Hoge co uitstoot Renault Laguna 1.8 16 v automaat Privilege

Guest
Hopelijk vind ik hier iemand die mij kan helpen. Mijn Laguna uit 2002 heeft een te hoge uitstoot en het kan van alles wezen.
Hij heeft maar 108300 gelopen. Bij eerste apk keuring zat hij op een co van 1.8 gemiddeld dus kwam niet door keuring. Flink aantal dagen gas open gegooid na tips van kennissen en even bij een andere garage laten testen vanochtend. In eerste instantie gaf hij tot mn verbazing hele mooie waardes door(co 0.3). Eerder te arm dan te rijk afgesteld. Na even wachten begon de co waarde op te lopen naar 10% ineens en bleef schommelen tussen 6 en 10% .
Lambda waarde lag tussen 08 en 1.003
Er moet dus gezocht worden naar wat er mee aan de hand is. Daar ben ik juist altijd bang voor bij garages. Mijn budget is zeer beperkt door omstandigheden en wilde de auto juist verkopen.
Is er iemand met dezelfde problemen en een antwoord op deze kwaal?
Benieuwd en alvast bedankt.

Duidelijk is dat er teveel benzine en/of te wenig lucht de motor in komt. De oorzaak kan vanalles zijn, zoals een verstopt lucht filter,    of versleten verstuivers. Ook kan het motormanagement ontregelt zijn. Aansluiten en afstellen met diagnose apparatuur lijkt me een goede eerste stap.

Excellentie zei:
Duidelijk is dat er teveel benzine en/of te wenig lucht de motor in komt. De oorzaak kan vanalles zijn, zoals een verstopt lucht filter,    of versleten verstuivers. Ook kan het motormanagement ontregelt zijn. Aansluiten en afstellen met diagnose apparatuur lijkt me een goede eerste stap.

Bedankt voor je reactie. . Top

Lees de lambda waarde eens uit met een uitlees computer. (dus niet de berekende waarde van de 4gas tester)En tevens de temperatuur sensor.
De lambda hoort een mooi schommelend beeld te geven.
Mocht dit goed zijn controleer of de katalysator nog goed is.

CO percentage is overduidelijk te hoog, terwijl lambda waarde juist ''redelijk'' in orde blijkt. De laatste moet voor APK tussen 0,97 en 1,03 liggen.

CO waarde op verhoogd toerental mag maximaal 0,3% zijn.

Ik zou eens beginnen met de auto uit te lezen op foutcodes. Grote kans dat er iets in de computer staat opgeslagen van een defecte lambda sensor, of katalysator efficiëntie.
Wanneer dit niets uithaalt de computer eraan laten hangen en real time data bestuderen. Grote kans dat een lambda sensor een verkeerde waarde doorgeeft (of ontvangt).

Het eerste dat ik zou checken is duidelijk het luchtfilter. Het blok van de 1.8 uit 2002 is namelijk onverslijtbaar. Ook met 3 ton zijn ze nog steeds in goede conditie, mits al het onderhoud is uitgevoerd.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat........

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Dus als ik het goed begrepen heb dan maakt het dus niet uit of tijdens een 4 gas meting de waardes van de lambda goed zijn, deze moet ook nog doorgemeten worden? En ik heb er toch 2? Bij het spruitstuk en na de kat?
En de tip om te kijken of de kat het nog goed doet...ik heb geen idee hoe ik dat moet controleren. .

Waar zit eigenlijk de luchtfilter. . Ik neem aan dat de luchtfilter, de grote platte, onder de motorkap links voor bij raam de interieur filter is en niet waar het hier over gaat

Ben0301 zei:
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Dus als ik het goed begrepen heb dan maakt het dus niet uit of tijdens een 4 gas meting de waardes van de lambda goed zijn, deze moet ook nog doorgemeten worden? En ik heb er toch 2? Bij het spruitstuk en na de kat?
En de tip om te kijken of de kat het nog goed doet...ik heb geen idee hoe ik dat moet controleren. .

Nee dat zou geen verschil moet maken.

En ja daar heb je er 2 van.

Terug
Bovenaan