Honda Jazz inruilen voor iets goedkopers (per maand) wat erop lijkt

gast 4389788

Net ingestapt
Dag mensen,

Vorig jaar heb ik hier dit topic geopend:

Uiteindelijk heb ik vrij snel daarna een Honda Jazz van ongeveer 20 jaar oud gekocht voor een leuk prijsje. Tot nu toe is het een betrouwbare en zuinige auto gebleken met veel ruimte, hoewel ik een dure reparatie had bij de APK (750 euro).

Ik ben op zich tevreden over mijn Honda, maar ik gebruik hem weinig (max. 7500 km per jaar). Daarom ben ik op zoek naar iets wat nog goedkoper is in de wegenbelasting. De Honda is net boven de 950 kg.

Toch zou ik het liefst een auto hebben met vergelijkbare laadruimte. Laatst was het bij een tripje naar de IKEA heel handig dat ik er gewoon iets van 2 meter lang vrij gemakkelijk in kon doen ... de Jazz heet niet voor niets ook de "Fit". Eigenlijk gebruik ik hem voornamelijk voor boodschappen, tripjes naar bouwmarkten, een vakantie en soms een citytrip.

Ik zoek dus naar alternatieven:
-een 5D hatchback
-liefst onder de 950 kg
-liefst even zuinig als de Honda Jazz (1:16 / 1:17) of iets minder zuinig
-liefst een wat nieuwer model, bijv. na 2008
-niet te duur in de aanschaf, vooral om de verzekeringskosten te beperken, dus zo max. 4500 euro
-benzine ivm milieuzone

Ik heb even wat onderzoek gedaan en kwam uit bij de Mitsubishi Colt van rond 2010/2011, hoewel die verrassend weinig laadruimte heeft volgens de officiële gegevens. 220 liter, vs. 380 liter voor de Honda Jazz, maar ik betwijfel of het verschil echt zo groot is. Wel heel zuinig en net een klasse goedkoper in de wegenbelasting. Verder zag ik de Dacia Sandero en een aantal heel erg lichte Citroëns, maar die zijn veel duurder in de aanschaf en de verzekering zal dan ook een stuk hoger zijn.

Ook heb ik zitten denken om een bestelwagen te nemen en die dan op mijn bedrijf te zetten, aangezien ik meer dan 10% zakelijk rijd. Dan heb ik dus de mogelijkheid geloof ik om een grijs kenteken te nemen. Alleen lijkt de maximale lengte die ik in mijn auto kwijt kan me bij een bestelwagen ook niet per se groter dan bij de Honda Jazz, waarschijnlijk zelfs niet.

Misschien zal blijken dat ik toch veroordeeld ben tot een iets modernere Honda Jazz ... :p

Ben het volledig met bovenstaande gebruikers eens. Als die nu goed is, zeker na een dure APK, gewoon door rijden. Voor 4500,- weet je ook niet of je iets beters koopt. Als er verborgen gebreken zijn of veel slijtage ben je veel meer kwijt dan die paar tientjes wegenbelasting extra. Auto's zijn ook erg duur nu. Als je echt een lichtere praktische auto wilt is een Daihatsu Cuore of Sirion2 ook te overwegen. Betrouwbare bakkies, licht en zuinig, wel oppassen als het hard waait. Maar laat wel een aankoopkeuring doen.

Je bent tevreden over je huidige auto en hij is betrouwbaar en zuinig schrijf je. Waarom zou je dan alleen voor een geringe besparing op de wegenbelasting een andere auto kopen? Je zoekt in een lage prijsklasse met het nodige risico op onkosten die waarschijnlijk veel hoger zullen zijn als de geringe besparing op de wegenbelasting. Advies: gewoon lekker door blijven rijden in je huidige auto.

wat is dit nou weer voor slechte grap.
Wat is dit voor rare opmerking.
OT: Ik snap dat je een wat jongere auto wil, maar met jou eisen/wensen en budget ga je dat niet redden. Ik zou lekker een jaartje doorrijden en dan door sparen voor een ruimer budget.

Gewoon doorrijden. Waarom nu 4500 euro willen uitgeven om straks een tientje of 2 tientjes per maand minder wegenbelasting te betalen. Dat zijn heel wat maandjes wegenbelasting (4500 / 20 = 225 maanden), voordat je dit er weer uit hebt. En jongere auto is vaak ook weer duurder in verzekering zoals jezelf ook al aangeeft. Wellicht wel wat voordeel met brandstofverbruik. Maar ook ik zou doorrijden. Goedkoper als dit rijdt je niet.

Eens met de meerderheid, het is een curieuze vraag. De auto bevalt en je wilt eigenlijk eenzelfde soort terug, hoopt een tientje of wat per maand uit te sparen, maar wil wel veel bijbetalen.

Mij ontgaat ook alle logica. Autorijden kost nou eenmaal geld, waarom moet daar altijd op beknibbeld worden, dan kun je beter af en toe huren of op een fiets gaan.

The Honda Fit, also known as Honda Jazz in some markets, is a similar car but may be slightly cheaper. It has similar features and functionality, so it could be a logical choice if you're happy with your current car. There are several other compact hatchbacks on the market that are similar to the Honda Jazz and may be slightly cheaper. Some popular options include the Toyota Yaris, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, and Hyundai i20. These models offer a similar combination of compact size, efficient motors and convenient features.

PrepaidGiftBalance

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan