phra n ckie
Net ingestapt
Beste allen,
een aantal jaar terug ben ik overgestapt van werkgever en moest ik mijn lease auto inleveren. Dit deed pijn, zelf mijn 1ste auto kopen, rekening houdend met een aanstaand gezin. Ik wilde beetje ruimte, maar t moest ook leuk zijn. Lang verhaal kort, ik kwam uit op een Volvo V50 2.4i: de 5 cilinder met 170 pk met zowat alle opties.
Inmiddels ben ik paar jaar verder, 2 kinderen rijker (1 van bijna 2 en 1 van paar maanden), de nodige kilometers verder met een verbruik van 1 op 11 en tegenvallende onderhoudsbeurten (qua prijs). Gezien nu de distributieriem, 4 nieuwe banden en APK eraan komt, sta ik voor een tweestrijd.
1) pomp ik nog een keer ik vermoed 2000 euro in mijn huidige auto en rijd ik hem helemaal op, Of
2) doe ik afstand van de Volvo (die ik nog steeds erg waardeer en technisch perfect werkt), neem ik afscheid van deze auto en gebruik ik het geld voor evt onderhoud voor het aanschaf van een nieuwe auto waarbij ik een keus maak die puur rationeel is, los van enige voorkeuren/liefde/plezier in auto rijden.
Ik neig zelf nu naar 2 en kom daarbij uit op een Toyota Auris Hybrid TS/station, bijna 140k op de teller, met alle opties + meer die ik nodig heb.
Hoe kom ik uit op de Auris Hybrid?
* voldoende ruimte in kofferbak
* gezien leeftijd van mijn kids, nu nog voldoende ruimte achterbank
* zuinig / stuk goedkoper in benzine maandelijks (al snel 100 eu ruim per maand)
* onderhoud betrouwbaar: ik verwacht hier minder kosten aan onderhoud te hebben dan mijn huidige auto
Ik moet uiteraard bijleggen op de Auris maar verwacht dit binnen 2-3 jaar "terug" verdiend te hebben.
Zie ik iets over het hoofd? Wellicht een ander model? Zijn mijn aannames correct, of is het wellicht toch goedkoper de Volvo te onderhouden en op te rijden.
Ik hoor graag de meningen van jullie
een aantal jaar terug ben ik overgestapt van werkgever en moest ik mijn lease auto inleveren. Dit deed pijn, zelf mijn 1ste auto kopen, rekening houdend met een aanstaand gezin. Ik wilde beetje ruimte, maar t moest ook leuk zijn. Lang verhaal kort, ik kwam uit op een Volvo V50 2.4i: de 5 cilinder met 170 pk met zowat alle opties.
Inmiddels ben ik paar jaar verder, 2 kinderen rijker (1 van bijna 2 en 1 van paar maanden), de nodige kilometers verder met een verbruik van 1 op 11 en tegenvallende onderhoudsbeurten (qua prijs). Gezien nu de distributieriem, 4 nieuwe banden en APK eraan komt, sta ik voor een tweestrijd.
1) pomp ik nog een keer ik vermoed 2000 euro in mijn huidige auto en rijd ik hem helemaal op, Of
2) doe ik afstand van de Volvo (die ik nog steeds erg waardeer en technisch perfect werkt), neem ik afscheid van deze auto en gebruik ik het geld voor evt onderhoud voor het aanschaf van een nieuwe auto waarbij ik een keus maak die puur rationeel is, los van enige voorkeuren/liefde/plezier in auto rijden.
Ik neig zelf nu naar 2 en kom daarbij uit op een Toyota Auris Hybrid TS/station, bijna 140k op de teller, met alle opties + meer die ik nodig heb.
Hoe kom ik uit op de Auris Hybrid?
* voldoende ruimte in kofferbak
* gezien leeftijd van mijn kids, nu nog voldoende ruimte achterbank
* zuinig / stuk goedkoper in benzine maandelijks (al snel 100 eu ruim per maand)
* onderhoud betrouwbaar: ik verwacht hier minder kosten aan onderhoud te hebben dan mijn huidige auto
Ik moet uiteraard bijleggen op de Auris maar verwacht dit binnen 2-3 jaar "terug" verdiend te hebben.
Zie ik iets over het hoofd? Wellicht een ander model? Zijn mijn aannames correct, of is het wellicht toch goedkoper de Volvo te onderhouden en op te rijden.
Ik hoor graag de meningen van jullie