Hulp / advies gezocht

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Aangezien ik weinig verstand heb van auto’s en toch wel wat vragen heb hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben op dit moment op zoek naar een andere auto. Door gezinsuitbreiding wil ik gaan kiezen voor een stationwagen. Hierbij heb ik aantal auto's op het oog:

- De Opel Astra sport tourer
- De Seat Leon st
- De Ford Focus wagon
- De Toyota Auris Hybrid

Op de Toyota na (dit is een 1.8) beginnen de andere auto’s met een 1.0 versie. Is dit voldoende voor een station (wat zegt dit verder over de auto)? Maar binnen de 1.0 versies heb je nog veel verschillende soorten vermogens (van 85pk tot 130pk) Is het beter om een ‘grotere’ motor te nemen met bijvoorbeeld 1.4 - 150pk, of kan een 1.0 ook zonder problemen 130 pk genereren? Of zal de 1.0 dan eerder slijten of meer problemen krijgen? Is het beter om te kijken naar auto's met 3 of 4 cilinders, waarom de één of de ander?

Over het algemeen zal de auto worden gebruikt voor woon werkverkeer maar er zal ook zo nu en dan volgeladen worden gereden. (denk aan 3 of 4 personen met bagage). Zal gaan om zo’n 20.000 tot 25.000 km per jaar. Ik wil eigenlijk niet verder gaan dan €15.000. Wil een redelijk jong model met weinig km. Voor mij staat betrouwbaarheid i.c.m. zuinigheid hoog in het vaandel. Ik ben niet iemand die heel vaak snel wil rijden, maar als ik een keer een late dienst heb en snel thuis wil zijn moet dit liever niet heel veel moeite kosten.
Door wat eigen onderzoek heb ik het idee dat deze auto’s geen veel voorkomende problemen hebben?

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken, alvast bedankt voor eventuele reacties.

Proefrijden of je het allemaal wat vind.

De Honda Civic sw is ook een goede optie, maar de 1.8 is wel minder zuinig dan je eigen opties

ben je ook in de mogelijkheid om te stekkeren, want dan kun je ook voor de ontzettend ruime Toyota prius gaan, dit is een liftback.

De Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid is in ieder geval betrouwbaar en zuinig. Blinkt niet uit in beenruimte achterin maar met kinderen zal het goed moeten kunnen. Ga je met z'n vieren volgepakt in de bergen rijden dan zal de 1.8 benzinemotor met 99 pk er behoorlijk aan moeten trekken wat wel hoorbaar zal zijn.

De Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid is de beste voor iedere euro je betaal:
- zuinigste station in europe (exvlusief de PHEV/EV auto's), mischien alleen de Ioniq Hyundai hatchback HEV is heel klein beetje zuiniger.
- laage aanschaf prijs
- laage onderhoudskosten

Maar hij heeft ook min punten ivm je andere opties:
- mindere breedte (hoewel hij lang genoeg is)
- interieur klinkt cheap plastic
- slechte geluid isolatie: je hoor je moteur, je banden, de wind en ook andere auto's. In dit aspect is 2019 Corolla Tourer hybride duidelijk beter.

- slechte geluid isolatie: je hoor je moteur, je banden, de wind en ook andere auto's

er zijn echt wel meer minpunten

- stoelen zijn zeer kort, bieden weinig ondersteuning
- automaat is zeker niets ieders vriend. Heeft al snel last van 'loeien'
- onderstel is gezapig en niet strak
- ruimte is ook niet bijzonder, meeste concurrenten doen dit beter
- trekgewicht; ik weet niet hoe het precies zit maar volgens mij mag je er niets of nauwelijks iets mee trekken
- relatief duur in aanschaf
- afwerking is prima, maar materiaalgebruik doet je meer denken aan een auto van 10 jaar ouder

Sterke punten zijn gewoon wel dat de auto zuinig is en goede reputatie qua betrouwbaarheid. Of dat nu de argumenten moeten zijn om een auto te kopen? Voor de een wel, de ander niet. Mijn collega heeft (weliswaar jaren geleden) gesmeekt om hem om te ruilen voor een andere lease auto. Hij vond het echt een verschrikkelijk ding. Uiteindelijk een ford focus geworden waar hij zeer tevreden mee was.

Ik weet niet naar welke model(jaren) je precies kijkt.

Als de astra van de generatie 'K' in dit budget past, (vanaf 2015) dan zou dat mijn keuze zijn. Als het kan als innovation. Goed doordachte auto, mooi afgewerkt, rijd goed, modern, laatste veiligheidssystemen en zaken android auto / apple carplay zit er dan op.

Auto encyclopedie zei:
Proefrijden of je het allemaal wat vind.

De Honda Civic sw is ook een goede optie, maar de 1.8 is wel minder zuinig dan je eigen opties

ben je ook in de mogelijkheid om te stekkeren, want dan kun je ook voor de ontzettend ruime Toyota prius gaan, dit is een liftback.

Nee stekkeren is helaas op dit moment niet echt mogelijk.

AsconaGT zei:
- slechte geluid isolatie: je hoor je moteur, je banden, de wind en ook andere auto's

er zijn echt wel meer minpunten

- stoelen zijn zeer kort, bieden weinig ondersteuning
- automaat is zeker niets ieders vriend. Heeft al snel last van 'loeien'
- onderstel is gezapig en niet strak
- ruimte is ook niet bijzonder, meeste concurrenten doen dit beter
- trekgewicht; ik weet niet hoe het precies zit maar volgens mij mag je er niets of nauwelijks iets mee trekken
- relatief duur in aanschaf
- afwerking is prima, maar materiaalgebruik doet je meer denken aan een auto van 10 jaar ouder

Sterke punten zijn gewoon wel dat de auto zuinig is en goede reputatie qua betrouwbaarheid. Of dat nu de argumenten moeten zijn om een auto te kopen? Voor de een wel, de ander niet. Mijn collega heeft (weliswaar jaren geleden) gesmeekt om hem om te ruilen voor een andere lease auto. Hij vond het echt een verschrikkelijk ding. Uiteindelijk een ford focus geworden waar hij zeer tevreden mee was.

Ik weet niet naar welke model(jaren) je precies kijkt.

Als de astra van de generatie 'K' in dit budget past, (vanaf 2015) dan zou dat mijn keuze zijn. Als het kan als innovation. Goed doordachte auto, mooi afgewerkt, rijd goed, modern, laatste veiligheidssystemen en zaken android auto / apple carplay zit er dan op.

Ok dankjewel, ja lees ook wel voor over de Auris dat er een soort tik geluid in kan komen die ze bij Toyota ook niet op kunnen lossen en dit 'bij de auto hoort'. Astra inderdaad vanaf 2015 /2016 (volgens mij in 2016 ook auto van het jaar geweest). Hierbij vind ik het interieur een mooie face lift heeft gekregen en wordt hij zoals jij ook meldt beter beoordeeld.

Martijn 1558784 zei:
Op de Toyota na (dit is een 1.8) beginnen de andere auto’s met een 1.0 versie. Is dit voldoende voor een station (wat zegt dit verder over de auto)? Maar binnen de 1.0 versies heb je nog veel verschillende soorten vermogens (van 85pk tot 130pk) Is het beter om een ‘grotere’ motor te nemen met bijvoorbeeld 1.4 - 150pk, of kan een 1.0 ook zonder problemen 130 pk genereren? Of zal de 1.0 dan eerder slijten of meer problemen krijgen? Is het beter om te kijken naar auto's met 3 of 4 cilinders, waarom de één of de ander?
Als je geen enorme haast hebt, kom je met 85 pk overal. Vroeger gingen we op vakantie met een 1.4 van 64 pk, met caravan van 900 kg, gewoon richting bergen. Natuurlijk rijdt een sterkere auto prettiger, maar uiteindelijk kom je ook wel over. De auto (en dus de bestuurder) moet gewoon wat harder werken als de weg omhoog gaat, niet alles zal in de 6de versnelling lukken.
In Nederland is het helemaal geen punt. Daar mag je toch maar 100 km/u ;) En ook de 130 is geen probleem.

Ok dankjewel, ja lees ook wel voor over de Auris dat er een soort tik geluid in kan komen die ze bij Toyota ook niet op kunnen lossen en dit 'bij de auto hoort'. Astra inderdaad vanaf 2015 /2016 (volgens mij in 2016 ook auto van het jaar geweest). Hierbij vind ik het interieur een mooie face lift heeft gekregen en wordt hij zoals jij ook meldt beter beoordeeld.

Ik wil de auris niet helemaal afzeiken hoor. want de collega die hem reed voor die andere collega hem kreeg had hem nieuw uitgezocht en was er wel heel tevreden mee. Het is dus heel persoonlijk of je je stoort aan bepaalde zaken.

De astra van de generatie K (vanaf medio 2015-heden) is een compleet andere auto dan de generatie J (2010-2015). Is geen facelift geweest maar totaal andere auto. Kritieken op het model daarvoor zijn dus zeker niet op dit model van toepassing.

Terug
Bovenaan