Hyundai Staria | EV en facelift 2026

Rutger DC

Asfaltkampioen
De huidige Hyundai Grand Starex (Zuid-Korea) of H-1 (elders; in Nederland vroeger als H300 verkocht) is al sinds 2007 op de markt en dus aan een opvolger toe. Hyundai werkt nu aan een opvolger.

2021-hyundai-h-1-2021-hyundai-starex-front-three-q-e62e.jpg

2021-hyundai-h-1-2021-hyundai-starex-front-three-q-f8b0.jpg

2021-hyundai-h-1-2021-hyundai-starex-rear-three-qu-e25e.jpg

2021-hyundai-h-1-2021-hyundai-starex-side-spy-shot-079f.jpg

10300622.jpg

10300623.jpg

Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t13078-2021-hyundai-h-1-i800-starex-iii

Huidig model:

990539897_beGxPpXs_1712203.jpg

2019-hyundai-imax-iload-update-10.jpg

Wat een bizar hoge zijruiten! Ik vraag me zelfs af of je de portierruiten wel helemaal naar beneden krijgt. Een trendbreuk?

csqlhnqa6ngrqriismv9.jpg

pwme94hdawznq11onzob.jpg

nmb9nb3fhpxskxolk3uq.jpg

u3tdhn3fkme1bgjodyfc.jpg

rc31d3ezgsyagkdl95dt.jpg

Bron: https://www.caradvice.com.au/884571/2021-hyundai-imax-people-mover-iload-van-spied-in-testing/

sfuyalhbb4fq_800.jpg

4x2y7nybhpox_800.jpg

coiymtxbdhh4_800.jpg

561y239bpq3g_800.jpg

cvlynxsbeukm_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hyundai-test-nieuwe-personenbus/

Barri zei:
Met die lage neus heeft ie wel wat van de Chevrolet Astro!

De Astro? Bedoel je niet de Ford Aerostar?

f32mwg99sesarueuzjgo.jpg

Bron: https://www.caradvice.com.au/884571/2021-hyundai-imax-people-mover-iload-van-spied-in-testing/

De achterkant ziet er vreemd genoeg juist gedateerd uit.

De Hyundai-strategie met betrekking tot bedrijfsauto's voor Europa is wel heel bijzonder. Speciaal voor Europa werd de H350 ontwikkeld, maar die werd in wel heel kleine aantallen in Turkije geproduceerd (ik geloof 5.000 per maand jaar). De H350 werd in Nederland niet eens verkocht. Wellicht doet Hyundai er goed aan om zich geheel op elektrische bestelauto's te richten.

3673150156_6mQateP9_87d5fe27158001f549c8510795418b6919e641b0.png

3673150156_Xy7nWR4p_e41787ce97e0be675a7f7104488e2e9a805febeb.png

Bron: https://www.autospy.net/spyshot/16003

Ontzettend vreemd dat de ramen optisch enorm groot zijn, maar de effectieve 'doorkijk' niet anders is dan normaal. Jammer, ze missen gewoon net het beetje durf er écht wat van te maken.

Wat heeft dat met durf te maken? Optisch is het tamelijk gedurfd. Dat de ramen vanaf de B-stijl deels met folie worden bedekt zal andere redenen hebben: privacy en vooral het voorkomen dat het interieur verandert in een heteluchtoven tijdens warme dagen.

Rutger DC zei:
Wat heeft dat met durf te maken? Optisch is het tamelijk gedurfd. Dat de ramen vanaf de B-stijl deels met folie worden bedekt zal andere redenen hebben: privacy en vooral het voorkomen dat het interieur verandert in een heteluchtoven tijdens warme dagen.

Nee, dat heeft waarschijnlijk met de constructie te maken. je kan niet overal zomaar een raam plaatsen, als er staal voor de constructie zit. Oftewel; er is een compromis toegepast. Jammer.

Je zegt dat er geen staal voor het raam kan zitten, dat klinkt plausibel. Maar je kunt toch zien dat het glasoppervlak werkelijk riant is en geen optisch bedrog (daarachter zit dus geen staal), alleen is de doorkijk beperkter dan het glasoppervlak.

Die zwarte rand op het glas wordt in reguliere gevallen volgens mij juist gebruikt om de 'plakrand' van raam op de koets te verbergen. Dat er glas zit betekent dus niet dat er geen metaal achter kan zitten. Misschien heeft deze auto 'megaplakranden'. ;) Waarachter dan weer prima, zoals Joop suggereert, structurele elementen kunnen zitten.

Hoe dan ook een bijzonder ontwerp, futuristisch haast, en dat juist in een segment waar design er volgens mij minder toe doet dan bij vele personenauto's.

Dat wist ik niet! (y)
Volgens mij wordt dit de meest futuristische bus sinds de... Renault Trafic/Opel Vivaro in 2001.

Wat een briljant ding gaat dat worden! :eek: Hier worden zomaar even alle tegenwoordig gangbare designconventies (veel drukke en overbodige lijntjes en vouwen, klein glasoppervlak, oplopende taillelijn, bolle voorkant met een lange overhang) overboord gegooid. Oftewel hoe zet je met drie lijnen een strak ontwerp neer. Mocht dit nog een concept zijn dan hoop ik dat de productieversie er geen slap aftreksel van wordt.

Ik vind 'm ook gaaf! Elektrische aandrijving erin en hoe doet het ook prima op onze markt!

Meest actieve autoproducent met grote afstand , onvoorstelbaar...of het nu EV's zijn , stadauto's, voor welke niche en markt ook, Hyundai en Kia weten te overtuigen en veroveren de markt met kwaliteit en inovatieve technieken. Maar in Korea werken ze dan ook totdat ze soms zelfs letyerlijk dood bij neervallen, werkweken van 70 uur normaal, 7dgn in de week en nauwelijks vrije tijd. Daar valt niet tegen op te boksen, dito in Japan hoewel tandje minder maar ook bizar hard werken.

MWH zei:
Die zwarte rand op het glas wordt in reguliere gevallen volgens mij juist gebruikt om de 'plakrand' van raam op de koets te verbergen. Dat er glas zit betekent dus niet dat er geen metaal achter kan zitten. Misschien heeft deze auto 'megaplakranden'. ;) Waarachter dan weer prima, zoals Joop suggereert, structurele elementen kunnen zitten.

(..).

Dat klapraam zal gewoon in het geheel uitklappen. Het is dus optisch om het glasoppervlak kleiner te doen lijken dan het technisch is.

Nou gehele raamoppervlakte is juist kleiner maar wordt door die zwarte randen optisch groter gemaakt.

Het concept/teaser ziet er enorm gaaf uit. Dit model (en een aantal andere modellen, zoals de polstar 2, de ioniq 5, renault 5) laat zien dat het design steeds meer de 'gadget' kant op gaat. Tenminste, die gadget kant zie ik en vind ik tof. Vooral bij EVs is dit een logische ontwikkeling. Fabrikanten worden meer en meer carrosserie bouwers, dus daar kan men zich steeds meer in onderscheiden.

De spyshots laten zien dat de voorste zijruiten wel heel laag beginnen. Volgens mij is je heup nog net niet zichtbaar, maar als bestuurder/passagier zit je wel heel erg te kijk. Beetje het 1e generatie Espace idee. Dat vind ik minder.

Passchier zei:
De spyshots laten zien dat de voorste zijruiten wel heel laag beginnen. Volgens mij is je heup nog net niet zichtbaar, maar als bestuurder/passagier zit je wel heel erg te kijk. Beetje het 1e generatie Espace idee. Dat vind ik minder.

Dat zal in de praktijk wel meevallen. Je zit om te beginnen met je lichaam al half achter de middenstijl, en doordat het glas ongetwijfeld getint is en van buiten best wat zal spiegelen zal die cabine echt geen rijdende etalage worden. En van binnenuit heb je dan weer het voordeel een prima uitzicht te hebben.

Door die punt in de A-stijl lijkt dat alleen maar zo. Aan interieurafbeelding zie ik ook niet alsof je in een etalage zit

929V6 zei:
Passchier zei:

Dat zal in de praktijk wel meevallen. Je zit om te beginnen met je lichaam al half achter de middenstijl, en doordat het glas ongetwijfeld getint is en van buiten best wat zal spiegelen zal die cabine echt geen rijdende etalage worden. En van binnenuit heb je dan weer het voordeel een prima uitzicht te hebben.

Ik heb hier een praktijkvoorbeeld en ik kan nou niet echt zeggen dat ik moeite heb om de passagier te zien zitten (zacht uitgedrukt).

4x2y7nybhpox_800.jpg

Ik vind t concept gaaf hoor, en wat ik vermoed moet inderdaad nog maar blijken, eens. Ben kortom wel heel benieuwd naar het eind resultaat. De horizontale led strip op de neus (zit alleen op de meest luxueuze variant, als ik het goed gelezen heb?) vind ik heul gaaf!

Er komt kennelijk ook een chassis cabine-variant, als opvolger van wijlen Hyundai Libero.

e019833800392a6e6b4636ab29eb19df_1673848908_4518.jpg

Bron: https://www.autospy.net/spyshot/37937

Hyundai Staria Electric

thumb-eb025d3176d98de75ae006bda32fea02_1748508690_0492_950x439.jpg

thumb-eb025d3176d98de75ae006bda32fea02_1748508689_1768_950x439.jpg

In Europa heeft Iveco de primeur gekregen van de elektrische Staria, maar Hyundai gaat natuurlijk zelf ook een Staria EV aanbieden. De eMoovy is er met 63 kWh en 76 kWh-aandrijflijnen. Wellicht kan Hyundai er nog een schepje bovenop doen, want de actieradius met het grootste accupakket is slechts 320 km. Nu is de Staria als gesloten bestelauto ongetwijfeld gestroomlijnder dan de chassis-cabine eMoovy, maar dat zal ook geen verschil van vele tientallen kilometers opleveren.

Terug
Bovenaan