Cilan

Startmotor
Hallo mijn naam is Cilan.

Ik ben momenteel in bezit van een ford fiesta rally editie 2007.

Ik ben opzoek naar een nieuwe auto, en het liefst een diesel. Alleen ik zit momenteel erg in twijfel, de wegenbelasting van een fatsoenlijke diesel is over het algemeen er hoog. Dus ben ook aan het overwegen om een hybride auto te nemen. Waar ik dan ook bereid voor ben meer voor neer te leggen, Ik hou van een sportieve auto die dan ook zuinig is. (Wat vaak niet mogelijk is.) Ik ben zelf aan het kijken naar 318d/118d BMW. Of een Jaguar XE 2.0D.

De reden voor een diesel, ik rij +/- 3000 km woonwerkverkeer per maand. 2 uur/ 2.5 uur per dag. Dus standaard rond de 3500/4000km per maand incl prive. Dus dan kan een diesel wel uit. En mij valt dus op dat je tegenwoordig voor een sportief en leuk uit ziende dieselauto behoorlijk wat geld voor moet neertikken . Dus misschien nog tips of ideeen.

Iemand enig ervaring met deze auto’s veel voorkomende problemen of juist de goeie punten van de auto? Of heb jij nog een goed idee voor mijn nieuwe auto? Budget diesel liefst onder of rond de 10k, kan uitrekken tot max 15k. (Doordat ik zoveel km rij is een auto al gauw minder waard)

Eisen:

Sportief (Mensen fatsoenlijk kunnen inhalen).

Voorzien van wat luxere opties (zoals de jaguar) voor de lange ritten.

Mooie uitstraling.

Zuinig.

Cruise control.

En liefst automaat.

Of raden jullie mij toch een benzine aan die erg zuinig is?

Alvast bedankt voor de tips!

Renault talisman
Hij zoekt een Sportieve auto en dan kom jij aan met een Talisman, prima auto maar niks sportiefs aan.
Maar met jou budget kom je uit bij oudere auto's of auto's met een hoge kilometerstand en die schrijf je helemaal af met 45/50dkm per jaar. Nu al lastig te verkopen laat staan met 120dkm extra op de teller en je zit straks ook nog met Euro normen waardoor je een stad niet meer in mag.

Je houdt zo te lezen van een dynamische auto en rijdt behoorlijk veel.

Als je tegelijkertijd sportief en zuinig wilt zijn dan is bij een auto met brandstofmotor een auto met een laag gewicht de meest logische keuze. Ik zou dus naar het gewicht van de auto kijken en dat meenemen in de overwegingen en eventueel ook het frontaal oppervlak.
Je noemt nu Bmw en Jaguar misschien is het een idee om ook ford toch ook te bekijken?

Als je automaten bekijkt kan ik de bmw 8 automaten erg aanraden ik vind ze briljant. Ze schakelen tikje vroeg naar de smaak van sommigen maar daardoor rijdt je wel zuinig. En bij kickdown zijn ze prima bij de les is mijn ervaring.

Dieselmotoren hebben naast een prettig koppel als nadeel de complexiteit van uitlatgas recirculatie (EGR) roetfilters. Dat nadeel omzeil je met hybride benzine motoren. Je krijgt dan wel andere complexiteit terug maar mijn oppervlakkige indruk is dat deze bij bmw en jaguar niet al te veel storingen geeft.

Maar onderhoud is wel alles bepalend.
Mij advies is om bij je in de buurt te kijken met een brede blik naar wat je bevalt en je niet te laten verleiden om ver te reizen voor een nieuwe auto.

Ik zou eens bij een Mercedes C gaan kijken, liefst zonder sportonderstel en te lage banden. Lekker comfort, je zoekt meer kracht dan sportiviteit. Fijne auto's voor lange afstanden, redelijk waardevast.

Ik zou eens bij een Mercedes C gaan kijken, liefst zonder sportonderstel en te lage banden. Lekker comfort, je zoekt meer kracht dan sportiviteit. Fijne auto's voor lange afstanden, redelijk waardevast.
Ja idd meer kracht, dan sportiviteit. En je bedoeld dan naar c220?

Paar suggesties:

Mercedes A-klasse
Volvo V40
Mazda 6 (station)

Denk dat m.n. de eerste 2 ook nog prima mee kunnen qua zuinig en toch sportief qua uitstraling.

Ja idd meer kracht, dan sportiviteit. En je bedoeld dan naar c220?
Geen idee :) in tegenstelling tot 10-15 jaar geleden weet ik bijna niets meer van vermogens/types/motoren. Het hele 'krachtig en sportief' zal me ook een worst zijn. Ik zou gerust voor een C180d gaan als die bestaat. Zeker in nederland kan je toch niks behalve meer boetes scoren.

Het is allemaal groengewassen plastic op wielen tegenwoordig :ROFLMAO:

Bij een budget van rond de € 10.000, en veel kilometers per jaar, zou ik niet snel kijken naar een oude Jaguar of BMW.
Je komt dan uit bij oude auto's met vaak hoge kilometerstanden, met meer risico op dure gebreken.

Om een redelijk jonge en betrouwbare auto te kiezen kun je denk ik het beste kijken naar populaire (ex lease) diesels. Waar veel aanbod van is.

Zoals de Renault Megane, Ford Focus, Peugeot 308, Skoda Octavia, of kleiner de Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Ford Fiesta.

Een Renault Clio 1.0 TCe op lpg is ook nog een optie.

Succes.

Een Clio of Ibiza vind ik nog niet zulke gekke opties. Zijn paar maatjes kleiner, maar zeker nog volwassen auto's. Lichter van gewicht ( lagere MRB ), goedkoper in nieuwwaarde ( lagere verzekeringspremie ). En verbruiken vaak ook nog eens minder brandstof. Dus win, win, win in principe. En ze zitten vaak heel goed in hun spullen. En persoonlijk vind ik zeker een Clio en Ibiza er ook sportief uitzien.

Hierna 2 voorbeelden (bovenkant budget, ik weet het) die, voor een diesel, eigenlijk nog maar net ingereden zijn:

0-58bcd3187dcad356e77076f0db3a4cdf.jpg

Als (tevreden) Ibiza rijder, kan ik je een Ibiza zeker ook aanbevelen. Erg volwassen auto. En veel opties inbegrepen:
seat-ibiza-1-6-tdi-fr-business-intense-pdc-camera-clima-navi.jpg

Laatst bewerkt:
En hierbij nog 2 Clio's binnen een budget van 10.000 euro met een nog niet zo hoge kilometerstand:

0-e130d53db082d656ad31b98bb4fc7a4d.jpg

0-787c6bcd0af5b0fa7ea80cc83d0449d5.jpg

Ik ben het wel helemaal eens met @ak2 en @Rudyke. Als je echt zoveel rijdt dan moet je gewoon oppassen met dure wagens. Stel je treft een 3-serie met breedset wielen, heel stoer, maar peperduur als je elk jaar een nieuw setje nodig hebt. Ik kan ook verder niet zeggen of je misschien nog een ton per jaar over hebt om te besteden vandaar dat ik ook de C-klasse (of E of S) aanraad. ;)

Ja. Als je vrij veel rijd zoals OP en als er ook lange afstanden bij zitten dan zijn zaken als stoelen, onderstel, veercomfort, verwarming ventilatie en airco belangrijk. Dan neig ik toch wel iets meer naar een C klasse dan een Renault Clio hoewel ik deze laatste een zeer warm hart toe draag. Clio is gewoon een ontzettend praktische auto voor dagelijks gebruik in en om de stad.

Ja. Als je vrij veel rijd zoals OP en als er ook lange afstanden bij zitten dan zijn zaken als stoelen, onderstel, veercomfort, verwarming ventilatie en airco belangrijk. Dan neig ik toch wel iets meer naar een C klasse dan een Renault Clio hoewel ik deze laatste een zeer warm hart toe draag. Clio is gewoon een ontzettend praktische auto voor dagelijks gebruik in en om de stad.
Ik heb jaren in D segment auto's gereden, en heb sinds juni 2020 een nieuw gekochte Clio 130 TCe.
Het comfort is gewoon bijzonder goed, veel beter dan ik had verwacht, en heb de vorige auto's nooit gemist.

Je merkt alleen als je meer dan 160 km per uur rijdt, dat de Clio iets meer lawaai maakt, en iets minder stabiel op de weg ligt dan de Laguna 3 en Mercedes C. In de praktijk doe je dat alleen maar heel zelden.

Als je rondkijkt voor een BMW 3 serie, kan je ook nog kijken voor een Mercedes CLA of Audi A3 limousine.

Zoiets bijvoorbeeld:
0-48fc248a881c508be685ad84d7dba5a0.jpg

Of zoiets:
mercedes-benz-cla-klasse-200-cdi-panodak-leer-navi-tel-camera-lm.jpg

Of dit:
audi-a3-limousine-1-6-tdi-sport-pro-line-automaat-ecc-airco-rijklaarprijs-inruil-mogelijk.jpg

Of het de meest verstandige keuzes zijn, dat waag ik te betwijfelen. Maar je rijdt er wel netjes bij. Wel goed kijken naar onderhoud etc. Maar dat geldt eigenlijk bij elke auto.

Ja woon werk is 104km enkel, dus het is inprincipe alleen maar 100 weg en snelweg. Dus voornamelijk grote afstanden en soms korte afstanden tussendoor voor prive (boodschappen etc). Maar ik zit er veel tijd in, vandaar dat ik ook naar wat luxere auto's probeer te kijken alleen daar betaal je dan ook goed voor. Inprincipe krijg ik een 'behoorlijke' kilometer vergoeding. Gaat om 29 cent de kilometer. Maar ik rij momenteel een ford fiesta rally editie die ongeveer 1/11 rijd. En ik weet dat ik bijvoorbeeld met een Bmw 118d 1/22 kan rijden. Dus is het dubbele ja en als je dat dan wegstreept met brandstofkosten en vaste lasten dan haal ik uit een diesel toch meer winst. Puur ook met oog op onderhoud en langere termijn. En daar in tegen woon ik ook nog aan de duitse grens dus kwa brandstof kosten scheelt het mij sowieso al. Maar ik ben nog jong, en dus zie je mij niet gauw in een suzuki alto of iets dergelijke rijden nu kan het nog dus wil ik er ook van nemen. Ik zit ook wel te overwegen om mijn max te verhogen naar 20k omdat je dan toch meer degelijke keuzes hebt naar mijn mening. Alleen ik twijfel dus of een auto met heel weinig kilometers voor duur of een auto met iets meer dan 2 ton en stukken goedkoper die afrijden en dan weer het zelfde verhaal. Lang bericht maar misschien maakt dit duidelijker wat ik precies wil en misschien ook totaal niet.

Een BMW 3 /Jaguar en Suzuki Alto zijn natuurlijk wel behoorlijke uitersten.

Je hebt nu een 17 jaar oude Ford Fiesta, auto's van nu zijn vaak veel luxer, comfortabeler en maken veel minder geluid.
(Mijn Renault Clio V 130 TCe RS Line is een hele luxe en comfortabele auto)

Zeker als je veel rijdt is de ene auto veel goedkoper om te rijden dan de ander. Er zit heel veel verschil in onderhouds- en reparatiekosten, motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie. Een auto met een hoge nieuwprijs is vaak in alles ( veel) duurder. Om die reden koop je vaak grote premium modellen voor relatief weinig geld. Hoe complexer de techniek, hoe meer er mis kan gaan, en hoe meer het kost.

Er zit dus ook risico in om een oudere premium auto te kopen met een hogere kilometerstand. Mijn eigen auto heb ik sinds juni 2020, tot nu toe geen enkele storing of reparatie, zelfs nog geen lampje is er vervangen.

Het is het denk ik handig om zelf te gaan kijken, en proefritten te maken. Dan zul je ook merken dat sommige goedkopere modellen heel comfortabel en fijn rijden.
Ik heb in heel veel auto's gereden.

Je rijdt veel over de snelweg, kijk of de stoelen goed zitten, en dat de auto comfortabel is om te rijden.

Koop ook gewoon een auto waar je blij van wordt. Je brengt er veel tijd in door. Kijk anders eens bij een grote occasion handelaar zoals Smeeing wat je op het eerste gezicht aanstaat.

Succes.

Laatst bewerkt:
Volgens mij als je aan de Duitse grens woont loont benzine meer dan diesel. Met jouw kilometers is het interessant om net iets boven de 100.000 km te zoeken, want onder de 100.000 is een populaire zoekfunctie en vragen aanbieders meestal de hoofdprijs en is voor jouw niet handig want jij rijdt hem er binnen no time toch over en heb je voor niks de hoofdprijs betaald. Ik vind c-segmenters sedan modellen die al door @Rudyke zijn genoemd een goede optie, mis nog wel de a-klasse sedan die vind ik tijdlozer dan de cla. Misschien is een bmw 2 serie coupe nog een idee.

Alleen ik twijfel dus of een auto met heel weinig kilometers voor duur of een auto met iets meer dan 2 ton en stukken goedkoper die afrijden en dan weer het zelfde verhaal
Je hoeft tussen deze nu nog niet te kiezen. Je kunt ze beide bekijken en naast elkaar zetten en afwegen.

Je hoeft tussen deze nu nog niet te kiezen. Je kunt ze beide bekijken en naast elkaar zetten en afwegen.
Nee ik beschik momenteel over een auto, die kwa kosten gedekt word alleen ik mis de luxe en comfortabele. Daarvoor ben ik nu aan het oriënteren na een opvolger.

Een BMW 3 /Jaguar en Suzuki Alto zijn natuurlijk wel behoorlijke uitersten.

Je hebt nu een 17 jaar oude Ford Fiesta, auto's van nu zijn vaak veel luxer, comfortabeler en maken veel minder geluid.
(Mijn Renault Clio V 130 TCe RS Line is een hele luxe en comfortabele auto)

Zeker als je veel rijdt is de ene auto veel goedkoper om te rijden dan de ander. Er zit heel veel verschil in onderhouds- en reparatiekosten, motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie. Een auto met een hoge nieuwprijs is vaak in alles ( veel) duurder. Om die reden koop je vaak grote premium modellen voor relatief weinig geld. Hoe complexer de techniek, hoe meer er mis kan gaan, en hoe meer het kost.

Er zit dus ook risico in om een oudere premium auto te kopen met een hogere kilometerstand. Mijn eigen auto heb ik sinds juni 2020, tot nu toe geen enkele storing of reparatie, zelfs nog geen lampje is er vervangen.

Het is het denk ik handig om zelf te gaan kijken, en proefritten te maken. Dan zul je ook merken dat sommige goedkopere modellen heel comfortabel en fijn rijden.
Ik heb in heel veel auto's gereden.

Je rijdt veel over de snelweg, kijk of de stoelen goed zitten, en dat de auto comfortabel is om te rijden.

Koop ook gewoon een auto waar je blij van wordt. Je brengt er veel tijd in door. Kijk anders eens bij een grote occasion handelaar zoals Smeeing wat je op het eerste gezicht aanstaat.

Succes.
Kan je eens meer vertellen over je renault clio v 130 TCe RS Line? Hoe doet hij het kwa brandstof verbruik wat is zijn de plus punten en wat zijn de minpunten van de auto. Maandelijkse lasten?

Volgens mij als je aan de Duitse grens woont loont benzine meer dan diesel. Met jouw kilometers is het interessant om net iets boven de 100.000 km te zoeken, want onder de 100.000 is een populaire zoekfunctie en vragen aanbieders meestal de hoofdprijs en is voor jouw niet handig want jij rijdt hem er binnen no time toch over en heb je voor niks de hoofdprijs betaald. Ik vind c-segmenters sedan modellen die al door @Rudyke zijn genoemd een goede optie, mis nog wel de a-klasse sedan die vind ik tijdlozer dan de cla. Misschien is een bmw 2 serie coupe nog een idee.

Ik snap wat je bedoeld maar als ik kijk dat ik +/- 50.000 kilometer rij is diesel toch een betere optie. Dit ook inverband met de onderhoud kosten etc. En de diesel is scheelt ook nog best wel wat met Nederland vergeleken. En hoe dan ook schrijf ik een auto toch binnen een paar jaar af, en (meestal) hebben diesels een langere levensduur.

Dat is mijn bevinding erover.

Je houdt zo te lezen van een dynamische auto en rijdt behoorlijk veel.

Als je tegelijkertijd sportief en zuinig wilt zijn dan is bij een auto met brandstofmotor een auto met een laag gewicht de meest logische keuze. Ik zou dus naar het gewicht van de auto kijken en dat meenemen in de overwegingen en eventueel ook het frontaal oppervlak.
Je noemt nu Bmw en Jaguar misschien is het een idee om ook ford toch ook te bekijken?

Als je automaten bekijkt kan ik de bmw 8 automaten erg aanraden ik vind ze briljant. Ze schakelen tikje vroeg naar de smaak van sommigen maar daardoor rijdt je wel zuinig. En bij kickdown zijn ze prima bij de les is mijn ervaring.

Dieselmotoren hebben naast een prettig koppel als nadeel de complexiteit van uitlatgas recirculatie (EGR) roetfilters. Dat nadeel omzeil je met hybride benzine motoren. Je krijgt dan wel andere complexiteit terug maar mijn oppervlakkige indruk is dat deze bij bmw en jaguar niet al te veel storingen geeft.

Maar onderhoud is wel alles bepalend.
Mij advies is om bij je in de buurt te kijken met een brede blik naar wat je bevalt en je niet te laten verleiden om ver te reizen voor een nieuwe auto.
Dus inprincipe is een bmw 118d / 116d met 8 traps automaat een goede keuze. Alleen dan zit je weer met het punt je rijd een bmw je betaalt voor een bmw en dat weet ik. Maar wat ik erg zonde vind is dat ik een auto over het algemeen 3/4 jaar tijd kwa waarde helemaal afschrijf. En een 2020 bmw is behoorlijk prijzig (om af te schrijven binnen een paar jaar) dus kijk ik toch al gauw naar een 2013 tm 2016. Heb je nog enige adviesen over iets anders dan een bmw wat luxe is comfortabel maar ook goed te betalen en prima in 4 jaar kunt afschrijven kwa auto waarde?

Geen idee :) in tegenstelling tot 10-15 jaar geleden weet ik bijna niets meer van vermogens/types/motoren. Het hele 'krachtig en sportief' zal me ook een worst zijn. Ik zou gerust voor een C180d gaan als die bestaat. Zeker in nederland kan je toch niks behalve meer boetes scoren.

Het is allemaal groengewassen plastic op wielen tegenwoordig :ROFLMAO:
Heb je helemaal gelijk in, c180d is ook zeker een optie.

Dus inprincipe is een bmw 118d / 116d met 8 traps automaat een goede keuze. Alleen dan zit je weer met het punt je rijd een bmw je betaalt voor een bmw en dat weet ik. Maar wat ik erg zonde vind is dat ik een auto over het algemeen 3/4 jaar tijd kwa waarde helemaal afschrijf. En een 2020 bmw is behoorlijk prijzig (om af te schrijven binnen een paar jaar) dus kijk ik toch al gauw naar een 2013 tm 2016. Heb je nog enige adviesen over iets anders dan een bmw wat luxe is comfortabel maar ook goed te betalen en prima in 4 jaar kunt afschrijven kwa auto waarde?
Ja ik snap helemaal dat je kijkt naar auto in jaren 2016-2013 en dat je je afvraagt of er nog beter te betalen opties zijn naast bmw met luxe en comfort.

Ik ben zelf na jaren van een 2011 Bmw X1 overgestapt naar een 2002 Volvo V70 high spec en dat is mij toen enorm goed bevallen. Dus in 9 jaar terug gaan maar in specificaties omhoog kan een substantiële vooruitgang zijn. Anderzijds is het ook waar -wat eerder is opgemerkt- dat modernere auto's vaak een sprong vooruit zijn zaken die vroeger optioneel waren zijn nu vaker standaard.

Veel auto's van na 2013 zijn in principe best goed de beruchte problemen met schaapveren bij VAG waren toen opgelost en de problemen met natte distrubutieriemen volgens mij ook. Je kunt wellicht breed zoeken en filteren vanuit specificaties.

Mijn persoonlijke voorkeuren gaan uit naar electrische stoelen, verlengbaar zitvlak, bovengemiddelde audio geluid (ik kan die van Volvo aanbevelen), onderstel met niet al te zachte vooras (mijn oude Golf en Audi TDI hadden een zacht front end en stijf achter, vond ik niet prettig) en verder bvk niet al te donkere bekleding. Zelf heb ik het liefste leer (makkelijker schoon te maken) maar mijn vrouw heeft liever stof.

Je zou eventueel ook eens kunnen kijken of er een goede Citroen C5 of C6 te koop staat. Ze zijn soms heel luxe uitgevoerd en de motoren zijn doorgaans goed.

Kan je eens meer vertellen over je renault clio v 130 TCe RS Line? Hoe doet hij het kwa brandstof verbruik wat is zijn de plus punten en wat zijn de minpunten van de auto. Maandelijkse lasten?
Het brandstofverbruik van de Renault is laag het gemiddeld brandstofverbruik is in de zomer rond de 5,2 liter/ 100 km, in de winter was het maximaal 5,7 liter/ 100 ( met vrij veel files).

De 1.3 TCe motor vind je in veel modellen van Renault zoals de o.a. de Megane en Talisman, Nissan, Mitsubishi, Dacia en Mercedes. Bij Mercedes zit deze motor in de A, B, Cla,Gla en Citan.

Pluspunten zijn de krachtige, stille, soepele en zuinige motor, prettige automaat, de hele goede wegligging, luxe uitrusting, hoogwaardig uitziende materialen, afwerking, kwaliteit, comfort, hele lage kosten, uitstekende betrouwbaarheid, en plezierige en moderne Multimedia.

Ik heb de auto sinds Juni 2020, tot nu toe geen storingen en reparaties, nog zelfs geen lampje. De auto is voor mij goedkoop in de verzekering, en weegt 1122 kg.
Het onderhoud zit nu op ongeveer € 300 per jaar, bij 10-12.000 km per jaar. Bij jou aantal kilometers zal dat natuurlijk meer zijn.

Wat minder vind ik dat de sluiting van de kofferruimte vrij laag zit, geen lampje en aansluitingen achterin, en dat de adaptieve cruise control wel erg veilig is afgesteld. Het is ook een eenvoudige adaptieve cruise control, maar het zit er wel op. Bij ingewikkelde belijning wordt het automatisch sturen uitgezet.

In de familie hadden we een BMW F30 320, de auto rijdt erg goed, is zuinig met brandstof.
Maar er ging wel heel veel kapot, zoals de Vanos, turbo, distributieketting, klepgeleiders in verband met hoge olieverbruik. En dan ben ik vast nog zaken vergeten.
En er werdt netjes mee gereden. Lees anders de occasiontesten.

Kijk ook gewoon naar diesel, in Nederland zijn ze goedkoop om te kopen, let ook op het gewicht in verband met o.a. de motorrijtuigenbelasting en verzekering.
Succes.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je al wat heb gekocht, maar met zoveel tijd in de auto zou ik rijcomfort hoog op het lijstje zetten. Een 20 jaar oude Mercedes C rijd meer relaxed dan een 5 of 10 jaar oude polo of clio. Kortom, ik persoonlijk zou voor een D of E segment auto gaan. (Wel hoge wegenbelasting, maar meer auto voor je geld)
Met diesel en 100km/h is met bijna elke auto een goed verbruik te krijgen.

Ik zou auto's als mercedes, Audi, Jaguar, volvo en BMW alleen overwegen als je structureel garage-rekeningen van €1000+ kan dragen.
Renault en Peugeot hebben fijne diesels, net als Opels. (Insignia blijft een mooie auto bijvoorbeeld)

Succes met de keuze!

Ik weet niet of je al wat heb gekocht, maar met zoveel tijd in de auto zou ik rijcomfort hoog op het lijstje zetten. Een 20 jaar oude Mercedes C rijd meer relaxed dan een 5 of 10 jaar oude polo of clio. Kortom, ik persoonlijk zou voor een D of E segment auto gaan. (Wel hoge wegenbelasting, maar meer auto voor je geld)
Met diesel en 100km/h is met bijna elke auto een goed verbruik te krijgen.

Ik zou auto's als mercedes, Audi, Jaguar, volvo en BMW alleen overwegen als je structureel garage-rekeningen van €1000+ kan dragen.
Renault en Peugeot hebben fijne diesels, net als Opels. (Insignia blijft een mooie auto bijvoorbeeld)

Succes met de keuze!
Ik snap je opmerking, maar precies zoals je zegt rijcomfort. Een C220 uit 2009 rijd lekkerder dan een bmw 118d. 'slagschepen' rijden over het algemeen gewoon stukker fijner. Zoals bmw 530d, passat noem het maar op.
Maar ik heb de tijd om de keuze te maken dus ik overweeg zeker alles, en ik ben nu nog jong heb een hele goede baan voor mijn leeftijd dus daarom dat ik zelf meer naar het wat 'patserige' of hoe je het wilt noemen segment kijk.
En ben zelf helemaal geen patser maar nu kan het en als ik aan kinderen etc ga beginnen dan moet ik toch weer een andere overstap gaan maken. En daarnaast rij ik of een auto helemaal op (50dz km per jaar) binnen 3/4 jaar. Of ik koop elk jaar / 2 jaar een andere auto. Ja hoe dan ook betaal ik veel afschrijving tenzij ik een zogenoemd 'dopje' ga kopen. Maar het is niet dat ik persee een audi of een bmw of wat dan ook wil rijden. Ik wil gewoon advies en ervaringen van jullie horen en misschien mensen die het probleem erkennen. Want een auto is over het algemeen een domme investering, ik schrijf veel geld af van 'duurdere auto's '. Want als je een auto koopt met 150 dz en je rijd er 2 jaar in heb ik al 250 dz km er op staan. Of te wel een stuk minder waard. Het is voor mij lastig om een keuze te maken ga ik verstandig kiezen voor een goedkoop polo tdi, of wat luxer bmw 118d of een wat grotere cla/c220 of een 420d. Het is allemaal opties en de keuze is lastig.

Ik snap je opmerking, maar precies zoals je zegt rijcomfort. Een C220 uit 2009 rijd lekkerder dan een bmw 118d. 'slagschepen' rijden over het algemeen gewoon stukker fijner. Zoals bmw 530d, passat noem het maar op.
Maar ik heb de tijd om de keuze te maken dus ik overweeg zeker alles, en ik ben nu nog jong heb een hele goede baan voor mijn leeftijd dus daarom dat ik zelf meer naar het wat 'patserige' of hoe je het wilt noemen segment kijk.
En ben zelf helemaal geen patser maar nu kan het en als ik aan kinderen etc ga beginnen dan moet ik toch weer een andere overstap gaan maken. En daarnaast rij ik of een auto helemaal op (50dz km per jaar) binnen 3/4 jaar. Of ik koop elk jaar / 2 jaar een andere auto. Ja hoe dan ook betaal ik veel afschrijving tenzij ik een zogenoemd 'dopje' ga kopen. Maar het is niet dat ik persee een audi of een bmw of wat dan ook wil rijden. Ik wil gewoon advies en ervaringen van jullie horen en misschien mensen die het probleem erkennen. Want een auto is over het algemeen een domme investering, ik schrijf veel geld af van 'duurdere auto's '. Want als je een auto koopt met 150 dz en je rijd er 2 jaar in heb ik al 250 dz km er op staan. Of te wel een stuk minder waard. Het is voor mij lastig om een keuze te maken ga ik verstandig kiezen voor een goedkoop polo tdi, of wat luxer bmw 118d of een wat grotere cla/c220 of een 420d. Het is allemaal opties en de keuze is lastig.
Ik denk dat het helemaal geen lastige keuze is.
Ja een auto is een domme investering maar gezien jouw kilometers belangrijk gereedschap.

Omdat in mijn ogen jouw gezondheid en die van anderen het allerbelangrijkste zijn zou ik dat bovenaan de lijst zetten en op basis daarvan een selectie maken. Dat wil zeggen dat de Ergonomie en de veiligheid (NCAP) leidend moeten zijn.

Ik heb ooit een aanrijding gehad (ik werd van achter aan gereden door een motor) en kan mij dat nog herinneren als de dag van gisteren. Op het moment dat een ander letsel oploopt in het verkeer kom je in een andere toestand waarin opeens al het andere onbelangrijk is. Het is iets wat ik nooit meer wil meemaken en vormgeving en techniek die daarbij helpen zijn voor mij daarom erg belangrijk.

Met deze eisen is een Alfa Giulietta wellicht ook interessant.
Nu weet ik niet of de nieuwe serie Jtdm-motoren net zo betrouwbaar zijn als de vroegere 1.9's.
Er staat een zo te zien frisse 2.0-versie te koop inclusief garantie.

Voorbeeldje: https://www.autowereld.nl/alfa-rome...-lmv-6-maanden-garantie-38967886/details.html
De prijs is niet zo gunstig, vandaar dat deze auto al een jaar te koop staat waarschijnlijk. Zelfs de APK gaat niet vlekkeloos in 2023, zie: https://www.carscanner.nl/kenteken/KN-334-S

Oh jee, onjuiste bandenspanning en een verkeerd afgesteld dimlicht. Rampenbak.

Het was meer een suggestie qua model.

Terug
Bovenaan