Hulp gezocht voor elektra probleem

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Ik zit sinds vandaag met een probleem, en ik kom er ook niet echt uit.
2weken geleden heb ik in duitsland een mercedes c-klasse cdi uit 2008 gekocht!
Alles ziet er prima uit, boekjes in orde. Al met al geen rare dingen.
Wel zitten er aftermarket achterlichten op de auto..
Nu is het probleem: Ik zet de auto weg, na 20min stap ik weer in, en geeft de auto aan dat mijn knipperlicht in de spiegel defect is..
Terwijl alles gewoon nog werkt.. Wel knippert de indicator in het dashboard wel sneller als normaal.
Maar alle lampen buiten knipperen gewoon op normaal tempo.

Ik hoor graag of jullie een idee hebben waar ik zou moeten zoeken nu?..

Groeten,!

Als het even kan de normale lampen met gloeilampen terugzetten.

Knutseloplossing:

Een paar dikke weerstanden kopen. Bijvoorbeeld 5Watt en 20ohm deze zet je parallel aan je knipperleds. Als een keer 20ohm te weinig is dan neem je er 2 parallel. Pas op dat het niet te heet wordt bij langdurig knipperen..

Bedankt voor je reactie!

Maaaar hoe kan het zijn dat het eerst wel gewoon werkte en nu opeens een melding geeft van lamp defect..
En de knipperlichten in de spiegel waar het om gaat zijn niet aftermarket..

Dat met die weerstanden ga ik niet proberen, ben bang dat ik het dan erger maak dan dat het is ;)
Maar misschien kan ik er iemand naar laten kijken!

Heeft die automatisch inklapbare spiegels waardoor mogelijk een draad breuk richting het knipperlicht?

Controleer ook nog even de stekkers van de achterlichten die willen inbranden op het massa pootje

Hutspot53 zei:
....
Maaaar hoe kan het zijn dat het eerst wel gewoon werkte en nu opeens een melding geeft van lamp defect..
En de knipperlichten in de spiegel waar het om gaat zijn niet aftermarket..
..

Moderne auto's meten continu (of elke X minuten, waarschijnlijk daarom die 20 minuten uitstel bij jou) de weerstand van de gloeilampjes. Die moet ongeveer overeenkomen, afhankelijk van het bolletje, met zo'n 10 ohm weerstand.
Ledjes gedragen zich heel anders, die geven veel meer weerstand (en hebben een drempelspanning), de auto zal dus denken dat het bolletje kapot is. Aftermarketfabrikanten weten dit ook dus vaak wordt hierin voorzin door een 'domme' weerstand bij het bolletje/lampunit te integreren en daardoor is de autocomputer weer tevreden. Die ziet weer de lage weerstand en hoger stroomverbruik dus alles is weer oke met het 'bolletje'. Als deze weerstand echter losraakt of door temperatuur net even buiten de eisen van de computer loopt dan geeft de auto toch weer een foutmelding aan. Voor de LED is deze weerstand niet nodig dus het kan best dat de LED het gewoon nog doet.

Kan het zijn dat in de spiegels de bolletjes zijn verwisseld voor LED exemplaren?

Bedankt voor je reactie!

Nee de spiegels klappen niet automatisch in..

Aan de massa achterin kan ik niks aparts zien eigenlijk ziet dat er allemaal goed uit nog..

Bedankt voor je reactie!

Ik kan zo niet zeggen of het LED is of niet. Ik zal dit weekend even de spiegel eraf pakken kijken of ik dan iets wijzer word..

Het sneller knipperen , duidt inderdaad op LED lampen in plaats van originele gloeidraadlampen.
VORQ heeft al prima uitgelegd wat daar dan de oorzaak van is .

Focus op de aftermarket achterlichten, waar mogelijk aanwezige led-lampen het gehele canbus systeem ontregelen, wat ook zichtbaar wordt in de spiegels en dashbord.( ik ga er van uit dat zowel binnenin als buitenkant rondom op alle plaatsen het knipperen sneller gaat)

Fryfrysk zei:
Het sneller knipperen , duidt inderdaad op LED lampen in plaats van originele gloeidraadlampen.
VORQ heeft al prima uitgelegd wat daar dan de oorzaak van is .

Focus op de aftermarket achterlichten, waar mogelijk aanwezige led-lampen het gehele canbus systeem ontregelen, wat ook zichtbaar wordt in de spiegels en dashbord.( ik ga er van uit dat zowel binnenin als buitenkant rondom op alle plaatsen het knipperen sneller gaat)

De beste remedie bij moderne auto's is helaas zo origineel mogelijk houden. De computer reageert direct zodra de weerstand anders is dan hij moet zijn.

Andersom kan ook. Leds zijn gevoelig voor trillingen. Als de ingebouwde parallel weerstand nog steeds werkt maar de led's zijn stuk, rij je zonder verlichting terwijl de boordcomputer denkt dat alles goed werkt... o_O

Terug
Bovenaan