Ik wil een auto leasen doen of niet?

A

Anoniem

Guest
Goeiedag medemensen en autoliefhebbers,

Ik heb een vraag en die luidt, ik verdien netto 2200,- per maand en ik woon nog thuis en ik wil graag een nieuwe auto kopen alleen weet ik niet of het beter is om direct bijv. 12k uit te geven aan een auto of dat ik gewoon rustig per maand een auto kan aflossen. Mijn gedachte zijn dan bij een Golf 7 of een Scirocco. Mensen met ervaring met het leasen van een Golf of een auto in het gelijke soort niveau hoeveel zou ik kwijt zijn per maand etc.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Voor hoe lang wil je hem leasen en hoeveel km rij je per jaar?
 
60 of 48 maanden ben ik nog niet helemaal over uit en rond de 30k per jaar aan km.
 
Motor
1.0 TSI 115pk Highline
Kleur
Urano Grey
Contract en verzekeringen
Looptijd
48 maanden
Kilometers
30.000 km
Rijd je meer dan 30.000 kilometers? Dan betaal je 8,49 cent extra per kilometer
All risk
Inbegrepen
Schadeverzekering inzittenden
Inbegrepen
Eigen risico
Eigen risico van €500,-
Totaal
€ 525,01p/m

dit ben je kwijt voor lease
 
Koop gewoon een mooie gebruikte auto met niet teveel kilometers. Er staan misschien wel een miljoen auto's te koop in NL. En over een paar jaar zie je wel weer.
 
Idd een gebruikte auto is de regel goedkoper dan nieuwe leasen. Je hebt met leasen alleen geen risico op onverwachte kosten.
 
Hoe zit t met gebruikte auto’s leasen? Dat heb ik ook vaak voorbij zien komen..
 
Dat wordt ook allemaal zwaar overdreven, onverwachte kosten. Met leasen zit je aan een contract vast, de auto is uiteindelijk niet van jou, je moet kilometers oogeven, je hebt allerlei verplichtingen, kortom je bent niet vrij. En om 60 maanden aan een Golf met een bromfietsmotor vast te zitten lijkt mij ook niks. Gewoon een leuke gebruikte laag-kilometrage auto uitzoeken, garantie erbij en lekker rijden. En als je na een jaar of twee jaar denkt het wordt tijd voor wat anders bepaal je zelf hoe of wat.
 
Ja daar heb je zeker een punt! Bedankt voor jullie reacties allemaal. Een andere vraag Golf of Scirocco?
 
Scirocco is wat sportiever maar deelt veel techniek met de golf. Vaak word er ook sportiever mee gereden wat meer risico op meer slijtage bij gebruikte auto.
 
Tja. Waarom geen BMW 1-serie. Heb je toch even een benchmarkauto te pakken met een concept wat straks niet meer te koop is. In een Golf kun je altijd nog rijden.
 
Waarom een Golf en waarom lease? In jouw situatie, ik zat 10 jaar terug in die situatie, zou ik gewoon lekker sparen en dan snel een eigen huisje kopen. Die leuke auto komt later wel.
Wil je toch leasen, kijk dan eens online naar de leasetarieven, bijvoorbeeld op <https://www.autoabonnement.nl>.
 
Er bestaat een oud en wijs gezegde: "je moet in oude kleren werken om nieuwe kleren te kunnen verdienen".

Waarom je gelijk diep in de schulden of vaste lasten steken voor luxe terwijl je blijkbaar nog in een thuissituatie zit?
Stel dat je plotseling niet meer thuis kunt blijven wonen en je opeens een woonruimte moet huren/kopen met de bijbehorende vaste lasten en levensonderhoud... wat blijft er dan nog aan vrij besteedbaar budget over van die € 2200,= netto?
Ik kan je in ieder geval verzekeren dat de aflossing c.q. leasecontract van een auto dan opeens een molensteen om je nek wordt.
 
Wat vind je hier van:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/cr-z/42644330
0-52e2a246-3ac5-4f8f-802d-372435406e71.jpg
 
Lekker een mooie gebruikte Scirroco kopen. Pas op met de turbomotoren van VAG.

Een leuke Clio, Ford, Mazda, etcetera geeft wel meer auto voor een lager budget, bedenk dat wel.

Afhankelijk hoe vast en zeker je baan is en of je van je ouders een huis cadeau krijgt of niet: Neem lekker een vlot ogende Koreaan of Japanner. Betrouwbare auto's en brengen je overal.
 
Het beste kun je een auto kopen, de VW Scirocco vind ik een mooie auto, maar de benzine motoren staan zeker niet bekend om de kwaliteit. Hoe meer vermogen, hoe meer dure problemen, dat geld ook voor de Golf 6. Helaas zie je dat niet aan de occasionprijzen die zeer stevig zijn. Ik zou de Golf 6 en Scirocco niet aanraden.

Bij 30.000 km per jaar is lpg, diesel of eventueel hybride goedkoper dan benzine.
De voorgestelde Honda CR-Z vind ik een leuke optie. In welke prijsklasse zoek je een auto, en wat vind je belangrijk? Dan kunnen we advies op maat geven.
 
Ja mua, niet slecht maar ik zou hem zelf denk ik niet 123 kopen.
 
Wat vind je van een Alfa Giulietta, de auto is kwalitatief goed, ziet er goed uit, en biedt heel veel auto voor het geld, de JTD diesels zijn heel degelijk.

Een andere hele goede opties is de Renault Megane 1.5 DCI, het is een goede auto die heel veel auto voor het geld biedt, en vaak luxe is uitgevoerd, de Megane is ook als erg leuke coupe geleverd.

Of de Volvo V40 en Peugeot 308 2e generatie vanaf 2014 zijn ook hele goede opties. Ze waren net als de Megane i.v.m. de lage bijtelling heel populair, hierdoor is het aanbod heel groot, en liggen de prijzen laag. Je koopt dus heel veel auto voor je geld.

Of als je een hele jonge en goede auto zoekt kijk dan eens naar de kleinere Renault Clio 4 1.5 DCI die ook als ruimere estate is geleverd, het facelift model vanaf 2016 is mooier afgewerkt, en er zijn mooiere materialen gebruikt. Het aanbod is enorm.

Kijk niet teveel naar de kilometerstand, onder de 100.000 km betaal je vaak heel veel meer, dan met een (iets) hogere kilomerstand.

Met een VW Golf 7 is ook weinig mis maar je betaald er gewoon heel veel meer voor, dat betekend dat je een oudere auto hebt of met veel meer kilometers. Laat je zeker niet foppen door de VW verkoper met het praatje over inruilwaarde. Over ongeveer 5 jaar zal de inruilwaarde waarschijnlijk met geen enkele van deze voorbeelden erg hoog zijn, alles wat je niet betaald schrijf je ook niet af. De overheid gaat het gebruik van diesel en benzine auto's in de toekomst waarschijnlijk steeds meer ontmoedigen.
 
Zoals hier boven ook al genoemd. Volvo v40 en giulietta!

V40 zal kwalitatief wat beter zijn, maar de giulietta vind ik persoonlijk mooier, origineler.
 
Is die 2200 netto met of zonder reiskostenvergoeding? Ik raad je aan om als je gaat private leasen geen langlopend contract te nemen maar maximaal 2 jaar. Als je straks op jezelf wilt gaan wonen kun je met lease geen huis kopen.
 
Hoe kom je aan die 30.000 km per jaar, beste Jorrit? En waar rijd je die 30.000 km nu in?

mvrgr, m'ns
 
Een nieuwe auto van VAG zou ik persoonlijk nooit privé kopen, die zou ik in de lease laten. Genoeg ellende van bekend rondom die 'moderne' motoren i.c.m. een importeur die niet thuis geeft. En een auto privé leasen zou ik overigens ook niet doen. Ik neem aan dat je ooit nog eens een eigen huis wilt, elke vorm van lease of koop op afbetaling hangt dan als een molensteen om je nek.
 
@Leon in zn Fiesta, wat een onzin. Als dat werkelijk zo zou zijn zou vag een enkele nieuwe auto meer verkopen. De waarheid is echter dat ze jaar op jaar aan kop staan qua verkopen.
Alleen een klein clubje bashers hier verkondigt structureel het tegendeel. Waaronder jij.
Ik heb een nieuwe vag, en die staaft het ongelijk van jou en je clubje.
 
Oveazibi zei:
@Leon in zn Fiesta, wat een onzin. Als dat werkelijk zo zou zijn zou vag een enkele nieuwe auto meer verkopen. De waarheid is echter dat ze jaar op jaar aan kop staan qua verkopen.
Alleen een klein clubje bashers hier verkondigt structureel het tegendeel. Waaronder jij.
Ik heb een nieuwe vag, en die staaft het ongelijk van jou en je clubje.
Nou zijn eigenaren ook nooit helemaal het meest betrouwbaar, die doen alles om maar gelijk te krijgen en te ontkennen dat er mogelijk problemen zijn.
Voor de rest ben ik het gewoon met je eens, persoonlijk zou ik nooit een auto van VAG kopen(Lamborghini na), maar dat komt meer omdat ik ze niet mooi vind dan dat ze onbetrouwbaar zijn, bij nieuw dan welteverstaan. Dat stukje over private lease slaat ook nergens op, huis kopen kan je toch al bijna niet.
 
Oveazibi zei:
@Leon in zn Fiesta, wat een onzin. Als dat werkelijk zo zou zijn zou vag een enkele nieuwe auto meer verkopen. De waarheid is echter dat ze jaar op jaar aan kop staan qua verkopen.
Alleen een klein clubje bashers hier verkondigt structureel het tegendeel. Waaronder jij.
Ik heb een nieuwe vag, en die staaft het ongelijk van jou en je clubje.
De waarheid is ook dat er genoeg autobezitters mee de boot in zijn gegaan, dat risico moet je maar willen lopen. Ik heb zelf ook twee SEAT's in eigendom gehad, zonder noemenswaardige problematiek overigens. Maar dat waren allebei nog redelijk 'ouderwetse' auto's met bewezen techniek. Met die nieuwe downsize eco-motoren is het maar afwachten hoe dat gaat. En als het mis gaat dan is het bovendien de vraag of de importeur z'n verantwoording pakt of dat je gewoon het bos in wordt gestuurd. Ik hoop van harte voor je dat die ellende je bespaart blijft, begrijp me niet verkeerd. En als VAG/PON er niet zo beroerd op stond dan had ik nu ook weer in een SEAT gereden maar ik bedank er even vriendelijk voor. Als ik met m'n centen wil gokken dan ga ik wel naar het casino.

Overigens: dat je verkoopcijfers gaat koppelen aan kwaliteit laat ik maar even aan me voorbij gaan. Net zoals het feit dat jouw auto van ca. een jaar oud het tegendeel zou bewijzen. Beide uitspraken bewijzen wel het één en ander, maar niet de roemruchte kwaliteit van VAG.
 
haarr zei:
Leon zei:
Met die nieuwe downsize eco-motoren is het maar afwachten hoe dat gaat.

Jouw Fiesta is ook een downsize motor...………..
Klopt. Als ik het kunnen omzeilen dan had ik dat ook zeker gedaan maar dat valt tegen vandaag de dag. Zie er de voordelen ook nog niet zo van want die ouderwetse 1.6 16V van VAG leverde minimaal vergelijkbare prestaties bij een vergelijkbaar verbruik. Maar goed, als het dan mis gaat (wat getuige het internet ook bij Ford prima kan) dan ben ik in ieder geval niet afhankelijk van Pon.
 
Oveazibi zei:
@Leon in zn Fiesta, wat een onzin. Als dat werkelijk zo zou zijn zou vag een enkele nieuwe auto meer verkopen. De waarheid is echter dat ze jaar op jaar aan kop staan qua verkopen.
Alleen een klein clubje bashers hier verkondigt structureel het tegendeel. Waaronder jij.
Ik heb een nieuwe vag, en die staaft het ongelijk van jou en je clubje.

Als bedrijven zich gaan specialiseren in een bepaalde motor van een bepaald merk dan is het niet best. Dat heeft met een stukje realiteitszin te maken, niet met bashen. Ik hoop dat het nu beter is maar jouw 2017 VAG is daar niet het bewijs van, verkoopcijfers zijn daar ook niet het bewijs van. Kom maar terug als het ding een ton gedraaid heeft. Als particulier zou ik voor aanschaf graag willen weten of het gezeik opgelost is.
 
Als je wat zuinig aan doet moet 1500 sparen per maand wel kunnen toch?
En als je dat eens 6 maanden volhoudt ligt een Astra K met bijv een 1.4T 150pk binnen bereik.
Hou je dat een jaar of 2 vol heb je al 36000, dan kan je al een garage bouwen om ‘m in te zetten.

In jouw situatie is sparen en oppotten echt het beste advies.
Het uitgeven komt later wel..
 
Mocht je binnen de leaseperiode nog een woning willen kopen, let dan vooral op dit:
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/hypotheek-afsluiten/private-lease-auto-en-een-hypotheek-afsluiten/

Daarnaast is PL voor veel km niet supergoedkoop, je betaalt gewoon voor een nieuwe auto. Een occasion is bijna altijd goedkoper, ook als je een keer pech hebt met een reparatie. Ik heb PL overwogen voor onze tweede auto, maar gezien de invloed op de hypotheek en de maandelijkse meerkosten ten opzichte van een auto van 5-6 jaar oud is dit afgevallen.
 
Persoonlijk zou ik even lekker gaan sparen en dan een leuke occasion gaan kopen.

Wel ken ik mensen die een gebruikte auto op afbetaling hebben gekocht.
En dan ook nog bij die garage.
Het ging daar om een auto van ongeveer 12k euro.
Ze betaalden die garage 350euro in de maand.
Hoor nooit over problemen daar.
Wel is het natuurlijk zo dat je na vijf jaar ongeveer 15k euro hebt betaald voor die auto.
 
Leon in zn Fiesta zei:
Oveazibi zei:
@Leon in zn Fiesta, wat een onzin. Als dat werkelijk zo zou zijn zou vag een enkele nieuwe auto meer verkopen. De waarheid is echter dat ze jaar op jaar aan kop staan qua verkopen.
Alleen een klein clubje bashers hier verkondigt structureel het tegendeel. Waaronder jij.
Ik heb een nieuwe vag, en die staaft het ongelijk van jou en je clubje.
De waarheid is ook dat er genoeg autobezitters mee de boot in zijn gegaan, dat risico moet je maar willen lopen. Ik heb zelf ook twee SEAT's in eigendom gehad, zonder noemenswaardige problematiek overigens. Maar dat waren allebei nog redelijk 'ouderwetse' auto's met bewezen techniek. Met die nieuwe downsize eco-motoren is het maar afwachten hoe dat gaat. En als het mis gaat dan is het bovendien de vraag of de importeur z'n verantwoording pakt of dat je gewoon het bos in wordt gestuurd. Ik hoop van harte voor je dat die ellende je bespaart blijft, begrijp me niet verkeerd. En als VAG/PON er niet zo beroerd op stond dan had ik nu ook weer in een SEAT gereden maar ik bedank er even vriendelijk voor. Als ik met m'n centen wil gokken dan ga ik wel naar het casino.

Overigens: dat je verkoopcijfers gaat koppelen aan kwaliteit laat ik maar even aan me voorbij gaan. Net zoals het feit dat jouw auto van ca. een jaar oud het tegendeel zou bewijzen. Beide uitspraken bewijzen wel het één en ander, maar niet de roemruchte kwaliteit van VAG.

Verkoopcijfers is toch wel een goede indicatie denk ik. Als vag echt zo slecht zou zijn als jij en je medestanders beweren zouden ze geen 1 auto meer verkopen. Heb zelf mijn 3e vag nu, de ibiza is de eerste nieuwe (nee, geen downsizer zoals jou fiesta, waar je ook maar mee af moet wachten hoe die het blijft doen) en heb er nog nooit grote problemen mee gehad. Ben ook geen vag fanboy want heb hoofdzakelijk fiat's gehad. Check mijn profiel anders maar even. Met de fiat's heb ik meer problemen gehad dat me de 3 vag's. Ik verwacht met mijn huidige ibiza weinig problemen ook. Misschien dat het ook scheelt hoe je met je spullen omgaat. En die zijn bij mij in goede handen in elk geval. Wat me tegenstaat is het niet aflatende gebash van een bepaald groepje haters. Mijn ervaringen met vag zijn totaal het tegengestelde.
 
Er zijn genoeg voorbeelden van producten die kwalitatief minderwaardig t.o.v. de concurrent zijn maar desondanks toch groot/zeer groot/marktleider zijn of zijn geweest. Is het een indicatie? Zeker wel, maar absoluut geen garantie. En ik zal ook niet bewerend dat alles k#t is bij VAG, zoals al eerder genoemd heb ik persoonlijk ook geen grote problemen met mijn VAG-auto's gehad. En er zullen daar nog genoeg auto's van de band rollen waar hetzelfde voor geldt. Maar er zijn toch ook genoeg verhalen van mensen die wel de pech hadden om afhankelijk te worden van Pon. Het gedonder rondom de TFSI-motoren bijvoorbeeld met de opgerekte ketting is daar een goed voorbeeld van, daar kun je als particulier aardig op leeglopen. En uiteraard kan die ellende je ook overkomen bij een ander merk, zal niet beweren dat het gras bij de buren altijd groener is. Wellicht is het bij Ford net zo beroerd, als ik de Facebook groep van de ontplofte Ecoboost motoren moet geloven dan kan ik 'm ook beter snel inruilen nu de motor nog één geheel is. Het is allemaal een kwestie van vertrouwen, en Pon heeft m.i. al diverse keren aangetoond dat de eigen winstcijfers heilig zijn en dat ze niet te beroerd zijn om die over de rug van de eigen klanten hoog te houden. Daar weiger ik aan mee te doen.
 
De TS vraagt hier om goed advies, dat betekend dat je de voor en nadelen van een keus moet benoemen. Sommige merken en modellen zijn veel beter dan veel mensen nog steeds denken, terwijl anderen juist duidelijk minder zijn. Soms heb je ook modellen die met de ene motor zeer betrouwbaar zijn en met de andere motor juist niet. Of soms is het faceliftmodel veel beter zijn dan de prefaceliftmodellen.
Bijvoorbeeld een Megane 3 is een stuk beter dan de Megane 2 fase 1 en de Golf 7 als de Golf 6.

Ik heb zelf helemaal niets tegen welk merk dan ook, waarom wordt het altijd gesproken over haat, als je de TS helpt met hem te wijzen op mogelijk (zeer) riskante keuzes.
 
Terug
Bovenaan