Hulp voor 1e auto

Beste lezers,

Ik ben nu sinds kort werkzaam en daarom opzoek naar een auto. Het wordt mijn 1e auto en ik heb niet echt ervaring met het zoeken. Kunnen jullie mij helpen?

Budget: zo'n 5000 euro. Ik heb nog zo'n 750 euro speling, maar dit bedrag past het beste voor mij.
Situatie: ik zal 1x in de maand zo'n 1000 km moeten rijden naar en terug van Frankrijk. Voor de rest af en toe kleine ritjes van 30 km. Ik zoek dus een auto die betrouwbaar is voor de grote afstanden en die ook comfortabel genoeg zijn voor die afstanden. Daarnaast is wat zuinigheid ook wel fijn, aangezien dit soort afstanden natuurlijk veel benzine slurpen.

Ik heb zelf gekeken naar een Toyota aangezien zij natuurlijk bekend staan voor hun betrouwbaarheid.
Ik had bijvoorbeeld deze Toyota Auris gevonden:

Of anders wellicht een Ford Fiesta?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en als jullie nog meer informatie nodig hebben laat het me weten.

Alvast bedankt!

Ik heb een Ford Fiesta 1.25 uit 2010 gehad. Dat was een fijne en betrouwbare auto. Erg voordelig mee gereden.

Beste lezers,

Ik ben nu sinds kort werkzaam en daarom opzoek naar een auto. Het wordt mijn 1e auto en ik heb niet echt ervaring met het zoeken. Kunnen jullie mij helpen?

Budget: zo'n 5000 euro. Ik heb nog zo'n 750 euro speling, maar dit bedrag past het beste voor mij.
Situatie: ik zal 1x in de maand zo'n 1000 km moeten rijden naar en terug van Frankrijk. Voor de rest af en toe kleine ritjes van 30 km. Ik zoek dus een auto die betrouwbaar is voor de grote afstanden en die ook comfortabel genoeg zijn voor die afstanden. Daarnaast is wat zuinigheid ook wel fijn, aangezien dit soort afstanden natuurlijk veel benzine slurpen.

Ik heb zelf gekeken naar een Toyota aangezien zij natuurlijk bekend staan voor hun betrouwbaarheid.
Ik had bijvoorbeeld deze Toyota Auris gevonden:

Of anders wellicht een Ford Fiesta?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en als jullie nog meer informatie nodig hebben laat het me weten.

Alvast bedankt!

Opel Astra G sedan.

Dat is wel rond het omslagpunt. Beetje afhankelijk of het meer richting de 20 of de 25 duizend gaat.
Zou ik persoonlijk voor benzine gaan.
Fiesta met een 1.25 is een mooie optie inderdaad. Die Auris durf ik niet te zeggen, geen ervaring met Toyota.
Je leest/hoort natuurijk over de betrouwbaarheid, die is top. Maar ook Toyota heeft mindere modellen.

Met deze km's lijkt de Auris me een prima optie. Je kunt evt. ook nog naar een LPG auto zoeken, het omslagpunt ben je riant voorbij.

In deze lage prijsklasse, en met veel snelweg kilometers zou ik ook aanraden om naar B segment diesels te kijken. Die rijden vaak opvallend zuinig, comfortabel en goedkoop.

En ze hebben vaak veel koppel en voldoende vermogen, dat is fijn als de wegen minder vlak worden.

Goede, degelijke en betrouwbare opties in diesel zijn bijvoorbeeld de Renault Clio en kleinere Twingo, Citroën C3 , en DS3, Peugeot 208.

Als ik kijk naar onze Citroën C3 1.6 e-HDI dan is het een goedkope, betrouwbare auto om te rijden, en hebben we al meer dan 10 jaar in bezit. Aan de dieseltechniek is niet gesleuteld.

Jaren geleden heeft mijn vader pech gehad in Frankrijk met zijn Mitsubishi Lancer, het vervelende was dat niemand daar de auto kon repareren, geen onderdelen, en de auto terug getransporteerd moest worden.
Hopelijk is dat nu beter geregeld.

De Toyota Auris is (meestal) een goede auto, maar verwacht dat deze 1.6 met handbak niet heel zuinig zal zijn.

Laatst bewerkt:
Gezien het aanbod en extra kosten in wegenbelasting bij Diesel, zou ik ook voor benzine gaan.
Je zit best vaak in die auto dus het A-Segment (kleinste categorie) zou ik laten staan.
Cruise control is ook fijn bij die lange afstanden in Frankrijk.

Hier een nette Seat Ibiza met een lage km stand, met Cruise Control en Airco. Die paar honderd euro dat het boven je budget is praat je er wel af. https://www.autowereld.nl/seat/ibiza/1-2-tsi-style-69dkm-clima-trekhaak-40978048/details.html

Een alternatief is deze Renault Clio, ziet er ook netjes uit: https://www.autowereld.nl/renault/clio/1-2-auth-5-drs-airco-58-000-km-39570250/details.html

Dat zijn nou net de auto's die je wilt hebben. De TSi zit nog in de slechte jaren, de Clio is prima maar ik zou niet voor een basis 1.2 gaan.
Clio TCe
renault-clio-1-2-tce-collection-turbo-trekhaak-airco-cruise-4-seizoen-banden.jpg

Of ga voor iets meer voor een Clio 4
Clio 4
renault-clio-0-9-tce-eco-night-day.jpg

Ik zou eens kijken voor bijvoorbeeld een Hyundai i30, een modelletje waar niet vaak aan gedacht wordt.
Deze krijg je al met heel wat opties voor minder dan 5000 euro en ik weet uit ervaring (mijn zwager heeft er een voorbij de 3 ton gereden) dat ze best betrouwbaar zijn en een relatief laag brandstofverbruik hebben op langere ritten. Beurten en onderdelen zijn ook niet zo duur, misschien ook wel belangrijk.

Terug
Bovenaan