Hulp bij motormanagement

Dylan 8845902

Net ingestapt
Beste lezers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb het eigenlijk aangemaakt voor hulp in de toekomst.

Ik ben een leek als het gaat om auto`s en heb 5 weken geleden een Opel Astra J 2010 gekocht (2e hands uiteraard).
Hij is gekocht bij een autodealer die een externe garage gebruikt voor evt herstelwerkzaamheden.

De auto heeft 185.000 en ziet er verder netjes uit. Echter is na ongv 300km rijden het motormanagement lampje gaan branden.
Uiteraard ben ik direct mijn dealer gaan bellen om een afspraak te maken. Echter moest ik nog naar de officiële Opel Dealer voor het inleren van een nieuwe reservesleutel die via de Opel Dealer besteld is.
Zij hebben , helaas zonder mijn toestemming, de code ook gezien en gereset . Hun hebben mij vermeld dat dit de katalysator betreft, en met pech zou dit tot de 1000+ euro kunnen oplopen. Ik ben doorgereden naar mijn dealer en het eerlijk verteld, hij vermeld mij dat het komt omdat de auto een tijdje heeft stil gestaan en wellicht ''vervuilde'' benzine heeft gehad. Zijn advies was om de tank half leeg te rijden, dan langs te komen. Dit heb ik gedaan en vervolgens hebben ze een soort mengsel door mijn benzine gedaan die dit zou moeten opschonen. Ik moest doorrijden tot dat het lampje zou gaan branden, dan tanken met VPower, helemaal leeg rijden en dan terug komen -> resetten -> weer opnieuw tanken met VPower en dan kijken of het lampje terug komt

Door wantrouw heb ik mijn auto naar mijn schoonvaders dealer gebracht puur voor check-up, onder de mond van : ''verkoop mij deze auto zoals jullie zouden doen''. Dit heeft hij gedaan en ook hij kon het motormanagement lampje inlezen en bevestigd mij dat dit de katalysator betreft. (Mijn schoonvader gaat al 25 jaar naar deze garage zonder problemen, dus een garage wat goed geleerd is!)