Hoeveel kost het hebben van een L2H2 bus?

A

Anoniem

Guest
Ik kan het nergens online vinden, ik bedoel gewoon het hebben van een doorsnee L2H2 Sprinter uit 2019 bijvoorbeeld, of een Fiat Ducato. En als je dan uitgaat van een bus met 3.0l motor? Weet iemand hier wat meer over?
Ik begrijp dat het verschilt per grootte, gewicht, motor, etc. Maar heeft iemand een paar cijfers over het hebben van zo een bus (op bedrijfsnaam)? (Wegenbelasting, verzekering, onderhoudskosten, brandstof... etc?)
Ik hoor het graag als iemand wat meer weet!

Met de Sprinter en Ducato haal je natuurlijk meteen de hoogst en laagst gesegmenteerde auto aan waarbij alleen de Sprinter nog een 3.0 heeft, een V6. De Fiat is al jaren altijd een 2.3.

Dus om een realistischer vergelijk te geven kan je een Iveco Daily 3.0 ernaast zetten.

Laten we uitgaan van twee volle auto's qua opties, 40.000 km gelopen, automaat en normale rijstijl.

Kilometrage 25.000 per jaar.

Aanschaf Sprinter ca. €40.000,-.

MRB ca €60,- per maand
Verzekering* €150,- per maand
Verbruik doorsnee: 1:8.
Kosten brandstof per maand o.b.v. €1.20 per liter €300,- per maand
Onderhoud: €125,- per maand
Afschrijving: €250 per maand

Totaal: €885,- per maand EX BTW. Alles bovengenoemd is ex BTW berekend.

* Verzekering o.b.v. klasse 3SCM alarm met beperkte laadruimte diefstal dekking. Die is tegenwoordig meestal nodig in deze prijsklasse.

Alles is een circa bedrag, maar dit lijkt me realistisch. De Iveco is wat goedkoper in aanschaf, verder vrij identiek.

Hopelijk kun je er wat mee. Nog verdere vragen, PB mag altijd.

Denk dat de berekening van 300CE een aardige indicatie geeft.

maar als je al een ducato of een sprinter naast elkaar zet; ik zou gewoon eens naar een bedrijf gaan die veel van deze bussen heeft staan om te vergelijken. Die kan je ook een aardige indicatie geven qua kosten. En ook of je die 3.0 V6 echt wel nodig hebt of dat een goede 4 cilinder ook wel voldoet + aanvullende wensen. Zo'n sprinter is in de basis achtewiel aangedreven, de ducato op de voorwielen. Heel verschillende bussen. Alles staat en valt ook met hoe je het ding gebruikt, wat wil je er mee doen. Hoe meer wensen en eisen, (luchtvering, niveau regeling, 4x4, speciale opbouw, luxe zoals adpative cruise, xenon, etc etc.) des te lastiger de zoektocht op de occasionmarkt en je eerder uit komt bij merken zoals MB. Heb je weinig eisen, dan kan een ducato of iets prima volstaan en stuk goedkoper.

Terug
Bovenaan