Hulp gevraagd! Aankoopadvies nodig voor mijn tweede auto

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

ik ben sinds enige tijd op zoek naar een nieuwe auto in de prijsklasse rond de 4000-6000 euro. Ik rij nu een audi a4 b5 uit 1997 (dit is mijn eerste auto; ik ben 25) en het wordt tijd voor wat nieuws. Ik rijd vrij veel (ongeveer 25000km per jaar) dus ik wil een auto die prettig rijdt en betrouwbaar is.
Van velen heb ik altijd gehoord dat Mazda een betrouwbaar merk is. Mijn oog viel op de Mazda 6, 2e generatie (2007-2012). Het is een auto die ik relatief weinig zie en die er voor zijn leeftijd erg modern uit ziet. De auto heeft over het algemeen veel opties en het merk staat zoals ik al zei bekend als betrouwbaar. De voorkeur heeft voor mij een bezine omdat dit gezien de toekomst beter is wanneer je bepaalde steden in wil.
Het valt mij echter op dat ik veel meer Mazda 6 van de eerste generatie rond zie rijden. De 2e generatie zie ik eigenlijk nooit. Is hier een reden voor? Is deze generatie net zo betrouwbaar als de eerste? Het maakt mij een beetje achterdochtig.

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van advies voor de aankoop van een Mazda, en specifiek de tweede generatie Mazda 6.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Jamie

Ik geloof dat je op roest moet letten, dus blaasjes in de lak op bepaalde plekken. Motorisch zijn ze wel goed geloof ik, hoewel ik me er niet super in heb verdiept; ik weet wel dat veel concurrenten idd serieuze problemen kennen (distributiekettingen of overmatig olieverbruik). De 1.8 zal wat zuiniger zijn dan de 2.0 of 2.3/2.5. Met 25.000km per jaar is dat een puntje misschien? Zou zelf ook nog extra research doen in hoeverre die motoren goed zijn. De rest van de techniek is heus goed. Ik vind het een mooie auto die ook lekker sportief schijnt te rijden. Een Honda Accord kun je ook overwegen, die hebben niet de roest reputatie, en verder ook geen serieuze minpunten.

2e is kort in productie geweest zie occasion video, daarom zie je hem. O. A minder

Verkoopcijfers van de Mazda 6

https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/mazda/6/

De liftback is veel ruimte voor weinig

https://youtu.be/gjCG9lbslO0

Van de 2e generatie Mazda 6 zijn nieuw aanzienlijk minder verkocht dan van de 1e generatie. Het is dus logisch dat je ze weinig ziet. Roest is een aandachtspunt, het zijn al auto's op leeftijd, dus ondanks de goede reputatie moet je ze wel goed controleren.

Goede alternatieven zijn de Ford Mondeo, Renault Laguna 3, en prijziger Honda Accord.

Volgens mij is de 2e generatie technisch vrijwel gelijk aan de 1e en zijn de verschillen vooral optisch. Aan mijn 1e generatie is na 200.000 km nog niets stuk gegaan. Alleen regulier onderhoud wat niet de hoofdprijs kost. De motoren zijn zeer degelijk en zie je ook bij Ford als Duratec en bij Volvo’s uit die tijd. Een 2e generatie zou ik zeker aandurven mits de onderhoudshistorie bekend is. De lak van de 2e generatie schijnt erg dun te zijn en daardoor gevoelig voor steenslag e.d. maar dat zie je bij aankoop snel genoeg. Roest was zeker een dingetje bij de 1e generatie maar dat schijnt bij de 2e generatie minder te zijn. In het algemeen blijft roest bij meer Japanners een aandachtspunt. Een 2 liter zou mijn voorkeur hebben want die heeft iets meer reserve en dat rijdt relaxter. Extra brandstofverbruik lijkt me minimaal als je dat in € vertaalt. Dat je ze niet veel ziet heeft volgens mij mede te maken met de leasemarkt waar hij niet was opgewassen tegen de grote merken.

Maar als je nu audi rijdt kun je ook voor een seat exeo gaan.voor de 1.6 of voor de 1.8 twintig klepper gaan. De twintigklepper is zeldzaam. 1.8tsi later 'n staan!

Zie video

https://youtu.be/V1iWlurEol4

En nog 1

https://youtu.be/XeiPFPuUG30

Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Roest is inderdaad iets dat ik in de gaten zal houden. Is het raar aan een verkoper om te vragen of er een mogelijkheid is om onder de auto te kijken?
Ik zal de Honda Accord en de Seat Exeo in mijn achterhoofd houden. Hoewel ik het bij de Seat een beetje jammer vindt dat het net een Audi is, maar dan net niet;)
Jullie bevestigen in elk geval dat ook deze generatie Mazda in principe betrouwbaar is dus wat dat betreft is mijn vraag beantwoord. Dank daarvoor.

Bedankt voor terugkoppeling, veel plezier en succes met uitzoeken, hoor het graag wat het uiteindelijk wordt

Als er nog plek is in je achterhoofd de laguna 3 is ook niet verkeerd

Terug
Bovenaan