn de verschillen in betrouwbaarheid tussen deze merken niet heel groot.

Ik zou zelf de Hyundai I30 kiezen, dit is het nieuwste model, en van goede kwaliteit. En op 2 de Opel Astra omdat die veel waar voor het geld biedt, en het is een moderne en goede auto.
In decOpel Astra van deze generatie zitten GM motoren.

Goedemiddag ak2,

Ik denk dat je wel gelijk hebt dat stations minder kosten dan suv's. Mijn vriendin en ik zijn allebei gecharmeerd van de ix35, maar rationeel denk ik inderdaad ook dat een station de betere keuze is. Ik denk dat de ix35 dus de eerste is die van deze shortlist zou gaan afvallen.

Doel je qua Opel Astra op de 'K'-generatie? Is de 1.2 in de 'L'-generatie dan de eerste 1.2 van PSA? Of lag die ook al in de 'K'-generatie?

Het vorige model Astra met 1.2 is niet een PSA blok, dit blok is nog door GM ontwikkeld speciaal voor de Astra,

Wat ik nog mis in de informatie is; waarvoor gaat de auto gebruikt worden? Wil je ruimte op de achterbank, ruimte in de kofferbak, een goede combinatie van beide? Et cetera.
Wat inruil betreft, ken je de koerslijst van ANWB? Daar kan je enigszins een idee krijgen van de inruilwaarde. Ook zou je één auto privé kunnen verkopen, wanneer jullie kunnen overbruggen met één auto. Dat kan meer opleveren dan inruil.
Persoonlijk zou ik voor de Astra K 1.4 gaan, maar dat is enkel gebaseerd op persoonlijke voorkeur qua uiterlijk en ervaring met deze auto van proefritten.

Wat ik nog mis in de informatie is; waarvoor gaat de auto gebruikt worden? Wil je ruimte op de achterbank, ruimte in de kofferbak, een goede combinatie van beide? Et cetera.
Wat inruil betreft, ken je de koerslijst van ANWB? Daar kan je enigszins een idee krijgen van de inruilwaarde. Ook zou je één auto privé kunnen verkopen, wanneer jullie kunnen overbruggen met één auto. Dat kan meer opleveren dan inruil.
Persoonlijk zou ik voor de Astra K 1.4 gaan, maar dat is enkel gebaseerd op persoonlijke voorkeur qua uiterlijk en ervaring met deze auto van proefritten.
We zullen de auto metname gebruiken voor woon-werkverkeer a 50km/dag, ritten naar familie en vrienden op 2 a 3 uur rijden in Nederland, en fietstochten met twee electrische fietsen achterop. Ook voor één a twee vakanties per jaar in Europa. We hebben een aantal neefjes die we regelmatig van hot naar her vervoeren voor logeerpartijtjes en sport met de nodige (crossfiets) accesoires. Dus het gaat toch ook wel om het gemak van de bagageruimte, maar een paar liter meer of minder gaat niet zoveel uitmaken voor ons. We merken dat we met onze huidige i10 en VW Polo toch wel structureel ruimte tekort komen, en denken dat bijvoorbeeld een Astra K hatchback ook niet de nodige ruimte biedt. Dus een station is wel een must. Ruimte op de achterbank is net iets minder relevant nog, al groeien de boys wel als kool. :)

Ik ken de koerslijst van de ANWB inderdaad. Met mijn Polo kwam ik uit op E2850. Dat vond ik aan de hoge kant, gezien het feit dat de dorpels toch wel aandacht verdienen. Dat zou ik een particulier dus niet aan willen doen. Ik twijfel of ik hem eerst zou moeten laten repareren, dan zou het kunnen, maar ik vind dat dan ook weer zonde van de moeite. Verder is het een goede auto, op die problematische dorpels na dus. De Hyundai privé verkopen zou ik eventueel nog wel aandurven. Dat ding loopt als een naaimachientje en is prima in orde verder. Hoe het juridisch zit wanneer een koper toch moeilijk gaat doen om wat voor reden dan ook vind ik wel wat ingewikkeld.

De Astra K is dan denk ik ruim genoeg, zowel op de achterbank als de koffer bij de station (sports tourer). Hangt ook van de lengte van de bestuurder/ bijrijder af en of je maxicosi of een zitverhoger gebruikt, laatste neemt minder ruimte in natuurijk (in de diepte).

Ik zou persoonlijk eerst zien of je er met inruil van beide auto's uitkomt, dat is wel het makkelijkst natuurlijk.
Voor een budget van 15k heb je al een nette Astra K weet ik door mijn eigen zoektocht. Ik denk wel dat je 5k moet redden met inruil, wellicht meer, dus als ik het goed begrijp kan je dan naar 17k. Dan zit je helemaal goed!
i30 kan ook, i40 is weer een stuk groter en wellicht niet nodig. Ik heb geen i30 geprobeerd, i40 wel. Vond ik minder prettig dan de Astra K.

Ik zou beginnen met een excel sheet waarin je alle (voor jou relevante) kenmerken van de verschillende auto's in een tabel naast elkaar zet. En dan kijken waar de grote verschillen zitten. zo heb ik altijd leaseauto's uitgezocht (ook dank aan Autoweek voor de Carbase!) en dan werkte ik vrij snel naar een beperkte shortlist van 2 of 3 auto's. Bepaal eerst welke kenmerken je het belangrijkst vindt. Kofferbak, maximum snelheid, acceleratie, ruimte binnenin, brandstofverbruik etc. En evalueer op basis daarvan de auto. Vindt je kofferbakruimte het belangrijkst dan laat je de auto's met de grootste kofferbak op de lijst staan en de rest gooi je er af. Enzovoort totdat je 2 of 3 auto over hebt.

In deze tijden van hoge 2dehandsprijzen mag je gerust ook voor je inruiler(s) goede prijzen verwachten; en zeker zo'n i10 zal best wel gewild zijn: Hyundai heeft ondertussen een goede naam opgebouwd en veel mensen zoeken in deze klasse.
Mocht je ze beide in willen of kunnen ruilen dan zou ik, als je tot de conclusie gekomen bent dat je een bepaalde auto wel wilt kopen bij die bepaalde garage, de vraagprijs van de te kopen auto nemen en daar €6000 vanaf trekken en dan zeggen dat je dat bedrag bij wilt betalen (en als je erbij zegt dat je serieus zaken wilt doen zal men er zekere serieus op ingaan: een beetje garage merkt het meteen wanneer je serieus bent en tot zaken wilt komen !). Zeker als beide auto's gewassen en schoon zijn binnen en buiten moet dat lukken; en in 't slechtste geval kom je iets lager uit. Die €4000 is veel te laag voor allebei ! En als men wil dat je meer bijbetaalt zeg dan dat je dan bv langere garantie wilt, of bv een set winterbanden met velg o.i.d. met natuurlijk een nieuwe verse APK etc.
Over de auto's: de iX35 was niet zo'n succes want uiterlijk was een beetje matig en het weggedrag werd omschreven als vaag. Plus zoals gezegd: alleen maar nadelen t.o.v. een "normale" stationcar.
Hier wat voorbeelden (allemaal alvast met trekhaak voor de fietsendrager)

zoiets ? met de goede 1.3

of deze ?

of toch deze ?

In deze tijden van hoge 2dehandsprijzen mag je gerust ook voor je inruiler(s) goede prijzen verwachten; en zeker zo'n i10 zal best wel gewild zijn: Hyundai heeft ondertussen een goede naam opgebouwd en veel mensen zoeken in deze klasse.
Mocht je ze beide in willen of kunnen ruilen dan zou ik, als je tot de conclusie gekomen bent dat je een bepaalde auto wel wilt kopen bij die bepaalde garage, de vraagprijs van de te kopen auto nemen en daar €6000 vanaf trekken en dan zeggen dat je dat bedrag bij wilt betalen (en als je erbij zegt dat je serieus zaken wilt doen zal men er zekere serieus op ingaan: een beetje garage merkt het meteen wanneer je serieus bent en tot zaken wilt komen !). Zeker als beide auto's gewassen en schoon zijn binnen en buiten moet dat lukken; en in 't slechtste geval kom je iets lager uit. Die €4000 is veel te laag voor allebei ! En als men wil dat je meer bijbetaalt zeg dan dat je dan bv langere garantie wilt, of bv een set winterbanden met velg o.i.d. met natuurlijk een nieuwe verse APK etc.
Over de auto's: de iX35 was niet zo'n succes want uiterlijk was een beetje matig en het weggedrag werd omschreven als vaag. Plus zoals gezegd: alleen maar nadelen t.o.v. een "normale" stationcar.
Hier wat voorbeelden (allemaal alvast met trekhaak voor de fietsendrager)

zoiets ? met de goede 1.3

of deze ?

of toch deze ?
Voor mij van deze 3 zeker de Astra. Maar dat is ook persoonlijke voorkeur. Deze generatie Astra bood (biedt) gewoon veel value for money. Zelfs t.o.v. Hyundai of Kia. De 1.0 is wellicht wat rauw inderdaad, maar je kan er prima mee mee in het verkeer. Op enig moment zelf rijden, zou ik wel altijd aanraden voordat je gaat kopen.

De Shortlist is niet erg groot meer, ga ook gewoon wat auto's bekijken. Kijk anders eens bij een groot autobedrijf (zoals bv Smeeing in Soest, of een ander groot autobedrijf)

(De al genoemde Renault Megane met 1.3 4 cilinder Mercedes Renault motor is wel erg fijn, betrouwbaar en zuinig. Deze motor heb ik ook in mijn Renault zitten. ,

Vanmiddag ben ik op de fiets gestapt en even gaan kijken bij een Astra twee dorpen verderop. Het blijft een prachtig apparaat om te zien. Zelfs onder het Sahara-stof zag hij er goed uit in een soort blauw/zwart. Ik kan helaas nog de komende twee weken nog niet proefrijden ivm een gebroken middenvoetsbeentje en opgerekte enkelbanden, dus het is nog even geduld hebben.

Ik heb nog wel een vraag aangaande de (te?) hoge autoprijzen van tegenwoordig. Ik heb een paar (letterlijk twee) Astra's gezien dichtbij die ongeveer 70.000 a 80.000 kilometer meer hebben gereden, maar hetzelfde kosten als het exemplaar dat ik nu op het oog heb. Hoe is dat in vredesnaam mogelijk? Ik heb eea gecontroleerd, en het ligt niet aan eerdere eigenaren of schades. Als ik 15.000k a 20.000k per jaar rijdt, dan is dat toch al snel vier jaar "minder". Is dat dan gewoon de beruchte "graaiflatie"? Of weten mensen gewoon niet meer wat zaken moeten kosten tegenwoordig? Het prijsverschil tussen de exemplaren is mijns inziens gewoon echt te groot...

De kogel is door de kerk. Het is een Astra K Sports Tourer 1.0 geworden uit 2018 met 98.000 km op de teller. Ik heb zowel de 1.4 als de 1.0 gereden, en vond de 1.0 goed genoeg. Duidelijk karakter van een 3-cylinder stationair en koud, maar verder merk je er tijdens het rijden niets van. Het is een business-editie, ex-lease, met als leuke opties nog de comfort(AGR)-stoelen wat zalig is, en de gescheiden climate-control.

Veel plezier met de Astra. Die stoelen ga je echt plezier van hebben. De i10 en Polo in kunnen ruilen?

Welke kleur is het geworden
Het is een witte geworden. Misschien een beetje besmettelijk, maar ik vond het 'm wel fris staan.
Veel plezier met de Astra. Die stoelen ga je echt plezier van hebben. De i10 en Polo in kunnen ruilen?
Jep! We kregen niet perse de absolute hoofdprijs, maar we hadden bij deze garage en auto het beste gevoel. We hadden er ook geen trek in om het hele land af te rijden voor een auto, dus hebben het een beetje in de buurt gezocht. Wel zo handig ook ivm garantie en onderhoud. De randvoorwaarden wat dat betreft waren bij deze garage ook gewoon goed.

Die stoelen zijn echt top. Ik ben vrij lang met een soms wat slechte rug, mijn vriendin is juist weer wat kleiner. We kunnen allebei een super zitpositie vinden. Ik heb met m'n 1.92 zelfs nog plek om achter mezelf te gaan zitten. Echt wel een grote auto. 470cm lang, 114cm langer dan de i10.

IMG-20230624-112829130-HDR.jpg

Bij deze alvast een sneak preview. Zaterdag gaan we 'm ophalen.

Gefeliciteerd met de aankoop. Vandaag dus afgehaald? Was niet zo wit meer met dit weer gok ik:cautious:
Goedemorgen,

Jazeker, we hebben hem vorige week opgehaald. Hij stond binnen te shinen, het was echt zonde om de garage uit te rijden. De garagehouder zei al: "Wie gaat er nu een auto ophalen met dit weer?" Daar had hij een punt, maar we wilden niet langer wachten. We hebben in een week tijd al grofweg 1500 kilometer gereden. Familibezoek in Zuid-Holland en woon- werkverkeer. Deze eerste indruik is prima. De motor is erg stil, zoals gezegd zijn de AGR-stoelen helemaal fantastisch. Ook de climate-control werkt prima. De airco wordt snel koud met deze warme dagen. Het mindere vermogen tov de 1.4 mis ik niet echt. Ben een vrij conservatieve rijder, en vind het niet erg zo nu en dan even een versnelling terug te schakelen. De schakelindicator is aardig milieubewust afgesteld. Hij wil dat ik erg snel opschakel. Dan heb ik toch het idee dat ik net wat trekkracht mis, maar dat is niet verschrikkelijk. Ik twijfel nog een beetje of ik de chromen sierdelen zwart zal laten maken, maar dat is van later zorg. Voor nu zijn we erg tevreden met de auto. Over anderhalve week gaan we hem uittesten in de Ardennen. Misschien maak ik dan wel weer even wat leuke kiekjes.

ch0y7csbyqk7_480.jpg
4kgyrdsby0l5_480.jpg

Leuk! Mooi dat ie zo goed bevalt. De investering in de stoelen ipv een zwaarder blok was de juiste zo te lezen.
De schakelindicator wil soms inderdaad wel erg snel door. Ik zou toch minimaal 2000 toeren aan proberen te houden.

• Leuk
Waarderingen: HJB
Leuk! Mooi dat ie zo goed bevalt. De investering in de stoelen ipv een zwaarder blok was de juiste zo te lezen.
De schakelindicator wil soms inderdaad wel erg snel door. Ik zou toch minimaal 2000 toeren aan proberen te houden.
Goedemorgen,

Ja, daar heb je volkomen gelijk in. Die indicator begint soms dik onder de 2000 al te emmeren. En dat terwijl bijvoorbeeld de toerenteller gewoon bij 6500 pas in het rood staat oid. Maar volgens Carbase zit het maximum koppel rond de 1800 tpm...

Maar volgens Carbase zit het maximum koppel rond de 1800 tpm...
Niet preterende er heel veel verstand van te hebben: Hoeveelheid koppel zegt volgens mij iets over hoe gemakkelijk het vermogen vrij komt. Dus bij 1800/min is de vermogensopbouw maximaal. Het vermogen zelf dus niet. De schakelindicator wil graag dat je dan opschakelt omdat de motor boven dat toerental substantieel meer gaat verbruiken (de turbo gaat vanaf dat toerental maximaal meedoen). Als typische spaarauto zal de auto waarschijnlijk ook lange bakverhoudingen hebben (haal je net geen 100 km/h in II, toevallig?), waardoor je in praktijk pas richting de 3000 toeren ervaart dat de auto een beetje goed aan het gas hangt.

Ik rij zelf ook een station met een éénpuntnul, en dat is wat ik daarmee ervaar, in elk geval.

• Leuk
Niet preterende er heel veel verstand van te hebben: Hoeveelheid koppel zegt volgens mij iets over hoe gemakkelijk het vermogen vrij komt. Dus bij 1800/min is de vermogensopbouw maximaal. Het vermogen zelf dus niet. De schakelindicator wil graag dat je dan opschakelt omdat de motor boven dat toerental substantieel meer gaat verbruiken (de turbo gaat vanaf dat toerental maximaal meedoen). Als typische spaarauto zal de auto waarschijnlijk ook lange bakverhoudingen hebben (haal je net geen 100 km/h in II, toevallig?), waardoor je in praktijk pas richting de 3000 toeren ervaart dat de auto een beetje goed aan het gas hangt.

Ik rij zelf ook een station met een éénpuntnul, en dat is wat ik daarmee ervaar, in elk geval.
Goedemiddag,

Dat klopt helemaal van die lange bakverhoudingen. Opzich vind ik dat dan wel weer fijn. Zelfs de eerste versnelling vind ik al relatief lang. Het vergde wel weer even wat gewenning na jaren een automaat gereden te hebben... Ik moet zeggen dat op normale kruissnelheid (80 of 100km/u) de auto ook lekker weinig toeren maakt en daarmee behoorlijk stil is. Maar goed, misschien komt het feit dat ik dat zo ervaar door mijn Polo-gedomineerde-referentiekader. Wat rijd je zelf?

Wat rijd je zelf?
Een Kia Ceed Sportswagon 1.0. Maar hiervoor een Ford Focus met een tweeliter diesel. Het verschil in souplesse is dan wel een dingetje hoor. En op zich zijn lange bakverhoudingen op de buitenwegen prima. Bij een normale personenauto zijn de hoogste versnellingen (4,5 en 6 bijvoorbeeld) eigenlijk altijd als overdrives uitgevoerd, zodat je met lage toeren kunt rijden en dus weinig geluid en een relatief laag verbruik. Echter in de lagere versnellingen, met name de 3, dient de auto wel gewoon bij de les te zijn, een beetje fatsoenlijke gasrespons te hebben. Zelf vind ik de Kia pas een beetje wakker vanaf ca 2700 toeren, maar dan rijd je in de 3 al best een hoge snelheid, maw in praktijk ga je dan best vaak terug naar 2 om de gang erin te houden. Op de snelweg doen de overdrives bij constante snelheden wat ze moeten doen, maar het gebrek aan koppel en vermogen wreekt zich gewoon als je een beetje vlot wilt inhalen. Terug naar 4. Het is maar goed dat ik schakelen niet vervelend vind ;-)

• Leuk
Een Kia Ceed Sportswagon 1.0. Maar hiervoor een Ford Focus met een tweeliter diesel. Het verschil in souplesse is dan wel een dingetje hoor. En op zich zijn lange bakverhoudingen op de buitenwegen prima. Bij een normale personenauto zijn de hoogste versnellingen (4,5 en 6 bijvoorbeeld) eigenlijk altijd als overdrives uitgevoerd, zodat je met lage toeren kunt rijden en dus weinig geluid en een relatief laag verbruik. Echter in de lagere versnellingen, met name de 3, dient de auto wel gewoon bij de les te zijn, een beetje fatsoenlijke gasrespons te hebben. Zelf vind ik de Kia pas een beetje wakker vanaf ca 2700 toeren, maar dan rijd je in de 3 al best een hoge snelheid, maw in praktijk ga je dan best vaak terug naar 2 om de gang erin te houden. Op de snelweg doen de overdrives bij constante snelheden wat ze moeten doen, maar het gebrek aan koppel en vermogen wreekt zich gewoon als je een beetje vlot wilt inhalen. Terug naar 4. Het is maar goed dat ik schakelen niet vervelend vind ;-)
Ja, ik merk dat ik met de Astra relatief lang in de twee blijf hangen. De schakelindicator laat ik vaak links liggen. Ik vind dat het opschakelen echt te vroeg wordt aangegeven. M'n vriendin vind me eigenwijs, maar dat is dan maar zo. Vergeleken met mijn Polo is deze Astra een snelheidsmonster, de VW deed er 15 seconden over om naar de 100 te komen. Voor m'n werk rijd ik regelmatig met volgepakte bestelbussen, dat schiet ook niet op. Dus ik ben een tevreden mens. Maandag zijn we even naar Duitsland geweest voor boodschappen en tanken. De Astra hield zich daar ook prima op hogere snelheden. We kijken erg uit naar de rit naar de Ardennen volgende week.

316yb3sb7hlc_480.jpg

Onze fietsendrager is ook binnen. Ik hoop dat we van deze combinatie nog veel plezier mogen gaan beleven.

Ik herken mij in het schakelen en de enthousiaste indicator, hier ook een 1.0 3 cilinder. Maar dat herkennen veel vermoed ik. Nog even doortrekken en dan pas schakelen of eerder terugschakelen inderdaad. Rijdt veel fijner en ook vlotter!
Maar die indicator vond ik bij vorige auto's, met 4 cilinder, ook al erg "zuinig" dus is dat niet standaard zo?

@HJB complimenten dat je zulke feedback geeft (y)
Dank je. Ik vind het ook leuk om te doen. Ik bezoek het forum al jaren, soms frequent, soms minder frequent. Ik merk dat ik het zelf ook fijn vind als mensen iets meer informatie en achtergrond geven over hun auto. Hetzij functioneel zoals bij de Autoreviews, of gewoon mooie foto's, verhalen, en 'quirks and features' zoal je hier op het forum tegenkomt. Ik vind de belevenissen en avonturen dan misschien zelfs nog wel lezenswaardiger dan de technische aspecten en de kosten. ;)

Vanavond heeft de Astra al de 100.000 kilometer bereikt. Normaal rijden we absoluut geen 1000 a 1200 kilometer per week, maar we wilden hem gewoon grondig uittesten zo vlak na aankoop. Als bepaalde problemen zich zouden aandienen, dan hadden we het snel kunnen oplossen met de garage. We hadden een Astra 1.4 full-option proefgereden bij een andere garage, maar dat was op basis van 'zo meenemen'. Het reed uiteraard super en leuke snufjes. En natuurlijk heb je je wettelijke garantie, maar ik wilde er geen strijd van maken bij eventuele issues. Dat durfde ik toch niet aan. Dus, daarom braaf met Bovag-garantie van 12 maanden en goede afspraken op papier. (En daar bovenop nog naar goed Gronings gebruik een indringende blik in de ogen en een stevige handdruk van man tot man.)

Maar, nog geen heuse problemen. De auto houdt zich super. Ook met 160 km/h+. Geen rammeltje, geen kraakje. Hij doet domweg wat hij moet doen, hetgeen we van een dergelijke auto mogen verwachten. Laten we wel wezen, het is natuurlijk ook geen Bentley.

Er is wel iets dat me opvalt, en dat is de richtingaanwijzer. Als ik op de snelweg de richtingaanwijzer licht naar links duw/tik, dan knippert hij een (paar) keer, en dan is het weer gebeurd. Als ik hetzelfde grapje herhaal naar rechts, knippert het ding aanzienlijk langer... Ik zal bij de volgende rit eens tellen. Hoort dat zo? Dat zijn dus dingen die je bij een proefrit in je enthousiasme volledig ontgaan, maar die je tijdens een paar flinke ritten door het land wél gaan opvallen.

Volgens mij hoort hij 3x te knipperen. Als er een aanhanger of fietsendrager achter zit 6x knipperen met een klein tikje. Althans, zo is het bij mijn insignia zo die technisch gezien veel deelt. Ik zou in ieder geval om zulke dingen geen zorgen maken.

• Leuk
Terug
Bovenaan