Ideeën gezocht voor een stationwagen oid als opvolger van Toyota CHR

autovergelijk

Net ingestapt
Ik heb nu een Toyota CHR uit 2018 zonder trekhaak. Bijna 80.000 km.

Persoonlijk vind ik het een heerlijke wagen, ik word er blij van als ik hem zie en om er in te rijden.

Maar ik heb geen trekhaak en nu de kinderen uit huis gaan en wij meer op pad gaan en gaan klussen ben ik langzaam me aan het oriënteren op een andere auto. Ik zou een trekhaak op de CHR kunnen laten zetten maar ik denk dat die prijs niet opweegt tegen een andere occasion kopen (omdat het plaatsen van een trekhaak vrij prijzig is en ik denk niet dat er ooit voor terug te krijgen). En daarbij is een stationwagen achtig iets denk ik makkelijker als we langs de bouwmarkt gaan.

Ik wil geen grote caravan trekken maar wel een aanhangertje of een fietsendrager (nu nog geen elektrische fietsen maar ik sluit niet uit dat we die in de aankomende vijf jaar wel kopen).

Van mijn CHR vind ik het rijgemak geweldig. Fijne cruise control, zit lekker. Rijdt gewoon erg makkelijk.

Ik wil sowieso hybride blijven rijden en iets wat net zo betrouwbaar is.

Zelf dacht ik aan een Toyota corolla touring sports maar ik heb geen verstand van auto's dus ik ben benieuwd wat ook een goede mogelijkheid is. Ik ga niet binnen een maand al wat anders kopen maar wil wel beginnen met oriënteren. Ik wil dan mijn CHR inruilen en dan max 5000 bijbetalen. Ik zie op internet ook de Suzuki Swace voorbij komen, daar had ik nooit van gehoord maar is het wat?

Voorwaarde is dus trekhaak, ruime achterbak, trekkracht minimaal 750 kg, cruise control
opties die ik gewoon leuk vind maar niet noodzakelijk: panoramadak en liefst een schuifdak
 
Laatst bewerkt:
Corolla en Swaze zijn technisch identiek, enkel wat verschil in uitrusting tussen de lagere niveaus Corolla en de 2 niveaus Swaze. En de Swace krijgt geen 10 jaar Toyota garantie uiteraard, maar is prijstechnisch als occasion we een goede aanbieding. Persoonlijke ervaring bij de Toyota-dealers is veel beter dan de Suzuki-dealers overigens.

Technisch en qua betrouwbaarheid zit je bij beide goed natuurlijk. Interieur vind ik ook erg fraai qua ontwerp en materiaalgebruik prima voor de klasse.


Nadeel van de Corolla (zeker de pre-facelift): lawaaiiige auto, enorm veel bandengeluid!! Met 16”-velgen en Yokohama banden of een andere bijzonder stille band zal het wel meevallen maar zeker 17” met Falken banden was dramatisch, mijn dealer gaf dat later ook toe.
 
Als de auto zo goed bevalt dan hoeft een trekhaakinstallatie toch niet te renderen bij verkoop?

Als je nu inruilt (auto's zijn duur) betaal je ook een flinke premie. De auto klinkt voor wat je nog gaat doen nagelnieuw. Trekhaak installeren is te doen, misschien een paar dakdragers erbij. E-bikes kunnen dan op de trekhaakdrager, misschien kan je wel een eigen aanhangertje kwijt in de buurt voor de bouwmarkt, e-bikes en vakanties.
 
Een trekhaak erop laten monteren is geen werelduitgave, zeker niet als je het afzet tegen het wisselen van auto. Als je kunt leven met een iets minder lange koets en vanaf de bouwmarkt met open klepje rijden of een karretje meenemen, dan is de CHR houden veruit de beste optie.

Je vraagt iets van hybride, net zo betrouwbaar en ruimer qua kofferbak. Volgens mij heb je de enige twee keuzes die er zijn dan al genoemd.
 
Ik zou geen andere auto kopen maar gewoon een trekhaak laten monteren. Dat kost veel minder dan een andere auto te kopen.
 
Eens met reacties hierboven. Trekhaak monteren op huidige auto lijkt me de beste optie, zeker uit economisch oogpunt, auto omwisselen is echt veel kostbaarder.
 
Enige wat zou kunnen als je liever wat anders wil is bijvoorbeeld een plugin hybride zoals een kia niro/ceed. Of ford kuga. Zeker als je zonnepanelen hebt zou dat interessant kunnen zijn

Maar financieel denk ik dat een trekhaak eronder zetten voordeliger is. Kost 750 a 1000 euro.
 
Trekhaak monteren gaat hem niet worden, de hybrides van Toyota zijn zeer zuinig en betrouwbaar, maar kunnen maximaal 725 kilo trekken en daar heeft TS niks aan.
 
Ja, maar TS zegt dat ie enkel lichte aanhangers wil kunnen gebruiken, geen caravans. Nou dan is 725 kilo trekgewicht ruim voldoende. De marge van de handelaar, inruil en verkoop, ligt zeker tussen 1 en 2k Euro, men wil, logisch, wat verdienen, garantie en upgraden kost ook pecunia. Voor max 800 Euro moet die trekhaak er wel onder zitten, er zijn diverse aanbieders die elkaar op leven en dood beconcurreren. Aangezien de auto goed bevalt lijkt mij dit een no brainer. Trekhaak onder de huidige auto laten monteren.
 
Ik zou er lekker een trekhaak onder zetten en een klein aanhangwagentje kopen. Hoef je ook geen grote spullen in de auto kwijt als je naar de bouwmarkt gaat.
Ik heb bijvoorbeeld een Humbaur Steely, ideaal dingetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Hmm dat klinkt wel goed, toch een trekhaak erop zetten misschien. Mijn garage zei dat een trekhaak voor Chr lastig was en alleen bij merk garage moest laten doen omdat het anders vragen om problemen was. Zou iets meer dan 1300 kosten. Misschien toch eens verder vragen.
Dakdragers heb ik al voor de dakkoffer en die zijn ideaal ( ik heb de originele, niet via de dealer maar van marktplaats). Gaan heel makkelijk er op en er af . Bedankt voor de tips en informatie
 
Een trekhaak erop laten monteren is geen werelduitgave, zeker niet als je het afzet tegen het wisselen van auto. Als je kunt leven met een iets minder lange koets en vanaf de bouwmarkt met open klepje rijden of een karretje meenemen, dan is de CHR houden veruit de beste optie.

Je vraagt iets van hybride, net zo betrouwbaar en ruimer qua kofferbak. Volgens mij heb je de enige twee keuzes die er zijn dan al genoemd.
De suzuki s-cros is er ook als hybride, die mag 1200 kg trekken, maar bij de s-cros/vitara staat de hybride techniek duidelijk op een lager niveau dan bij toyota.
 
De trekhaak zelf plaatsen zal het probleem niet zijn. Hooguit dat de elektrische aansluiting problemen zou kunnen geven.
Kom ze al tegen inclusief montage voor 750 euro.
Laat de dealer dan maar uitleggen wat het grote verschil zal zijn
 
De trekhaak zelf plaatsen zal het probleem niet zijn. Hooguit dat de elektrische aansluiting problemen zou kunnen geven.
Kom ze al tegen inclusief montage voor 750 euro.
Laat de dealer dan maar uitleggen wat het grote verschil zal zijn
De dealer heeft er geen zin in tenzij hoofdprijs :). De oliewissel van een jonge auto bij de dealer laten doen is best ok, ze kunnen dan ook de bekende kinderziektes meepakken. Als het wat prijziger of aparter wordt dan wat 99% van de auto's de eerste 4 jaar aan onderhoud hebben dan kan je beter naar de specialist van dat onderdeel gaan. Bijvoorbeeld de banden- en accuboer (als je het die extra ritjes en gedoe waard vindt).
 
Even snelle check bij trekhaakmontage.nl = 932 incl witte plaat, 13p stekker, inbouw en een afneembare kogel. Als je beetje zoekt ga je het waarschijnlijk elders nog wel wat goedkoper vinden.

Is in ieder geval goedkoper dan inruilen en wat anders weer kopen, want die garage wil ook graag wat verdienen aan een auto. Vriend van mij rijd ook een CHR, en hij baalt er wel van dat je maar heel weinig mag trekken. geen idee hoeveel, maar voor hem iig te weinig.
 
Terug
Bovenaan