Huilend en aanlopend geluid wiel

A

Anoniem

Guest
Afgelopen donderdag een Renault Twingo Epicea uit 2001 gekocht met 160.000km op de teller, bij een Renault dealer. Nu reed ik voor het eerst met open raam en ik hoorde een aanlopend geluid, als ik langzaam rij (10-50 km per uur), waarschijnlijk is het geluid bij hogere snelheid er ook maar kan ik het niet horen. Het klinkt alsof iemand in zijn handen wrijft, hoe hoger de snelheid des te sneller het geluid.

Nu dacht ik aan een aanlopend remblokje, maar als ik rem is er geen verandering in het geluid, als het de rem is zou ik dat wel kunnen verwachten toch? Ook maakt de auto heel af en toe een huilend geluid bij zacht remmen.

De auto trilt niet, ook niet tijdens het remmen en blijft ook keurig recht als ik hard rem.

Iemand een idee?

Is er wellicht pas aan gewerkt; en dat er nu toevallig een ankerplaat tegen de remschijf komt? Kan verbogen zijn tijdens een verhitte strijd met een aandrijfashoes vervangen o.i.d.

Ik weet niet of er aan gewerkt is. De auto heeft wel nieuwe APK bij aflevering gekregen, dus misschien is er aan gewerkt. Ik heb net even snel met een zaklamp gekeken achter het wiel en de ashoes ziet er wel nieuw uit.

Maar het is dus waarschijnlijk geen aanlopende rem?

Rol even een krik onder die Twingo in en draai eens met het wiel, weet je meteen of er geen rem aanloopt.
Al is de kans aanwezig dat je dan ineens geen geluid hoort.. zul je net zien.

Houd de onderstaande afbeelding met alle respect eventjes in je achterhoofd ;)

281vmug.jpg

Carkiller zei:
Wordt de velg niet heet na een stukje rijden?

Ik heb toen ik thuis kwam gevoeld, het was een beetje warm maar echt niet heet. Naar mijn idee normale temperatuur na een stuk rijden.

zou idd een ankerplaat kunnen zijn. Die zijn nogal snel verbogen en maken vervelende geluiden...

Of een steentje tussen de remklauw. 50 meter achteruitrijden kan de trick doen.
Maar een ashoes kan ook, of een ankerplaat. We gissen maar wat.
Ff goed laten zoeken is natuurlijk 't beste.

Ik reed net achteruit om in te parkeren maar het geluid bleef weg. Terwijl ik daarvoor langzaam vooruit rijdend het geluid duidelijk hoorde. Morgen even bellen.

Nog iets: Het viel me net op dat tijdens het maken van een scherpe bocht op lage snelheid, het geluid er ook niet meer is en bij terugsturen weer terugkomt. Als het zo'n ankerplaat is kan ik dan ook zelf het wiel eraf halen en dit terugbuigen?

Ik vind het namelijk lastig om terug te gaan naar de dealer. Want waar heb ik recht op als ik 2000€ neerleg voor een auto? Ik wil niet bij ze zeuren, maar het is wel vervelend.

Als het geen ankerplaat is, is het een defect wiellager... Das een apk puntje. Als er nieuwe apk op zit hadden ze die wel even mogen vervangen om daadwerkelijk aan de apk eisen te voldoen ipv alleen afmelden...

Sowieso mee terug gaan iig. Hoort niet.

Als het inderdaad je ankerplaat betreft kun je die zelf even terug buigen ja. Stelt niks voor, is maar wat blik; en naarmate een auto ouder word rotten ze er vanzelf vanaf.

Weet niet wat voor velgen je hebt; maar wellicht lukt het zelfs met een grote schroevendraaier door de velg.

Ik Denk dat het geluid kwam door een band die wat leeg werd. Nadat ik de band had opgepompt was het geluid weg. Werd de band leger dan kan het geluid terug. Inmiddels zitten er andere velgen en banden rondom. Net viel me op dat met hard remmen de auto naar rechts trok. Kan dit met de nieuwe velgen te maken hebben?

Ik heb net even gevoeld aan de velgen na mijn terugrit van werk, de velgen voelden niet heet, vergelijkbaar.

Iemand een idee?

Terug
Bovenaan