Hybride wagen kopen

Koen 2193983

Net ingestapt
Beste,

Gezien de huidige prijsstijgingen op diesel en benzine hebben wij besloten om een nieuwe wagen te kopen. Liefst hadden wij volledig elektrisch gehad, ik wil ook zelf wat kofferruimte, ons budget laat dit echter niet toe.

Hybride wagen is dan volgens ons de tweede beste optie.
Ik ben zelf leek op het gebied van deze technologie.

Graag had ik wat input ontvangen van mensen met kennis van zaken over hybride wagens:

- Waar let je op bij een tweedehands aankoop?
- Welke modellen zijn aan te bevelen of af te raden (in kader van storingen of gekende problemen)?
- Hoe werkt de technologie rondom hybride (kort en simpel uitgelegd)?
- Zijn er nadelen aan hybride wagens?
- Wat is de gemiddelde levensduur van een hybride model?
- Andere tips of advies mag ook altijd vrijblijvend...

Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Koen.

Om te beginnen moet je even het verschil maken tussen hybride zonder stekker (HEV) en eentje mét stekker (PHEV)

Een hybride zonder stekker,( o.a. Toyota's) zijn bedoeld, om het verbruik zoveel mogelijk te drukken. Dit lukt het beste bij wisselende snelheden onder de 80 km/h. Telkens bij het uitrollen en vooral remmen, zal de batterij weer geladen worden. Indien nodig, zal het laden ook door de benzine motor gebeuren, maar dat kost dus brandstof. Zodra de batterij voldoende geladen is, kan de auto besluiten om alleen op de elektromotor te rijden, als de omstandigheden dit toelaten, bv, rijden in de stad op vlakke weg. De afstand die geheel elektrisch afgelegd kan worden varieert van 1 tot 3 km. Daarna is de batterij weer bijna leeg, en zal de auto op benzine verder gaan.
Wel is het belangrijk om te weten, dat een stekkerloze hybride weinig tot geen verbruiks voordeel biedt op de snelweg. Rijd je voornamelijk snelweg, dan is een lichtere en goedkopere benzine auto misschien een betere keus. (Of PHEV, zie hier onder)