i4 edrive35 vs Tesa 3 vs 2 series

A

Anoniem

Guest
Hallo daar,

Hoera, ik mag een zakelijke lease auto uitkiezen.

Maar welke moet ik kiezen?
Waar ik tussen twijfel:

Auto - netto kosten per maand

Tesla 3 instap (RWD) - 330 netto per maand (deze vanwege de relatief lage kosten per maand)
BMW 2 series (benzine) - 450 netto per maand (benzine, tanken is wel fijn, ook is deze nog enigszins relatief betaalbaar, opties zijn voor deze maandprijs Mpakket en leren bekleding)
BMW i4 edrive35 - 550 netto per maand (supermooie auto, met mijn budget wordt het wel de instapversie met weinig budget over voor extra opties... ACC + Mpakket kan nog net)

In een tesla 3 heb ik al wel eens een proefrit gedaan. Voor de twee BMW's staan de proefritten dit weekend gepland.

Is de 220 netto voor de BMW i4 het waard? Opties die ik dan kies: Adaptive Cruise Control en M sport pakket.

Extra info:
Een edrive40 past niet in mijn leasebudget.
Tesla al wel eens in proefgereden, was niet heel erg gecharmeerd van het interieur en vond het niet 'echt een auto'. Maar 220 netto per maand is een hoop geld en ik vraag mij af of dat het verschil waard is met de i4. Natuurlijk weet ik meer na het proefrijden dit weekend maar ben ook wel benieuwd naar jullie mening!

Extra vragen:

- Welke opties zijn MUST HAVES om te nemen bij de standaard uitgevoerde bmw i4 edrive35? Heel veel ruimte in mijn budget heb ik niet. Adaptive cruise control en M sport pakket dan zit mijn budget vol, met zwarte unilak en de gratis optie voor grijze lijnen ipv die (vind ik zelf lelijke) lichtblauwe lijnen. Kan ik beter voor andere opties gaan?
- Twijfel ook over een Q4 e-tron sportback, maar die zou dan vrij kaal zijn gezien mijn budget. Is die nog een proefrit waard?

Dank voor wie de tijd neemt!

Er mist wat belangrijk informatie. Kan je thuis laden en hoeveel rij je per maand?
Ik zou voor de 2 serie gaan, laden is bij mij lastig.
Staan 2 laadpalen maar er staan altijd auto's.

Frits79 zei:
Er mist wat belangrijk informatie. Kan je thuis laden en hoeveel rij je per maand?

Benzine vind ik nog steeds de fijnere optie als alle andere factoren niet zouden meetellen, maar er staan meer dan genoeg laadpalen zowel op kantoor als in mijn wijk.

Los daarvan kan de i4 en de tesla beide geleverd worden na 3-5 maanden. De 2 series wordt een ander verhaal: dat wordt een levertijd van 9 maanden tot een jaar.

Daanbanaan zei:
Frits79 zei:

Benzine vind ik nog steeds de fijnere optie als alle andere factoren niet zouden meetellen, maar er staan meer dan genoeg laadpalen zowel op kantoor als in mijn wijk.

Los daarvan kan de i4 en de tesla beide geleverd worden na 3-5 maanden. De 2 series wordt een ander verhaal: dat wordt een levertijd van 9 maanden tot een jaar.

Volgens specificatie van Leaseplan die ik had ontvangen staat er voor zowel de i4 als 2 serie zo'n 8 maanden levertijd. En alles wat ik lees over i4's die nu uitgeleverd worden is minimaal die tijd.

Model 3 kan je afhankelijk van je kleur wens binnen paar weken rijden, want er staat gewoon nog voorraad / is onderweg.

Maar als benzine de voorkeur heeft, waarom dan niet gewoon die 2 serie?

Welk model bedoel je precies met 'BMW 2-series'? De 2-serie Active Tourer, de 2-serie coupé of de 2-serie Gran Coupe?

Als het om de 2-serie Active Tourer of Gran Coupé gaat dan zou ik zeker voor de Tesla gaan, omdat ik die BMW's lelijk respectievelijk bizar lelijk vind (en het zijn onderhuids gewoon veel te doorsnee auto's voor dit geld). De 2-serie coupé vind ik ook geen schoonheid maar is wel echt iets bijzonders. De i4 heeft meer opties nodig om er oké uit te zien dan mogelijk is met jouw budget. Dus Tesla it is. Je kunt er achterin niet echt fatsoenlijk zitten maar dat geldt volgens mij voor de alternatieve ook.

Daanbanaan zei:
Hi, hoop dat het okay is dat ik hier een apart topic voor aanmaak:

Welke extra opties zijn onmisbaar om te nemen gelet op dat je bijna geen leasebudget meer over hebt bij het kiezen van een i4 edrive35?

- ACC
- ?

Dank!
Nee, ik heb ze even samengevoegd. Zie nu dat ie de post dan bovenaan zet, dat is wat verwarrend.

Barri, Autoweek Moderator

Daanbanaan zei:
...

- Welke opties zijn MUST HAVES om te nemen bij de standaard uitgevoerde bmw i4 edrive35? Heel veel ruimte in mijn budget heb ik niet. Adaptive cruise control en M sport pakket dan zit mijn budget vol, met zwarte unilak en de gratis optie voor grijze lijnen ipv die (vind ik zelf lelijke) lichtblauwe lijnen. Kan ik beter voor andere opties gaan?

...

Sportstoel - is bij de i4 standaard geloof ik
Achteruitrijcamera - is bij de i4 standaard geloof ik
Dimmende / inklapbare zijspiegels - vind ik altijd wel handig, is bij de i4 ook standaard geloof ik

Elektrisch verwarmde voorstoelen - levert toch wat extra actieradius op, beter dan de verwarming hoger zetten
Comfort access - hangt echt af van de persoon
Head-up display - eenmaal aan gewend kan je niet meer zonder, maar is bij de i4 een hele dure optie
Hifi system - must, voorgaande versies hebben vrij slechte standaard audio, verwacht bij de i4 niet anders
Grootlichtassistent - is een hele fijne optie op de BMW, maar helaas ook erg duur op de i4

Gezien je weinig budget hebt, zal ik persoonlijk het M-pakket achterwege laten. Uiteindelijk heb je meer aan opties die het comfort verhoogt dan uiterlijk. De optiepakketten zijn vaak voordelig, eens kijken of er iets interessants tussen staat.

Een goed samengestelde BMW is natuurlijk een lust om in te rijden, maar kan ook de waardevermindering redelijk beïnvloeden. Echter als leaserijder heb je daar weinig aan natuurlijk tenzij je van plan bent de auto tzt over te nemen van de leasemij. Echte must-haves zijn er dus niet in die zin en kun je de auto gewoon samenstellen zoals het je blieft.

Je hebt het over netto-kosten per maand.
is dat rekening gehouden met het standaard belastingtarief?
Want reken ook mee dat hogere bijtelling = hoger brutoloon = minder algemene heffingskorting, arbeidskorting, combinatiekorting en event. kindgebonden budget.....

Aerodynamische wielen
LED koplampen en LED achterlichten
Automatische achterklepbediening

Interieur

BMW Live Cockpit Plus met BMW Curved Display
BMW Operating System 8.0 inclusief navigatiefunctie
Sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier
Met leder bekleed sportstuurwiel
Automatische airconditioning met 3-zoneregeling

Aandrijving en onderstel

Warmtepomp voor hogere efficiëntie en preconditioning

Opladen

BMW Flexible Fast Charger als noodlader aan een huishoudelijk stopcontact
Laadkabel (Mode 3) voor opladen aan openbare laadpunten
BMW Charging Card voor toegang tot het openbare laadnetwerk met aantrekkelijke, transparante voorwaarden
AC opladen met 11 kW, DC opladen met tot 180 kW

Bestuurdersassistentie

Parking Assistant met achteruitrijcamera en Reversing Assistant
Cruise Control met remfunctie
Dit zit er standaard op de een I4 35. Persoonlijk zou ik het M-pakket laten voor wat het is en een leuke kleur nemen ipv zwart.

Pietzoveel zei:
Nou Frits, hoeveel € aan extra's is dit? Zal wel op een M3 uitdraaien zo.
Dit lijstje is niks extra's dit is wat er standaard op zit. Wesley plaatst dingen met iets wat hij gelooft dat er in zit.

Dat klopt niet helemaal, bepaalde opties zijn minder duur in leasing (adaptieve CC, parkeercamera bvb. - minder schades) dan andere (lichtpakket, dure audio upgrade, panodak etc. - populair bij 2DH kopers, maar in leasing wordt dat 1/1 doorgerekend in de maandprijs…).

Ik heb in 2013 lang zitten puzzelen met de samenstelling voor mijn nieuwe F31 om binnen het budget te blijven. Compromis was Sensatec + zetelverwarming ipv leer maar wel een panodak. geen spijt van die keuze gehad overigens.

Ik ben er uit na wat testritten.

De 2 serie kwam voor mij op de derde plek. Leuke auto, maar van de tesla en i4 was ik veel meer onder de indruk.
De tesla voldoet prima en is zeker veel waar voor zijn geld (330 netto), maar de bmw i4 vind ik lekkerder rijden en 'meer auto'. Ook zit die veel en veel lekkerder met mijn 1,95. Jammer dat de hoofdsteun van de tesla 3 niet te verstellen is. Daardoor zit hij net niet lekker voor mij. (Los van de hoofdsteun zitten de stoelen in de bmw i4 ook vele malen beter, ook als de hoofdsteun van de tesla 3 wel te verstellen was geweest).

De bmw i4 geeft mij meer het gevoel waar ik naar op zoek ben. En dat de tesla gewoon echt veel minder lekker zit gaf voor mij de uiteindelijke doorslag.
Hart volgen en portemonnee trekken dus. Het wordt de i4.
Ik had nooit zoveel met het merk BMW, vond audi's altijd mooier, maarja geen elektrische sedan's van audi momenteel en mijn werkgever is veel guller met het elektrische budget dan met het benzine budget.

BMW i4 Edrive 35
- Unilak zwart (0,-)
- Adaptive Cruise Control (522,-)
- Getinte ruiten achter (480,-)
- 17 inch lichtmetalen wielen Aerodynamisch (Bicolor midnight grey) (427,-)
- Na-montage zwarte grill in plaats van de standaard grijze of blauwe grill (750,-)

Netto kosten voor mij = 517/maand
Link met video in deze uitvoering: https://webfrontend.evecp.bmw.cloud/97aeba7 (de grill is echter zwart ipv grijs, dit kon niet in de video want dit los is een custom optie van de dealer en geen standaard te kiezen optie)

Dit zijn de opties die ik voor ogen heb, geen M-pakket maar wel in mijn smaak en met ACC. Maar ik laat mij graag overtuigen metvbetere andere opties, wordt zeer gewaardeerd, weet wel dat ik met deze opties wel al over de max zit van wat ik wil uitgeven, dus opties ruilen kan maar opties erbij wordt hem niet. Dank!

Laatst bewerkt door een moderator:
Met een lengte van 1,95 lijkt mij een Tesla Model Y of Toyota bZ4X ook prettiger zitten dan een Model 3.

Terug
Bovenaan