Hulp gezocht bij aankoop Youngtimer zakelijke auto met hoge instap en automaat

Nadia

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor de aanschaf van een zakelijke auto onder de Youngtimer-regeling. De auto moet dus tussen de 15 en 25 jaar oud zijn en mag maximaal uit 2009 komen, begin 2010 kan ook als de zoektocht iets langer duurt. Idealiter ben ik op zoek naar een automaat met een hoge instap, omdat ik dat comfortabeler vind.

Verder zou ik graag een ruime auto willen, zodat ik zowel zakelijk goederen kan vervoeren als privé af en toe even naar de bouwmarkt kan voor mijn verbouwing. Denk aan het meenemen van bouwmaterialen of het vervoeren van afval.

Qua budget mik ik op ongeveer €5000, al zou ik eventueel iets meer kunnen uitgeven als dat de moeite waard is. Ik begrijp dat ik veel vraag voor een beperkt budget, maar op dit moment is het simpelweg niet mogelijk om meer uit te geven. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de auto betrouwbaar is, gezien de zakelijke doeleinden.

Heeft iemand tips of suggesties voor modellen die in dit plaatje passen? Alle hulp en ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Een automaat met hogere instap is vaak vrij prijzig. Waarom trouwens een hogere instap? Ik zit te denken aan een Toyota Yaris automaat ofzo. Geen hoge instap, wel een heel gemakkelijke instap: niet omhoog stappen, maar je ook niet in de auto laten vallen.
 
Een automaat met hogere instap is vaak vrij prijzig. Waarom trouwens een hogere instap? Ik zit te denken aan een Toyota Yaris automaat ofzo. Geen hoge instap, wel een heel gemakkelijke instap: niet omhoog stappen, maar je ook niet in de auto laten vallen.
Jij bent snel! Ik heb een gebroken rug, en daardoor kom ik soms moeilijk uit de auto. Ik heb net even naar de Yaris gekeken; de instap lijkt me wel okay (moet ik even proberen), maar ik vrees dat de kofferbak te klein is...
 
Daihatsu Materia? Alleen weinig met een automaat, wel groter dan een Yaris en ook betrouwbaar (als je een goed exemplaar vindt). De 2e generatie Yaris heeft wel een verschuifbare achterbank waarmee je de kofferbak kunt vergroten!

 
Laatst bewerkt:
Ja de Yaris is achterin niet heel groot inderdaad. Maar dan weten we in ieder geval wat je zoekt met 'hoge instap'. Eigenlijk zoek je een 'gemakkelijke instap' :)
Ik zit dan te denken aan MPV's als de Toyota Corolla Verso of de Renault Scenic:


En nog een paar alternatieven:


Niet heel ruim achterin, wel heel leuk:

Als het een driedeurs mag zijn: (A-klasse heeft wel een hoge vloer, dus check goed of die instap wel past bij je)

En als je voor luxe uitstraling gaat:
 
Laatst bewerkt:
Ja de Yaris is achterin niet heel groot inderdaad. Maar dan weten we in ieder geval wat je zoekt met 'hoge instap'. Eigenlijk zoek je een 'gemakkelijke instap' :)
Ik zit dan te denken aan MPV's als de Toyota Corolla Verso of de Renault Scenic:


En nog een paar alternatieven:


Niet heel ruim achterin, wel heel leuk:
Uhm die Verso had ik ook net gevonden :ROFLMAO:
 
Ik zat aan een Yaris Verso te denken. Die zijn wel ouder. Maar ruim (zeker ten opzichte van een normale Yaris) en met hoge instap.
Verder zou een opel Meriva of een Renault Kangoo/citroen berlingo (eventueel de passagiers versie) voor dat budget wel te vinden moeten zijn. Die zijn allemaal ruim en hebben een hoge instap.
 
Ik zat aan een Yaris Verso te denken. Die zijn wel ouder. Maar ruim (zeker ten opzichte van een normale Yaris) en met hoge instap.
Verder zou een opel Meriva of een Renault Kangoo/citroen berlingo (eventueel de passagiers versie) voor dat budget wel te vinden moeten zijn. Die zijn allemaal ruim en hebben een hoge instap.
De Meriva heeft een dikke A-stijl en volgens mij een wat hoge dorpel, net als de Zafira. Stapt dus minder fijn in. Een Kangoo of Berlingo als automaat is zeldzaam en een Yaris Verso is vrij duur voor wat je krijgt.
 
De kia carens generatie 2006-2011 biedt veel voor weinig. De corolla verso is voor dit budget of heel oud of die heeft een half automaat. Oude cvt automaten van nissan en mercedes vraagt wat uitzoekwerk of dat betrouwbaar is, volgens mij staat er ook een cube op internet waarvan de automaat stuk is, maar dat valt onder categorie onderzoek van de koude grond.
 
Laatst bewerkt:
Daihatsu Materia? Is alleen geen automaat, wel groter dan een Yaris en ook betrouwbaar (als je een goed exemplaar vindt). De 2e generatie Yaris heeft wel een verschuifbare achterbank waarmee je de kofferbak kunt vergroten!

en ook nog betrouwbaarder dan de yaris want die heeft een half automaat
 
Dank jullie wel voor alle reacties en suggesties! Ik ben echt onder de indruk van de hulp die hier geboden wordt. Inmiddels ben ik serieus aan het overwegen om voor een Lancia Musa te gaan, dankzij de tip van @Barri.

Het model spreekt me aan, vanwege de makkelijke en dus niet hoge instap ;). Ook het volume van de bagageruimte met de achterbank ingeklapt lijkt me ideaal, zowel voor zakelijk gebruik als privétripjes naar de bouwmarkt. Het valt op dat je je voor ongeveer €5000 de meest luxe uitvoering (zelfs lederen bekleding) kunt krijgen. Heeft iemand toevallig ervaring met de Musa? Ik ben benieuwd of er specifieke aandachtspunten zijn, zoals de betrouwbaarheid van de automaat of andere zaken die ik in de gaten moet houden.
 
Als de Lancia Musa je wel aanspreekt, is allicht de Fiat Idea ook een aantrekkelijke mogelijkheid. Die is technisch én qua carrosserie heel nauw verwant aan die Lancia dus biedt grofweg dezelfde voordelen. Persoonlijk vind ik de Musa weliswaar nog net iets leuker, maar ik sta dan ook (zoals m'n profielafbeelding al een beetje verraadt) niet helemaal objectief tegenover dat merk ;)(maar die lijkt helaas niet als automaat verkrijgbaar)
dan is dit misschien ook een aantrekkelijke:

Flink wat jonger (5 jaar!), duidelijk lagere km-stand en maar iets duurder. Alleen één treedje lager qua uitrusting, 'Gold' komt net onder 'Platino', maar wellicht valt dat verschil wel mee omdat een groot aantal van de extra's van de luxere uitvoering vaak ook via een optiepakket of losse optie beschikbaar waren op de andere uitvoeringen...
 
Laatst bewerkt:
Die Musa in ‘s-Graveland heeft de uitstraling van een Fiat. Plastic stuur, stoffen bekleding, simpele wieldoppen. Als je voor een Musa gaat moet je wel een chique uitvoering hebben!
Volgens mij zijn het prima auto’s met Fiat techniek.
 
De lancia mussa heeft een half automaat, goed proefrijden of je dat wat vind.
Op zich een goed advies, zeker - uitgebreid - uitproberen hoe die bevalt.
Maar vertel er dan ook bij dat die zeker veel zuiniger is dan de ouderwetse automaat met koppelomvormer die je in veel andere auto's met automaat van deze leeftijd zult vinden. En als de DFN in de Musa net zo goed is als in de Ypsilon, is het wel één van de beste in z'n soort. Echt merkbaar veel beter dan in de auto's die de robotbak een slechte naam hebben bezorgd (Smart, Citroën/Peugeot e.a.)
 
O, over proefrijden gesproken: als je de Musa gaat proefrijden, probeer dan zeker ook uit of die leren bekleding wel prettig zit. Toen ik mijn Lancia uitzocht, een Ypsilon overigens, bleek leren bekleding namelijk juist een fors nadeel. Te glad, waardoor je in de bochten te weinig grip had en ging glijden. Deze zien er op de foto's uit of dat daarvoor ook zou kunnen gelden.
Terwijl ik uit eigen ervaring weet dat de stoffen bekleding van Lancia beter zit, en ook na vele jaren en km (ruim 12 resp. ruim 220.000) nog prima is en er absoluut niet goedkoop en/of versleten uitziet.
De lichtmetalen velgen zijn, zeker bij een auto van deze leeftijd, ook niet per sé een voordeel. De kans dat in die 17 jaar en met drie eerdere eigenaren ze nog gaaf zullen zijn is minimaal, een stoeprandje is snel geraakt. Bij stalen velgen vervang je dan simpelweg en goedkoop de wieldoppen, bij lichtmetalen velgen moet je een specialist ze laten herstellen. Kijk dus ook goed of ze geen (storende) beschadigingen hebben.

Overigens is de keus niet beperkt tot die ene grijze muis, als je op gaspedaal.nl zoekt naar Musa/automaat/min. 15jr oud vind je een lijstje van 6 waaronder veel meer sprekende kleuren:
(Overigens blijken daar ook twee Fiat Idea's met automaat te vinden, itt wat ik eerder dacht
https://www.gaspedaal.nl/fiat/idea/automaat?bmax=2009&srt=df-a maar die bieden zo op het oog geen voordelen boven de Musa's)

De meeste garagebedrijven ken ik niet, maar over die in Hem heb ik heel positieve verhalen gehoord. De km-stand is wat hoger en hij is nog niet binnen, dus je zult nog heel even geduld moeten hebben, maar hij heeft tenminste een (nette maar minder saaie) kleur, is net iets jonger, van de 1e eigenaar en een betrouwbaar adres is ook wat waard...
 
Laatst bewerkt:
Is een Citroën C3 nog een optie?

Mijn zus heeft een C2 met halfautomaat, en ik heb haar nooit horen klagen over die bak (voordat er opmerkingen over komen).
 
Bedankt voor alle suggesties en het meedenken! Ik ben helaas nog steeds niet geslaagd, maar was wel een weekje op vakantie. @Auto encyclopedie

Ik ben wel wezen kijken naar een Lancia Musa, maar die had bij aankomst meteen een aantal gebreken die overduidelijk zichtbaar waren, terwijl deze niet in de advertentie stonden vermeld. Dat gaf me direct weinig vertrouwen dat er geen verdere verborgen problemen zouden zijn. Daardoor durf ik het niet aan om op de verkopers woord af te gaan.
Ik sta ook open voor andere ideeën, dus ook de Citroën C3! De Mercedes A- of B-klasse spreekt me ook aan, maar ik merk dat ik eigenlijk niet goed weet waar ik bij deze modellen op moet letten, zeker wat betreft betrouwbaarheid en typische aandachtspunten. Alle hulp of tips hierbij zijn dus zeer welkom.
 
Hoop dat je een fijne vakantie hebt gehaf. Ga voor eenvoudige techniek, dat komt binnen jouw budget op neer dat de oldschool 4 traps automaat de meest veilige keuze is. De 2e generatie mercedes a-klasse en 1e generatie b-klasse hebben een cvt automaat die minder goed bekend staat.
 
Al eens aan een Lexus RX gedacht?
Of Nissan Murano.
Bedankt. maar ik heb begrepen dat de Lexus RX'en binnen mijn budget van alles mankeren volgens garages (schade, bijgeluiden etc.) en de Murano's zouden berucht zijn om hun automatische transmissies.
Is een Citroën C3 nog een optie?

Mijn zus heeft een C2 met halfautomaat, en ik heb haar nooit horen klagen over die bak (voordat er opmerkingen over komen).

Deze zouden wel een optie zijn maar komen vanwege hun leeftijd niet in aanmerking voor de young timer regeling.
 
Bedankt. maar ik heb begrepen dat de Lexus RX'en binnen mijn budget van alles mankeren volgens garages (schade, bijgeluiden etc.) en de Murano's zouden berucht zijn om hun automatische transmissies.


Deze zouden wel een optie zijn maar komen vanwege hun leeftijd niet in aanmerking voor de young timer regelingeerste
Eerste generatie c3 1.6 valt binnen de youngtimer regeling. Voor de facelift had de 1.6 een semi automaat en na de facelift een 4 traps vol automaat. De pluriel en de stoerdere xtr kreeg geen vol automaat tijdens de facelift
 
Terug
Bovenaan