Hoeveel mag je op het gebied van garantie verwachten?

Bentley Arnage

Net ingestapt
Beste mede-forummers,

Ongeveer 1,5 maand geleden heb ik een auto gekocht met drie maanden garantie.
Tot nu toe bevalt de auto goed. Wel zitten er nog wat puntjes waarvan ik vind dat ze wellicht onder de garantie regeling vallen, te weten:
- Speaker rechtsvoor hapert af en toe. Had de auto niet tijdens de proefrit.
- Verlichting van de kachel/ventilatie bediening valt soms uit. Had de auto niet tijdens de proefrit. Of tenminste, viel me niet op aangezien ik in daglicht reed.

Maar nu zijn er wat zaken die ik bij de proefrit niet getest heb. Gewoon omdat ik me vooral op het rijden heb geconcentreerd. Dom natuurlijk, maar gebeurt is gebeurt. Het zijn echter wel zaken die na aflevering niet bleken te werken. Denk dan aan de volgende puntjes:
- Deel van de achterruitverwarming werkt niet. Sommige draden zijn kapot. Tijdens de proefrit was het weer prima. Dus achterruitverwaming niet nodig gehad.
- 12v aansluiting werkt niet. Niet eens aan gedacht on te checken.
- Rechterspiegel verstelling werkt niet. Niet gecheckt bij aankoop, want toen stond de spiegel al in een, voor mij, goede stand.

Al met al dom dat ik dat niet gecheckt heb. En voel me ook wat bezwaard om over de tweede opsomming van puntjes te zeiken bij de garage. Ik had dat immers kunnen checken voor aankoop. En daar komt nog eens bij, de auto is 10 jaar oud en ik heb de auto voor ongeveer 4000,- gekocht. Al met al een situatie waarbij je geen perfecte auto kan verwachten. Ik ben allang blij dat de auto mij tot nu toe veilig brengt waar ik heen wil gaan. Het is ook niet mijn insteek om het autobedrijf helemaal kaal te plukken met betrekking tot garantiekosten.

Jullie merken het al wel, met het eerste lijstje durf ik wel terug. Met het tweede lijstje ben ik wat terughoudend, want daar moet ik de hand ook wel deels in eigen boezem steken. Daarbij praten we al over een oudere wagen.

Mijn vraag aan jullie is nu:
Ben ik te terughoudend en te aardig?:T

Ps. Goed om wellicht te weten: Ik laat bij een ander autobedrijf nog een einde garantie keuring uitvoeren voor 50 euro. Daarbij wordt de auto op APK punten gecheckt en de auto uitgelezen.

Het hele lijstje voorleggen, eerst even voet bij stuk houden en pas later op sommige punten eventueel 50/50 oplossen. Even van je af bijten. €4000 is niet niks.

1. De auto is niet netjes nagezien
2. Sommige zaken zijn misschien een paar euro (zekering, stekkertje) en bij elkaar een uurtje werk
3. de complete lijst is eerlijk en laat zien dat er echt wel wat mankeert.
4. Een verkoper is niet gek, die heeft elke dag dit soort zaken en weet héél goed dat als hij er niet zelf op let dat de klant terug kan komen. Misschien luiigheid, gemakzucht, ziek personeel of gewoon de auto heel kort binnen gehad en bewust gegokt. Sommige kopers komen timide over en dan kan dat ook een reden zijn om een beetje te sjoemelen.

Het kan ook dat hij dit echt niet zo wil verkopen en dit heel graag oplost! Je zag het zelf immers ook niet direct.

Was het een handelaar zonder monteurs?

Bedankt voor je reactie, VORQ!
Voel me nu gesterkt dat ik niet direct een zeurklant ben als ik dit netjes aangeef. :cool:

VORQ zei:
Was het een handelaar zonder monteurs?

Nee een officiële merkdealer.

VORQ zei:
Het hele lijstje voorleggen, eerst even voet bij stuk houden en pas later op sommige punten eventueel 50/50 oplossen.

Goeie tip, kan ook nog inderdaad. Vraag me alleen af hoe je controleert dat het ook echt op 50/50 basis gebeurt. Als je als dealer met opzet een extra hoge totaalprijs opgeeft voor het werk, dan is 50 procent voor de klant nog steeds teveel natuurlijk. Maar goed, dat is ook een kwestie van vertrouwen uiteraard.

Ik zou inderdaad de punten gewoon netjes voorleggen en kijken wat hij er van zegt. De achterruitverwarming is ook voor een garage een erg lastig punt, dat is niet iets wat je zo even controleert en voor bij grote bedrijven met honderden auto's ga je niet even kijken of de verwarming het doet. De rest van de punten lijkt mij 50/50 netjes, de garage heeft zijn werk niet gedaan maar jij als aankoper hebt het zelf ook niet gecontroleerd wat zeker wel had gekund, het zijn geen punten die je als leek niet zou kunnen vinden, hoewel de 12v wat lastiger is je moet maar net een stekker mee hebben.

Check ook even wat voor garantie er in het contract staat, kan zijn dat er al beperkingen gelden en dat het alleen motor, aandrijving onderstel oid is.

Heb je gewoon volledige garantie volgens het koopcontract, gewoon even op een vriendelijk manier dit onder de aandacht brengen van het autobedrijf. Het zal kunnen verschillen of het een handelaar betreft of een dorpsgarage die z’n klanten altijd helpt.

Ik denk dat deel 1 & 2 voor weinig geld op te lossen is hoor en je, als dat valt onder de afgesproken garantie, prima kunt voorleggen. Enkel die achterruitverwarming kan een lastig dingetje zijn, want ws. nieuwe ruit.

Oh, een officiële merkdealer lees ik nu -> dan wat meer voet bij stuk houden als de garantieafspraken je daarin ondersteunen.

Als je volgend jaar voor een beurtje komt mag je namelijk €80 ex BTW per uur (of meer...) gaan aftikken.

1977NL zei:
.. . Enkel die achterruitverwarming kan een lastig dingetje zijn, want ws. nieuwe ruit.
Of een stipje van die zilverlak/soldeerlijm:
https://www.conrad.nl/nl/soldeerlijm-wire-glue-588328.html

Een dealer had dit netter moeten doen of in ieder geval heel netjes oplossen en geen 50% van dubbele prijzen rekenen ;)

Gewoon een lijstje maken, bellen, beleefd vragen of ze willen kijken. Vragen mag altijd!

Bedankt heren! Ik waardeer jullie input.
En een einde garantie check voor 50,- bij een andere garage. Aanrader of weggegooid geld?

Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar als het een Japanner is en je hebt tot het eind van de garantie zelf geen verdere problemen meer opgemerkt dan zou ik persoonlijk die €50 lekker in de pocket laten.
Gaat het om een auto die bekend staat als wat storingsgevoeliger en je bent zelf niet zo technisch dan zou je het wel kunnen laten doen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Ik zou gewoon beginnen met de leverende dealer op een nette manier in gesprek te gaan. Aangeven dat je op zich best tevreden bent over de auto, maar dat er toch een paar puntjes zijn waar je teleurgesteld over bent. Afhankelijk van je garantievoorwaarden (wat valt er onder) en hun reactie dan even afwachten en daarop dan je vervolgstappen bepalen.

Hoog van de toren blazen kan altijd nog.

50 euro is an sich niet zo'n heel hoog bedrag, en als daar zaken uitkomen die je al gauw een veelvoud gaan kosten zou ik persoonlijk die paar tientjes nog wel investeren. Anders zit je later met de rekeningen. Ook Japanners hebben gebreken, en ook bij Fransen gaat af en toe wel eens alles goed. Better safe than sorry (and poor...).

Op garantiegebied ben ik het eens met de eerdere reacties; het betreft hier een merkdealer, dus daarbij kun je vaak net iets meer op de garantie gaan leunen. Lees voordat je alles door gaat zetten wel even goed de garantiebepaling in je overeenkomst door, want als daarin zoals 1977NL al aangeeft maar een aantal zaken in zijn opgenomen dan heb je bij voorbaat eigenlijk al verloren. Neemt niet weg dat je de lijst gewoon kunt voorleggen, en wat harder voet bij stuk kunt houden aangezien van een merkdealer verwacht kan worden dat hij de zaken goed laat nakijken. Ondanks dat je zelf al aangeeft dat je een aantal dingen niet hebt gecontroleerd mag je toch wel een beetje service verwachten op dat gebied. Geef overigens niet zelf al aan dat je naar die zaken tijdens de proefrit niet hebt gekeken, tenzij de dealer erover begint. Dat geeft je wat meer wiebelruimte. Daarna wordt het met de garantiebepaling in de hand geven en nemen, en zul je er als je een beetje schappelijke dealer hebt wel uitkomen. Die hoopt jou natuurlijk bij de eerstvolgende beurt weer terug te zien, dus zal hij best geneigd zijn om wat service te bieden.

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst eigenlijk, zou je die hier willen delen op het moment dat er meer bekend is?

50 euro voor een check kun je geen buil aan vallen toch? Voor de rest zou ik gewoon contact opnemen met de dealer en het verhaal vertellen zoals je het hier vertelt. Zeker bij een merkdealer mag je toch verwachten dat de auto ofwel volledig functioneert, ofwel dat men duidelijk aangeeft wat er aan mankeert. Dat is hier blijkbaar niet gedaan. En ja, als koper heb je ook zo je verplichtingen. Maar om nou een auto met defecten in de showroom te zetten met de gedachte 'hopen dat'ie het niet merkt' lijkt me ook niet de manier. Een goede dealer zal hier de deur niet in je gezicht dichtgooien lijkt me. Of ze alles voor nop fiksen is dan weer het andere uiterste, ik denk dat je ergens een middenweg moet zoeken met elkaar. Ik zie in je lijstjes geen enkel punt waarvan ik denk: 'zo'n defect moet je accepteren, dat hoort bij de leeftijd/prijsklasse'.

V0RQ zei:
€4000 is niet niks.
Maar het omgekeerde is ook waar, voor 4000 euro mag je niet een auto verwachten die in nieuwstaat is. Wat dus vooral leidend zal zijn (dus niet algemeen consumentenrecht) is wat de garantievoorwaarden zijn (zie koopovereenkomst) en in zeer geringe mate de manier waarop de auto is verkocht. Dat laatste is omdat je als koper ook onderzoeksplicht hebt. Verder mag je verwachten dat verborgen gebreken worden opgelost aangezien je de auto met garantie hebt gekocht.

Wat daarbij redelijk is hangt van de aankoop af, voor een Porsche van 1 jaar oud ligt die lat anders dan een auto van 8 jaar oud. In het eerste geval mag je wel verachten dat alle knopjes het doen maar bij een auto van 10 jaar oud waarbij de 'gemiddelde occasion van een vergelijkbaar bedrag gemiddeld 2-4 gebreken' heeft wordt dat al lastiger en mag je misschien wel blij zijn met 50/50 of andere vorm van coulance die de garage je aanbied.

Bedankt voor jullie reacties.
De 23ste februari gaat de auto voor een check naar de garage. Vervolgens gaat het lijstje naar de dealer. Op die manier kan ik hetgeen er uit de check komt ook nog mooi meenemen en heb ik nog mooi een maand garantie over.

Leon in z'n Seat zei:
Maar om nou een auto met defecten in de showroom te zetten met de gedachte 'hopen dat'ie het niet merkt' lijkt me ook niet de manier.

Ik denk ook niet dat het zo gegaan is. Ik merk het zelf ook, het zijn van die dingetjes die je niet zo snel checkt. Vooral niet als je een hele rij ocassions in je showroom hebt staan. Dan check je toch vooral de basis zaken aan de auto.

Dat neemt niet weg dat de kleine probleempjes die door het gebruik van de auto naar boven komen, wel om een oplossing vragen. En hoe die oplossing eruit moet zien bij een wagen van 10 jaar oud en 4000 euro, dat is natuurlijk de vraag. We gaan het meemaken.

Feit blijft dat ik goed kan leven met de auto zoals hij nu is. Ware het niet dat je toch een aanzienlijk deel van je spaargeld in een auto stopt, en je natuurlijk niet voor niks betaalt voor 3 maanden garantie.

Thunderbird zei:
Ik zou gewoon beginnen met de leverende dealer op een nette manier in gesprek te gaan. Aangeven dat je op zich best tevreden bent over de auto, maar dat er toch een paar puntjes zijn waar je teleurgesteld over bent. Afhankelijk van je garantievoorwaarden (wat valt er onder) en hun reactie dan even afwachten en daarop dan je vervolgstappen bepalen.

Hoog van de toren blazen kan altijd nog.

Hoog van de toren blazen ben ik sowieso niet zo van.
Heb tijdens mijn bijbaantjes altijd veel direct contact met klanten gehad. En de klanten die direct eisen stellen, komen niet altijd het verst. Voor klanten die vriendelijk en rustig hun (negatieve) ervaringen aangeven en in overleg een oplossing zoeken, doe je als winkelmedewerker vaak het meest.

LeMarque zei:
k ben wel benieuwd naar de uitkomst eigenlijk, zou je die hier willen delen op het moment dat er meer bekend is?

Uiteraard doe ik dat.(y)

Terug
Bovenaan