Hulp gevraagd mpv

Tristan 6007242

Startmotor
Hallo,

Wij gaan zaterdag proefrijden in een Renault grand scenic en in een Volkwagen Touran. Waar zouden jullie voor gaan? Situatie: nu rijden we een Ford Focus wagon uit 2017, 3 kinderen van 3, 6 en 8. De prijs is exact gelijk. Beide zijn ze redelijk rijk uitgerust. Dit zijn ze:

Deze Volkswagen Touran heb ik gevonden via #autotrack.

Deze Renault Grand Scenic heb ik gevonden via #autotrack.

Redenen om voor de Renault te gaan:
- nieuwer en minder gereden (2023/12000 vs 2020/48000)
- vinden we van buiten mooier (zeker de wielen ten opzichte van die toch wat lullige kleine bandjes van de VW)

Redenen om voorde Volkswagen te gaan:
- 7 zits (geen must, maar wel een +)
- 150 pk vs 141, dus wat meer power
- van binnen vinden we deze wat mooier
- een wat duurder merk, dus ook betere kwaliteit (?)

Hebben jullie advies?

Nee import hoeft zeker niet slecht te zijn, maar blik op gaspedaal laat zien dat er genoeg auto's te koop staan die wel gewoon uit Nederland komen.
Waarom zou er wat mis moeten zijn met zwart? Ik vind het gewoon niks op een auto, heb het 1 keer gehad en nooit meer. Je ziet alles er op en het hele ontwerp valt weg, nou koop je een MPV daar ook niet voor, maar toch.

Van deze 2 absoluut de Scenic. Het vlottere model. Jonger. Minder gelopen.

Maar ik zou denk ik met dit budget en de wensen sowieso verder kijken en bij bijvoorbeeld Mazda gaan kijken voor een nette CX-5. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Import hoeft niks mis mee te zijn als het verhaal erbij klopt. Maar dat geldt ook voor een NL auto.

Van deze 2 absoluut de Scenic. Het vlottere model. Jonger. Minder gelopen.

Maar ik zou denk ik met dit budget en de wensen sowieso verder kijken en bij bijvoorbeeld Mazda gaan kijken voor een nette CX-5. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Import hoeft niks mis mee te zijn als het verhaal erbij klopt. Maar dat geldt ook voor een NL auto.
Maar heb je met een suv achtige auto niet minder ruimte op de achterbank dan met een mpv zoals deze twee waar je toch drie echte zittingen hebt?

Dat durf ik niet te zeggen, het gaat dan om de interieurbreedte achterin vooral.

In de CX-5 van mijn ouders kunnen 3 (klein)kinderen van 6, 8 en 10 in ieder geval prima achterin zitten.

Ik heb de 3 alternatieven eens in een vergelijking naast elkaar gezet via de autovergelijker hier op autoweek.nl

Volgens de info in deze vergelijking hebben de Renault en de Mazda dezelfde interieurbreedte achterin (1.400mm) en is de Touran iets breder (1.440mm)

Voor de CX-5 ben ik uitgegaan van dit exemplaar (origineel NL, dec-2019, te koop bij de Mazda dealer):

Tot 30k € en maximaal 60k kilometers met automaat in een straal van 50km rond Voorhout is dit het aanbod:

Zie net dat de mazda wel een (flinke) verhoging heeft in het midden bij de middelste zitplek. Dat is dan bij een Scenic of Touran weer minder of niet (vloer nagenoeg vlak), dus dat kan ook nog wel iets zijn om in je afwegingen mee te nemen.

Nissan x-trail ook als 7 zitter s er ook met dezelfde motor en automaat als de scenic als suv je voorkeur heeft

Laatst bewerkt:
Maar persoonlijk zou ik hoor ern Touran gaan, ik vind persoonlijk het schrerm in de Scenic vreselijk.

De Renault Grand Scenic, die is veel jonger dan de VW, de Scenic is een hele praktische en doordachte auto, en vooral vanwege de kwaliteit en betrouwbaarheid.

Ik heb zelf een Renault met deze fijne aandrijflijn sinds juni 2020, en tot nu toe 0 storingen, en is volledig vrij van kraakjes of piepjes.
De 1.3 motor is ontwikkeld door Mercedes Renault en Nissan en is een aanrader.
De Duitse Magna Getrag automaat is de veel gebruikte 7DCT300 automaat, die je vindt in veel modellen van o.a. Mercedes, BMW, Renault, Nissan, Mini, Dacia en Mitsubishi. Staat bekend als een hele betrouwbare en goede automaat

Wat ook erg fijn is dat er heel goed nagedacht is over de bediening en de Multimedia, werkt heel eenvoudig en erg goed.

Een VW Tiguan is erg duur voor wat je krijgt.

Succes met de proefritten, dan voel je zelf welke auto het beste bij de wensen past.

Laatst bewerkt:
Dat de Renault 3 jaar ouder is en dezelfde prijs als de VW heeft, zegt dat de markt de VW hoger aanslaat. Daar is ergens een reden voor.... Zoals je laatste punt in je openingspost. VW zit erg degelijk in elkaar waarbij Renault waarschijnlijk toch sneller rammels en ratels gaat vertonen.

Heeft dat niet vooral te maken met vooroordelen.
Mijn huidige en vorige Renault zaten juist erg degelijk in elkaar, en waren bijzonder betrouwbaar.
Heel vroeger was inderdaad VW beter.

Heeft dat niet vooral te maken met vooroordelen.
Mijn huidige en vorige Renault zaten juist erg degelijk in elkaar, en waren bijzonder betrouwbaar.
Heel vroeger was inderdaad VW beter.
De markt ziet dat ander. Restwaarde hoger. Ook als TS weer doorverkoopt

In Duitsland zijn MPV's nog wat langer doorgeleverd dan in ons land, dus de kans is groot dat je daar een beter aanbod hebt en dat de exemplaren die hier rijden een Duitse historie hebben.
Ik zou ook de Ford S-Max en Ford Galaxy overwegen. Stukje groter, maar dan ook écht MPV's.

We willen ook nog een Peugeot 5008 proefrijden. Wat vinden jullie van die auto? En ik kwam deze tegen :

Deze BMW 2-Serie Gran Tourer heb ik gevonden via #autotrack.

Deze vind ik wel gaaf. Maar die prijs vind ik verdacht laag. Of vergis ik me?

Zo laag is die prijs niet. Het is een BMW, maar dan wel het minst geliefde modellen met de instap motor.
Als dat je bevalt heb je er een goede auto aan denk ik.

Maar zonder budget en wat er al voorgesteld is. Voor 30k heb je ook al het huidige model BMW 2 active tourer.

We willen ook nog een Peugeot 5008 proefrijden. Wat vinden jullie van die auto?

Bij de Peugeot 5008 vanaf 2017 kun je het beste de 1.6 Puretech 180 pk kiezen, dit is een betrouwbare motor.

(De 1.2 Puretech is een erg lichte motor voor deze grote auto , en is gevoelig voor goed onderhoud in verband met de natte distributieriem, zou niet mijn keus zijn in deze grote auto, ook al heb ik in mijn omgeving genoeg voorbeelden waar deze motor het goed blijkt te doen. Beter dan zijn reputatie. )

Verder een mooie, grote en comfortabele auto.
En is volgens alle onderzoeken die ik tegen kwam een betrouwbare auto, en was duidelijk beter dan zijn voorganger.

Bij een 7 persoons auto is de Dacia Jogger ook een hele goede optie, koop je heel nieuw, en is een goede, praktische en betrouwbare auto.

Laatst bewerkt:
Bij de Peugeot 5008 vanaf 2017 kun je het beste de 1.6 Puretech 180 pk kiezen, dit is een betrouwbare motor.

(De 1.2 Puretech is een erg lichte motor voor deze grote auto , en is gevoelig voor goed onderhoud in verband met de natte distributieriem, zou niet mijn keus zijn in deze grote auto, ook al heb ik in mijn omgeving genoeg voorbeelden waar deze motor het goed blijkt te doen. Beter dan zijn reputatie. )

Verder een mooie, grote en comfortabele auto.
En is volgens alle onderzoeken die ik tegen kwam een betrouwbare auto, en was duidelijk beter dan zijn voorganger.

Bij een 7 persoons auto is de Dacia Jogger ook een hele goede optie, koop je heel nieuw, en is een goede, praktische en betrouwbare auto.
Dit is waar ik idd een beetje bang voor ben. Dat 131 pk te weinig is voor zo'n grote auto. We hoeven geen scheurmonster, maar een beetje leuk meekomen in het verkeer wil ik toch wel. Die met een sterkere motor zie ik bijna niet voorbij komen en het is zo al een vrij dure auto. Ik hoop dus dat er iemand is die zegt dat het goed te doen is met 131 pk :) .

een Dacia is niet zo ons ding....

We hebben nu een 5008 proefgereden en een gran scenic. Beide fijne auto's, maar de 5008 vinden we het mooist. Maar we worden dan weer een beetje afgeschrikt door alle horror verhalen over de motor... lastig lastig lastig..

We hebben nu een 5008 proefgereden en een gran scenic. Beide fijne auto's, maar de 5008 vinden we het mooist. Maar we worden dan weer een beetje afgeschrikt door alle horror verhalen over de motor... lastig lastig lastig..
Kijk je nog even of een espace meer wat voor je is. Wel voor een wat later exemplaar gaan

Terug
Bovenaan