Honda Civic Hybrid of Honda Insight

A

Anoniem

Guest
Hallo Forummers,

We zijn op speurtocht naar een 2e auto +-4K voor het woon-werkverkeer.
Nu valt het idee voor een Honda hybride, maar welke van de 2, en waarom?

Ps:
(Qua ruimte maakt het niks uit. Ik rij een Prius wagon als we iets groots moeten vervoeren.)

Je vergeet denk ik de Jazz hybrid.

Mijn keuze zou de Civic zijn. Rijdt en stuurt het beste van de 3, is comfortabeler, de elektromotor is bovendien krachtiger en de stoelen zijn beter.

DeeTwee zei:
Je vergeet denk ik de Jazz hybrid.

Mijn keuze zou de Civic zijn. Rijdt en stuurt het beste van de 3, is comfortabeler, de elektromotor is bovendien krachtiger en de stoelen zijn beter.

De Jazz Hybrid is helaas nog dubbel zo duur 😅

Volgens mij is de accu(panasonic) van de insight betrouwbaarder. Prius 2e generatie geen optie?

Een jazz niet hybride nog een optie?

Of een Toyota iq cvt

De accu's van de 2008/9 Civic waren niet te best, dan beter voor een Insight gaan. Prius II is nog beter natuurlijk (y)

Waarom perse een Hybrid? Milieu, automaat?

ik heb zelf als 2e auto een 2012 Jazz Hybrid Elegance; voorheen reden we er 25.000km per jaar mee nu hebben we 'm aangehouden als 2e auto en rijden we er, zeker momenteel, ongeveer 5000km per jaar mee. Fijne probleemloze auto met inmiddels dik 200.000km op de teller , maar voor de zuinigheid/ milieuvriendelijkheid hoef je het (extra) geld niet te steken in aanschaf van een Hybrid en de extra wegenbelasting (loeizware b-segmenter!). Voor de Hybrid hadden we een heel fijne Jazz 1.2 met 90pk en handbak, die was zonder veel moeit vrijwel net zo zuinig en met die motor is een Jazz uitstekend bediend. Had ik nu een 2e auto moeten kopen, werd het gewoon een 1.2 of 1.4 met handbak.

De Insight is prima maar let op dat je voor dit geld geen ex-taxi koopt, Jazz vind ik praktisch gezien de beste keuze van de 3, Civic is heel prettig maar misschien al wat groot (en nog zwaarder!!) voor erbij

Daarnaast: voor €4k zit je heel erg aan de onderkant van de Honda Hybrid markt, terwijl je voor dat geld een uitstekende Jazz 1.2 of 1.4 kunt krijgen. Ook wel mete automaat als dat een harde eis mocht zijn.

Ik sluit mij bij gt68 aan, bij een jazz automaat wel voor de 1e generatie gaan en niet voor de 2e generatie van voor de facelift die heeft een half automaat en die van na de facelift is boven je budget.

Ja in de jaren 80 was er ook een jazz, dus ik ben generatie dis cussie even voor.

Maar generatie yazz 2002-2004 /2004-2008 moet je hebben

De keuze is gemaakt op:
We zoeken een B+ segment auto, nu met een huidige kilometrage van 6k/j die kan oplopen in de nabije toekomst naar 20K/j
Harde eis is wel een automaat... want het blijft een vrouw.

Mijn partner is naar Nederland verhuist en heeft nu een tijdelijke baan 10km verderop. De verwachting is nu ze net haar inburgering en uni opleiding heeft voltooid(en een NL rijbewijs gehaald) dat ze binnenkort hoogstwaarschijnlijk verder gaat reizen voor haar werk want het werkaanbod in onze stad voor haar studierichting is niet veel soeps.

De maandelijkse lasten van een "standaard" Jazz of Insight liggen vrijwel gelijk met wegenbelasting vs verbruik. Daarbij is de Insight een stuk meer auto en is een stuk moderner/ziet er beter uit.

De Civic Hybrid is wel weer duurder per maand maar "goedkoper/gangbaarder" in de aanschaf, maar een stuk meer auto dan bovenstaande. Alleen weet ik niet of deze minder betrouwbaar is dan een Insight ivm accu's. Rijden er nog steeds Civics rond met slechte accu's of zijn die intussen allemaal vervangen?

Ik doe het onderhoud deels zelf en bij het oude dorpsmannetje, dus iets meer km's is niet een ramp.

Ps:
Als je verder weg gaat werken binnen waarschijnlijk hele korte tijd is het al wel fijn om je huiswerk gedaan te hebben qua auto keuze.

Geen ervaring met beide auto’s , maar wat wil wel weet is dat bij de Civic hybride de achterbank niet neerklapbaar is , en bij de insight wel , misschien iets om mee te nemen in je overweging.

NVE87 zei:
Geen ervaring met beide auto’s , maar wat wil wel weet is dat bij de Civic hybride de achterbank niet neerklapbaar is , en bij de insight wel , misschien iets om mee te nemen in je overweging.

Daarvoor hebben we de Prius Wagon 😁

Ik denk dat er geen Civics nog met de slechte accu rond rijden, je kunt natuurlijk altijd de OH checken of de accu laten controleren bij de Honda-dealer. Let ook op of aantoonbaar de CVT-olie stipt op tijd ververst werd en of de CVT niet schokt (bij wegrijden mag je het aangrijpen wel iets voelen). Als dat allemaal groen licht is heb je aan alledrie een prima auto waarbij de Insight dan in dit geval de meest voor de hand liggende keuze is. Technisch en qua onderstel is deze gebaseerd op de Jazz.

De Civic rijdt wel heel duidelijk een klasse hoger dan Jazz/Jnsight dus gaat jaarkilometrage omhoog is deze zo gek nog niet.

NVE87 zei:
Goed punt. Bij de Insight is liggen de accu's onder vloer waardoor deze wel een stuk hoger ligt dan in de Civic. Dus in de Civic heb je deels een wat diepere bagageruimte, in de Insight met omgeklapte bank een langere. Is maar net wat je handiger vindt.

Loeizware B-segmenter? Accu + motor is 80 kg. Civic Hybrid is comfortabeler, Isight is goedkoper in alle opzichten, maar misschien nog wel probleemlozer.

Ik zal lekker voor de laatste generatie Daihatsu cuore gaan, met zijn hogere koets en verschuifbare achterbank is die ruimer dan auto's uit het b-segment. Hij is ook nog behoorlijk zuinig ondanks de 4 traps automaat. weegt nog geen 750 kg en minder populair dan het hybride spul.

cuore

9.jpg

Auto encyclopedie zei:
Ik zal lekker voor de laatste generatie Daihatsu cuore gaan, met zijn hogere koets en verschuifbare achterbank is die ruimer dan auto's uit het b-segment. Hij is ook nog behoorlijk zuinig ondanks de 4 traps automaat. weegt nog geen 750 kg en minder populair dan het hybride spul.

cuore

9.jpg

Dat gesprek heb ik al verloren :D, "Ik wil geen lelijke koektrommel, ik werk er hard voor en wil iets fatsoenlijks"
Dus we hebben water bij de wijn gedaan, en nu maakt zij de keuze. :')

Piet Paaltjens zei:
Loeizware B-segmenter? Accu + motor is 80 kg. Civic Hybrid is comfortabeler, Isight is goedkoper in alle opzichten, maar misschien nog wel probleemlozer.

Rijklaar 1122kg voor de 1.2 met handbak tegen 1234kg voor de Jazz hybrid. Ik vind de Jazz Hybrid dan loeizwaar als ik zie dat onze Corolla Touring Sports 1.8 hybrid rijklaar 1365kg weegt, want dat is echt een lel van een auto.

Pius zei:
Auto encyclopedie zei:

cuore

9.jpg

Dat gesprek heb ik al verloren :D, "Ik wil geen lelijke koektrommel, ik werk er hard voor en wil iets fatsoenlijks"
Dus we hebben water bij de wijn gedaan, en nu maakt zij de keuze. :')

Dan is een hybride idd een goede optie. De meeste kleintjes in het a-segment hebben of een half automaat en dat wil je niet of een 4-traps automaat waardoor ze opeens niet meer zo zuinig zijn.

Gezien het budget van € 4000 zou ik altijd de Civic Hybrid kiezen, er staan er veel meer te koop, en de Civic is meer auto dan de Insight. Bij de Insight winkel je helemaal onderin de markt wat meestal niet handig is. De Insight staat op het onderstel van de Jazz, dat merk je toch wel op de snelweg, en Honda gebruikt goedkoop ogende plastics in de Insight.

Beide auto's staan goed aangeschreven, de Insight is door de hatchback vorm wel handiger dan de Civic. Laat bij de Civic wel de hybride accu doormeten, of kijk of die al vervangen is.

Ik zou (weer, voor de derde keer, voor een Civic Hybrid gaan.
Tijdens onderhoud vaker een Insight mee gehad, maar die is echt een klassetje lager, geen slechte auto, maar net wat minder. De Civic is van binnen merkbaar breder en voelt meer als een lekkere huiskamer.
Maar wil je geregeld een koelkast vervoeren, dan kan de achterbank van een Civic niet plat, zelfs geen skiluik voor latjes of zo. De Insight heeft hier het voordeel van de achterklep.
Ander voordeel van de Insight (weet niet of alle luxe niveaus dat boden), was dat de CVT met stappen handmatig te bedienen was. Voor degene die nogal lomp met een CVT omgaan (in de toeren jagen), was dat nog een oplossing.

Don H zei:
Maar wil je geregeld een koelkast vervoeren, dan kan de achterbank van een Civic niet plat, zelfs geen skiluik voor latjes of zo. De Insight heeft hier het voordeel van de achterklep.
Ik betwijfel ten zeerste of die koelkast wél achter de Insight past, de vloer van de bagageruimte ligt behoorlijk hoog in die auto.

Don H zei:
Ander voordeel van de Insight (weet niet of alle luxe niveaus dat boden), was dat de CVT met stappen handmatig te bedienen was. Voor degene die nogal lomp met een CVT omgaan (in de toeren jagen), was dat nog een oplossing.
Tsja, het zijn een soort fopversnellingen. Als je optrekt gebruikt ie ze niet voor zover ik me kan herinneren, tenzij je zelf flippert. Ik vond het vooral wel aardig bij het vertragen omdat je er beter mee afremt op de motor. Dat was echter ook noodzakelijk wat de Insight heeft geen S-stand op de versnellingsbak zoals de Civic wel heeft. De S gebruikte ik in de Civic altijd om op de motor te remmen, dus zat ik in de Insight te flipperen met die fake gears. Vond het verder niet echt iets toevoegen.

Als ik wil remmen met een automaat dan gebruik ik het rempedaal. Zelf schakelen met een automaat en in de s-stand rijden, komt niks goeds van. Liever een x iets aan de remmen stuk dan een automaat bak naar de.......

@don h, ts heeft al aangegeven dat er ook al een prius +is in huize ts, dus voor het vervoer van een koelkast oid wordt deze van stal gehaald.

Terug
Bovenaan