Beste lezers,

Na wat jaren op deze aarde (30+) te zijn zonder auto hebben mijn vriendin en ik, met het oog op een eventuele gezinsuitbreiding, gekozen om eindelijk een auto aan te schaffen. Nu ben ik verre van deskundig, zowel op het gebied van kwaliteit van auto's en bezichtigingen van tweedehands auto's vandaar dat ik graag jullie vergaande expertise opzoek voor het broodnodige advies.

Hieronder zal ik onze ideeën weergeven om wat context te geven:

- We kiezen voor een hatchback vanwege het formaat, maar een stationwagen kan in de toekomst een optie zijn als we kinderen krijgen.
- Ons budget ligt rond de €20.000 (als het voor minder kan dat is dit uiteraard beter)
- Minder dan 100.000km op de teller
- Benzine
- Handgeschakeld of automaat (wel voorkeur voor automaat i.v.m. comfort)
- Focus op betrouwbaarheid en comfort
- Rond de 150Pk i.v.m. vakantie in de bergen
- Cruise control, airconditioning, parkeersensoren en Android auto zijn gewenst. Adaptieve cruise control, trekhaak, achteruitrij camera en alle andere extra's die je voor deze prijsklasse kunt krijgen zijn een pre.

Na zelfstudie gekomen tot de volgende auto's, maar ik sta zeker open voor andere alternatieven:

Volkswagen Golf
1.5 TSI HighlineLink
€ 19.740​
84.975 km
2019​
Automaat150Pk
1.5 TSI IQ. DriveLink
€ 18.990​
78.132 km
2019​
Automaat150Pk

Kia Ceed
1.4 T-GDi DynamicPlusLineLink
€ 17.450​
79.153 km
2019​
Automaat140Pk

Skoda Scala
1.5 TSI Business EditionLink
€ 18.740​
69.796 km
2019​
Automaat150Pk

Zoals eerder aangegeven sta ik open voor alle suggesties, alternatieven en tips. Is bijvoorbeeld 100.000 km op de teller al te veel, of juist niet? Zijn er ook oudere modellen die een goed alternatief kunnen zijn? Zijn er andere opties die ik absoluut moet overwegen?

Alle input van jullie ervaren autoliefhebbers is van harte welkom en wordt zeer gewaardeerd!

Alvast hartelijk dank!

Bij deze autos heb je te maken met de DQ200 versie van de automaat. Die is berucht om overmatige slijtage. Verder rijdt het wel prima.
De 1.5 heb ik ook en is een fijne motor. Als je er geen caravan ofzo mee wilt trekken is de 1.0 ook prima. Ook in de bergen. De 1.0 is veel zuiniger dan de 1.5

Als gezinsuitbreiding op komst is, dan zou ik zeker naar een station kijken. Luiertassen, kinderwagens, campingbedjes, dat spul moet straks allemaal mee, ook op vakantie met de andere spullen, en dan is het fijn als je de ruimte hebt. Tenzij je deze auto dan weer inruilt, wat ook kan, maar dan lever je als snel een paar duizend in op wat je nu betaalt. Een Skoda Octavia station is een hele ruime auto, en voor dit budget kan je vast een mooie vinden. De Golf Station heeft iets minder ruimte dan de Octavia maar voelt net wat degelijker aan.

Al deze auto's lijken mij een goede koop. Een trekhaak kost bij een tweedehands auto eigenlijk niets meer, dus als je die wil hebben kan je beter zoeken naar exemplaren die reeds een trekhaak hebben.

Die 100.000 km op de teller hangt in mijn ogen vooral af van je verwachte kilometrage op jaarbasis. Ik kies zelf bewust voor een wat hogere stand, dat scheelt doorgaans aanzienlijk in de prijs. Dus juist net voorbij de 100.000 km. Als jullie verwachten het heel veel te rijden, kan dat lonen.

Ik zou zelf voor de KIA gaan, maar ik weet niet hoe goed die automaat is. Of de Skoda. Maar dat is vooral persoonlijk, VW Golf trekt mij niet zo, met name de hatchback.

Overigens verwacht ik dat je met een hatchback prima kan volstaan wanneer er een kind is. Hangt er wel vanaf hoe de vakantie eruit ziet. Kamperen met een tent of een huisje, groot verschil in bagage. Of wanneer het een meerling is:ROFLMAO:
Maar ik snap de keuze voor een station ook wel hoor. Lekkere pakezel!

Overig, onze 1.0 125 pk redt zich prima in de Alpen.

Dank al voor de input!

Ikzelf verwacht niet bijster veel kilometers te rijden omdat ik niet met de auto naar mijn werk ga (een grove schatting was rond de 10.000 per jaar).

Ik verwacht op den duur (4 a 5 jaar) wel over te stappen naar een stationwagen, maar mijn vriendin (beginnende rijder) en ik vonden het fijner om eerst een iets kleinere wagen te hebben om te kunnen wennen.

Verder zullen de vakanties geen kampeervakanties worden waarbij wij helemaal bepakt inclusief caravan de bergen in moeten, dus als 150Pk niet perse nodig is kan dat ook nog wel een optie zijn dus?

Dank al voor de input!

Ikzelf verwacht niet bijster veel kilometers te rijden omdat ik niet met de auto naar mijn werk ga (een grove schatting was rond de 10.000 per jaar).
Dan zou ik mij niet blindstaren op <100.000 km. Mede gezien onderstaande, kan je ook tot 120.000 kijken bijvoorbeeld. Dan zit je na 5 jaar nog ruim onder de 2 ton wat prima is voor een (betrouwbare) auto.
Anderzijds, koop je nu een auto met 70.000 op de teller, dan kan je die t.z.t. verkopen/inruilen met 120.000 op de teller.
Is wel een beetje koffiedik kijken, maar er zijn andere forumleden die dit beter kunnen toelichten vermoed ik.
Ik verwacht op den duur (4 a 5 jaar) wel over te stappen naar een stationwagen, maar mijn vriendin (beginnende rijder) en ik vonden het fijner om eerst een iets kleinere wagen te hebben om te kunnen wennen.
Goed punt en mocht de hatchback ruim genoeg zijn, wie weet blijft het daar dan bij! Een ruime C-segment hatchback kan zeker voldoen dan, ook gezien onderstaande.
Verder zullen de vakanties geen kampeervakanties worden waarbij wij helemaal bepakt inclusief caravan de bergen in moeten, dus als 150Pk niet perse nodig is kan dat ook nog wel een optie zijn dus?
Dan zou ik mij ook hierover niet te druk maken. Nogmaals, onze 3-cilinder van 1 liter en 125 pk redde zich prima. En die was wel bepakt (niks erachter, wel een flinke tent achterin en een grote dakkoffer).
Ik zou eerder kiezen voor een 4-cilinder omdat het mooier loopt. En wellicht betrouwbaarder bij hoge standen, maar dat is minder belangrijk voor jullie situatie.

Maak vooral ook proefritten, om te zien of de automaat bevalt bijvoorbeeld. En kijk of de verkopende partij goede recensies heeft. Heb je een vriend/familielid/buur met verstand van auto's die mee kan kijken? Vind ik altijd wel prettig, anders is een aankoopkeuring ook een optie. Niet altijd nodig, soms wel prettig.

Ik heb een Golf Variant (de stationwagon). Die is zo'n 20cm langer dan de hatchback maar biedt echt veel meer ruimte in de kofferbak. Met parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera heb je niet zo veel last van die lengte maar wel veel plezier van de ruimte. Zeker als je op termijn toch een stationwagon overweegt.

Dan zou ik mij niet blindstaren op <100.000 km. Mede gezien onderstaande, kan je ook tot 120.000 kijken bijvoorbeeld. Dan zit je na 5 jaar nog ruim onder de 2 ton wat prima is voor een (betrouwbare) auto.
Anderzijds, koop je nu een auto met 70.000 op de teller, dan kan je die t.z.t. verkopen/inruilen met 120.000 op de teller.
Is wel een beetje koffiedik kijken, maar er zijn andere forumleden die dit beter kunnen toelichten vermoed ik.
Ik sluit me hier wel bij aan. Koop er eentje met 120dkm, dat scheelt serieus geld. En omdat je maar 10dkm per jaar rijdt verkoop je 'm over een paar jaar weer met een gangbare kilometerstand en valt de afschrijving wel mee. Gevoelsmatig levert een auto met meer dan gemiddelde kilometers minder op dan dat een auto met weinig kilometers meer oplevert dan gemiddeld. Lastig uit te leggen, maar het effect van meer kilometers is dus groter dan het effect van minder kilometers waardoor je beter 'goedkoop' kan kopen en 'regulier' kan verkopen.

Bij iedere keer dat je een auto koopt, verkoopt of inruilt, verlies je geld. De handel doet het niet voor niets. Zelfs de netste en klantvriendelijkste autoverkopers willen toch winst maken. Dus als je nu die hatchback koopt, en over 4 jaar inruilt voor een station, dan lever je én geld in op de hatchback en je betaalt voor de station. Een auto die nu voor 20K in de showroom staat heeft over 4 jaar een veel lagere inruilwaarde. Dat is niet erg, als je daar rekening mee houdt.

Verder zou ik me niet te blind staren op die 150PK. Het gaat om vermogen in verhouding met gewicht, en de laatste jaren zijn auto's door betere materialen veel lichter geworden.

Ik zou zelf 15K uitgeven en 5K alvast in de zak steken voor eventuele verrassingen, en anders alvast als beginnetje voor als er een station moet komen. Dat zal misschien een auto zijn waar je wat langer mee zal rijden.En kids zijn veel duurder dan auto's ;-) Veel succes met de zoektocht!

Wederom dank allen!

Bij iedere keer dat je een auto koopt, verkoopt of inruilt, verlies je geld. De handel doet het niet voor niets. Zelfs de netste en klantvriendelijkste autoverkopers willen toch winst maken. Dus als je nu die hatchback koopt, en over 4 jaar inruilt voor een station, dan lever je én geld in op de hatchback en je betaalt voor de station. Een auto die nu voor 20K in de showroom staat heeft over 4 jaar een veel lagere inruilwaarde. Dat is niet erg, als je daar rekening mee houdt.
Ik ben mij er inderdaad van bewust dat ik zeker geld ga inleveren als ik mijn auto na 4 a 5 jaar ga inleveren. In mijn berekeningen die ik destijds had gemaakt om het te vergelijken met private lease was ik uitgegaan van een afschrijving van zo'n 20% per jaar.

Verder zou ik me niet te blind staren op die 150PK. Het gaat om vermogen in verhouding met gewicht, en de laatste jaren zijn auto's door betere materialen veel lichter geworden.

Ik zou zelf 15K uitgeven en 5K alvast in de zak steken voor eventuele verrassingen, en anders alvast als beginnetje voor als er een station moet komen. Dat zal misschien een auto zijn waar je wat langer mee zal rijden.En kids zijn veel duurder dan auto's ;-) Veel succes met de zoektocht!
Ik hoor het graag als je goede aanbevelingen hebt! In ieder geval bedankt voor je berichtje

Ik sluit me hier wel bij aan. Koop er eentje met 120dkm, dat scheelt serieus geld. En omdat je maar 10dkm per jaar rijdt verkoop je 'm over een paar jaar weer met een gangbare kilometerstand en valt de afschrijving wel mee. Gevoelsmatig levert een auto met meer dan gemiddelde kilometers minder op dan dat een auto met weinig kilometers meer oplevert dan gemiddeld. Lastig uit te leggen, maar het effect van meer kilometers is dus groter dan het effect van minder kilometers waardoor je beter 'goedkoop' kan kopen en 'regulier' kan verkopen.
Wederom dank Barri! Goed om te weten, als dat serieus geld zou schelen dan is dat wel een goede tip!
Ik denk wel dat meerdere mensen dit weten haha want na een snelle zoektocht met een verruiming van het aantal kilometers nog niet heel veel meer gezien helaas

Ik zou in dit geval gewoon een handgeschakelde hatchback zoeken, je rijd niet veel, je vriendin is beginnend bestuurder ( laat haar eerst paar jaar handgeschakeld rijden, anders "kan ze dat straks niet meer" ) en ik zou ook zeker niet de volle 20k uitgeven, nergens voor nodig.

Ik zou in dit geval gewoon een handgeschakelde hatchback zoeken, je rijd niet veel, je vriendin is beginnend bestuurder ( laat haar eerst paar jaar handgeschakeld rijden, anders "kan ze dat straks niet meer" ) en ik zou ook zeker niet de volle 20k uitgeven, nergens voor nodig.
Dank voor jouw toevoeging! Heb inderdaad al meerdere mensen hier gehoord die aangaven dat 20k niet nodig was. Als beginnend koper natuurlijk heel fijn, zo'n tegenpool van de autoverkoper die altijd juist zegt dat je een paar duizend meer moet inleggen voor 'echt iets leuks' haha

Zoals al aangegeven zou ik niet strak zoeken op tot 100.000 km.
Veel mensen zoeken er op waardoor ze wel veel duurder zijn,
maar zeker niet beter.

Een goed alternatief van de Kia Ceed is de Hyundai I30 die veel techniek deelt. Minder gezocht , kan dus best slim zijn.

Een ander minder gezochte auto is de Fiat Tipo, goede en degelijke techniek, heel veel waar voor het geld, maar wel iets minder verfijning.

Ik zou ook aanraden om te kijken naar de Renault Megane vanwege het comfort, waar voor het geld, kwaliteit en betrouwbaarheid. Ik heb sinds Juni 2020 een Renault Clio (130 TCe), en tot nu toe geen reparatiekosten, geen storingen, en de auto is volledig vrij van kraakjes of rammels.
Ik denk dat een Renault Clio ook heel goed zal voldoen.
Je kunt dan een auto uit een veel nieuwer bouwjaar kopen, met minder kilometers, en de auto kwam recenter op de markt, dat merk je o.a. aan de Multimedia.
De auto is in de praktijk groot genoeg, comfortabel, en de kofferruimte viel mij heel erg mee.

Recente B segment auto's zoals de Clio, Rio, I20, Polo etc. zijn opvallend volwassen auto's.

Succes

Laatst bewerkt:
Wat een fijne openingspost - uitgebreid en helder!

- We kiezen voor een hatchback vanwege het formaat, maar een stationwagen kan in de toekomst een optie zijn als we kinderen krijgen.
Zoals ook door anderen gezegd zou ik je aanraden om nu toch meteen voor een station te kiezen. Het heeft nauwelijks nadelen ten opzichte van een hatchback en je gaat wel veel afschrijven als je de hatchback weer gaat inruilen. (En als er een kind komt heb je al genoeg andere kosten). Is het je 5000 euro waard om nu een wat kleinere auto te rijden 'om te wennen' en die over een paar jaar in te ruilen op een ongeveer dezelfde auto maar dan stationwagen? Dat is een vrij dure manier 'om te wennen'.

- Focus op betrouwbaarheid en comfort
Zeg je betrouwbaarheid dan kan ik je vrijwel meteen de Toyota Corolla Touring Sports aanraden. Die is zo ongeveer de top wat betreft betrouwbaarheid en daarnaast ook nog eens zuinig, ruim, modern en voorzien van de nodige opties.

Breng je je Toyota elk jaar netjes bij de dealer voor onderhoud dan heb je zelfs 10 jaar garantie tot 200.000km. Als je 8 jaar met de auto wil doen

Deze is netjes binnen budget, voorzien van alle opties die je wenst en uit 2020. Dat betekent dat je nog 5 jaar garantie hebt dus en dat is best zorgeloos rijden.

Je kunt ook ietsje meer uitgeven voor een 2.0. Die is flink krachtiger en dat rijdt fijner, zeker in de bergen. Deze heeft alle opties die je wil, staat bij een Toyota dealer te koop (bij een merkdealer is vaak een pré) en heeft ook nog eens een trekhaak.

- Rond de 150Pk i.v.m. vakantie in de bergen
- Cruise control, airconditioning, parkeersensoren en Android auto zijn gewenst. Adaptieve cruise control, trekhaak, achteruitrij camera en alle andere extra's die je voor deze prijsklasse kunt krijgen zijn een pre.

Na zelfstudie gekomen tot de volgende auto's, maar ik sta zeker open voor andere alternatieven:

Volkswagen Golf
1.5 TSI HighlineLink
€ 19.740​
84.975 km
2019​
Automaat150Pk
1.5 TSI IQ. DriveLink
€ 18.990​
78.132 km
2019​
Automaat150Pk

Kia Ceed
1.4 T-GDi DynamicPlusLineLink
€ 17.450​
79.153 km
2019​
Automaat140Pk

Skoda Scala
1.5 TSI Business EditionLink
€ 18.740​
69.796 km
2019​
Automaat150Pk
Allemaal prima opties, maar de Skoda en Volkswagen zijn niet het allereerste als je 'betrouwbaarheid' zoekt. Ze zijn heus niet slecht, maar je hebt een grotere kans op hogere onderhoudskosten. In ruil daarvoor heeft de Golf doorgaans een hogere 'kwaliteitsbeleving' dan een Corolla; de materialen zijn vaak net wat mooier en de knoppen voelen wat steviger - dat soort gebeuren.

De Scala is op basis van de Polo en dus eigenlijk een klasse lager / minder verfijnd dan de Golf.

Zoals eerder aangegeven sta ik open voor alle suggesties, alternatieven en tips. Is bijvoorbeeld 100.000 km op de teller al te veel, of juist niet? Zijn er ook oudere modellen die een goed alternatief kunnen zijn? Zijn er andere opties die ik absoluut moet overwegen?
Ik sluit me aan bij wat anderen hebben gezegd. Een auto onder de 100.000km kost vaak net iets meer dan een auto net erboven. Aangezien je toch niet zoveel kilometers maakt kun je er best eentje kopen met een wat hoegere kilometerstand.

Zoals al aangegeven zou ik niet strak zoeken op tot 100.000 km.
Veel mensen zoeken er op waardoor ze wel veel duurder zijn,
maar zeker niet beter.

Een goed alternatief van de Kia Ceed is de Hyundai I30 die veel techniek deelt. Minder gezocht , kan dus best slim zijn.

Een ander minder gezochte auto is de Fiat Tipo, goede en degelijke techniek, heel veel waar voor het geld, maar wel iets minder verfijning.

Ik zou ook aanraden om te kijken naar de Renault Megane vanwege het comfort, waar voor het geld, kwaliteit en betrouwbaarheid. Ik heb sinds Juni 2020 een Renault Clio (130 TCe), en tot nu toe geen reparatiekosten, geen storingen, en de auto is volledig vrij van kraakjes of rammels.
Ik denk dat een Renault Clio ook heel goed zal voldoen.
Je kunt dan een auto uit een veel nieuwer bouwjaar kopen, met minder kilometers, en de auto kwam recenter op de markt, dat merk je o.a. aan de Multimedia.
De auto is in de praktijk groot genoeg, comfortabel, en de kofferruimte viel mij heel erg mee.

Recente B segment auto's zoals de Clio, Rio, I20, Polo etc. zijn opvallend volwassen auto's.

Succes
Dank voor de reactie. Ik denk dat B segment auto's net iets te klein zijn voor onze wensen.

Aangaande de Renault, ik hoor altijd dat Franse auto's heel veel problemen hebben (zal wel te maken hebben met de Stellantis auto's) en heb daardoor eigenlijk nooit naar een Renault gekeken. Zijn er meer mensen die een dergelijke auto kunnen aanraden?

Zoals al door anderen is getypt zou ik eigenlijk ook nu al direct kiezen voor een station...

Eerste qua betrouwbaarheid waar ik aan denk en die niet in je lijstje staat is een Renault Megane met de 1.3 motor, voor je bedrag heb je echt hele mooie Bose uitvoering. Betrouwbaarheid top en voldoet aan je lijstje. Zoals je wellicht weet is hier eventueel ook een hatchback versie van.

Daarnaast, qua betrouwbaarheid, een Mazda 3! Pak je ook nog eens bonuspunten qua vormgeving, originaliteit en het interieur :)

Alles uit de VAG groep is tegenwoordig wel weer op orde qua kwaliteit maar het is gewoon zo, extreem saai en degelijk?

Wat een fijne openingspost - uitgebreid en helder!
Dank! Zowel voor de reactie als voor het compliment. Ik sta echt versteld van de behulpzaamheid, welwillendheid, vriendelijkheid en kennis van deze community. Echt heel fijn voor iemand zoals ik die niet ervaren is maar wel specifieke vragen heeft. Dus dank aan jullie allen.

Dank voor de reactie. Ik denk dat B segment auto's net iets te klein zijn voor onze wensen.

Aangaande de Renault, ik hoor altijd dat Franse auto's heel veel problemen hebben (zal wel te maken hebben met de Stellantis auto's) en heb daardoor eigenlijk nooit naar een Renault gekeken. Zijn er meer mensen die een dergelijke auto kunnen aanraden?
De 1.3 van Renault wordt ook door veel anderen gebruikt (o.a. Mercedes) en is echt super degelijk. Kwaliteit hebben ze daar al heel lang op orde. Alles uit de Stellantis stal (Peugeot, Citroën, Opel) zou ik persoonlijk skippen.

Deze is netjes binnen budget, voorzien van alle opties die je wenst en uit 2020. Dat betekent dat je nog 5 jaar garantie hebt dus en dat is best zorgeloos rijden.

Je kunt ook ietsje meer uitgeven voor een 2.0. Die is flink krachtiger en dat rijdt fijner, zeker in de bergen. Deze heeft alle opties die je wil, staat bij een Toyota dealer te koop (bij een merkdealer is vaak een pré) en heeft ook nog eens een trekhaak.
Dit zijn hybride auto's en die heb ik eigenlijk nooit overwogen omdat ik helaas niet de mogelijkheid heb om thuis te kunnen laden en ik kan hem bijvoorbeeld ook niet opladen op mijn werk. Ze zijn echter wel zuiniger volgens mij en ze hebben wat meer vermogen. Dus ik hoor ook graag of dit, in mijn situatie, een optie zou kunnen zijn.

Dit zijn hybride auto's en die heb ik eigenlijk nooit overwogen omdat ik helaas niet de mogelijkheid heb om thuis te kunnen laden en ik kan hem bijvoorbeeld ook niet opladen op mijn werk. Ze zijn echter wel zuiniger volgens mij en ze hebben wat meer vermogen. Dus ik hoor ook graag of dit, in mijn situatie, een optie zou kunnen zijn.
Dit betreft geen plugin hybride, hoef je niet op te laden.

De 1.3 van Renault wordt ook door veel anderen gebruikt (o.a. Mercedes) en is echt super degelijk. Kwaliteit hebben ze daar al heel lang op orde. Alles uit de Stellantis stal (Peugeot, Citroën, Opel) zou ik persoonlijk skippen.
Renault werd hierboven ook al genoemd door Ak2 inderdaad! Dan moet ik dat toch eens overwegen.
Stellantis had ik inderdaad al uitgesloten, maar dus onterecht Renault daar ook onder laten vallen.

Voor mij is degelijk niet zo'n probleem, maar kan mij voorstellen dat autobezitters die al wat meer auto's hebben gehad misschien een wat meer spannende auto willen.

Renault werd hierboven ook al genoemd door Ak2 inderdaad! Dan moet ik dat toch eens overwegen.
Stellantis had ik inderdaad al uitgesloten, maar dus onterecht Renault daar ook onder laten vallen.

Voor mij is degelijk niet zo'n probleem, maar kan mij voorstellen dat autobezitters die al wat meer auto's hebben gehad misschien een wat meer spannende auto willen.
Renault heeft inderdaad niks met de Stellantis groep te maken :)

Maar als het echt een hatchback moet zijn, foto's van een Mazda 3, zowel interieur als exterieur al bekeken?

Renault heeft inderdaad niks met de Stellantis groep te maken :)

Maar als het echt een hatchback moet zijn, foto's van een Mazda 3, zowel interieur als exterieur al bekeken?
Ik moet mogelijk mijn visie iets aanpassen nadat ik van meerdere kanten heb gehoord dat een stationwagon toch voordeliger zou zijn.

Ik heb de Mazda 3 wel voorbij zien komen maar deze oogde, in mijn geheugen, ietwat kleiner qua bagageruimte en het was volgens mij een hybrid (hoor net dat dit dus niet perse uit hoeft te maken als het geen plug in is)

Een Hyundai i30 of Kia Ceed is een mooi maatje. Niet al te groot, toch het gemak van een station. Het is zonde nu een hatchback te kopen als je weet dat je deze in gaat ruilen over een poosje.
En als je eenmaal een kind hebt, dan ben je heel erg blij met een station met alle rommel die mee moet.

De 1.4 i.c.m. met de DCT7-automaat (staat in je beginpost) heb ik zelf in mijn Kia Proceed liggen en bevalt erg goed. Heeft meer dan voldoende vermogen voor in de bergen weet ik uit ervaring. Ook met volle bepakking en dakkoffer erop.

Ook op een Kia krijg je tegenwoordig 10 jaar garantie, maar ik geloof tot 150.000 km (Toyota 200.000). Moet wel het juiste onderhoud op tijd hebben gehad uiteraard.

Ik zie al veel mooie opties voorbijkomen. In de inleiding schrijf je benzine, maar met redelijk lage verwachte km's zou je ook elektrisch kunnen overwegen. Waarom heb je die uitgesloten?
In budget zou je bv een Kia E-Niro of Hyundai Kona kunnen nemen met 64 kwh batterij en binnen je marges qua km. En altijd automaat.

Ik zie al veel mooie opties voorbijkomen. In de inleiding schrijf je benzine, maar met redelijk lage verwachte km's zou je ook elektrisch kunnen overwegen. Waarom heb je die uitgesloten?
In budget zou je bv een Kia E-Niro of Hyundai Kona kunnen nemen met 64 kwh batterij en binnen je marges qua km. En altijd automaat.
Ik heb inderdaad niet gekeken naar plug-in hybride en elektrisch.

Ik heb geen mogelijkheid om thuis mijn auto aan de lader te gooien. Verder ga ik niet met de auto naar het werk dus daar kan ik hem ook niet opladen. Ik zou dan afhankelijk zijn van laadpalen in de buurt en de enige betaalbare is bijna structureel bezet. Dus vandaar.

N.a.v. de vele commentaren hier toch gekozen om mij nu al wel te gaan oriënteren op een stationwagen (vandaar de aanpassing aan de titel van deze forumpost).

Op basis van jullie aanbevelingen nu terecht gekomen bij de volgende opties:

- Renault Megane - Estate 1.3 TCe 160 GT-Line (bijvoorbeeld https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-benzine-2019-56884658?level=2&image=0)

- Kia Ceed - Sportswagon 1.5 T-GDi GT-PlusLine (bijvoorbeeld https://www.autotrack.nl/a/kia-ceed-benzine-2021-56006507)

- Skoda Octavia - Combi 1.5 TSI Greentech Business Edition (bijvoorbeeld https://www.autotrack.nl/a/skoda-octavia-benzine-2019-56488433)

- Toyota Corolla - Touring Sports 2.0 Hybrid (bijvoorbeeld https://www.autotrack.nl/a/toyota-corolla-benzine-2019-56818142?level=2&image=1) Het door Rroelll hierboven gegeven voorbeeld was helaas al niet meer beschikbaar

- Hyundai i30 Wagon - 1.4 T-GDI Premium (bijvoorbeeld https://www.autowereld.nl/hyundai/i...stuurverw-carplay-camer-40978267/details.html)

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden en mochten jullie nog mooie aanbiedingen zien dan houd ik mij ook zeker aanbevolen! Door het niet uitputtende aanbod blijft het namelijk lastig om auto's te vinden die voldoen aan alle eisen. Maar misschien ben ik gewoon niet zo bedreven in het zoeken haha.

Zowel de 1.3 van Renault als de 2.0 van de Toyota zijn super betrouwbaar.

Zowel de Kia als Hyundai, geen idee hoe het met de betrouwbaarheid zit.

Skoda zal ook wel prima zijn maar...dat is een handbak, idem voor de Kia. Daarmee zouden die beide afvallen voor mij anno 2025 als ik 20k te besteden zou hebben.

Dan heb je nog de Hyundai, de Megane en de Corolla als mogelijkheden over.

De Hyundai vind ik wat ielig (en sorry, ook wat cheap) overkomen maar is wel een paar K goedkoper. De Megane vind ik, zeker in deze trim, echt een mooie auto, en heeft nog geen 50k op de teller. De Corolla is praktisch even duur als de Megane maar heeft meer dan het dubbele aan kilometers gereden, en dat zie je er nu al qua interieur aan af op de foto's.

Nu gaan mensen hier waarschijnlijk typen dat de Corolla extreem betrouwbaar is, en dat is ook zo, maar het blok in deze Megane en de automaat staan ook als extreem degelijk bekend. Ik zou dus voor de Megane gaan, mooiere kleur, mooiere koets, mooier interieur. Zou er gewoon gelukkiger van worden om daar elke dag in te moeten zitten. De Corolla is echt ook wel dikke prima, maar gewoon zo, saai?

Het is zeker ook een kwestie van smaak. Ik zou niet snel een zwarte auto kiezen en de i30 is import. Ik vind die neus wel mooi.
De Renault kan ik mij volledig vinden in wat hierboven staat. Daarnaast vind ik de Ceed ook een goede optie. De Octavia is niet mijn ding, ik vind het nieuwere model wel mooier. Is natuurlijk wel een ruimtewonder.
De Toyota wordt vaak aangeraden hier, maar ik kan het (nog) geen mooie auto vinden.

Kortom, vooral smaak in mijn geval. Denk dat geen enkele wagen een miskoop zou zijn.

Denk nog even goed na over de keuze voor een handbak of een automaat. Dat scheelt ook weer in de lijst ;)

Terug
Bovenaan