Ik kom uit op... een Toyota Auris Hybrid

Ik zou gaan voor:


  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

phra n ckie

Net ingestapt
Beste allen,

een aantal jaar terug ben ik overgestapt van werkgever en moest ik mijn lease auto inleveren. Dit deed pijn, zelf mijn 1ste auto kopen, rekening houdend met een aanstaand gezin. Ik wilde beetje ruimte, maar t moest ook leuk zijn. Lang verhaal kort, ik kwam uit op een Volvo V50 2.4i: de 5 cilinder met 170 pk met zowat alle opties.

Inmiddels ben ik paar jaar verder, 2 kinderen rijker (1 van bijna 2 en 1 van paar maanden), de nodige kilometers verder met een verbruik van 1 op 11 en tegenvallende onderhoudsbeurten (qua prijs). Gezien nu de distributieriem, 4 nieuwe banden en APK eraan komt, sta ik voor een tweestrijd.
1) pomp ik nog een keer ik vermoed 2000 euro in mijn huidige auto en rijd ik hem helemaal op, Of
2) doe ik afstand van de Volvo (die ik nog steeds erg waardeer en technisch perfect werkt), neem ik afscheid van deze auto en gebruik ik het geld voor evt onderhoud voor het aanschaf van een nieuwe auto waarbij ik een keus maak die puur rationeel is, los van enige voorkeuren/liefde/plezier in auto rijden.

Ik neig zelf nu naar 2 en kom daarbij uit op een Toyota Auris Hybrid TS/station, bijna 140k op de teller, met alle opties + meer die ik nodig heb.
Hoe kom ik uit op de Auris Hybrid?
* voldoende ruimte in kofferbak
* gezien leeftijd van mijn kids, nu nog voldoende ruimte achterbank
* zuinig / stuk goedkoper in benzine maandelijks (al snel 100 eu ruim per maand)
* onderhoud betrouwbaar: ik verwacht hier minder kosten aan onderhoud te hebben dan mijn huidige auto

Ik moet uiteraard bijleggen op de Auris maar verwacht dit binnen 2-3 jaar "terug" verdiend te hebben.
Zie ik iets over het hoofd? Wellicht een ander model? Zijn mijn aannames correct, of is het wellicht toch goedkoper de Volvo te onderhouden en op te rijden.
Ik hoor graag de meningen van jullie :)
 
De Civic station is echt 1 van de categorie onbekend maakt onbemind. Ruim en gaan niet stuk. Een 2e hands Ceed of i30 heb je als die dealer onderhouden is en bij Kia nog niet teveel km gereden nog een jaar of wat fabrieksgarantie.

Veel succes in de keuzes die je maakt
 
Wat kan/wil je bijleggen op je huidige auto? Hoeveel rij je per jaar?
Maar je hebt geen zin om hoge uitgaven te doen aan je huidige auto voor onderhoud, maar hoe denk je dat te doen met een andere auto? Apk en banden krijg je bij een Auris ook, nu heeft een Auris wel een ketting dus dat scheelt wel. Maar als je veel kilometers maakt dan kan een hybride wel veel schelen in het brandstof verbruik.
 
Ook de volgende auto ontkomt niet aan onderhoudskosten; je vertelt verder niet van welk jaar de Volvo is en de huidige kilometerstand.
Ben je tevreden over de huidige auto, dan gewoon doorrijden. Ik geloof persoonlijk dat de Volvo qua betrouwbaarheid niet onderdoet voor de Auris. Je vertelt ook verder niet wat je bereid bent bij te leggen als je tot inruil overgaat.
 
Het deed pijn om je leaseauto in te leveren? De V50 5 cilinder doet ook al pijn nu? Wat is je budget? Wat kost zo'n Toyota Auris hybrid station?
 
phra n ckie zei:
...waarbij ik een keus maak die puur rationeel is, los van enige voorkeuren/liefde/plezier in auto rijden.

Autorijden is voor veel mensen emotie, en daarom mag het vaak best ietsje meer kosten om te rijden wat je zelf écht wilt. Maar wanneer je een hybride aanschaft wil dat niet per definitie betekenen dat je er geen plezier mee kan hebben. Ik lees dat de huidige Volvo zowat alle opties heeft, dus ook automaat? In dat geval doet de Auris echt amper onder voor de V50, het zijn beiden auto's met veel koppel die in zo'n 10 seconden naar de 100 spurten wanneer je het gaspedaal in de vloerbedekking trapt. Toegegeven; de Volvo 2.4i klinkt een heel stuk lekkerder dan de Toyota maar ik weet niet of dat een valide argument is om een auto te blijven rijden ("maar schaaat, hij klinkt zo lekker!").

Wat ik je wel kan vertellen is dat je waarschijnlijk je brandstofkosten ziet halveren in geval je voor de Auris kiest, en op vlak van onderhoud zul je weinig verassingen tegenkomen.

Andere suggesties? Met het oog op het groeiende gezin, en de toch wel beperkte beenruimte bij de Auris zou ik een Prius willen adviseren. Nóg zuiniger dan de Auris en veel ruimer op de achterbank. De kofferbak is een paar liter kleiner dan bij de Auris, maar uit eigen ervaringen weet ik dat 'ie groot genoeg is voor een flinke kinderwagen ala Bugaboo Donkey en alle andere kindgerelateerde benodigdheden.
 
Autobanden kun je online bestellen inclusief montage. Scheelt je 25%. Kijk bij ANWB en Autoweek voor de beste prijs/kwaliteit verhouding van banden.

Distributieriem vervangen (+waterpomp), vraag wat offertes uit. Is een routineklus.
APK hoeft niet meer dan 29€ te kosten.
Die kosten ben je sowieso kwijt, want hoe wil je een auto verkopen met deze gebreken?

Als je deze reparaties uitvoert, dan kun je of je auto doorrijden of particulier goed verkopen op marktplaats. Je kunt dan op jacht gaan aan een Auris bij elke dealer (en particulier) en je hoeft dan geen halfgare inruilauto onderdeel te maken van de onderhandelingen.
 
dank voor de reacties.
Er ontbreekt inderdaad nog wat informatie in mijn post.
De Volvo is uit 2009 met een zelfde km stand, zijnde +/- 140.000 km. Ik rijd zo'n 15.000 km per jaar. Hij heeft inderdaad automaat, leder, navigatie, trekhaak, electrische stoel etc.
Ik laat hem momenteel bij een Volvo dealer onderhouden, dus ik ben zeker bereid om onderhoudskosten te betalen, dat heb ik gedaan. Echter de aankomende beurt is naar mijn verwachting echt fors. Distributieriem + pomp is schat ik zo 500-700 euro, banden vergelijkbaar, tel daarbij een standaard onderhoudsbeurt op en APK dan zit ik zo aan 2000 euro.
Mijn standpunt is, als ik dit onderhoud laat doen ik vanuit financieel perspectief deze auto hierna ook echt zou oprijden. Het is financieel gezien niet slim om dit onderhoud uit te voeren en hem daarna binnen 1 a 2 jaar alsnog te verkopen.

OF

Ik verkoop hem nu/ruil hem nu in, houdt dat geld in mijn zak van het aankomende onderhoud (wordt ook deels uiteraard in verkoop prijs verekend) en leg dat bij een eventuele Auris.
Bij de Auris weet ik dact de onderhoudsbeurten goedkoper zijn (de prijzen hiervan staan gewoon online op de toyota site) en verwacht ik dat er minder kapot gaat. Daarnaast weet ik dat deze goedkoper is qua verzekering en benzine. Maar dit zijn allemaal rationele overwegingen. Zodoende ben ik op de Auris uitgekomen.

Ik zou zo'n 4-5k gaan bijleggen. Effectief zal dit 2-3k zijn als je de aanstaande kosten voor onderhoud van de Volvo eraf trekt, die ben ik namelijk sowieso kwijt, of gaan van de 4-5k af of stop ik in de Volvo
 
Doorrijden is denk ik het meest voordelige gezien de afschrijving van een jongere auto die normaal altijd hoger is.
Even door door de zure appel bijten, onderhoud bij een universele garage laten uitvoeren en de Volvo nog een jaar of twee verder rijden. Veel afschrijving zul je niet meer hebben, kilometerstand blijft lekker laag aangezien je weinig rijdt. Komende jaren nog lekker sparen voor een andere auto.
 
Doorrijden is absoluut goedkoper, je mist het kopje afschrijving. Vergeet niet dat je bij de toyota ook gewoon het onderhoud hebt. Het zal misschien wel iets goedkoper zijn maar dat zal toch niet zo gigantisch veel schelen? Zoek anders eens een volvo specialist. Zelfde kennis maar dan iets goedkoper.
 
Terug
Bovenaan