Hybride als eerste auto?

BigPanda3001

Startmotor
Beste forumleden,

Er is enorm veel keuze op de markt voor mijn budget van rond de 7-8K.
Ik denk dat een B/C - klasser de “sweetspot” is voor snelweg. Was enkele keren passagier in een Toyota Aygo, en ik vond hem best spannend op de snelweg, met andere woorden nogal instabiel. Ik vind hem persoonlijk ook iets te klein.
De auto’s waar ik tot nu toe interesse in heb;
- Toyota Yaris: Niet al te lelijk, redelijk ruim. Betrouwbaar.
- Nissan Note: Praktisch, maar geen idee of ze betrouwbaar zijn, duur in gebruik,…
- Opel Corsa D
- Toyota Auris: Ruim en hybride…

Over het laatste heb ik een vraag.
Zou het slimmer zijn om een hybride te nemen zoals deze? Of is het beter om lichtere benzine-auto’s te nemen zoals een Yaris?
Deze wereld is best nieuw voor mij en er zijn veel factoren waarmee er rekening gehouden moet worden. Wat ik weet is dat een auto veel kan kosten om te gebruiken, maar als ik er plezier aan heb, vind ik dat geen probleem.

Laatst bewerkt:
Een Toyota hybride is altijd een aanrader. Maar let op : ze zijn populair, en dus veel gevraagd. Dat vertaalt zich in hoge(re) aanschafprijzen. Daarbij is een hybride auto zonder stekker, eigenlijk alleen zuiniger in stedelijke gebieden, en /of tijdens ritten met veel snelheidswisselingen. Op de snelweg met constante snelheden is het gewoon een benzine auto.

Maar je hebt wel altijd een E-CVT automaat, als je een Toyota hybride aanschaft. Het rijdt en accelereert als een elektrische auto. Ideaal voor in de stad.

Ik besef dat dit ook geld gaat kosten…
Dank ook aan parkeerkosten op/nabij de campus.

Nu is er enorm veel keuze op de markt voor mijn budget van rond de 7-8K.
Ik denk dat een B/C - klasser de “sweetspot” is voor snelweg. Was enkele keren passagier in een Toyota Aygo, en ik vond hem best spannend op de snelweg, met andere woorden nogal instabiel. Ik vind hem persoonlijk ook iets te klein.
De auto’s waar ik tot nu toe interesse in heb;
- Toyota Yaris: Niet al te lelijk, redelijk ruim. Betrouwbaar.
- Nissan Note: Praktisch, maar geen idee of ze betrouwbaar zijn, duur in gebruik,…
- Opel Corsa D
- Toyota Auris: Ruim en hybride…

Over het laatste heb ik een vraag.
Zou het slimmer zijn om een hybride te nemen zoals deze? Of is het beter om lichtere benzine-auto’s te nemen zoals een Yaris?
Deze wereld is best nieuw voor mij en er zijn veel factoren waarmee er rekening gehouden moet worden. Wat ik weet is dat een auto veel kan kosten om te gebruiken, maar als ik er plezier aan heb, vind ik dat geen probleem.
De Auris is de enige C-segmenter in je lijstje en een hele goede auto, maar zoals @Chef du SOS ook al aangaf: ze zijn ook gebruikt behoorlijk duur. Ik zou 'm alleen adviseren als je persé een C-segmenter wil met een automaat of persé hybride wil rijden.

Hoeveel kilometer ga je rijden per dag? Als dat niet idioot veel is zou ik lekker voor een B-segmenter gaan. Dat is een pak comfortabeler dan een Aygo (wat A-segment is) en redelijk betaalbaar.

Je zou ook kunnen kijken naar:
Renault Clio
Het model vanaf 2013 is veel verkocht, behoorlijk betrouwbaar en een hele fijne auto.

Suzuki Swift
Iets lichter, sportiever en wat minder comfortabel dan de Clio maar ook wat goedkoper en qua betrouwbaarheid staat ie niet wat beter bekend.

Mazda 2
Het model vanaf 2015 rijdt fijn: comfortabel en sportief. Bovendien kun je op al deze modellen Apple Carplay / Android Auto laten activeren door de dealer (kost zo'n 300 euro). Betrouwbaarheid is heel goed. Wel de bovenkant van je budget.

Ik zat op kamers dit academiejaar (oftewel een “kot” genoemd in België
Ik weet vrij weinig van de Belgische autobelastingen, iemand hier die kan uitleggen hoe dat werkt? Welke belastingen zijn er en wat bepaalt de hoogte van die belastingen? (gewicht, motorinhoud, motorvermogen, uitstoot, brandstof, leeftijd?)

Ik zou je budget halveren, je kan nog niet rijden je bent nu je ervaring aan het op doen en de kans op schade is groter en het is zonde om schade te rijden in een nieuwe auto dan in een oude. Koop iets van 3/3500 euro ga daar ervaring mee op doen en koop dan een nieuwere leukere/mooiere auto.

Ik ga puur uit van mijn eigen ervaring: Een (Toyota) Hybride rijdt echt geweldig. Zowel in stedelijke gebieden als op de snelweg. Ik doe momenteel die ervaring op met een 22 jaar oude Prius en ik had nooit verwacht dat het me zo goed zou bevallen.

Ik weet niet hoe de markt in België momenteel is, maar, ik zou je aanraden eens met een Yaris Hybrid te gaan rijden om te kijken of het je bevalt. Het technische gedeelte is in iedergeval wat mij betreft heerlijk ontspannen rijden. Daarnaast zou je een zoekopdrachtje kunnen instellen op 2ememain.be, mocht er dan iets langskomen dan kun je snel reageren.

Gezien je wensen lijkt mij het B segment prima.

Goede, leuke en betrouwbare opties zijn bijvoorbeeld de Renault Clio, Fiat Grande Punto/ Punto Evo, Alfa Mito, en Ford Fiesta.
Bij de Fiat en Alfa zou ik wel de 4 cilinder motor kiezen.

De Nissan Note staat bekend als betrouwbare auto.

Hybride Toyota's zijn natuurlijk prima, maar als ik kijk naar de situatie in Nederland, zijn ze relatief duur om te kopen, duurder in de motorrijtuigenbelasting, en vanwege het diefstal risico van auto en onderdelen duurder om te verzekeren.

Laatst bewerkt:
Dank ook aan parkeerkosten op/nabij de campus.
Allereest, bedankt voor je reactie!
Ja, de parkeerkosten had ik er ook bij genomen. Mijn werkelijk budget is iets hoger om wat marge te houden voor al zeker 1 jaar benzine, onderhoud, parking. Gelukkig zijn studentenjobs in Vlaanderen (voor een student) goed betaald als je goed rondkijkt. Vanaf januari mogen wij (studenten) 600 uur werken zonder daar belasting op te betalen, dat helpt ook.
De tarieven zijn crazy. Ik heb wel wat kunnen vinden voor 3 tientjes per maand. Studententarief dus. Alsnog veel geld, maar als dat de enige parkeeroplossing is, dan is dat zo!
De Auris is de enige C-segmenter in je lijstje en een hele goede auto, maar zoals @Chef du SOS ook al aangaf: ze zijn ook gebruikt behoorlijk duur. Ik zou 'm alleen adviseren als je persé een C-segmenter wil met een automaat of persé hybride wil rijden.
Begrepen! Ik zag de Auris voorbijkomen en vond het er best goed uitzien. Wel zeer hoge kilometerstanden voor mijn budget, over de 220K dacht ik. Een automaat is ook geen vereiste, ik vind zelf roeren nog best leuk ook. Soms vervelend in de file maar dat is ook dan het enige. Ik denk dat ik het best in de 70 - 90 pk range blijf anders, aangezien de verzekering dan ook duurder zou worden.
Renault Clio
Het model vanaf 2013 is veel verkocht, behoorlijk betrouwbaar en een hele fijne auto.
Suzuki Swift
Iets lichter, sportiever en wat minder comfortabel dan de Clio maar ook wat goedkoper en qua betrouwbaarheid staat ie niet wat beter bekend.
Mazda 2
Het model vanaf 2015 rijdt fijn: comfortabel en sportief. Bovendien kun je op al deze modellen Apple Carplay / Android Auto laten activeren door de dealer (kost zo'n 300 euro). Betrouwbaarheid is heel goed. Wel de bovenkant van je budget.
Ik neem de aanbevelingen mee! Vooral de Mazda spreekt mij aan. Wij hadden vroeger de 3 van 2011. Sportief karretje qua onderstel, motorisch betrouwbaar, wel zeer luide diesel, helaas was de hoofdmodule van het motormanagement stuk waardoor dat ie valse foutcodes aangaf.
Clio lijkt me ook leuk. Best een tijdloos design. Aangezien die motor een cilinderinhoud van onder 1000cc heeft is dat ook voordeliger met wegenbelasting.

Edit: Om even te antwoorden op het aantal kilometers per dag. Dat zal zo'n 70 per dag zijn, dus per week dan hooguit 350km.

Laatst bewerkt:
Ik zou je budget halveren, je kan nog niet rijden je bent nu je ervaring aan het op doen en de kans op schade is groter en het is zonde om schade te rijden in een nieuwe auto dan in een oude. Koop iets van 3/3500 euro ga daar ervaring mee op doen en koop dan een nieuwere leukere/mooiere auto.
Het budget wil ik zeker halveren, dan hou ik nog meer geld over, maar dan wil ik niet in een hok terechtkomen. Ik wil dat de auto toch zeker 3 - 5 jaar zonder zeer grote reparaties blijft werken op een veilige/goede manier.
Maar voor een budget van 4000 euro nog haalbaar denk je?

Ik ga puur uit van mijn eigen ervaring: Een (Toyota) Hybride rijdt echt geweldig. Zowel in stedelijke gebieden als op de snelweg. Ik doe momenteel die ervaring op met een 22 jaar oude Prius en ik had nooit verwacht dat het me zo goed zou bevallen.

Ik weet niet hoe de markt in België momenteel is, maar, ik zou je aanraden eens met een Yaris Hybrid te gaan rijden om te kijken of het je bevalt. Het technische gedeelte is in iedergeval wat mij betreft heerlijk ontspannen rijden. Daarnaast zou je een zoekopdrachtje kunnen instellen op 2ememain.be, mocht er dan iets langskomen dan kun je snel reageren.
Ik heb even snel op autoscout gekeken, en heb gesorteerd van goedkoopste naar duurste, dit is de goedkoopste.

Toch best wel wat kilometers, niet? Best toch kijken naar eentje die max 150K heeft gereden? Of maakt dat in dit geval niet zo veel uit. Zoals @Frits79 al aangaf, toch best kijken naar auto die minder kost. Een kras of deuk doet dan minder pijn lijkt me.

Er staat genoeg te koop. Kwam een aantal Ford Fiesta's tegen, een Mazda 2, Nissan Micra. Maar ook bij duurdere auto's kan je een miskoop doen, onderhoud is het belangrijkste.

Hou er rekening mee dat een hybride zwaar is en binnenkort (in NL) de korting op de wegenbelasting eraf gaat. Dan wordt het ineens een smak geld extra.

Hybrides zijn zuinig en betrouwbaar en dus duur....
Denk daarom ook eens aan zoiets als een Dacia Sandero/Logan op LPG, LPG is erg goedkoop in België en het zijn goede betrouwbare auto's.

Als een Aygo te ielig aanvoelt dan is een Hyundai i10 een mooi alternatief.
Net zo zuinig als een hybrid, maar goedkoper in aanschaf.
Overigens heb ik bijna 200.000 km gereden met een Aygo over de snelweg en ik leef nog steeds, reed soms zelfs 1:24, kost bijna niks in de verzekering en onderhoud.
Geldt overigens ook voor de iets beter rijdende i10

Terug
Bovenaan