Hoge hybride 20 a 25K

Mickmeister

Startmotor
Mijn rug is helaas stuk dus wil graag en hogere auto. Rij nu een optima hybride en dat hybride bevalt me wel. Ben een grote vent dus een krappe auto zal niks worden.

Ben vandaag aan het kijken geweest naar een Niro en morgen ga ik kijken bij een RAV4. De Niro vond ik eigenlijk wel een fijn rijdende auto. Mooi leer erin en weinig kilometers (22K) uit 2019. De RAV waar ik morgen naar ga kijken is 2016 met 76k op de klok. Los van bouwjaar en km verschillen de auto’s met name in het multimediale gedeelte. Duidelijk niet Toyota’s beste kant van die bouwjaren. Wel is de RAV een SUV en de Niro een cross-over. Daarbij zijn de prestaties van de RAV een stuk beter als de Niro. Dus tussen die twee is het lage KM, jongere auto, betere multimedia vs hogere SUV met wat robuuster uiterlijk, betere prestaties. En de RAV zie je minder rijden.

Verder kan ik de Kona nog bedenken maar die zal weer wat krapper worden ben ik bang. Iemand verdere suggesties?

Kan de RAV4 zo snel niet vinden met die specificaties, alles wat er in de buurt komt is import ( heb er 5 of 6 van de 11 die in aanmerking komen bekeken ) lijkt dat je met dat bedrag/budget aan de onderkant van de markt zit?

Verder de vraag waarom specifiek een hybride? Want je sluit zo nogal wat opties uit namelijk, is plug-in ook een optie, of volledig elektrisch, of een zuinige benzine?

Even snel nog in Carbase op deze site gekeken naar :
SUV of MPV
2015 - 2020
Tot 60.000 Euro
Niet plug-in benzine hybride

Dan blijft er idd maar een heel kort lijstje over.
- Honda CR-V
- Hyundai Kona
- Kia Niro
- Lexus NX
- Lexus UX
- Subaru Forester
- Subaru XV
- Toyota C-HR
- Toyota Prius
- Toyota RAV4

De Lexussen en de Subaru's vallen waarschijnlijk af vanwege te hoge nieuwprijs/te nieuw en dus restwaarde nu, blijft erg weinig over dan.

De Toyota C-HR is ook nog een goede optie.

Met alleen Hybride worden veel goede opties uitgesloten. Er zijn veel hoge auto's met automaat, en zuinige benzine motor. De keuze is dan reuze.

De RAV waar ik morgen ga kijken is een import (2018 geïmporteerd) maar bij een Toyota dealer met 2 jaar garantie. Normaal ben ik geen fan van import. Maar een dealer koopt vaak geen rommel en met 2 jaar garantie is het risico niet groot.

Ik hoef niet perse een hybride, maar hogere benzine auto’s zijn vaak alleen op papier zuinig. Wel moet het een automaat zijn.

Auto encyclopedie zei:
Ford c-max hybride nog een optie?
Prima auto, alleen bij de hybride heb je amper kofferruimte.
Maar hoeveel rij je per jaar? Ik zou voor een Niro gaan, ik zou mij dood ergeren aan het multimedia systeem.

Goede alternatieven zonder hybride zijn in willekeurige volgorde de Kia Sportage, Hyundai Tucson, Renault Kadjar, Ford Kuga, Nissan Qashqai.

Neem bij de Kadjar en Qashqai de samen met Mercedes ontwikkelde 1332 CC 4 cilinder, dit is een erg fijne, goede en zuinige motor.
Of kies voor de 1618 CC Nissan motor.

Bij nissan wel in de gaten houden dat de cvt automaat aandacht nodig heeft. De x-trail komt (dacht ik) ook niet altijd goed uit de verf bij tevredenheid onderzoeken

Als een Niro bevalt zou ik nog kijken naar de volledige elektrische E-Niro. Kijk wel dat je het 64 kWh pakket hebt. Anders is vakantie echt plannen.

Nico GTR zei:
Als een Niro bevalt zou ik nog kijken naar de volledige elektrische E-Niro. Kijk wel dat je het 64 kWh pakket hebt. Anders is vakantie echt plannen.
Ben het met je eens, alleen de goedkoopste Niro elektrisch met 64kwh kost 10k meer dan budget.

Auto encyclopedie zei:
Bij nissan wel in de gaten houden dat de cvt automaat aandacht nodig heeft. De x-trail komt (dacht ik) ook niet altijd goed uit de verf bij tevredenheid onderzoeken
Ja klopt. In de US heb ik een CVT Murano gereden. Even op gegoogled, blijkt een groot drama te zijn met die CVT bakken. Soms al na 2 jaar. Oke, daar zit een 3,5L V6 in, maar het ziet er wel uit dat ze die CVT techniek niet helemaal onder controle hebben.

CD9LOP zei:
Yaris cross met kop eraf, er is maar 1 merk met goede hybrids, en dat is Toyota.

Hangt nogal van je criteria af. Een Kia hybride heeft wat mij betreft een fijnere bak, is zuinig, betrouwbaar en kan meer trekken. Voorts zijn de PHEV's van andere merken ook erg fijn, meer vermogen, opladen aan een stekker voor écht zuinig rijden, fijnere bak etc.

Auto encyclopedie zei:
De 1332 CC uitvoering heeft een 7 traps automaat met dubbele koppeling van Magna Getrag. O.a. Mercedes, Renault, Mini en BMW gebruiken deze automaat. Fijne automaat die ik ook in mijn Renault heb zitten.

De problemen met de CVT automaat waren volgens mij in eerdere bouwjaren.
Er waren problemen met lagers en koeling.

Bimmert zei:
CD9LOP zei:
Yaris cross met kop eraf, er is maar 1 merk met goede hybrids, en dat is Toyota.

Hangt nogal van je criteria af. Een Kia hybride heeft wat mij betreft een fijnere bak, is zuinig, betrouwbaar en kan meer trekken. Voorts zijn de PHEV's van andere merken ook erg fijn, meer vermogen, opladen aan een stekker voor écht zuinig rijden, fijnere bak etc.

Klopt kia/hyundai modellen hebben een automaat met dubbele koppeling en de optima was er ook met een vol automaat

Vandaag wezen rijden met een RAV4, Kona, Honda HRV. RAV4 rijdt goed maar van binnen ga je terug in de tijd. Stoelen zijn Mwah etc. De Kona is leuk maar te smal voor mijn brede postuur. De HRV is echt een leuke auto, maar de motor moet hard werken om van zijn plek te komen. En laat dat luid horen.

De Niro EV is inderdaad 10k boven budget en je moet ergens een lijn trekken.

De Hyundai tucson en qasqai vind ik echt leuke auto’s maar met een automaat gewoon te dorstig als je 25 a 30k km rijdt. Als ik bij de pomp sta blijkt mijn portemonnee van uienleer, als ik er naar kijk moet ik janken.

Mickmeister zei:
Vandaag wezen rijden met een RAV4, Kona, Honda HRV. RAV4 rijdt goed maar van binnen ga je terug in de tijd. Stoelen zijn Mwah etc. De Kona is leuk maar te smal voor mijn brede postuur. De HRV is echt een leuke auto, maar de motor moet hard werken om van zijn plek te komen. En laat dat luid horen.

De Niro EV is inderdaad 10k boven budget en je moet ergens een lijn trekken.

De Hyundai tucson en qasqai vind ik echt leuke auto’s maar met een automaat gewoon te dorstig als je 25 a 30k km rijdt. Als ik bij de pomp sta blijkt mijn portemonnee van uienleer, als ik er naar kijk moet ik janken.
Dan zou ik voor de Niro gaan, eventueel als Phev muts dat binnen je budget past

Hmm, als ik de pure cijfers in Carbase moet geloven is de interieurbreedte voorin van de Kona het grootste van die 3 ( + C-HR en Niro )
Breedte buitenkant is zo goed als gelijk. Dat wordt dan echt even passen hoe het in de praktijk is en of er 1 is die beter past en/of slimmer meubilair heeft bijvoorbeeld. Ontloopt elkaar bijna niks.

Total Loss zei:
Hmm, als ik de pure cijfers in Carbase moet geloven is de interieurbreedte voorin van de Kona het grootste van die 3 ( + C-HR en Niro )
Breedte buitenkant is zo goed als gelijk. Dat wordt dan echt even passen hoe het in de praktijk is en of er 1 is die beter past en/of slimmer meubilair heeft bijvoorbeeld. Ontloopt elkaar bijna niks.

Dat dacht ik dus ook inderdaad maar de plek waar dan bepaalde interieur delen zitten maken dan toch ook wel uit gek genoeg. In de Niro zit ik dan toch lekkerder.

Morgen wil ik nog even naar de C3 aircross kijken. Ben benieuwd hoe dat zit en evt rijdt.

Mickmeister zei:
Total Loss zei:

Dat dacht ik dus ook inderdaad maar de plek waar dan bepaalde interieur delen zitten maken dan toch ook wel uit gek genoeg. In de Niro zit ik dan toch lekkerder.

Morgen wil ik nog even naar de C3 aircross kijken. Ben benieuwd hoe dat zit en evt rijdt.

Ik heb hier een andere ervaring. De Kona is net zo groot als de Niro voorin. Ik heb 4 jaar Niro hybrid gereden en rij nu 1 jaar de Kona maar ik ervaar geen enkel ruimteverschil. Nu ben ik zelf ook niet van het kleine soort maar je moet wel heel breed zijn wil dit niet passen. Een kanttekening: de Kona is een EV en door het accupakket zit je hier 5 centimeter hoger in. Wel zijn de stoelen anders. Ze zijn voor mij comfortabeler. Ook zit hier een elektrische lendensteun in. Dat is wel erg fijn.

Als ik alles zo lees zou ik hier voor de Niro gaan. Ten opzichte van de RAF4 is het gewoon een veel zuinigere auto. De RAF4 haalt misschien 1 op 15 waar de Niro gemakkelijk 1 op 20 doet. Dat scheelt al snel 500 euro met de huidige benzineprijzen.

Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:
CD9LOP zei:
Frits79 zei:
CD9LOP zei:
Wat moet hij hier mee? De CHR was al aan de krappe kant, dan is een Yaris nog krapper

Past binnen budget.
Budget is het hele probleem niet, hij is lang en moet dan ook er in passen.

Maar een c3 aircos kan wel?
Daarvoor moet je niet bij mij zijn, hij gaat vandaag passen. Ik betwijfel het.

C3 aircross, laten staan, 3 cilinders, puretech motoren, extreem hoog olieverbruik, zelfs bij exemplaren met lage km standen....

CD9LOP zei:
C3 aircross, laten staan, 3 cilinders, puretech motoren, extreem hoog olieverbruik, zelfs bij exemplaren met lage km standen....
Heb je hem weer met zijn onzin als het geen Toyota/Lexus is, is het bij jouw niet goed. Je bent alkang niet meet geloofwaardig

Hoog olieverbruik PureTech motor
Bij de PureTech-motoren komt helaas ook verhoogd olieverbruik voor. Daar kunt u zelfs al vanaf 75.000 km mee geconfronteerd worden. Het olieverbruik kan zelfs oplopen tot 3 liter olie per 1000 km.

Oorzaak hoog olieverbruik
De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Doordat deze dichtslibben kunnen ze hun taak (voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt) niet meer goed uitvoeren. Gevolg: hogere olieverbruik, meer vervuiling etc. … Door de vervuiling dichten de kleprubbers ook steeds minder goed af.

Lage toerentallen en korte ritjes liggen hier vaak aan ten grondslag. Ons advies: tank premium benzine en rijd regelmatig uw auto ‘schoon’ door een langere rit en hogere toerentallen (boven 2500 toeren/minuut).

Motorschade als gevolg van hoog olieverbruik
In het begin volstaat het vaker het oliepeil te controleren en olie bij te vullen. Na verloop van tijd wordt dat echter een kostbare en milieu belastende geschiedenis. Maar de kans op een ernstige motorschade neem ook toe. Het begint langzaam: eerst zijn het alleen de vervettende bougies, gevolgd door het steeds onregelmatige lopen van de motor. En in het ergste geval: verbranding en gedeeltelijk smelten van de zuigers.

@frits: wat is aan bovenstaande niet geloofwaardig?

Vandaag bijna een Niro gekocht. Maar toen de zon even niet zo fel scheen zag ik dat de voor bumper een andere tint had dan de rest van de auto. De bumper bleek gespoten ivm parkeerschade. En ik had al wel vaker gehoord dat het lastig was ivm het verschil in materialen (staal vs kunststof) Maar een tint verschil bij wit is helaas erg opvallend. Althans ik ben een zeikerd daarin, een ander ziet of boeit het misschien niet. Nu weer verder kijken.

CD9LOP zei:
Hoog olieverbruik PureTech motor
Bij de PureTech-motoren komt helaas ook verhoogd olieverbruik voor. Daar kunt u zelfs al vanaf 75.000 km mee geconfronteerd worden. Het olieverbruik kan zelfs oplopen tot 3 liter olie per 1000 km.

Oorzaak hoog olieverbruik
De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Doordat deze dichtslibben kunnen ze hun taak (voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt) niet meer goed uitvoeren. Gevolg: hogere olieverbruik, meer vervuiling etc. … Door de vervuiling dichten de kleprubbers ook steeds minder goed af.

Lage toerentallen en korte ritjes liggen hier vaak aan ten grondslag. Ons advies: tank premium benzine en rijd regelmatig uw auto ‘schoon’ door een langere rit en hogere toerentallen (boven 2500 toeren/minuut).

Motorschade als gevolg van hoog olieverbruik
In het begin volstaat het vaker het oliepeil te controleren en olie bij te vullen. Na verloop van tijd wordt dat echter een kostbare en milieu belastende geschiedenis. Maar de kans op een ernstige motorschade neem ook toe. Het begint langzaam: eerst zijn het alleen de vervettende bougies, gevolgd door het steeds onregelmatige lopen van de motor. En in het ergste geval: verbranding en gedeeltelijk smelten van de zuigers.

@frits: wat is aan bovenstaande niet geloofwaardig?
Het feit dat jij alles aan neemt als feit wat er op internet staat.

Mickmeister zei:
Vandaag bijna een Niro gekocht. Maar toen de zon even niet zo fel scheen zag ik dat de voor bumper een andere tint had dan de rest van de auto. De bumper bleek gespoten ivm parkeerschade. En ik had al wel vaker gehoord dat het lastig was ivm het verschil in materialen (staal vs kunststof) Maar een tint verschil bij wit is helaas erg opvallend. Althans ik ben een zeikerd daarin, een ander ziet of boeit het misschien niet. Nu weer verder kijken.

Bedankt voor de update, veel succes met de zoektocht.

Door ellendige gezondheidsproblemen, operatie etc heb ik er even afgelegen, maar pak de zoektocht weer op. Mijn Kia Optima heb ik via een verkoopsite verbazingwekkend goed kunnen verkopen. Dus heb mijn handen vrij nu.

Heb vandaag gereden in een Lexus NX, mooie auto en rijdt ook goed. Maar, voor het budget vind ik het aanbod te oud en teveel kilometers. Je komt dan uit bij bouwjaar 2015-2016 en dan ga je al gauw richting de ton of meer op de klok. Geen leuke dingen zoals Apple CarPlay etc. Ook nog naar de UX gekeken maar echt te qua zitten.

Na deze rit gewoon eens doorgelopen naar de buurman Toyota. Daar stond een hele mooie CHR 2.0 hybride. Dacht daar met mijn stevige postuur niet fatsoenlijke in te kunnen zitten, maar dat verbaasde me flink, want zit er goed in. Proef mee gereden en ben echt onder de indruk. De facelift heeft hem goed gedaan. Materialen zijn mooier, hij is stiller, completer en rijdt behoorlijk pittig met die twee liter hybride. Dat ook nog eens in een mooie uitvoering en ik was al met al verrast.

Daarna gereden in de Kia Niro omdat deze toch al langer op de lijst staat. Ook deze rijdt erg goed, betreft dan model 1 na de facelift. Wat zijn dan de voors en tegens van beide auto’s.

De Niro is wat ruimer (hebben we niet echt nodig) en meer op comfort gebouwd. Ook is het multimedia gedeelte toch net wel een slagje mooier. Het scherm is breder en zit geïntegreerd. Al hebben ze beiden well CarPlay. De Niro heeft een 6 bak en de CHR CVT. De CVT is wel een verbeterde versie en vond het ‘loeien’ wat journalisten roepen reuze meevallen. De CHR is veel rapper dan de Niro en ook vind ik de CHR (in deze uitvoering) mooier om te zien. Daarbij vergeleken is de Niro een wat gewonere doorsnee auto.

De rij hulp systemen hebben ze beiden, adaptieve cruise control, lane assist, dooie hoek sensor etc. al had ik het idee dat de Niro wat actiever was qua lane assist. Weet niet zo goed of dat op termijn misschien juist gaat irriteren. (?) Garantie is bij beiden dik voor elkaar en bouwjaar en prijzen zijn ook relatief gelijk.

Overweging is dus, ga je voor de wat ruimere comfortabele allemansvriend met het grotere multimedia scherm. Of voor de sportievere (snellere) uitgesprokenere auto waarvoor je nog een keer omdraait als je wegloopt……

Meningen zijn welkom.

Als je er goed inpast zou ik voor de Toyota gaan, met de 2.0 hybride een sterke, zuinige en verfijnde aandrijflijn.

Puur op basis van de looks ( voor zover dat kan zonder plaatjes/linkjes naar de desbetreffende auto's ) zou ook ik voor de C-HR gaan, gewoon een erg leuke auto om te zien.

Frits79 zei:
Ik zou voor de Niro gaan, ik vin de CHR niks en zou mij erger aan de multimedia.

De CHR uiterlijk is persoonlijk natuurlijk. Maar waaraan zou je je ergeren van de multimedia? Allebei hebben Android auto en CarPlay, verschil is met name dat het scherm van de Kia groter is. Maar misschien heb je andere ervaringen?

Het multimedia systeem van Kua werkt prettiger in mijn beleving. Ook vind ik de bruikbaarheid van de Niro fijner, maar het is allemaal persoonlijk natuurlijk.

Terug
Bovenaan