Hulp nodig voor het uitkiezen van een nieuwe auto (short lease/occasion)

A

Anoniem

Guest
Hallo autoliefhebbers,

Van mijn werkgever mag ik in een auto uitkiezen, echter is deze pas in januari beschikbaar in de uitvoering die ik wil (Golf 8 R-Line) en heb ik tot die tijd een auto nodig. Ik heb van mijn werkgever de mogelijkheid gekregen om een shortlease voor 6 maanden aan te gaan voor een Renault Clio 2021 voor E579 p/m (incl. tankpas). Daarnaast heb ik ook naar de occasion markt gekeken, binnen een budget van E3.000. Met een schuinoog kijkend naar waardeverminderingen, wil ik niet meer dan dat uitgeven aan een occasion.

Qua Occasion heb ik een Seat Ibiza TDI 2010 op het oog voor E2.200 (E220 maandelijkse kosten excl. brandstof) of een 2009 Ibiza TSI voor E2.500 (E160 maandelijkse kosten excl. brandstof).

Ik ben ook echt een autoleek, dus ik weet ook niet wat nou redelijke bedragen zijn. De shortlease vind ik wat gortig voor wat ik krijg, maar het valt wel te accepteren als dat de standaard in de industrie is. Ik sta ook zeker open voor aanraders vanuit jullie.

Extra Info / eisen:
Rijd ongeveer 20.000 - 30.000 per jaar
Geen grote auto nodig, maar wel groter dan de Ford KA/ Aygo grootte
5 deurs
Goed onderhouden, voornamelijk bij grote km aantal.
Qua Radio telefoonverbinding etc geen voorkeur

Ik zie hoor graag jullie mening/tips.

Ik zou toch voor de shortlease gaan, je rijd er een half jaar mee en dan is het wel prettig als je een auto hebt waar je geen omkijken naar hebt. De Ibiza is een leuke auto, maar de 1.2 gaat nog een uitdaging worden om kwijt te raken en de TSI staan niet heel best bekend. Zelf zou ik voor de 1.6 gaan.

Een eigen auto gaat ook flink geld kosten aan motorrijtuigenbelasting, verzekering, brandstof, en onderhoud. Ik kwam uit op al snel € 400 tot € 450 per maand. En dan moeten er ook nog geen dure dingen kapot gaan, je kijkt immers naar oude auto's in een lage prijsklasse. En vervolgens moet je de auto ook weer zien te verkopen voor een redelijke prijs.

Ik zou zelf ook geen oude Ibiza 1.2 TDI of TSi kopen, als je probleemloos en goedkoop wil rijden.

Ik zou zelf voor shortlease gaan, of heeft de werkgever niet nog een auto staan van een vertrekkende collega die je voor die paar maanden kunt gebruiken.

Waarom moeilijk doen met een goedkope priveauto wanneer je voor die tijd ook gewoon een shortlease kan krijgen van de werkgever?

Auto encyclopedie zei:
Een mitsubishi colt 5 deurs nog een idee?
Waarom zou je dat doen? Hij heeft nu een optie zonder enig probleem, de Colt moet je maar weer zien kwijt te raken.

Ik begrijp dat je die shortlease zelf moet betalen?

Tijd voor een nieuwe werkgever :D

Het abonnement bij Volvo of Lynk &co kan je volgens mij per maand opzeggen. Vooral die laatste schijnt goeie voorraad te hebben.

Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
Waarom zou je dat doen? Hij heeft nu een optie zonder enig probleem, de Colt moet je maar weer zien kwijt te raken.

Die raak je wel kwijt als koning winter voor de deur staat, in elk geval makkelijker kwijt dan een Ibiza 1.2 tdi en de colt is betrouwbaarder dan een tsi en je vind ze voor gunstigere prijzen dan een 1.6 ,die met een beetje pech ook nog de distributie riem vervangen dient te worden.

Deze colt lijkt interessanthttps://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-3-invite-vol-dealer-onderhouden-36786833/details.html?_ga=2.88229275.1849720936.1657770256-1818956115.1640821979, goedkoop in de wegenbelasting, dus mocht frits gelijk krijgen, zit je niet met hoge kosten, die doorlopen.

https://youtu.be/RkjZgf8X5qs

Vorq zei:
Ik begrijp dat je die shortlease zelf moet betalen?

Ik begreep dat de werkgever hem dat aanbood:
Ik heb van mijn werkgever de mogelijkheid gekregen om een shortlease voor 6 maanden aan te gaan

Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:

Die raak je wel kwijt als koning winter voor de deur staat, in elk geval makkelijker kwijt dan een Ibiza 1.2 tdi en de colt is betrouwbaarder dan een tsi en je vind ze voor gunstigere prijzen dan een 1.6 ,die met een beetje pech ook nog de distributie riem vervangen dient te worden.

Deze colt lijkt interessanthttps://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-3-invite-vol-dealer-onderhouden-36786833/details.html?_ga=2.88229275.1849720936.1657770256-1818956115.1640821979, goedkoop in de wegenbelasting, dus mocht frits gelijk krijgen, zit je niet met hoge kosten, die doorlopen.

https://youtu.be/RkjZgf8X5qs
Dan nog is het zonde geld, hij kan een short lease krijgen van zijn baas en al zou hij die zelf moeten betalen, dan heb je voor 3500 euro voor 6 maanden een nieuwe auto zonder om kijken of je koopt voor 3k een 14 jaar oude

Ik vind het wel een lastige.

Wanneer de werkgever de short lease betaalt: Dan de short lease nemen zonder twijfel.
Wanneer je zelf moet betalen (au?): Dan zou ik wel een occasion overwegen, voordat ik ging rekenen.

Wanneer je nu een gebruikte auto koopt met een vol jaar APK, dan heeft die bij verkoop nog een half jaar over aan APK. Qua onderhoud hoeft er dan ook weinig te gebeuren, en tenslotte rijdt je in dat halve jaar maar 10-15k km.

Laten we uitgaan van €600/6 maanden afschrijving.

Met 2000 km/maand:
Met een benzineauto die 1 op 15 rijdt kom je dan op 133 liter a €2,25 = €300/maand aan benzine + 160 vaste kosten + €100 afschrijving = €560/maand
Met een dieselauto die 1 op 20 rijdt kom je dan op 100 liter a €2,10 = €210/maand aan diesel + 220 vaste kosten + €100 afschrijving = €530/maand

Plus nog een beetje voor onderhoud en eventuele risico's.

Wanneer je wel een tankpas krijgt bij short lease en niet bij een occasion, dan zou ik sowieso voor de private lease gaan. Brandstofkosten zijn de hoofdkosten bij het rijden van een (goedkope) auto. Wanneer je ook een tankpas krijgt bij een occasion (of geen tankpas bij short lease) dan zou ik die occasion sterk overwegen.

Terug
Bovenaan