Hulp bij lease van elektrische auto

FGerritsen

Net ingestapt
Beste forumleden,

Vanuit mijn werk moet ik een elektrische auto gaan leasen. Hij moet voldoende range hebben voor mijn werk als accountmanager (min 300km p/d, ook in de winter). Ook wil ik hem niet te klein zodat ik hem in het weekend kan gebruiken met vrouw en 3 jonge kinderen (nog 2 autozitjes). Ik heb gereden in een Model Y, de EV6 en de E-Niro. De Model Y maakte wel indruk; maar ik las dat ook veel mensen hem te weinig comfort bieden op lange ritten. Vandaar dat ik graag jullie hulp in wil roepen bij het maken van een keuze.

Hieronder som ik nog een paar van de mogelijke auto's op. Eigenlijk kan ik ook alle andere auto's leasen zolang het niet boven het lease-tarief van 710,- uitkomt.

• TeslaModel YRWD 5d
  • SkodaEnyaq iViV 60 Business Edition Plus 5d
  • NissanAriya63 kWh ADVANCE 5d
  • ToyotabZ4XActive 5d
  • KIAEV658kWh Plus RWD 5d
  • Peugeote-308GT First Edition EV 54kWh 156 5d

Graag zou ik horen welke jullie zouden nemen en waarom. Mogelijk dat iemand nog een andere elektrische auto zou adviseren.
Bij voorbaat dank voor jullie mening met onderbouwing.

FWG

Je hebt allemaal auto’s op je lijst staan met een batterij van rond de 60kWh. Dus moet de auto met zijn verbruik gemiddeld niet boven de 20kWh per 100km uitkomen om die 300km te kunnen waarmaken.
Ik denk dat de Model Y van dat rijtje de enige is die dat in praktijk kan.

De Toyota bZ4X heeft prima rijeigenschappen volgens diverse tests en de Active met 18 inch velgen ruim 500 km WLTP actieradius, lijkt mij zeker een proefrit waard! Je hebt ook nog de scherp geprijsde Toyota bZ4X Business.

De Tesla Model Y is relatief zuinig, en heeft een relatief groot bereik. Een goed alternatief is de relatief zuinige Hyundai Ioniq 6.
Beide auto's hebben een goede stroomlijn, wat gunstig is voor het verbruik op de snelweg.

Bij de andere opties hangt het er denk ik om. En lukt dit als je een zuinige rijder bent.

Laatst bewerkt:
Nou ben ik niet thuis in de leasewereld, maar als ik op een willekeurige leasemaatschappij site 50dkm wn elektrisch invoer kom ik als grootste ern Megane tegen. De Tesla en Toyota zitten als rond de 850 per maand.

Vaak wordt de berekening voor de berijder niet gemaakt op de werkelijke kilometers per jaar, maar op een “standaard” calculatie, meestal 4 jaar/35000km.

Maar hoe zit het dan met de daadwerkelijke kilometers? Want je calculatie gaat dan uit van 35dkm maar als je er 15000 meer rijd heb je na 4 jaar toch een groot verschil

Mijn broer stond voor exact de zelfde keus, zelfde kmtrage. Die is uiteindelijk voor de volvo C40 recharge gegaan. Reed veel beter dan een Enyaq, bij Enyaq is geen warmtepomp momenteel leverbaar en bij d C40 wel, mooier afgewerkt dan de tesla en enyaq. En de nieuwe heeft de motor achterin en WLTP van 581 km. ohja en snel leverbaar, de peugeot en EV6 moet je volgens mij ook lang wachten als een dealer of leastemaatschappij niet wat heeft staan naar wens.

Laatst bewerkt:
De Toyota bZ4X heeft prima rijeigenschappen volgens diverse tests en de Active met 18 inch velgen ruim 500 km WLTP actieradius, lijkt mij zeker een proefrit waard! Je hebt ook nog de scherp geprijsde Toyota bZ4X Business.

Het bereik lijkt echter heel erg tegen te vallen in de meeste vergelijkende tests.

De Tesla haalt ook in de realiteit de meeste kilometers uit een accu. Onverslaanbaar. Qua comfort zijn er inderdaad wel vaker klachten te horen. Ga je dat meewegen (en ook levertijd) dan kan je jouw lijstje wel wat inperken.
Volvo en Polestar missen hier inderdaad als goede opties. Hou ook Renault, Xpeng, Nio, Zeekr en BYD in beeld. Bekijk wat testen van wat die auto's als echte range halen in ook bv winter. De Ariya lijkt bijvoorbeeld het best goed te doen op snelweg vooral.

Comfort is ook wel subjectief en persoonsgebonden dus ga ook vooral proefrijden

Voor het vergelijken van de actieradius kun je het beste de gestandaardiseerde WLTP metingen gebruiken. Veel 'praktijktesten' worden onder verschillende omstandigheden uitgevoerd en vaak wordt de accu niet eens leeggereden, omdat iedere fabrikant verschillende buffers aanhoudt voordat de accu echt leeg is geeft dat geen nauwkeurig beeld.

Voor het vergelijken van de actieradius kun je het beste de gestandaardiseerde WLTP metingen gebruiken. Veel 'praktijktesten' worden onder verschillende omstandigheden uitgevoerd en vaak wordt de accu niet eens leeggereden, omdat iedere fabrikant verschillende buffers aanhoudt voordat de accu echt leeg is geeft dat geen nauwkeurig beeld.
Ben ik maar beperkt met je eens. Veel praktijktests zijn inderdaad matig. Maar ook in praktijktests die wel netjes zijn opgezet zie je toch grote verschillen in afwijking tussen WLTP en echte waarden van het ene merk naar het andere. Zoals bijvoorbeeld de afwijking door koude temperatuur.
Er is zelfs een instituut die WLTP testen uitvoerde maar dan bij temperatuur rond het vriespunt en dan zie je echt grote verschillen. Sommige merken zijn heel erg geoptimaliseerd voor WLTP condities. Alleen naar WLTP kijken geeft teleurstellingen.

Maar hoe zit het dan met de daadwerkelijke kilometers? Want je calculatie gaat dan uit van 35dkm maar als je er 15000 meer rijd heb je na 4 jaar toch een groot verschil
Dat is een rekenregel om te voorkomen dat mensen die dichter bij werk wonen een veel dikkere auto rijden dan degenen die er verder vanaf wonen en die eigenlijk meer hebben aan een luxere wagen.

Terug
Bovenaan