Hoog olieverbruik Mazda 6 2006

Vlassie1980

Net ingestapt
Sinds september vorig jaar in het bezit van een Mazda 6 en dit blijkt een ware olieboot te zijn.
Verbruik ligt zo rond de 1 op 750 km. Verder nog wat onderstaande conclusies:

- Hij lekt niet
- Hij pluimpt niet
- Motorflush met Forte motorflush heeft het verbruik niet verminderd
- Collega reedt achter me op de motor --> hij stinkt!

Momenteel gooi ik er gewoon 10W40 in en peil ik hem regelmatig. Ik heb geen budget om de motor te laten openmaken / reviseren.
Heeft iemand ervaring met andere toevoegingen zoals bijvoorbeeld Wynns supercharge of een andere suggestie waarvoor de motor niet open hoeft?

Lekker je geld in je zak houden voor al die toevoegingen.

Dit is echt slijtage, ik weet niet hoeveel de quto heeft gereden. Maar je moet toch minimaal bij de start blauwe rook zien uit de uitlaat.
En dan zou ik langzamerhand maar eens naar wat anders kijken. Nou ja ik zou dat niet doen. Maar das wel handig on te doen.

Ik zou ook even de "exit strategie" bepalen. Tegen de tijd dat de boel in de soep draait een ander blok, de auto nu inruilen of met je sterk ontwikkelde verantwoordelijkheid voor het milieu de auto direct naar de sloop brengen (je noemt geen leeftijd/km stand, maar ik neem aan dat dit geen auto van meer dan €10k was).

V0RQ zei:
Ik zou ook even de "exit strategie" bepalen. Tegen de tijd dat de boel in de soep draait een ander blok, de auto nu inruilen of met je sterk ontwikkelde verantwoordelijkheid voor het milieu de auto direct naar de sloop brengen (je noemt geen leeftijd/km stand, maar ik neem aan dat dit geen auto van meer dan €10k was).
Hij is uit 2006, zoals eerder aangegeven 190K op de klok. Teleurstellend dat een Mazda met die leeftijd en km stand dan al op de sloop zou moeten komen, gaat wat mij betreft ook niet gebeuren.

Sloop zou ik vooralsnog ook niet doen en lijkt me ook nogal vroeg voor verregaande slijtage, vraag eens na op een mazdaforum of dat een bekend probleem is. Ik ben alleen bang dat dit niet zonder sleutelen te verhelpen is, die middeltjes zijn vooral preventief geschikt en daarvoor is het bij jou te laat.

Inderdaad 1 of 2 blikjes Wynns Supercharge bij de olie gooien, lapmiddel maar het helpt redelijk goed.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Kan ik die Wynn's supercharge gewoon zelf toevoegen of is het aan te raden om eerst de olie te verversen en het pas erna toe te voegen?

Motorflush met Forte motorflush heeft het verbruik niet verminderd

motorflush is om de olie een beetje te verdunnen en dan de restjes er uit te halen.

is eigelijk bedoel voor 10km warm rijden en dat de olie te vervangen. rij hier niet te lang mee!!!

Ik denk niet dat welk middel dan ook nog helpt in dit stadium, hier is het al te laat voor.
Deze middelen helpen alleen de fabrikant en verkoper van het spul en verder niet.
Duidt gewoon op overmatige slijtage, hiertegen helpt helaas alleen open maken of inruilen.

De middeltjes werken vaak beperkt, en zeker niet herstellend; in jouw geval gutst de olie bij wijze van spreken de verbrandingskamers in. De auto zo makkelijk opgeven als men hier zegt is denk ik niet nodig, en ook hoeft niet meteen de boel los voor diagnose.

Laat een compressietest uitvoeren door de garage. Als die niet goed is is het waarschijnlijk klaar, maar als de compressie goed is, kunnen het klepseals of klepgeleiders slecht zijn. Een koprevisie kan oplossing bieden, niet goedkoop maar hopelijk financieel haalbaar. Ik beweer niet een techneut te zijn, maar ik weet dat BMW's daar vroeger ook vaak last van hadden, dus wie weet. Gewoon een vertrouwde garage vragen, of bijvoorbeeld een bedrijf als Carrec in Soesterberg (van Klokje Rond).

Helaas staan deze auto's er wel een beetje bekend om. In deze periode toen ik bij een leasemaatschappij werkte, kregen we er vaker klachten over binnen.
Een technische oplossing heb ik nooit meegemaakt. Ik zou er over nadenken om er afscheid van te nemen en hem in te ruilen op een andere auto.

Heb je toevallig een zelfde motorblok erin leggen als de Ford? Als dat zo is dan staat dit blok erom bekend dat ze olie gaan gebruiken, het is veelal te wijten aan het verkleven van de schraapveren door koolaanslag.
Er zijn een paar dingetjes die je kunt doen, een flush met forte en daarna op de nieuwe olie de forte treatment toevoegen, anders in elke cilinder diesel zetten en een nachtje laten staan, wel zorgen dat de zuigers allemaal op een zelfde hoogte hebt staan voordat je diesel in de cilinders laat lopen. Daarna olie verversen en eveneens het oliefilter vervangen. Laat of kijk ook naar je carterventilatie waar soms een verstopping in kan zitten, gebruik de juiste olie die het boekje aangeeft met de juiste specificaties. Mocht er 5w30 worden aangeraden dan kun je eventueel ook een 5w40 nemen, die 10w40 kan in de winter voor startproblemen gaan zorgen omdat de olie te dik is.

Uiterst merkwaardig dat een Mazda problemen heeft met een hoog olieverbruik, maar ja hier is er wel één.

10 jaar voor een auto is niet gelijk een reden dat zo'n hoog olieverbruik erbij hoord.
Waar ik eerder aan denk is dat deze Mazda 6 een ongunstige voorgeschiedenis heeft met betrekking van een fout in onderhoud.
Te weinig smering in voorgaande jaren, bij onderhoud onvoldoende de nieuwe olie bijgevuld - 30.000 kilometer met te laag olie pijl gereden.
Dat gaat goed, tot nu bij 190.000 km de eigenaar iedere 750 km een liter olie moet bij gieten.

Eigenlijk jammer zo'n maandag morgen auto.
Ik zag in een reactie al de naam carrec genoemd, mischien moet de Mazda maar eens worden nagekeken door Joep.

Zojuist wat Wynn's Supercharge besteld, baat het niet dan schaadt het niet...

Verder is het inderdaad jammer, om te rijden is het een fijne wagen :)
Helaas ook een rammeltje in het dashboard bij > 110 km/u en roestvorming in de achterste wielkasten. ( Bekende 6 kwaal )
Maar dat is ook allemaal wel op te lossen op den duur, grootste ergernis is het olieverbruik.

De Wynn's Supercharge inmiddels toegevoegd aan de olie. (Wat een dikke drap is dat trouwens zeg, moest echt hard knijpen in het flesje om alles eruit te krijgen :) )

Nu even een tank benzine leeg rijden en hopen dat het effect heeft. Ik laat het weten maar verwacht geen wonderen.

Heb het niet zo op die motor cleaners...

zeker als de motor sterk vervuild is met sludge..., je hebt nu kans dat al je oliekanalen verstopt raken vanwege het losraken van hompen sludge..

Al je geluk heb, kan het werken...., ik zou eerder de olie verversen en de auto gewoon een dagje flink op z'n staart trappen..., gewoon een paar honderd kilometer flink spuiten..., lekker in het rood jagen.., wel met beleid natuurlijk. Zo brand het blok lekker schoon

Cheers

Met alle respect.., maar het blijft een lapmiddel..., allemaal tijdelijke resultaten. Mechanische problemen verhelp je niet met wondermiddeltjes.

een kop revisie is de enige oplossing, als je de auto nog voor een tijd wenst te gebruiken natuurlijk

Terug
Bovenaan