hybride en black sludge?

Guest
Ik overweeg de aanschaf van een plug-in hybride, maar nu is het zo dat de dagelijkse afstand die ik er mee zou gaan rijden net iets meer is dan het puur electrische bereik (~60km)
Iedere dag zou de motor dan kort lopen en daarbij niet echt warm worden.
Nu is het zo dat dat behoorlijk slecht kan zijn voor een motor omdat benzinedampen en verbrandingsgassen dan niet uit de olie weggekookt worden. De olie gaat dan klonteren en de oliekanaaltjes verstoppen. Dat kan zo snel gaan, dat het tussen de reguliere olieverversingsbeurten kan gebeuren. Ja, ik heb dat vroeger zelf een keer gehad. :(
Heeft iemand in dat opzicht enige ervaring, of iets meegemaakt, of zijn de motoren van hedendaagse plug-in hybrides zo ontworpen dat dat gewoon niet meer kan gebeuren?

Wat ik weet van een reguliere Prius is dat de benzinemotor draait totdat hij op bedrijfstemperatuur is. Dus je kunt niet met een koude motor alleen elektrisch rijden. Ik denk dat dat voor een plugin-versie ook geldt, maar weet dit niet zeker.

Dan rij je toch af en toe met lege accu, zodat de motor al het werk doet?

Ik heb zelf een 'gewone' hybride en net wat kalman zegt, die motor gaat altijd even aan tenzij je bewust voor de EV modus kiest, dan ga je wel met een koude motor op pad.

kalman zei:
Wat ik weet van een reguliere Prius is dat de benzinemotor draait totdat hij op bedrijfstemperatuur is. Dus je kunt niet met een koude motor alleen elektrisch rijden. Ik denk dat dat voor een plugin-versie ook geldt, maar weet dit niet zeker.

Klopt niet. Als de motor aanslaat en 5 sec later zet je de boel uit omdat je op je werk bent draait ie niet totdat hij op bedrijfstemperatuur is. Gewoon af en toe een wat langere rit maken. De boel koekt niet binnen 2 weken aan hoor.

In plug-in hybrides (dus anders dan gewone hybrides) is er extra aandacht geweest hiervoor. Ik weet dat ze allemaal (zelfs als je altijd op die EV knop duwt) minstens een keer in de zoveel tijd de instelling negeren en zelf besluiten de motor te laten draaien (en warm te worden). Dat is er om ervoor te zorgen dat de motor in goede conditie blijft en inderdaad om die gassen uit de olie te krijgen. Verder zijn er ook veel die de warmte van de inverter (de aansturing van de elektro motor) en restwarmte na de (elektrische) kachel ook gebruiken om het koelwater van de verbrandingsmotor voor te verwarmen.
En dan nog een belangrijk punt; het starten van een gewone verbrandingsmotor is nogal een klus. De startmotor slingert maar tot een net aan acceptabel toerental en daarna moet een hele sloot aan brandstof maar ontbranden en de motor naar stationair toerental halen. Bij een hybride is de elektro motor prima in staat om de verbrandingsmotor alvast op stationair toerental te brengen en te houden. Met steeds een klein beetje meer brandstof toevoegen loopt op een gegeven moment de verbrandingsmotor zelfstandig. Daarom merk je ook veel minder van het starten. Het is dus een veel subtielere start waarbij veel minder brandstof en gassen in de olie terechtkomen.
En plug-in hybrides zoals de Prius starten inderdaad de verbrandingsmotor bij een koude start. Dat helpt ook. Maar dat is niet universeel toegepast. Ik dacht dat de Opel Ampera/Chevrolet Volt gewoon elektrisch zouden rijden als er genoeg in de accu zit. Dan zou de motor inderdaad pas bijspringen voor het laatste stuk.

Terug
Bovenaan