Hogere km stand met veel opties, of lagere met weinig

A

Anoniem

Guest
Beste autoliefhebbers,

Ik heb een mooie auto gezien die vrij vol is qua opties, maar ruim 75. 000 km op de teller heeft. Voor diezelfde prijs, vind ik een basismodel met bijna 30.000 km.

Het gaat trouwens om een mazda 3 bj 2018

Waar zouden jullie voor gaan?

In principe voor de luxere versie maar hangt echt af van veel meer factoren.

- Welke kleur bevalt beter?
- Allebei gedocumenteerde en bekende ( origineel Nederlandse ) historie?
- Zijn het wel opties die je graag zou wensen of is het "overbodige" luxe die je eigenlijk niet gaat of wil gebruiken?
- Staan beide auto's bij zelfde soort aanbieder ( dealer, handelaar, leasemaatschappij )?
- Zijn de garantievoorwaarden gelijk?
- Hoe lang ga je met de auto doen?

Etc.

Dus in de basis zeg ik kies de luxe versie ( omdat 75k nog steeds niet echt veel is in 3 jaar ) maar zou de keus nooit echt kunnen maken zonder niet zelf eerst echt alle details te weten en de auto's in levende lijve gezien te hebben.

75.000 km op de teller is nog steeds heel weinig, belangrijker is wat voor aanbieder is het, en de staat van de auto.

10k per jaar met veel korte ritten of 25k per jaar met veel snelweg ervaring, doe mij het laatste maar.

De verkoper is aangesloten bij de Bovag, bij de getoonde prijs komt dan nog wel € 750,00, maar dat is natuurlijk te onderhandelen. Lijkt mij een nette Nederlandse auto, bij een betrouwbare aanbieder.

Mooi exemplaar dit. Zie geen rare dingen ofzo. Leaseauto geweest, origineel Nederlands en inderdaad dikke uitvoering met alle opties en nog steeds weinig gelopen. Zou niet weten waarom ik dan voor die kalere zou moeten kiezen ( heb je daar ook een linkje van? )

Vandaag heb ik mij door een verkoper laten verleiden om in deze, een hele andere auto te rijden. Die heeft weinig gelopen en is erg goed uitgerust. Verkoper heeft goed naar mijn verhaal geluisterd, maar is even vergeten dat ik op zoek was naar een hatchback. Ik ook....

Maar ik durf de gok toch niet aan met een Jeep...

Jeep

Blijft een mooie machine...

Als de auto's erg vergelijkbaar zijn zou ik altijd gaan voor uitrusting. Maar ik houd dan ook van een rijk uitgeruste auto. Vandaar dat ik tweedehands koop en niet nieuw.

Hangt er ook 'n beetje van af hoeveel kilometers je per jaar gaat rijden ermee.

Maw, hoe snel rij je de auto 'op'.

Die Jeep is gewoon een opgeblazen Fiat 500X. Niks mis mee, maar ik zou met het schaamrood met het Jeep-logo rondrijden... dit is toch de merkwaarden van het iconische Jeep te grabbel gooien mijns inziens.

Tenzij de grotere velgen het comfort verstoren (stugger en afrolgeluid) zou ik voor de Mazda met 75k km gaan, prachtige auto.

Een Mazda met 75.000 km ijkt me geen probleem als de onderhoudsgeschiedenis aantoonbaar is. Heb je daar inmiddels al mee gereden?

speedtouch zei:
Een Mazda met 75.000 km ijkt me geen probleem als de onderhoudsgeschiedenis aantoonbaar is. Heb je daar inmiddels al mee gereden?

Nee, nog niet. Ik wil vanmiddag een proefritje gaan maken. Als hij er nog staat dan wil ik er vandaag mee gaan rijden. Erg benieuwd, maar tegelijkertijd ook weer niet. Eerder in een kale 3 gereden van hetzelfde bj met dezelfde blok. Rijdt fantastisch.

Pietzoveel zei:
Totaal verschillende auto's. Ik zou de Jeep nemen!

Wat maakt dat je voor de jeep zou gaan en niet voor de mazda?

Ik heb een beetje rondgekeken op het internet en betrouwbaarheid van diverse merken opgezocht. Koreanen en Japanners staan steevast op kop (bron: onderzoek consumentenbond). Jeep heb ik niet eens in het lijstje tussen zien staan.... Daarnaast lees ik op internationale sites dat deze modellen van 2018 toch wel problematisch zijn....

Dat schrikt wel een beetje af. Ik heb maar 1x 20k uit te geven.

De Mazda 3 uit 2018 lijkt mij een prima keus.

De Jeep Renegade is op basis van Fiat Techniek en wordt ook door Fiat gebouwd. De Jeep Compass vanaf 2017 wordt ook in samenwerking met Fiat gebouwd. Fiat bouwt over het algemeen prima auto's.

De betrouwbaarheid van de Fiat 500X (Technisch gelijk aan deze Jeep) staat vrij goed aangeschreven en ik hou wat meer van auto's die je niet zo vaak ziet. Nadeel is een beetje het brandstofverbruik door de stroomlijn van een baksteen. ik ben Chrysler/Jeep fan; heb 2 Chryslers Sebrings V6 Automaat (2001 en 2010) waar, behoudens af en toe een lege tank, eigenlijk nooit wat mee is. M'n Chrysler Neon uit 2001 is tot nu toe achteraf mijn meest betrouwbare auto gebleken. 200K km in gereden, 8 jaar in bezit gehad. De Hyundai's erna hadden vaak wat kleine dingetjes, veelal in garantieperiode. De Nissans voor de 1e Chrysler waren meer betrouwbaard dan de Hyundai's. M'n Renault Laguna is betrouwbaar, maar zuipt als een tempelier. En tegen de 300k km kan je verwachten dat er wel eens iets kapot gaat en dat gebeurt dan ook wel eens (gebroken veer, roetfilter, portierschakelaar, sensor).

Helaas... Veel te opzichtige krassen, aangevreten lak van vogelstront en steenslag. Ik ben visueel ingesteld, dus dit gaat mij irriteren:confused:
Erg jammer, want dit is echt een hele dikke auto. Maar ik ga hier goed over nadenken of verder kijken...

Als je de beter uitgeruste auto overweegt omwille van de "ACC" zou ik toch zeker grondig proefrijden, zonder automaat ben je daar eigenlijk weinig tot niks mee...

Verder een leuk model, als ik zelf een auto moest kopen stond de Mazda 3 of de CX-3 zeker op de shortlist!

Ik weet niet of het budget nog iets op te rekken is maar voor iets meer dan dit heb je ook het nieuwe model al. Afhankelijk van hoe lang je de auto wil rijden verwacht ik dat je de meerprijs bij inruil wel weer terugverdient want het vorige model zal nu denk ik hard gaan afschrijven.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-g 122 pk 5-deurs Aut. Comfort
€ 22.999,00
https://link.marktplaats.nl/m1734992401?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Deze heeft 40k gelopen en 3k duurder dan het exemplaar dat je deelde. Als je geen haast hebt kan je ook een paar maandjes afwachten en kijken of er meer interessante exemplaren langs komen. Van het vorige model heb je voor 20k echt wel keuze genoeg voor lage kmstanden én veel opties.

GT86 zei:
Die Jeep is gewoon een opgeblazen Fiat 500X. Niks mis mee, maar ik zou met het schaamrood met het Jeep-logo rondrijden... dit is toch de merkwaarden van het iconische Jeep te grabbel gooien mijns inziens.

Wat een kroegpraat/aanstelleritis. Je haalt de Renegade en Compass door elkaar. En ook dan is er niks mis mee. Gewoon niet zo aanstellen;)

75000 km in 3 jaar is prima: waarschijnlijk langere afstanden en dat is geen enkel probleem, sterker nog, prima ingereden.

Ik zou absoluut voor de GT-M gaan: van alle opties voorzien en qua uiterlijk helemaal af. Vooral adaptive cruise control is geweldig.
Van die extra opties heb je elke rit plezier, je hebt een auto op de stoep staan die helemaal af is en van dat getal op de km teller heb je geen last.

Keus is gemaakt!

Gister een schitterende donkerblauwe mazda 3 gtm gekocht.
Dank allen voor het meedenken!

Terug
Bovenaan