Hybride wagen kopen

Koen 2193983

Net ingestapt
Beste,

Gezien de huidige prijsstijgingen op diesel en benzine hebben wij besloten om een nieuwe wagen te kopen. Liefst hadden wij volledig elektrisch gehad, ik wil ook zelf wat kofferruimte, ons budget laat dit echter niet toe.

Hybride wagen is dan volgens ons de tweede beste optie.
Ik ben zelf leek op het gebied van deze technologie.

Graag had ik wat input ontvangen van mensen met kennis van zaken over hybride wagens:

- Waar let je op bij een tweedehands aankoop?
- Welke modellen zijn aan te bevelen of af te raden (in kader van storingen of gekende problemen)?
- Hoe werkt de technologie rondom hybride (kort en simpel uitgelegd)?
- Zijn er nadelen aan hybride wagens?
- Wat is de gemiddelde levensduur van een hybride model?
- Andere tips of advies mag ook altijd vrijblijvend...

Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Koen.

Om te beginnen moet je even het verschil maken tussen hybride zonder stekker (HEV) en eentje mét stekker (PHEV)

Een hybride zonder stekker,( o.a. Toyota's) zijn bedoeld, om het verbruik zoveel mogelijk te drukken. Dit lukt het beste bij wisselende snelheden onder de 80 km/h. Telkens bij het uitrollen en vooral remmen, zal de batterij weer geladen worden. Indien nodig, zal het laden ook door de benzine motor gebeuren, maar dat kost dus brandstof. Zodra de batterij voldoende geladen is, kan de auto besluiten om alleen op de elektromotor te rijden, als de omstandigheden dit toelaten, bv, rijden in de stad op vlakke weg. De afstand die geheel elektrisch afgelegd kan worden varieert van 1 tot 3 km. Daarna is de batterij weer bijna leeg, en zal de auto op benzine verder gaan.
Wel is het belangrijk om te weten, dat een stekkerloze hybride weinig tot geen verbruiks voordeel biedt op de snelweg. Rijd je voornamelijk snelweg, dan is een lichtere en goedkopere benzine auto misschien een betere keus. (Of PHEV, zie hier onder)

Kies je een hybride mét stekker ( PHEV) , dan kun je die bv. thuis op/bij laden. Met een volle batterij kun je dan enkele tientallen kilometers volledig 100% elektrisch rijden, waar bij je dus geen benzine verbruikt. Maar dat vereist dan wel consequent stekkeren, meestal dagelijks. Vergeet je te stekkeren, dan gaat de auto door het leven als een gewone hybride ( zie hierboven)

Natuurlijk zijn er ook een paar minpuntjes: Ze zijn zwaarder, dus duurder in belasting en verzekering, en meestal ook duurder in aanschaf. Met een PHEV die minder dan 50 gram CO² per km uitstoot, betaal je nog even het half tarief MRB, maar dat duurt niet lang meer. Met een HEV betaal je het gewone benzine MRB tarief ( of diesel tarief als het een diesel HEV is)

Met de betrouwbaarheid van hybrides zit het wel goed. Mij zijn geen grote problemen bekend. Toyota biedt zelfs tot 15 jaar garantie op het hybride systeem, bij jaarlijkse controle.

Budgetgewijs zitten we te kijken naar tweedehands wagen maximum 18000. Naast hoofdbestuurder nog 3 plaatsen extra is voldoende. Kofferruimte had ik graag rond de 500 liter gezeten.

Ik heb zelf drie jaar rondgereden in de Hyundai Ioniq Hybrid, te krijg binnen je budget. Verbruik van 1 op 28 mogelijk en dat zonder stekkeren. Wel een rustige rijstijl met veel binnendoor rijden. Zie de verbruiksmonitor van mijn auto. Na 50.000 km ingeruild voor exact dezelfde maar dan volledig elektrisch.Nooit problemen gehad, de enige kraak die ik hoorde was bij het automatisch inklappen van de spiegels.... Super tevreden over de dealer, was een extra reden om opnieuw voor Hyundai te kiezen. Ik weet niet hoeveel kilometers je wilt rijden per dag en of hoever je met de auto op vakantie wilt, maar je zou ook naar de elektrische kunnen kijken, al zit die iets boven je budget dus je zou kunnen door sparen en dan in januari er een kopen met subsidie. Een hybride vinden die zuiniger is zal een hele opgave worden, de CW waarde is 0,24 uit mijn hoofd.
Sla de i-motion versie over, die is te kaal voor een paar euro extra heb je veel meer luxe. De premium en First edition zijn de luxe versies, de comfort zit iets lager maar is prima uitgerust.

Even een edit naar aanleiding van het verhaal van Zadelsnuiver, de Ioniq rijdt tot 120 km/u elektrisch.

Zelf bijna 8 jaar een 2010 Prius gehad, qua betrouwbaarheid bestaan er geen betere auto's. Met enige moeite was 1 op 25 haalbaar, achterbank is ruim en kofferbak groot genoeg voor een gezin met 2-3 kinderen. De Prius is ook geleverd als plug in versie, deze is nog zuiniger mocht je makkelijk thuis of op het werk kunnen laden. Let op dat niet alle Hybrides puur op elektriciteit kunnen rijden, sommige Hondas zoals de Insight hadden deze optie niet dacht ik. En de modellen die het wel kunnen moet je overigens niet te veel van verwachten, maximaal een km of 3 en niet sneller dan 75 km/h. De kracht van de Prius zit hem voornamelijk in het uitrollen en regenereren, daarna de opgebouwde energie gebruiken wanneer de auto het hardste moet werken cq het meeste verbruikt dus vooral bij optrekken. De meeste Hybrids hebben een CVT versnellingsbak waarbij je wat zal moeten wennen aan het geluid want het toerental is niet evenredig aan de snelheid waarmee je optrekt, een beetje een rubber elastiek idee zeg maar.

Ik ben ervaringsdeskundige met een Prius 3 uit 2009. Inmiddels meer dan 3 ton op de teller zonder noemenswaardige problemen, beste auto die ik ooit heb gehad. Ik rij gemiddeld 1 op 20. Nadeel is dat je er niets mee mag trekken, bovendien is de bagageruimte best ruim, maar de opening niet, voor grote zaken is dat soms lastig. O ja, de multimedia is ook niet best, maar het werkt. De Toyota hybrides hebben een ijzersterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, maar de prijs van occasions is ook niet mals.

Er is wel een groot verschil tussen de verschillende hybrides. Toyota/Lexus hebben een geoptimaliseerde aandrijflijn met sterke elektromotoren, een automaat die het toerental op het ideale niveau houdt en de grote krachten aan kan en extra zuinige brandstofmotoren met Atkinson cyclus. Bovendien zijn de accu's netjes weggewerkt, is de aandrijflijn betrouwbaar en gaat deze lang mee. Dit alles geldt niet voor alle fabrikanten.

In de prijsklasse tot € 18.000 kun je denk ik het beste voor een gewone hybride gaan. Gewone hybrides zijn vaak aanzienlijk lichter en veel minder complex dan plug in hybrides.

Je komt dan al snel uit bij Toyota, Lexus, Hyundai of Kia. Bij veel kortere stukjes is een hybride relatief zuinig, wel kunnen veel hybrides vaak niks of relatief weinig trekken. Compacte en lage auto's gebruiken meestal minder brandstof.

Nadeel is wel dat hybrides op dit moment gewild zijn, dus relatief duur zijn om te kopen. Vaak wat zwaarder zijn en hierdoor duurder in motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie. En hybrides van Toyota zijn diefstal gevoelig.

Met dit budget zou ik ook naar zuinige gewone auto's kijken, zeker in het B segment doen die vaak niet heel veel onder in verbruik t.o.v. een hybride, maar zijn wel goedkoper om te kopen.
Of kies lpg, de Dacia Sandero en Renault Clio 1.0 TCe zijn af fabriek geleverd op lpg, dat rijdt erg goedkoop.

Kijk of een auto ruim genoeg is voor je gezin, bij de kofferruimte kijk niet alleen naar de liters opgegeven door de fabrikant, sommige fabrikanten sjoemelen enorm met de opgave, omdat ze weten dat dit een goed aankoop argument is. De grootste sjoemelaars waren VW en Volvo waar de gemeten werkelijke kofferruimte 325 en 225 liter kleiner was dan de opgave.
Dacia zat het dichtst bij de opgave.

Kijk dus ook gewoon of de kofferruimte groot en bruikbaar genoeg is. Een stationcar als de Toyota Auris Sports Tourer heeft een relatief grote en bruikbare kofferruimte.

Als je niet zoveel rijdt is doorrijden misschien voordeliger. Een auto inruilen kost makkelijk €3000 aan waardeverlies en een jonge auto bezitten kost ook makkelijk €2000 per jaar meer aan afschrijving.

Als je nu voor zo'n €2500 tankt per jaar heb je de inruil niet zomaar terug. En dan moet je ook nog naar belasting en verzekering kijken.

Ik ben het eens met de opmerking van Vorq. Je moet echt even goed een berekening maken van alle autokosten. Dan zul je zien dat brandstof daarin een flinke component is, maar vaak niet meer dan de helft van aal kosten. Als je dan een auto aanschaft die 25% zuiniger is als een ander model, maar veel duurder in de aanschaf dan schiet je er financieel niet veel mee op.

Het aantal kilometers die ik rijd voor mijn werk is vaak 20 tot 50 km enkel.. Daarnaast zijn het vaak wegen waar ik 100 rijd. Als ik het goed begrijp is dat voor hybride zonder plug in al niet interessant omdat je vaak onder de 80 moet rijden. Met plug in haal ik het er dan ook niet uit over die afstanden, of is dat wel zo? Ik neig inderdaad dan om ofwel door te rijden ofwel een zuinigere benzinewagen te kopen voorlopig.

"Als ik het goed begrijp is dat voor hybride zonder plug in al niet interessant omdat je vaak onder de 80 moet rijden" Dat is niet helemaal waar. Ook als ik 100 rij in mijn Prius doet de elektromotor mee en is hij zuiniger dan een equivalent die alleen op benzine rijdt, maar dat wordt deels ook veroorzaakt door de goede stroomlijn. Je moet echt het rekensommetje maken hoeveel je denkt de komende jaren te gaan rijden op jaarbasis. Daar zijn best handige tools voor online, ook op deze site.

Koen 2193983 zei:
Het aantal kilometers die ik rijd voor mijn werk is vaak 20 tot 50 km enkel.. Daarnaast zijn het vaak wegen waar ik 100 rijd. Als ik het goed begrijp is dat voor hybride zonder plug in al niet interessant omdat je vaak onder de 80 moet rijden. Met plug in haal ik het er dan ook niet uit over die afstanden, of is dat wel zo? Ik neig inderdaad dan om ofwel door te rijden ofwel een zuinigere benzinewagen te kopen voorlopig.

Die 80 km/h bedoel ik als richtsnelheid. In het algemeen geldt, dat de verbruiks reducerende werking van een stekkerloze hybride afneemt,. naarmate de snelheid hoger wordt, en minder wisselingen in de snelheid plaatsvinden. Als je veel met constante snelheid op 80 en 100 km/h wegen rijdt, dan is een stekkerloze hybride niet heel interessant als het gaat om een laag verbruik te halen. Een C-segmenter met 1,0 3 cilinder turbo, is dan - vooral in de aanschaf- een voordeligere keuze. Deze zijn erg zuinig bij constante snelheid tot 100 km/h.

Gezien de afstanden die je hierboven noemt, is een PHEV wel de moeite waard. Maar goedkoop zijn ze niet, en je moet dan echt elke dag de auto met kabel opladen, als je echt de benzine kosten wilt reduceren.

Nog 1 praktische vraag: Als je dan een auto met PHEV aanschaft? Is laadpaal dan ook een must om op te laden?
Wat zou de laadtijd dan dagelijks zijn ongeveer per stopcontact 230v?

Koen 2193983 zei:
Nog 1 praktische vraag: Als je dan een auto met PHEV aanschaft? Is laadpaal dan ook een must om op te laden?
Wat zou de laadtijd dan dagelijks zijn ongeveer per stopcontact 230v?

Nee, een laadpaal is niet noodzakelijk. je kan hem gewoon met een normale stekker ( die wordt meegeleverd) insteken op een 230 volt / 16 ampere stopcontact. Reken op een laadtijd van 4 tot 5 uur, als je van helemaal leeg naar helemaal vol wilt laden,

Supervisor R zei:
Koen 2193983 zei:

Die 80 km/h bedoel ik als richtsnelheid. In het algemeen geldt, dat de verbruiks reducerende werking van een stekkerloze hybride afneemt,. naarmate de snelheid hoger wordt, en minder wisselingen in de snelheid plaatsvinden. Als je veel met constante snelheid op 80 en 100 km/h wegen rijdt, dan is een stekkerloze hybride niet heel interessant als het gaat om een laag verbruik te halen. Een C-segmenter met 1,0 3 cilinder turbo, is dan - vooral in de aanschaf- een voordeligere keuze. Deze zijn erg zuinig bij constante snelheid tot 100 km/h.

Gezien de afstanden die je hierboven noemt, is een PHEV wel de moeite waard. Maar goedkoop zijn ze niet, en je moet dan echt elke dag de auto met kabel opladen, als je echt de benzine kosten wilt reduceren.

Ik ben net terug van mijn vakantie in Bulgarije , ivm onbetrouwbaarheid vliegen dit keer niet gekozen voor vliegen + huurauto maar voor een rit met mijn eigen auto - een Toyota Corolla Hybride met een ander embleem. Ik heb over de ruim 5000 km echt geen 80 gereden :cool: maar snelheden tussen de 110 en 150 . Bij hellingen naar beneden reed hij soms ook bij 120 km electrisch . Verbruik was iets hoger dan bij normaal verkeer in NL maar nog steeds rond de 1:20 ( zie mijn verbruiksmonitor) Dat haal je echt niet met een opgefokt driecilindertje .

Ik haalde met mijn vorige auto. Hyundai Ioniq Hybrid. (zonder stekker dus) op de snelweg rond de 4 liter per 100 km met 105 op de cruisecontrol, ben toch benieuwd welke 3 cilinder er zuiniger is.

Ik zie veel voordelen van een plug-in, maar het blijft wel hele complexe techniek. Deze thread van iemand die een defecte versnellingsbak voor ca 8 a 9k moest laten repareren heeft mij behoorlijk afgeschrikt iig. Ook al is het waarschijnlijk éém incident op de duizenden gte’s, het zal je auto maar zijn. Mijn volgende wordt iig nog een keer een benzine, of een plug-in met een zeer ruime garantie.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,6045388

Aan een plug-in heb je niet zoveel:
1) de accu's gaan ten koste van ruimte en gewicht
2) duurder in aanschaf
3) rij je véél kilometers, dan heeft een plug-in amper voordeel: alleen de eerste kilometers op stroom, daarna slurpen op benzine
4) rij je weinig kilometers, dan heeft een plug-in amper voordeel: met benzine zou je hooguit 6x per jaar tanken, dus wat is de besparing?
5) stroom is duuuuur geworden. Gisteravond (heb flexibel contract) zelfs 0,92 cent/kwh thuis. Het loont nu bijna om een dieselaggregaat op de woning aan te sluiten. (ongeveer 80 cent/kwh).

Het grote voordeel van een plugin is dat je nooit zorgen hoeft te maken om de range natuurlijk. Ik zou zelf echter nooit een plugin kopen om de volgende redenen:

1. Je hebt nog steeds de nadelen van een brandstofauto qua onderhoud, vaak nog veel complexer dan een conventionele auto.
2. Een Plugin is alleen effectief wanneer je voornemens bent om elke dag te stekkeren. Als je dan toch al elke dag gaat stekkeren had je net zo goed een full EV kunnen kopen. Als je niet voornemens bent om te stekkeren kun je beter een gewone Hybride kopen.

Een plugin valt daarmee dus een beetje tussen de wal en het schip. Voor die ene keer dat je een flink stuk moet rijden is een plugin wel handig, maar om daarvoor zoveel concessies te moeten doen is mij een brug te ver.

Ik heb een viercilinder benzine (C-segment stationwagon), hiervoor had ik een driecilinder van een ander merk. Ik rij woon-werk ongeveer 15km binnendoor en 15km snelweg. De driecilinder was daarbij iets zuiniger. Maar rij je alleen snelweg dan is de viercilinder weer zuiniger.
Een hybride zoals een Toyota is ook erg zuinig bij niet-snelweg gebruik, en niet onzuinig bij snelweg gebruik. Wat mij betreft dus ideaal.
Een PHEV voegt voor mij ook niet veel toe. De techniek is vrij complex en het voegt veel gewicht toe. Kijk ik naar de Golf 7, dan is een GTE toch ruim 300kg zwaarder dan een vergelijkbare benzine (1.4 TSI) en dat vind ik zonde want dat gewicht zeul je toch mee.

Ik heb mijn Ioniq hybride nu ruim 2 jaar. Inderdaad een heel fijne comfortabele auto, mijn verbruik ligt tussen de 1:22 in de winter en 1:26 in de zomer, soms nog iets zuiniger (ook in de bergen). Ik vind dat de remmen erg kraken, maar dat went. Als je 2 zware fietsen achterop de drager hebt rijd je nauwelijks elektrisch, dat is een nadeel. Dt de auto boven de 120 niet meer elektrisch rijdt wist ik niet, kennelijk nooit deze snelheid gereden. Meestal houd ik hem op 100.

Supervisor R zei:
Wel is het belangrijk om te weten, dat een stekkerloze hybride weinig tot geen verbruiks voordeel biedt op de snelweg

Dat klopt dus niet. Ook op de snelweg is een hybride in het voordeel omdat de motor steeds in een optimaal toerental gehouden wordt. De motor werkt op dat moment als een range extender met een vast toerental. De brandstofmotor drijft niet rechtstreeks de wielen aan dat doet de elektromotor.
Heel anders als bij een gewone brandstofauto. Ook op de snelweg heb je continue te maken met kunstwerken, bochten kleine hoogteverschillen, wind en ander verkeer. Dat moet in een gewone auto door de brandstofmotor opgevangen worden. Dat wordt in de hybride opgevangen door de twee elektromotoren(tenminste zo werkt het bij Toyota en Hyundai)
Kortom: motor draait een vast toerental en slaat met de ene elektromotor elektrische energie op, bij passeren kunstwerk bijvoorbeeld springt de andere elektromotor bij en als de accu vol is wordt de brandstofmotor uitgeschakeld en rijdt de auto ongeveer 800 meter elektrisch. Dat laatste gebeurt bij 100 km zeer regelmatig. Elektrisch rijden doet de Hyundai tot 120 km.

Update: Toch maar besloten om voor benzine te gaan :).. Het is een Kia Ceed SW benzine 1.0 3cylinder Turbo geworden (Dynamicpluspline). 5.2 liter gemiddeld, waarschijnlijk ben ik toch voordeliger met hybride maar ik heb achteraf gezien echt niet zo veel zin in dat stekkeren :). En zonder stekker zou niet voordelig zijn geweest. Ik ben alleszins enthousiast :)! Toch bedankt iedereen voor alle info, heb weer wat bijgeleerd!

Prima auto, maar 5,2 liter gemiddeld? Volgens het boekje wel, in de praktijk rekening houden met 6 a 7l op 100km.

Terug
Bovenaan