Hulp gevraagd bij occasion keuze

Realistisch 1954398

Net ingestapt
Goedemorgen allemaal, als jonge bestuurder ben ik op zoek naar een auto uit het C-segment waar ik, als het goed is, jaren mee vooruit kan.

Tot nu ben ik uitgekomen op de volgende modellen waar ik graag ervaringen over zou willen horen;

Mazda 3
Mazda CX-3
Volvo V40
Volvo S60
Lexus CT 200h
VW Golf GTI

Ik heb gezocht op de volgende specificaties;

Cilinderinhoud van 1.8 of meer, liefst geen turbo tenzij wel goed aangeschreven
4 cilinders
Benzine of Benzine Hybride
5-deurs
Vanaf bouwjaar 2016
Km stand van max 125.000
Budget max €16.000
Verbruik boeit mij niet ook niet zoveel, zolang het geen 1 op 5 is ;)
Android Auto/ Apple CarPlay zou fijn zijn of evt achteraf in te laten bouwen door specialist.

Als jullie goede suggesties hebben hoor ik die uiteraard graag! zolang het maar geen Franse merken en/of downsize motoren zijn, die ellende heb ik meegemaakt en wil ik mijzelf nu besparen. Voor diesel rijd ik te weinig.
Afkomst auto maakt mij niet uit zolang onderhoud en km stand aantoonbaar zijn.

Momenteel heb ik geen auto.
Mijn vorige twee Franse auto's waren beiden probleemgevallen, ondanks keurig en tijdig onderhoud volgens boekje. Respectievelijk een
Peugeot 308 1.2 PureTech uit 2013 en een Renault Mégane IV 1.2 TCE uit 2016.
 
Doe je naam even eer aan, waar ben je realistisch naar op zoek? Je hebt een crossover de CX3 maar dat is meteen de kleinste, 3 C-segmenters en een D-segmenter. Bij allen wordt het lastig om met carplay te vinden.
Dus wat voor auto zoek je? Hoeveel kilometers rij je per jaar?
 
In principe heb je genoeg keuze met jouw criteria (Volkswagen Golf breder dan alleen GTI in de selectie). Ik heb zelf ervaring met een Lexus CT200h - positief maar geen CarPlay/Android Auto (volgens mij kan dit wel bij nieuwere versies maar die zijn gelijk duurder). Hiervoor zijn wel opties op de accessoiremarkt. Kofferbak houdt niet over en je kunt geen aanhanger trekken. Kijk voor ervaringen ook bij de reviews en selecteer de merken/typen voor ervaringen.
 
Het lastige is dat met de eisen niet heel veel auto's te vinden zijn.Vaak kom je dan uit bij relatief oude modellen.

De Mazda 3 vind ik zelf een erg leuke auto, dat vind ik ook van de CX 30.

Standaard Android Auto en Apple Carplay kom je tegen bij vrij nieuwe modellen die dan ook vaak een minder grote motor hebben. Of je moet er voor kiezen om dit achteraf in te bouwen.

Een alternatief voor de Lexus CT 200H is de Toyota Auris, een Corolla gaat nog niet lukken.

De auto's die je had waren voorzien van downsize motoren uit het begin van de downsize periode. Dat waren dan ook zeker niet de beste motoren die deze fabrikanten hebben gemaakt.
Overigens kenden veel meer fabrikanten problemen bij de eerste downsize motoren. Maar inmiddels zijn bij veel merken de problemen opgelost.

Volgens mij kun je veel beter zoeken op motoren die bewezen betrouwbaar zijn, dan op de cilinderinhoud, dan zijn er veel meer keuzes mogelijk.

(Ik heb zelf een Renault Clio uit 2020 met standaard Android Auto en Apple Carplay , de 130 TCe ( 1.330 CC) motor is door Mercedes en Renault Nissan ontwikkeld. en zit in veel modellen van Mercedes, Nissan, Mitsubishi, Renault en Dacia.
In 4 jaar geen enkele storing, en de motor is echt fantastisch, betrouwbaar, krachtig, stil en zuinig. De motor staat bekend als heel betrouwbaar en degelijk)
 
De Lexus is hier duidelijk de beste keuze. Niet heel ruim of modern. Wel zuinig, stil en heel betrouwbaar. Zou idealiter voor een executive of hoger (f-sport, luxury) gaan. GROM heeft een vline module die heel goed werkt om carplay in te bouwen. Facelift vanaf 2014 zijn prima, zolang je maar een knappe hebt.


Mazda 3 rijdt wel een stuk beter.. maar wel als handbak. Icm automaat vind ik hem net niet goed uit de verf komen.
 
@Frits79 Ik maak jaarlijks tussen de 10.000 en 20.000 km.

@ak2 @S J 1001 @Joost Boers Bedankt voor de informatie! Dan ga ik nadrukkelijker op zoek naar de Mazda 3 en de Lexus CT 200h! Die Lexus uit 2015 ziet er nog goed uit en weinig km's. Ga mij nog even beraden of ik ooit een caravan wil gaan trekken.

De 1.3 TCE is mij door een Renault monteur afgeraden :eek:
Ik ben al mijn vertrouwen in Franse merken helaas ook kwijt ondanks dat ik beide auto's heel prettig vond rijden en zo'n beetje alle snufjes van die bouwjaren erop zaten. Beiden zaten helaas met gigantisch hoog olieverbruik, riem/ketting problemen en vervuiling in de motor.
 
Er staat in Friesland een 3 te koop van de huidige generatie voor 15k, heeft alleen 158dkm gereden.
 
Ik denk dat vooral een direct ingespoten motor extra problemen geeft, zoals vervuiling. Heb zelf ook kort een Megane 1.3 tce gehad. Fijne motor maar hier was helaas ook sprake van interne vervuiling.

Icm een aantal andere vervelende mankementen aan o.a. het koelsysteem ingeruild op een Auris hybrid. Toegegeven; deze auto rijdt wat minder comfortabel en is minder ruim maar is voor mij de betere keuze ivm het verbruik en betrouwbaarheid.
 
Tegenwoordig hebben bijna alle motoren van alle merken directe inspuiting, om aan de emissie eisen te kunnen voldoen. Dan kun je bij weinig belasting last krijgen van vervuiling.
Ik heb zelf nooit problemen gehad met vervuiling van de motor.
De 1.3 TCe staat echt heel goed bekend, en zit technisch heel mooi in elkaar, maar zoals met elke motor kan er ook wat mis gaan.

Ik begrijp ook wel dat Franse auto's nu niet boven aan je lijstje staan, maar heb zelf juist bijzonder goede ervaringen ( op de Laguna 2 na). Er mankeert eigenlijk nooit wat aan. Ik kom al vele jaren alleen voor de beurten in de garage, en tussen de beurten niet.

De Mazda 3 en Lexus zijn leuk , kijk gewoon of die goed bij je passen. En kijk anders verder.
 
De Mazda3 is een erg fijn sturende auto. Eigenlijk wat een BMW of Alfa uit het C-segment had moeten zijn. Achterin wat krapper.
Dashboard is simpel, op een goede manier.
Motoren zijn betrouwbaar gebleken. Kies wel de handbal. De automaat haalt alle puf uit de aandrijflijn.

De Ct200h is een Auris met een ander design. Aandrijflijn is oersterk en zuinig.
Wat mij betreft wel een mindere keuze tov de Mazda3.
Dashboard en graphics zijn erg gedateerd. De muis functie voor het scrollen en zoeken werkt onprettig.
De stoelen zijn aan de zachte kant.
Bagageruimte is ondermaats. Er past geen kratje onder.
 
Er past geen kratje onder
Valt wel mee hoor. De bagageruimte van de CT is (met de rollo in positie) inderdaad niet hoog maar ik had er standaard een 'rommelkratje' in staan en voor de meeste reguliere zaken was er ruimte genoeg. De muis was inderdaad niet zo handig maar in de praktijk heb je die ook niet erg vaak nodig. Ik vond de stoelen juist prettig, wel stevig maar niet te hard (ik kwam uit een W203 C200). Door de stevige vering (ik had een 2012 versie) vond ik het een lekkere balans. Van buiten ziet de auto er niet zo spannend uit, maar ik vond 'm best wel strak rijden. In dat opzicht was dat een verrassing.
 
Waarom de focus op cilinderinhoud? Daar beperk je je onnodig mee. De eerste downsizemotoren waren niet best, en zo blijven er altijd een paar probleemmotoren maar niet elke motor is slecht.
Ik zou de Toyota Corolla willen aanraden, maar ik denk dat het nieuwe model nog iets boven budget ligt.
 
Weet niet of je de Honda Civic al had overwogen? Is ook Japans en net eens wat anders. De exemplaren onder de16k, met minder dan 125k op de teller en een 1.8 4-cilinder of meer zijn schaars, maar dit is er bijvoorbeeld eentje:


Of deze. Goede kleur. Alleen wel een tourer. En ietsjes boven budget..


Ze zijn er ook met een 1.4 4-cilinder. Dan wordt de keuze al iets ruimer. Zoals deze bijvoorbeeld:


Hele lijstje hier:

 
Laatst bewerkt:
M'n vrouw heeft een 2005 civic automaat met 1.4 van 150k naar 250k gereden. Geweldig karretje.

Vroeger ook een aantal jaren 90 civics gehad. Leuke auto's om te rijden.

De nieuwe modellen zijn verrassend volwassen, beter dan een golf (die ik zelf rijd) durf ik wel te stellen.
 
Rij zelf een Civic uit 2015 met de 1.4. Heel fijne en betrouwbare auto. Stuurt en schakelt echt voortreffelijk, maar is niet bepaald vlot. Merk je in Nederland eigenlijk niet zo veel van, of je wilt altijd het eerste weg zijn bij een stoplicht. In de bergen met bepakking is het een ander verhaal, dan moet hij echt hard werken. Is ook het karakter van de motor, hij levert zijn maximale vermogen en koppel bij een hoog toerental (ook doordat er geen turbo op zit). Uiterlijk moet je van houden. Prima voor mij en in ieder geval onderscheidend, is ook wat waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: D86
Ook dat is met de Lexus CT of Auris hybrid het geval. In de bergen houdt het niet echt over. Dan komt de slechts 100pk van de benzinemotor vrij snel aan z’n limiet.
 
Ook dat is met de Lexus CT of Auris hybrid het geval. In de bergen houdt het niet echt over. Dan komt de slechts 100pk van de benzinemotor vrij snel aan z’n limiet.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Mijn vorige auto was een Prius met dezelfde aandrijflijn als de CT en Auris. Die stuurde aanmerkelijk minder fijn dan de Civic, maar was wel echt vlotter. Door de elektromotor heb je veel koppel. Dus snel weg bij het stoplicht ging prima en bergop ging eigenlijk ook. Alleen als je snel wilt accelereren gaat de benzinemotor heel snel hoog in de toeren. Dat voelde een beetje vreemd dus dat deed ik nooit.
 
Ik denk dat je wel een verstandige keuze maakt door alleen te kijken naar auto's met een wat groter motorvolume onder turbo. Mijn indruk is dat de gedownsizede motoren toch veel vaker problemen geven. Ik loop met een grote boog om alle motoren kleiner dan 1,6. Ook is mijn indruk dat veel auto's van voor 2010 mechanisch beter zijn dan daarna.

Als het om vermogen gaat dan kun je denk ik niet om ev's heen die zijn gewoon bijna allemaal veel sterker. Overweeg eens een i3 120 rijdt als een raket en bijzonder handige auto in dagelijkse praktijk in en rond de stad. Ook te koop voor onder 15.000€.

Wil je ver rijden op vakantie naar India of zo kies dan een brandstofmotor met volume. Maar het gekke is dat sommige brandstofmotoren op zijn na 200k km en andere zelfs op benzine zonder een krimp 800k km rijden. Dus 125.000 k als grens sluit een heleboel geschikte auto's uit je filter.
Volvo 5 cylinders bijvoorbeeld kun je prima met 200k op teller kopen. Persoonlijk zou ik altijd een 5 deur kiezen en trekhaak want dat soort versatility is gewoon heel vaak handig.
 
Waarom de focus op cilinderinhoud? Daar beperk je je onnodig mee. De eerste downsizemotoren waren niet best, en zo blijven er altijd een paar probleemmotoren maar niet elke motor is slecht.
Ik zou de Toyota Corolla willen aanraden, maar ik denk dat het nieuwe model nog iets boven budget ligt.
Had een Toyota Corolla gezien binnen mijn budget in mijn zoekopdracht maar was ook direct de enige die dat was, vanaf de buitenkant geen schades o.i.d maar dan vraag ik mij al snel af waarom die zo goedkoop is... Voordat ik weer een brok ellende koop...

Focus op de cilinderinhoud komt eerlijk toegeven vooral door het advies van de twee verschillende garages waar mijn vorige autos in onderhoud had. Toen ik de Peugeot weg deed (iedere keer riem problemen en elektronica problemen) met veel verlies gaf ik de Renault met downsize motor een kans, die zou namelijk "best betrouwbaar zijn". Die auto heeft me puntje bij paaltje €13.000 in aanschaf gekost, had toen net een grote beurt gehad en lange apk+ nagenoeg nieuwe banden, vervolgens in anderhalf jaar tijd €4000 aan regulier onderhoud, storingen en reparaties alvorens hij er in zijn geheel mee ophield. Ketting geknapt, zonder enig voorteken en die was ook al eens vervangen. Auto met minder dan 100.000km total loss. Rond de 80.000km was alles mbt de ketting gedaan volgens onderhoudsboekje.
Auto was origineel NL, NAP en aantoonbaar onderhouden. Olie binnen interval van 12.000-14.000 km steeds ververst binnen een jaar.

Momenteel heb ik dus ook al een tijdje geen auto.
 
Pff dan heb je echt wel pech.

Toyota's hebben 10 jaar fabrieksgarantie. Je koopt dus een stukje zekerheid met de hogere aanschafprijs. Een Yaris is wel B-segment maar kan je kopen van 2018 zodat je nog 4 jaar garantie hebt, maar er gebeurt eigenlijk nooit iets met een Yaris. Hybrids zijn ook mega zuinig.
 
  • Leuk
Waarderingen: D86
Wel rekening houden met het feit dat de Toyota garantie gaat tot 10 jaar of 200000km. Koop je een Corolla met 180k dan zit je daar natuurlijk zo aan ondanks dat de 10 jaar nog lang niet in beeld is.
 
Wel rekening houden met het feit dat de Toyota garantie gaat tot 10 jaar of 200000km. Koop je een Corolla met 180k dan zit je daar natuurlijk zo aan ondanks dat de 10 jaar nog lang niet in beeld is.
Maar het is een Toyota dus goed onderhoud is het belangrijkste, stuk gaan ze zeer zelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D86
Maar het is een Toyota dus goed onderhoud is het belangrijkste, stuk gaan ze zeer zelden.
Nou, ook Toyota's kunnen stuk. Mijn Prius had na ongeveer 340.000km en 14 jaar een lekke koppakking. Was wel het eerste serieuze mankement, dus niets om over te klagen. Het nadeel van dit soort auto's is, dat als er iets aan kapot gaat het ook kostbaar is om te repareren. Maar goed, dat geldt voor veel downsizers met turbo ook. en die kans is veel groter volgens mij. In die zin snap ik T.S. helemaal. Ik moest wat kunnen trekken, anders was ik waarschijnlijk weer op een Prius o.i.d. uitgekomen. Nu op de Civic 1.4, gekozen omdat die ook geen turbo heeft.
 
Ik rijd nu een downsize met turbo, Ford 1.0 met 125pk uit 2020. Nu op vakantie in Italië, auto volgepakt plus een flinke dakkoffer. En dat gaat prima door Zwitserland en Italië.
Natuurlijk moet je wel hoog in de toeren blijven rijden en houd je weinig over, maar het valt mij echt mee. Hebben al mooie stijle stukken gehad met scherpe bochten, wil prima.
Ondanks dit snap ik TS wel, want mijn vorige auto met 4 cilinder 1.6 (wel turbo)(Mondeo) reed rustiger/fijner.
 
Prima keuze, had mijn voorkeur maar met de opties die ik wou (ACC, Bose en leer) was die buiten budget. Enter de wat kleinere CX-3. Erg tevreden van (zie mijn review). Maar de 3 is natuurlijk veel mooier.
CarPlay (bekabeld) laten installeren bij Mazda zou 350-400€ zijn in mijn geval, ik heb het wel in mijn MX-5 en gebruik het quasi nooit dus ik heb het maar zo gelaten.

Veel fijne KMS gewenst met je 3!!
 
Terug
Bovenaan