Hyundai i40 startprobleem

Mark van Houten

Net ingestapt
Hallo forum,
Ik (en voornamelijk de garage) heb een probleem. Sinds kort wil mijn auto niet meer starten. Het betreft een Hyundai i40 1.6 uit 2011.
Omdat de i40 een niet niet heel erg gangbare auto is, is er ook weinig bekend over veel voorkomende problemen. Ik hoop dat ik via dit forum iets verder kan komen.
Wat we inmiddels weten:
- De accu is goed
- De startmotor is goed
- Alle relais in de relaisbox onder de motorkap werken
- De auto is te starten door rechtstreeks stroom te zetten via de kabelboom of door deze aan te duwen
- Via de kabelboom gaat er slechts 4 volt naar de startmotor

Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem bij een i40? De garage (een hyundai garage) is ermee bezig maar moet stap voor stap onderdelen uitsluiten. Dat is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Anyone?

Stroom zetten via de kabelboom? Gewoon 12 Volt vanaf de accu op het relais van de startmotor? Als de auto dan wel start is er blijkbaar een weerstand of draadbreuk in de kring van accu-relaiskast-contactslot-startmotor. Ik weet dat bij de i30 ooit een recall is geweest voor de contactsloten.

Slecht contact / kabelbreuk ergens. Voorlopig even een los relais bedienen om te starten. (Tijdens een garbage run wordt er wel eens iets bedient met de claxon, bijvoorbeeld ruitenwissers, of andersom :)

Gewoon even een andere garage proberen, niet om de eerste af te vallen maar een frisse blik doet wonderen.

is het een automaat?
Los daarvan: kabelbreuk kan altijd maar is niet het meest waarschijnlijke.
Meestal is het met zulke moderne complexe auto's vooral een kwestie van het stroomschema nalopen en kijken welke toverdozen je onderweg allemaal tegenkomt.

Nee handgeschakeld. Wat ik zo bijzonder vind is dat de auto zomaar de geest kan geven zonder aanleiding. Zaterdag doet hij het nog en zondag is het een radio op wielen.

Overigens bedankt voor de tips tot nu toe. Heb ze doorgespeeld naar de garage. Ook zij zijn deze routes aan het bewandelen.
En ik heb weer iets geleerd over wat een garbage run is. Had ik nog nooit van gehoord. Klinkt leuk en avontuurlijk.

Terug
Bovenaan