Honda Insight uit 2010 met 100k km verstandige keus?

Daniel 7818158

Net ingestapt
Ik heb de volgende auto op het oog:
https://www.wensink.nl/p/honda-insight-1-3-elegance-29007901

Mijn budget is 7k en deze auto voldoet aan de meeste van mijn eisen. Airco, cruise, parkeersensoren en het is een automaat die zuinig is. Relatief weinig kms voor de leeftijd dus het lijkt mij een geschikte auto.

Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij deze auto? Qua leeftijd is de auto natuurlijk al wel redelijk oud aan het worden dus ik weet niet zo goed wat dan zaken zijn waar ik op moet letten.

Ik zit ook een beetje met de afleverpakketten. Ik zou wel graag garantie willen maar Wensink vraagt 1000 euro voor 6 maanden bovag garantie. Moet ik dat altijd doen? Ik vind het vrij duur namelijk voor een auto van die leeftijd.

De Honda Insight staat bekend als een hele goede en hele betrouwbare auto.
Laat even kijken of het accupakket nog goed is, en kijk bij de proefrit of alles goed werkt, check dus ook goed de airco, en kijk naar de staat van de aircocondensor.

Ga er uitgebreid in proef rijden.

Sterke punten vond ik dat de auto heel gemakkelijk en soepel rijdt, de prima bouwkwaliteit, en voor een auto uit deze klasse best ruim is.

Minder sterke punten vond ik de vele goedkoop aandoende plastics, dat de auto bij snelheden boven de 110 km per uur vrij lawaaiig is, en de rechtuit stabiliteit niet fantastisch is.

Kijk dus goed of de auto goed bij je past.

Als de auto aantoonbaar goed onderhouden is, en goed rijdt dan zou ik de
€ 1000 in de zak houden, en een gratis basis afleveringspakket kiezen.

Ik zou bijna zeggen dat je deze Insight blind kunt kopen; ik rij al bijna 6 jaar in een Jazz Hybrid met dezelfde techniek nu met bijna 200k km op de teller. Enige wat mij ooit tegenviel was een lekke schokdemper bij 150.000km, maar dat kan bij elke auto gebeuren. Verder absoluut probleemloos en rijdt en voelt nog als nieuw.

Die €1000 voor wat ik aanneem een beurt en 6 mnd garantie vind ik vrij fors, probeer dat naar €500 te praten. Het risico is minimaal voor de aanbieder, en dat weten zij ook. Je kunt ook zo meenemen doen en een beurt bij de Honda-dealer laten uitvoeren.

Voordat je koopt zonder afleverpakket, vraag wel even de remschijfdiktes op en voeringdikte van de remblokken. Die kunnen nog origineel zijn en dan wel eens richting vervanging. Check ook de staat van de banden en profieldieptes en maak dan je conclusie hoe je de deal wilt rond maken.

Ook moet elke 40k km de cvt olie ververst worden, met een speciale cvt-olie (van Honda). Check ook of uit het onderhoud duidelijk is dat dat al 2x gedaan is bij deze auto. Dat is van essentieel belang voor een probleemloze cvt en lange levensduur.

1 dingetje: de volgende beurt wordt prijzig, dan moeten de peperdure bougies vervangen worden (8 stuks!) En kost je rond de €240. Dit moet elke 120.000km.

Dank voor de reacties. Mede vanwege de betrouwbaarheid en de zuinigheid heb ik interesse in deze auto.

Ik heb contact gezocht maar moet nog een concrete afspraak maken voor een proefrit.
Zal ook informeren naar de punten die je noemde @GT86.

Ik ga proberen 500 euro van de aanvullende garantie af te praten want ik vind 1000 euro persoonlijk echt belachelijk voor een auto die 7k moet kosten.

Mijn plan is wel om minimaal 5 jaar met de auto te doen. Ik zal niet veel rijden, hooguit 10k per jaar dus dan moet dat wel mogelijk zijn lijkt mij.

Ik heb een Insight gehad een aantal jaar geleden en heb er niet heel lang plezier van gehad. Hele nette auto, weinig kilometers, laten keuren bij een Honda dealer.. Maar wat nooit gebeurde, gebeurde bij ons: De versnellingsbak ging kapot. Economisch total loss.

Kijk goed naar de historie, deze versnellingsbakken hebben ook onderhoud nodig, kijk of je daar iets over kunt vinden.

Ik rij zelf in een Insight uit 2012, gekocht met een vergelijkbare kilometerstand als deze. We zijn nu zo'n 5 jaar verder. Check hier mijn review, ik heb laatst nog een nieuw verslag gemaakt, daar kan je denk ik antwoorden op eventuele vragen terugvinden: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/honda-insight-13-i-vtec-elegance-2012/

Kort samengevat: ik vind het een heerlijke auto, hij rijdt heel ontspannen, verbruikt relatief weinig en er gaat nooit iets aan kapot.
Wel zijn de onderhoudsbeurten bij de officiële Honda-dealer aan de dure kant (ik heb gehoord dat Honda-onderdelen ook duur zijn).

Als je vragen hebt, stel ze gerust.

Terug
Bovenaan