Hoog koelvloeistof verbruik en slecht starten

Kogellager

Net ingestapt
Goedemorgen allen,

Ik ben nu ongeveer een jaar in het bezit van een Opel Corsa D 1.2 16v uit het bj. 2008.
Koelvloeistof
Sinds ongeveer 1.5 maand merk ik dat de auto erg veel koelvloeistof verbruikt (+-0.5 L/300km).
Toen ik dit had opgemerkt had heb ik eerst zelf gekeken of er scheuren in de slangen zitten en of de radiator lekkage had, nou ik heb dus niks kunnen vinden dus ben ik maar naar de dealer gegaan, want ik moest toch nog voor een onderhoudsbeurt langs komen.
Zij hebben er dus naar gekeken, druk gemeten, doorgespoeld, alles wat je kan verzinnen hebben ze gedaan maar uiteindelijk niks kunnen vinden.

Slecht starten
Naast het koelvloeistof verbruik wil de auto bij een koude start slecht starten.
Als ik de auto start slaat de auto gelijk aan, alleen het probleem is dat de motor daarna gelijk weer afslaat alsof hij te weinig brandstof toevoer krijgt.
En als ik hem daarna opnieuw start slaat de motor gelijk aan en blijft die ook goed draaien.
Ik heb zelf al naar de bougies gekeken of het misschien aan de elektro afstand ligt of iets dergelijks, maar daar lag het niet aan.

Dus ik heb werkelijk geen idee wat nou de oorzaken zijn van beide gevallen.
Ik hoop dat iemand hier nog wat meer over weet en of dit probleem ook zelf hebben gehad.

Alvast dank.

Een dergelijk koelvloeistof verbruik is abnormaal, en kan eigenlijk niet onopgemerkt blijven. Controleer eens de slangen en radiator bij draaiende motor ( zowel warm als koud), want bij stilstaande motor is er geen stroming en zal er waarschijnlijk niets te zien zijn op het eerste gezicht. Echter kijk ook eens of er witte rook uit de uitlaat komt Is dát het geval , dan is de diagnose snel gesteld: lekke koppakking. Hierdoor kán de auto ook slecht starten als de motor koud is, vanwege verminderde compressie, en mogelijk water in de cilinders, als gevolg van het lek.

Dank voor de reactie.

Ik zag ook dat er witte smurrie "mayonaise" onder mijn oliedop zat, waarbij inderdaad een lekke koppakking de oorzaak kan zijn, maar er komt geen witte rook uit me uitlaat.
Vervolgens hiervoor ook naar de garage gebeld, waarop ze zeiden "als er geen witte rook uit je uitlaat komt kan het geen kwaad, volgende maand kan je even langskomen",
Vervolgens terug gebeld dat ik me er wat meer zorgen er over maakte, en kon ik dus nog snel de middag langskomen.
Zij er naar gekeken, vloeistoffen vervangen, en niks kunnen vinden koppakking was dus nog goed.
Ik vond dat raar wat hij verbruikt toch niet zonder reden zoveel koelvloeistof?
Waarop zij antwoordde "we hebben naar alle oorzaken gekeken, maar niks kunnen vinden" maar volgens mij bedoelde ze eigenlijk "hij verbruikt gewoon veel get over it".

Kogellager zei:
Dank voor de reactie.

Ik zag ook dat er witte smurrie "mayonaise" onder mijn oliedop zat, waarbij inderdaad een lekke koppakking de oorzaak kan zijn, maar er komt geen witte rook uit me uitlaat.
Vervolgens hiervoor ook naar de garage gebeld, waarop ze zeiden "als er geen witte rook uit je uitlaat komt kan het geen kwaad, volgende maand kan je even langskomen",
Vervolgens terug gebeld dat ik me er wat meer zorgen er over maakte, en kon ik dus nog snel de middag langskomen.
Zij er naar gekeken, vloeistoffen vervangen, en niks kunnen vinden koppakking was dus nog goed.
Waarop zij antwoordde "we hebben naar alle oorzaken gekeken, maar niks kunnen vinden" maar volgens mij bedoelde ze eigenlijk "hij verbruikt gewoon veel get over it".

Gewoon een andere garage zoeken, flink verbruik en slecht starten, kan voor mijn gevoel maar 1 ding zijn, lekke koppakking of erger een gescheurde kop.

Ik heb ook binnenkort een APK, dus ik zal het daarbij nog wel weer een keer aankaarten... echter vrees ik inderdaad ook het ergste, want ik heb misschien net 2 maanden probleemloos gereden met deze auto dus dit kan er ook nog wel bij.
Maarja dit is de charme van een eerste auto (denk ik) :p

Kogellager zei:
Dank voor de reactie.

Een motor hoort helemaal géén koelvloeistof te verbruiken. Koelvloeistof doet dienst als warmte wisselaar, waarbij motorwarmte wordt afgevoerd naar de radiator, en vervolgens weer het motorblok ingaat om opnieuw warmte op te nemen. Dit alles gebeurt in een gesloten systeem. Maar witte smurrie aan de oliedop zegt eigenlijk al genoeg: lekke koppakking, waardoor olie zich met de koelvloeistof vermengt. Ik zou gewoon een andere garage opzoeken, mét verstand van zaken. O ja, bij de APK kijken ze niet naar dit soort dingen.

is er al eens rondom het thermostaathuis/aansluitingen rondom het blok gekeken naar lekkage?
Soms heb je wel eens van die sluipende lekkages die niet direct opvallen maar best wel wat vloeistof kunnen laten lopen.
Dit hoeft echter niet altijd te zien te zijn. Als de vloeistof te snel verdampt blijft er vaak geen residu achter.

Afpersen van het systeem is niet altijd afdoende. Vaak doen ze dit bij een relatief koude motor. Met afpersen druk je de thermostaat niet open (eerder juist dicht) en haarscheuren die open gaan door uitzetting van het materiaal bij warmte, kun je er ook niet mee opsporen.

Waardoor dus 1 van de 2 circuits (afhankelijk van waar de druk er op gezet wordt) niet getest wordt in principe.
Ofwel, een lekke radiateur kan soms water spuiten als je gewoon rijdt en warme motor hebt, maar met afpersen niet te vinden zijn.

Wat je beter kunt doen is een fluoriserende indicatorvloeistof in je koelvloeistof doen. Hiermee rijd je een tijdje rond (tot je weer wat vloeistof kwijt bent) en daarna ga je met een UV lamp in je motorruimte rondkijken. Je ziet in de meeste gevallen dan vrij snel waar de lekkage zich bevind. Dit fluoriserende spul lucht namelijk fel op met UV.
Al zijn er ook koelvloeistoffen die van zichzelf al flink gekleurd residu achterlaten.

(er is alleen betrekkelijk lastig aan te komen, want het wordt vooral voor aircosystemen gebruikt)
Als je dan nog niks kan vinden, kijk je pas naar het inwendige.

Let ondertussen op je oliepeil. Als dit stijgt is er wel wat aan de hand. Dit kan een oliekoeler of lekke koppakking zijn.
Overigens licht je olie dan ook op met die UV lamp. Dus dat kun je gelijk checken.

Witte rook uit de uitlaat krijg je niet met 0,5l /300km , ookal is je koppakking lek. Dat is 1,6ml per kilometer. Dat zjjn c.a. 35 druppels op een gloeiende plaat in een tijdspanne van hooguit een halve minuut tijd. C.a. 1 druppel per seconde als je 120 rijdt.
Doe dat maar eens in een pannetje op je fornuis... Dat zie je niet. Al helemaal niet in de wetenschap dat er ook water vrijkomt bij je verbranding an sich.
Witte rook krijg je als er behoorlijk wat koelvloeistof mee gaat in de verbrandingsruimte, waardoor het niet verdampt maar als een mistwolk de uitlaat uit gaat.
Dit is wat je dan ziet.

Water in gasvorm is niet zichtbaar. Gecondenseerd water (zeer kleine waterdruppeltjes) is dat wel.
Bij een kleine hoeveelheid als deze, zal het water gewoon mee verdampen en niet condenseren.

Ter info: Witte smurrie onder je oliedop kan ook komen doordat je hoofdzakelijk korte stukken rijdt.
Er codenseert altijd wat water in de carterventilatie. Bij korte stukken wordt het in en rondom de motor niet warm genoeg om dit te laten verdampen en het vermengt zich daarom op bepaalde punten met de olie. Dit tekent zich o.a. af onder de oliedop.
Als deze smurrie aanwezig blijft als je langere afstanden rijdt waarbij de motor goed warm kan worden is het pas een indicator dat er koelwater bij de olie komt.
Dit hoeft niet van de koppakking te zijn, maar kan dus ook van een lekke oliekoeler komen.

Daarom vind ik het zo raar, want het is zeker geen slechte garage (goede ervaringen, verzorgde showroom), maar ik ga er toch van uit dat ze de symptomen van een lekke koppakking wel kunnen herkennen toch? :confused:

Dat gelijk afslaan na het started deed mijn corsa ook. Maar niet als ik de startmotor even rond liet draaien en gelijk de sleutel weer los liet, voordat de motor daadwerkelijk zelf draaide. Als ik daarna startte, sloeg de auto niet meer af. Ik dacht dat het een sensor was die niet helemaal een goed signaal af gaf, ik heb het nooit uitgezocht waardoor het kwam.

Pobresh,

Dank voor je reactie.
Als ik het me goed herinner heeft de dealer ook naar de thermostaat gekeken, maar daar lag het niet aan.
Ik heb ook inderdaad een tijdje korte afstanden gereden voor bijvoorbeeld school, maar daarnaast reed ik ook overgroot deel langere afstanden naar werk/stage.
Ook heb ik al een keer een lange afstand gereden (+-100 km) maar er zat nog steeds smurrie onder mijn dop, of dat is omdat 100 km niet genoeg is weet ik niet, maar ik ga er toch van uit dat een motor na 100 km wel warm is...
Maar ik zal me er weer eens in verdiepen.

Een garage zou een test kit moeten hebben, dan kunnen al een minimale hoeveelheid koelvloeistof lekkage zien.

Een collega met dezelfde motortype is bij een Bosch carcentrum geweest. Die herkenden dit probleem bij dir type motor en stelden voor een pil in de radiateur te doen.

Ik vind dat maar een lapmiddel, maar toch is hij al 50.000 km verder zonder verbruik van koelvloeistof.

Janneman zei:
Een collega met dezelfde motortype is bij een Bosch carcentrum geweest. Die herkenden dit probleem bij dir type motor en stelden voor een pil in de radiateur te doen.

Ik vind dat maar een lapmiddel, maar toch is hij al 50.000 km verder zonder verbruik van koelvloeistof.
Het is zeker een lapmiddel. Ik heb ooit in een vlaag van verstandsverbijstering zo'n soortgelijk dicht middel in een auto gemikt, de smurrie kom je later overal in het koelsysteem tegen. Ik zou het nooit meer doen, je kan beter de oorzaak vinden.

Terug
Bovenaan