Iets te weinig olie in motor

Tim 2274829

Net ingestapt
Hallo iedereen

Ik weet niet of ik dit topic hier mag plaatsen, maar zal het toch eens proberen.

Ik heb iets doms gedaan. Gisteren heb ik mijn grasmaaier per ongeluk heel even (een seconde of 8) met iets te weinig olie laten draaien (ik was vergeten dat je die peilstok er niet terug mag inschroeven bij controle van het oliepeil) 😖 Het is een Honda grasmaaier en hij stond al een jaar of 7 stil. De olie was ook vers. Omdat hij zo onrustig draaide heb ik hem snel terug stilgelegd. Hij heeft toen de hele middag niet meer gestart. Vanmorgen heb ik de olie aangevuld en toen startte hij weer en leek alles normaal. (Hij viel echter wel terug stil toen ik hem op de schildpadstand zette). Zou mijn motor ernstige schade hebben opgelopen? Wat nu? Help!

Nee joh, niks aan de hand. Laat er eens 100 ml te weinig in hebben gezeten, dat maakt niet uit. Die peilstokjes van kleine 4takt-motoren zijn sowieso waardeloos. Zolang er een beetje olie in zit blijven ze over het algemeen wel lopen.

Dit soort 4 taktjes kunnen veel hebben! Gewoon gaan grasmaaien! (Als het al te laat is kan je het blok alsnog weggooien) Het onregelmatige lopen zal eerder van vervuiling van de carburateur komen icm mogelijk "oude benzine"... Klein beetje carburateurreiniger toevoegen of V-power / BP Ultimate proberen.

De benzine die er nu in zit kan je beter even aftappen en inleveren bij het klein chemisch afval.
Aspen benzine er in (te koop bij tuincentrum en bouwmarkt), verse motorolie er in en een uurtje laten werken (maaien).
Je hebt een grote kans dat hij het dan weer gewoon goed doet. En als je toch met onderhoud bezig bent, haal alle oude grasresten uit de koeling en maak het boeltje een beetje schoon voordat je gaat maaien....

Normale benzine (voor auto's) geeft in dit soort motortjes kankerverwekkende uitlaatgassen en de benzine vervuilt de carburateur als het blokje niet draait. Deze motortjes zijn heel robuust gebouwd en ze kunnen veel mishandeling verdragen; maar er is een grens. Een litertje motorolie kost niet zo veel en deze motortjes hebben ook af en toe een beetje onderhoud nodig. De Aspen benzine zal met wat geluk de rommel uit de carburateur oplossen maar als dat niet lukt zal je de carburateur ultrasoon moeten laten reinigen.

Inderdaad, die oudere luchtgekoelde OHC Honda blokjes kunnen veel 'mishandeling' verdragen. Ik heb er hier 2 oudere draaien (generator en grasmaaier van beide >25 jaar oud) en nooit een probleem mee gehad.

Verse benzine erin (geen E10 ivm carburator), E5 of idd Aspen & aan de slag ermee!

Terug
Bovenaan