Hulp nodig met Golf GTE!

Bomenknuffelaar

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik heb hierbij een brandende vraag; ik heb eerder een Golf GTE gereden met tankpas van de zaak. Nu ik zelfstandig ondernemer ben geworden en ik de auto echt fantastisch vond, overweeg ik om mijn 1.4 polo dsg in te ruilen voor een GTE waarbij er bijna geen verlies wordt gemaakt op de prijs. Nu is mijn vraag; is dit een verstandige keuze bij 25k + km per jaar, mijn plan is om er maximaal 2 jaar in te rijden. De auto is afkomstig van de 1e eigenaar en NAP bijgehouden. Zou ik heel veel op de auto afschrijven over 2 jaar? Of kan ik beter wachten en uiteindelijk voor een EV gaan? Ik hoor graag!

PS; ik hou de GTE buiten de boekhouding waardoor ik geen bijtelling betaal.

Tja wat vind je het waard? Verbruik van een gte is alleen laag als je hem altijd oplaad, heb je die mogelijkheid en vind je hem zoveel fijner rijden en mooier uitgerust dan de polo, dan kun je het doen. Rij zelf een A3 etron en vind dat een saaie auto om mee te rijden, enkel snel in een rechte lijn.

Vergeet alleen niet dat in de nabije toekomst de wegenbelasting op gewicht zal gaan, en je daar dus geen voorbeeld meer hebt met een hybride. (En dit ook zijn invloed zal hebben op de restwaarde) Wegenbelasting zal dus flink meer worden dan de huidige polo die je nu rijdt, en duurder dan een normale golf. Je kunt enkel qua brandstofkosten nog iets terugwinnen mits je gaat laden.

Of je veel gaat afschrijven dat weet ik niet, ik weet niet waarvoor je de auto koopt.

Reken wel mee dat de auto zwaar is en dat je vanaf 1 jan 2021 het volle tarief aan motorrijtuigenbelasting betaald, dit zorgt dat de Golf GTE dan voor veel mensen duidelijk minder aantrekkelijk is.

De auto heeft een vrij kleine elektrische range, een concurent als de Hyunday Ioniq Plug in heeft in de praktijk een veel groter bereik.

De Golf GTE is eigenlijk alleen aantrekkelijk als je heel veel elektrisch kunt rijden, dus veel korte stukjes en veel laden. Anders heb je er denk ik niet veel aan. De ( plug in) hybride techniek van concurenten als Toyota, Hyundai en Kia staat volgens verschillende onderzoeken gewoon beter bekend dan de hybride techniek van VW.

Ik denk dat een EV voor een ondernemer aantrekkelijker is, laat het anders eens doorrekenen door de boekhouder met concrete voorbeelden. Je schrijft op een auto immers vaak veel af, zeker in de eerste jaren.

In vergelijk met een Golf 1.4 ACT met 150pk scheelt het je 64 euro per kwartaal(1170 om 1499), dus is de vraag kan je veel stekkeren om het verbruik laag te houden?
Ja een Golf zal iets beter rijden met lange stukken, maar hou er wel rekening mee dat je maar 272 liter bagageruimte hebt(als het goed is weet je dat uit ervaring), dus ongeveer net zo groot als wat je nu hebt.

Bomenknuffelaar zei:
overweeg ik om mijn 1.4 polo dsg in te ruilen voor een GTE waarbij er bijna geen verlies wordt gemaakt op de prijs.

Dan heb je wel geboft! Van welk jaar is de GTE in kwestie?

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ja de helft van de KM’s ga ik stekkeren. Daarnaast is de auto voor het oog en het stukje comfort en uiteraard de snelheid haha!

Eind 2020 komen er mega veel op de markt uit de lease, dat gaat de waarde drukken. Rij m dus nog wat langer door dan twee jaar.

EV en plugin is allemaal héél persoonlijk en voordelig in sommige gevallen. Je moet véél rijden om te winnen op brandstof en onderhoud. Je moet een gruwel hebben voor een brave B/C (zoals je Polo). Qua comfort en gemak moet het ook passen natuurlijk, geen eigen oprit en 4 keer per avond kijken of de laadpaal verderop al vrij is vind ik heel eerlijk gezegd treurige toestanden.

Terug
Bovenaan