Honda Jazz (2020)

Rutger DC

Asfaltkampioen
De derde generatie Honda Jazz (elders Honda Fit genaamd) kwam halverwege 2013 op de Japanse markt, begin 2015 was de Europese markt dan eindelijk aan de beurt. De auto is hier dus nog niet lang op de markt, toch wordt er al aan een opvolger gewerkt. Het is mogelijk dat de 1.3 en 1.5 atmosferische benzinemotoren aanblijven, wellicht komt de Hybrid eindelijk ook naar Europa en wordt de 1.0 Turbo in de Jazz leverbaar.

tzhs2feyludsibiultow.jpg

honda-jazz-spy-9-side.jpg

honda-jazz-spy-12-rear.jpg

Bron: https://www.caradvice.com.au/689423/2020-honda-jazz-spied/

SVF zei:
Dus toch weer een MPV, ik dacht dat die dingen uit de mode waren...

Japan is de grootste afzetmarkt voor de Fit (Jazz), daar worden er ieder jaar 100.000 exemplaren van verkocht (exclusief de Shuttle: die doet nog eens 30.000-40.000 stuks). Dan zijn er nog 50.000 stuks voor de VS en slechts 35.000 voor Europa.

De Japanners kunnen geen genoeg krijgen van de MPV.

Ach ja, ik vind het wel positief dat er nog wat mogelijkheden overblijven voor wie een slimme no nonsense MPV zoekt. Bovendien vind ik MPV's vaak zeker zo geslaagd als lagere hatchbacks. Doordat het type auto geliefd is bij ouderen en gezinnen heeft een MPV geen flitsend imago, maar dat komt mijns inziens niet door de vormgeving.

58259710.jpg

d041bc10.jpg

e361bf10.jpg

b6ccf410.jpg

Meer foto's: https://www.motor.es/noticias/mitsubishi-space-star-2020-fotos-espia-201850448.html

12yyv5jbe6no_800.jpg

8q2yrlzbkn88_800.jpg

g6pyrdrbb1bh_800.jpg

qavyq9lb5ztk_800.jpg

djsyo25b074j_800.jpg

el8yozgbtqb5_800.jpg

uihybxdbjmyv_800.jpg

a6uyt55bu1nk_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-honda-jazz-strekt-de-benen/

RenFan zei:
Hopelijk komt de Jazz RS nu ook naar NL.

Ga jij 'm kopen? Ik hoop dat de Hybrid naar Nederland komt, want daar is sowieso wel vraag naar, zeker als Honda afstapt van de arrogante prijsstelling (auto's laten bouwen die in weinig opzichten uitblinken en in lagelonenland Mexico laten bouwen en er vervolgens meer voor vragen dan de concurrentie, alsof Honda in de perceptie van de consument nu zoveel meer is dan andere merken, de dramatische verkoopprestaties laten een ander beeld zien).

De huidige Jazz verscheen in 2013 en arriveerde in 2015 in Europa. Zo'n oud model is het dus niet, en dat auto heeft best zijn kwaliteiten. Het is een van de laatste kleine MPV's, de auto is buitengewoon praktisch navenant de buitenmaten en de betrouwbaarheid van de Jazz staat hoog aangeschreven (al kan dat best minder zijn geworden zoals bij meer recente Honda's). Het is misschien niet de meest vlotte auto, maar omdat een auto er MPV-achtig uitziet is het wat mij betreft nog geen duffe auto voor ouden van dagen, zelfs al is het die doelgroep die het meest valt voor de hoge instap van zo'n model.

De Civic daarentegen ziet er wat mij betreft ronduit verschrikkelijk uit en voegt weinig toe, is veel duurder en de auto heeft geen enkel competitief voordeel. Dus dat de Jazz het beter doet dan de Civic verbaast me niet.

@Rutger DC: De Hybrid is een prima alternatief voor de RS. Als we dan toch en masse aan de stekker gaan...

Vreemd trouwens, ik bekijk de laatste foto’s en dit gecamoufleerde model lijkt een langere motorkap te hebben dan het gecamoufleerde model dat een half jaar geleden werd gespot in Spanje. Hebben we het wel over dezelfde auto???

RenFan zei:
Vreemd trouwens, ik bekijk de laatste foto’s en dit gecamoufleerde model lijkt een langere motorkap te hebben dan het gecamoufleerde model dat een half jaar geleden werd gespot in Spanje. Hebben we het wel over dezelfde auto???

Volgens mij/bijna zeker wel, op de oudere foto's zit er echter een flink wat camouflagemateriaal op de motorkap die de vorm verhult, dat materiaal zit er nu niet meer op.

De achterkant doet mij dan weer aan Ford (C-MAX, Fiesta) denken.

Ik zie bij beide een korte motorkap..

b3b99403-2020-honda-fit-23.jpg

5e575125-2020-honda-fit-22.jpg

9fe644dc-2020-honda-fit-40.jpg

Hier vind je nog veel meer spy shots: https://www.carscoops.com/2019/03/2020-honda-fit-jazz-drops-some-camo-and-shows-off-its-all-new-interior/

De huidige Honda Jazz kan ik echt geen bejaardenbak noemen! Sportieve lijnen vanbuiten en vanbinnen en een sportief rijgedrag. Dit nieuwe model ziet er ook weer sportief uit, ook al zit er nu nog veel verscholen onder de camostickers. Het nieuwe dashboard ziet er veelbelovend uit. Ook hier het infotainmenttablet. Hopelijk krijgen we in NL naast een hybride nu standaard een krachtiger motor (de 1.5 met 130 pk die nu enkel nog in de Dynamic wordt gelepeld). Zal wel niet gebeuren want dan wordt de BPM te hoog en de auto hier te duur. Jammer, want dat beetje extra vermogen mis ik nu wel.

Impressie: https://www.carscoops.com/2019/05/2020-honda-fit-jazz-design-engines-and-everything-else-we-know/

bcd997cb-2020-honda-fit-jazz-carscoops-768x474.jpg

20190608-10417313-carview-000-1-view.jpg

20190608-10417313-carview-004-1-view.jpg

20190608-10417313-carview-003-1-view.jpg

Bron: https://web.motormagazine.co.jp/_ct/17278748

Niet modern, maar ik moet zeggen dat ik de rustige en evenwichtige vormgeving een verademing vind voor Honda én de industrie als geheel. Gewoon een mooie auto en soms is dat voldoende, zeker voor een doelmatige, praktische auto als de Jazz. Sowieso mooi dat Honda ook voor Europa vast blijft houden aan deze compacte MPV, waar alle concurrenten vertrokken.

Wat een leuk kleurtje en enkele stoere accenten al niet kunnen doen met een eerder basic modelletje (y)

Dit oranje ding ziet er toch uit als een lesauto voor moeilijke leerlingen. De impressies van de nieuwe Jazz doen mij een beetje denken aan de laatste uitvoering van de Mercedes B en dan een maatje kleiner. Hoe de Jazz ook wordt, slechter dan het huidige model kan niet. Het 2011 model zag er prima uit, maar daarna raakten ze bij Honda steeds meer de weg kwijt. Maar dat geldt ook voor de Civic. Dat het merk hier bijna niets meer voorstelt is helemaal aan henzelf te wijten.

RenFan zei:
@ Rutger DC: Bron???

Ik kwam de foto hier tegen: https://worldscoop.forumpro.fr/t6853p25-2020-honda-jazz-iv#841484

De originele, ongetwijfeld Japanse website waar de foto van geplukt is weet ik niet en de tekst rechts onderaan is in het Japans, maar ook voor mij leesbaar vanwege kanji-schrift, daar staat dat het herdrukken/verspreiden zonder toestemming niet toegestaan is, dus daar heb je ook niets aan. :)

Rutger DC zei:
Drie nieuwe Fits achteraan in het rijtje:

20191008_fit.jpg

Nog twee weken en dan zien we de auto in vol ornaat.
De neuzen van de drie achtersten doen me denken aan de Suzuki Swift.
Welk model zien we op de voorgrond (oranje, rode en 2 blauwe)? Komt mij niet bekend voor en het is zeker niet de huidige Honda Jazz/Fit.

Flinke tegenvaller vergeleken met de impressies. Het had een ontwerp van 15 jaar geleden kunnen zijn.

Als dit de nieuwe Jazz (hybride) wordt, dan moet 'ie wel héél wat ruimer, zuiniger én goedkoper worden dan de nieuwe Yaris (hybride), wil dit een concurrent van die Yaris worden.
Ruimer? Waarschijnlijk wel...
Zuiniger en goedkoper? Ben bang van niet...

Sorry Honda, ik ben altijd een liefhebber geweest en uiterlijk zal bij mij nooit doorslaggevend zijn bij de keuze, maar dit...??? Jammer!

Denk dat de laatste foto uit het magazine ook nog een impressie is. Het cross-pakket kan men maar beter standaard leveren, als 'ie wordt zoals in de impressies van 6 augustus, dan heeft Honda toch een prima uitziende MPV-achtige. De Jazz is vermoedelijk niet alleen veel ruimer dan de nieuwe Yaris, maar ook stukken ruimer dan de Corolla hatchback. Aangezien de Yaris krapper is, geen verschuifbare achterbank en vermoedelijk ook geen relatief hoge zitpositie meer heeft, kan de Jazz best in de smaak vallen bij Yaris-rijders die zich niet kunnen vinden in de nieuwe identiteit van dat model. Het wordt tijd dat Honda eerlijke prijzen rekent, kwalitatief zijn Honda's echt niet meer beter dan de auto's van collega autobouwers uit Japan en Zuid-Korea (Toyota, Nissan, Mazda, Hyundai, Kia).

@voor verkopen zijn er ook dealers nodig en er zijn helaas nog maar weinig Honda dealers over. Zie niet in dat de Jazze en suc6 zal worden, de Yaris ongetwijfeld. Blijft nog even afwachten allemaal.

De foto was dus wel echt. De neus zonder grille oogt vooral kaal, dat had toch wel iets mooier opgelost kunnen worden, de Crosstar ziet er wel goed uit. De raamlijn/achterlichtcombinatie deed me even aan de Toyota Nadia uit 1998 denken.

Het stoere front van de huidige spreekt mij meer aan. Die heeft echter weer een rommelige kont, dat lijkt bij deze beter. In z'n geheel doet ie meer denken aan de Jazz ervoor

m1fygmwbr0m4_480.jpg

Gewoon een rustig gelijnde auto dat het al jaren goed doet in Japan (mij doet het me overigens niets). Waar ze overigens vaak zeer gericht op vrouwen adverteren, misschien willen ze dat nu weer bereiken met deze nieuwe versie. Interieur oogt netjes

Curlew zei:
Het stoere front van de huidige spreekt mij meer aan. Die heeft echter weer een rommelige kont, dat lijkt bij deze beter. In z'n geheel doet ie meer denken aan de Jazz ervoor

m1fygmwbr0m4_480.jpg

Gewoon een rustig gelijnde auto dat het al jaren goed doet in Japan (mij doet het me overigens niets). Waar ze overigens vaak zeer gericht op vrouwen adverteren, misschien willen ze dat nu weer bereiken met deze nieuwe versie. Interieur oogt netjes

Dat is dus echt niet de huidige.
Dit wel:
3sbyb38b9ui8_480.jpg

"Het stoere front van de huidige spreekt mij meer aan. Die heeft echter weer een rommelige kont, dat lijkt bij deze beter. In z'n geheel doet ie meer denken aan de Jazz ervoor". Voor de huidige dus

Honda design blijft een raadsel. De Civic is totaal wild vormgegeven en dan komt de nieuwe Jazz en daar is helemaal niets wilds aan. De zijkant en achterkant zijn helemaal anoniem en weinig modern. Het front heeft nog wel wat maar ook daar zit geen lijntje teveel in en past ook nier erg bij de rest van de Honda familie. Het blijft een raar merk! Soms geweldige ontwerpen, soms zijn ze totaal onopvallend, soms lelijk en soms bizar.

Het front van de Crosstar is helemaal suf met dat simpele grilletje. In het front van de gewone kan je nog iets van Honda terugvinden.

Het front van de huidige Jazz ziet in inderdaad stoerder uit. De voorbumper van die rode op de foto hierboven vind ik dan weer geen gezicht. De rest van het ontwerp had sowieso weggegooid mogen worden :). De vorige was niet erg spannend maar ik vond 'm best leuk.

Terug
Bovenaan