Hoge belasting op dieselauto's die net zo veel CO2 uitstoten als benzineauto's

Fraboy

Net ingestapt
Ik ben in het bezit van een Fiat Punto Evo uit 2010. Met veel luxe. Rijdt erg zuinig.
Probleem: ik rij nu te weinig en betaal meer belasting dan diesel.
En dat terwijl deze auto minder Co2 dan een benzineauto. Waarom betaal ik 90,- aan belasting per maand,
wat is dit toch voor vreemd beleid?
Dit mijn auto:
34-NPS-8

https://www.autoweek.nl/kentekencheck/34-NPS-8/

Zie hierover onder meer ook: AD artikel. Kijk vooral naar het plaatje op de pagina met een grafiek!
Nog vreemder is eigenlijk een auto die op LPG rijdt
(LPG is een afvalproduct, In feite is lpg een afvalproduct dat gewonnen wordt bij het maken van benzine. In veel gevallen wordt dit afgefakkeld omdat er te veel van is) en nauwelijks Co2 uitstoot.
Extra lage belasting dus?
Nee hoor , de overheid wil nog maar één ding: hybride- of elektrische auto, en dat maar flink subsidiëren.

Maar ik hoor lees hierover nergens een discussie. Waarom eigenlijk niet????

LPG stoot minder 'afvalstoffen' uit dan benzine (NOx en CO). De CO2-uitstoot ligt echter wél hoger: het blijft immers om de verbranding van gassen gaan, dan is er steeds een 'restgas'.
Nu, LPG is eigenlijk een mengeling van butaan en propaan, delen van zware olie. Die komen inderdaad vrij bij het raffineren van die olie, net als fuel, zware stookolie, diesel of gasolie.
Naargelang je noden zijn al die producten eindproducten of afval, rest. Dus geen enkele reden om LPG minder te belasten eigenlijk.

Omdat de mrb, ik ga er vanuit dat het daar om gaat, gebaseerd wordt op het gewicht van de auto en het type brandstof. Niet op basis van co2 uitstoot.

Ook is de hoogte van de geheven accijns van belang.

Bron ANWB:
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.

haarr zei:
Ook is de hoogte van de geheven accijns van belang.

Bron ANWB:
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
Dat is één van de idiote rekenmethodes van de overheid. Brandstof telt mee in de inflatie berekening, maar wordt ook aangepast aan de hand van de inflatie...
Als je in de regeltechniek zoiets doet heb je een probleem.

^^^ Houdt het belastingplan 2023 alvast maar in de gaten.. denk dat die inflatiecorrectie dan wel x10 wordt t.o.v dit jaar.. :(

Fraboy zei:
(..)
Nog vreemder is eigenlijk een auto die op LPG rijdt
(LPG is een afvalproduct, In feite is lpg een afvalproduct dat gewonnen wordt bij het maken van benzine. In veel gevallen wordt dit afgefakkeld omdat er te veel van is) en nauwelijks Co2 uitstoot.
Extra lage belasting dus?
Nee hoor , de overheid wil nog maar één ding: hybride- of elektrische auto, en dat maar flink subsidiëren.

(..)

Ik kwam er laatst achter dat er tot 850 kilogram geen toeslag voor LPG (G3 codering) bij de houderschapsbelasting wordt geheven.
De gewichtsklasse erna is het nog slechts een tientje per kwartaal. (dacht ik, in mijn herinnering).

Er is geen opslag omdat de korting voor G3 LPG installaties de opslag teniet doet. Bij een G2 installatie in een young of oldtimer die niet zwaarder dan 850kg is krijg je wel met de opslag te maken

Fraboy zei:

Maar ik hoor lees hierover nergens een discussie. Waarom eigenlijk niet????
Het hsb onderscheid tussen de brandstofvoertuigen was er al lang voordat een hybride of volledig elektrische auto gangbaar was, dus dit staat er helemaal los van.
Daarnaast is subsidie iets anders dan iets op bepaalde eigenschappen beprijzen.

Het antwoord is vrij eenvoudig. De accijnzen op benzine zijn lager als de accijnzen op diesel en om dat te compenseren is de mrb op een diesel personenwagen hoger.
En de accijnzen op diesel zijn lager vanwege het feit dat vrachtwagens bijna allemaal op diesel rijden en er is destijds afgesproken dat de prijs van diesel niet te hoog moest worden in relatie tot de ons omringende landen. Dus minder accijnzen op diesel.

Er is nog een derde reden voor de gestegen CO2-uitstoot. De niet aflatende populariteit van de suv’s. Hoge, grote en zware auto's die wel een slok lusten. De opwarming van de aarde door de benzineslurpers is voor veel autokopers nog niet doorslaggevend. Die hoge, ruime auto’s zijn populair bij gezinnen (vanwege de ruimte) en bij senioren (vanwege de hoge instap). Een op de drie auto’s is tegenwoordig een suv. Zuinige auto’s uit het verleden zoals diesels en hybrides zijn in ongenade gevallen bij autokopers. Hybrides bieden geen fiscaal voordeel voor leaserijders meer en diesels hebben een vieze smaak gekregen door de schandalen. Autokopers zijn bang dat ook nieuwe diesels over een paar jaar geweerd worden uit binnensteden.

,,Zoals vaak zijn de huidige verkoopcijfers het gevolg van overheidsbeleid’’, zegt Boutens van de RAI. ,,De overheid zit aan de knoppen van de tarieven van de bpm-belasting en van de bijtelling.’’

https://www.ad.nl/auto/co2-uitstoot-nieuwe-autos-weer-hoger~a6b3ebc78/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&cb=bb3d9e3fd0edfe802c0f2212ba9991fa&auth_rd=1

Waarom betaal je voor een dieselauto zo veel wegenbelasting? We gaan precies 80 jaar terug in de tijd. Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent. Tegenwoordig wordt vooral het verschil in accijns op diesel (34% van de literprijs) en benzine (45%) gecompenseerd met de Motorrijtuigenbelasting. Dit is vooral om het beroepsvervoer tegemoet te komen.

Wie als eigenaar van een personenauto onder de streep goedkoper uit wil zijn op diesel, zal op jaarbasis dus heel veel kilometers moeten rijden. Met de Autokostentool van de ANWB kun je berekenen welke optie voor jou het gunstigst is.

https://www.skoda.nl/nieuws/waarom-betaal-je-voor-een-dieselauto-meer-wegenbelasting/#:~:text=Reden%3A%20compensatie%20voor%20invoerrechten&text=Toen%20bepaalde%20de%20Nederlandse%20overheid,verhoogd%2C%20telkens%20met%2025%20procent.

Sorry maar op mij komt je vraag vreemd over. Nu je minder kilometers maakt ga je je vanalles afvragen over het rijden op diesel. Denk daar dan beter over na voordat je een diesel aanschaft of doe dat ding gewoon weg.

Het onderwerp zelf gaat ook nergens over. Je hebt zelf de keuze welke brandstof je rijdt, het gewicht bepaald de kosten. En als je het niet kunt opbrengen, zoals zoveel mensen, rij je gewoon (tijdelijk) geen auto.

Fraboy zei:
Er is nog een derde reden voor de gestegen CO2-uitstoot. De niet aflatende populariteit van de suv’s. Hoge, grote en zware auto's die wel een slok lusten. De opwarming van de aarde door de benzineslurpers is voor veel autokopers nog niet doorslaggevend. Die hoge, ruime auto’s zijn populair bij gezinnen (vanwege de ruimte) en bij senioren (vanwege de hoge instap). Een op de drie auto’s is tegenwoordig een suv. Zuinige auto’s uit het verleden zoals diesels en hybrides zijn in ongenade gevallen bij autokopers. Hybrides bieden geen fiscaal voordeel voor leaserijders meer en diesels hebben een vieze smaak gekregen door de schandalen. Autokopers zijn bang dat ook nieuwe diesels over een paar jaar geweerd worden uit binnensteden.

,,Zoals vaak zijn de huidige verkoopcijfers het gevolg van overheidsbeleid’’, zegt Boutens van de RAI. ,,De overheid zit aan de knoppen van de tarieven van de bpm-belasting en van de bijtelling.’’

https://www.ad.nl/auto/co2-uitstoot-nieuwe-autos-weer-hoger~a6b3ebc78/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&cb=bb3d9e3fd0edfe802c0f2212ba9991fa&auth_rd=1
Dat is wel een goed punt. Mijn vrouw ging van een Mini Clubman naar een Mini Countryman. Beide met 1.6 diesel. De eerste met een PSA diesel, de huidige met een BMW diesel. Ondanks dat de auto nieuwer is, is de Countryman minder zuinig dan de Clubman.

Sterker nog, hij gebruikt onder veel omstandigheden meer dan mijn Insignia station met grotere en sterkere diesel, die ook nog eens ruimer is.

Fraboy zei:
...
Probleem: ik rij nu te weinig en betaal meer belasting dan diesel.

Oplossing: meer gaan rijden, op een gegeven moment betaal je dan vanzelf een keer meer diesel dan belasting.... maar ik heb een sterk vermoeden dat je door meer belasting dan diesel te betalen netto wel goedkoper uit bent.
Andere oplossing: dieseltje in de export dumpen en een klein benzinestokertje nemen... totaalplaatje zal door afschrijving + investering waarschijnlijk nog duurder worden dan bovenstaande oplossing maar je betaalt dan wel minder mrb. (maar wat meer accijns)

Janneman zei:
Sorry maar op mij komt je vraag vreemd over. Nu je minder kilometers maakt ga je je vanalles afvragen over het rijden op diesel. Denk daar dan beter over na voordat je een diesel aanschaft of doe dat ding gewoon weg.

Het onderwerp zelf gaat ook nergens over. Je hebt zelf de keuze welke brandstof je rijdt, het gewicht bepaald de kosten. En als je het niet kunt opbrengen, zoals zoveel mensen, rij je gewoon (tijdelijk) geen auto.

En wat weet jij van de oorzaak dat ik minder ben gaan rijden? Want die oorzaak is nogal tragisch (maar gaat je niets aan).
Ik heb jaren met plezier in deze auto gereden en weet wat ik er aan heb. Kortom ik vind je reactie volkomen waardeloos.

Terug
Bovenaan