• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Hoeveel kilometers op de teller is nou teveel?

Vzz

Net ingestapt
Ik wil een Volvo V40 D4 kopen, Diesel, budget is ongeveer 10.000, maar ik kijk nu vooral naar de kilometers, ik zie een paar die zowat 200.000 op de teller hebben en die dan een duizend of twee goedkoper zijn.
Ik wil de auto vier jaar rijden, en ik rijd dan wel gewoon 25 duizend kilometer per jaar.
Waar moet ik naar kijken?
En stel je chiptuned een auto, hoe erg moet je daar rekening mee houden? Stel je weet van te voren dat je wilt chippen?

En in het algemeen bij andere auto's zoals meeste benzine auto's of andere diesels?

Het blijft een lot uit de loterij:
Een auto van 2 naar 3 ton rijden is zeker met turbomotoren, egr, roetfilters, automaten etc, etc een spannende klus. Maar het kan zeker wel helemaal vlekkeloos gaan óf je hebt alleen een paar milde reparaties in de laatste jaren.

Een oude wagen oprijden en tunen is écht de goden verzoeken, het kan goed gaan, maar ik zou het niet doen.

Let erop dat als je wil tunen dat je een paar dingen controleert.

Turbo, speling met name, als je op een slechte turbo meer vermogen wilt draaien gaat die snel stuk en dat kan op 2 manieren, met olieverbruik of met een exploderend turbinewiel.
EGR vrij, DPF niet verstopt.

Rijstijl is belangrijk, rijd altijd rustig warm en gebruik daarna het vermogen ook, dit is op lange termijn beter. Ververs je olie vaak, liefste elk jaar of elke 15.000 km, welke eerder komt.

D4 is wel een vrij probleemloos blok. EGR heeft als het goed is een fabrieksrevisie gehad ergens tussen de 120 en de 185 k km. Hoe later hoe beter eigenlijk, want dan is de rijstijl van de vorige eigenaar goed geweest.

En houd rekening ermee dat 25.000 km per jaar eigenlijk te weinig is voor je diesel om goed warm te worden van tijd tot tijd.

Er is niks mis met een moderne diesel maar menig Nederlander rijd er gewoon verkeerd mee of niet genoeg. Tunen is niet erg op een dieselmotor, maar houd gewoon je randapparatuur in de gaten. En 190 pk in een V40 is super fijn..hoeft niet meer, echt niet. ;)

Eigenlijk is het gewoon belangrijk hoe er met de auto om is gegaan, kijk wat er al vervangen is, en of de vorige eigenaar er netjes op is geweest.

Een oudere V40 zou ik niet meer gaan chippen, met 190 pk heb je al veel vermogen. Je belast toch meer de onderdelen die al een heel leven achter de rug hebben.

Onderhoud is belangrijker dan km-stand. Kijk goed of groot onderhoud al is uitgevoerd of nog moet gebeuren.

Ik kocht mijn vorige S70 op LPG met 580000km op de teller. Die had altijd zijn onderhoud gehad om de 15000 km. Alleen de schokdempers waren aan vervanging toe en dat heb ik direct bij aankoop gedaan. Daarna prbleemloos de S70 naar 740000km geleden. Reden dat ik hem weg heb gedaan is dat ik meer laadruimte nodig had.

Daarom anderhalf jaar geleden mijn huidige V70 D5 aangeschaft met 480000 km op de klok en deze toen laten chippen en een autmaatflush laten doen. Inmiddels staat de klok op 560000km en in de tussentijd alleen reguliere beurten laten uitvoeren

Kijk naar totale staat van de auto, onderhoudshistorie en dan zie je al gauw of er een beetje goed voor gezorgd is.

Hangt een beetje van de auto af, ik heb weleens begrepen dat de nieuwe diesels niet meer zo lang meegaan i.v.m. dure techniek welke kapot gaat voordat de auto een hoge km stand bereikt.

Ik zou even kijken op Marktplaats, als je voor een bepaalde auto en motor geen hoge km standen te koop ziet, dan heeft dat een reden.

Als je ze op Marktplaats ziet met 4 a 5 ton op de klok, dan zal die 2 ton niet zo'n probleem zijn.

En een BMW 335D bijvoorbeeld? (Mijn realistische droomauto voor nu, zou hem pas over jaartjes willen halen) En andere auto's met grote turbo's en veel cyllinders? Kan dat ook allemaal vlekkeloos ook als je 'em met veel KM op de teller koopt?
Bedankt voor de reacties, ik ga inderdaad naar onderhoudshistorie kijken.

Toevallig ben ik in het bezit van een Volvo V40 D4. Gekocht met 193.00 km. Gechipt bij 200.000 km. Stand is nu 275.000 km en weinig motorische problemen gehad. Alleen een verstopte ERG (komt dus nog steeds voor). De extra belasting van het tunen valt wel mee aangezien je bij 100 km/h nog steeds evenveel motorvermogen gebruikt. Kwalitatief bevalt deze auto mij uitstekend.

Ik verwacht dat een BMW 335D veel duurder zal zijn dan een Volvo V40 D4. Verbruik en wegenbelasting zijn al een stuk hoger. Dan nog maar te zwijgen over het onderhoud.

Wij hebben hier een V40 D4 gehad, ik heb even de onderhoudsbeurten etc er bij gezocht om een indicatie te geven van de kosten:

30.000 km beurt € 280
60.000 km beurt € 530
90.000 km beurt € 340
120.000 km beurt € 1.200 incl 4 banden en remblokken voor
150.000 km beurt € 510 incl remblokken achter
180.000 km beurt € 490
210.000 km beurt € 590 incl nieuwe waterpomp
240.000 km beurt € 1150 incl disitributieriem
270.000 km beurt € 1990 incl 4 winterbanden, remblokken en schijven rondom
280.000 km defect slot € 130
300.000 km € 530

Auto is bij 330.000 km verkocht zonder problemen. Ik heb gelijk even de status gecheckt, de auto is twee maanden na onze verkoop geëxporteerd.

Leuke vraag!
Ik vind dit wel een lastig te beantwoorden vraag. Allereerst zal het merk, het model, de uitvoering (meer luxe en opties betekent meer dingen die kapot kunnen) en de motorisering van belang zijn. Ene auto zal meer kosten/sneller iets kapot gaan dan de andere auto, maar met hogere km standen gaan bij alle merken en modellen zaken kapot en/of zijn aan vervanging toe.
Ten tweede het onderhoud en de historie van het onderhoud.
Ten derde is het eigen beeld dat je hebt over de kosten en de verwachting dat er door slijtage zaken kapot kunnen gaan, belangrijk.

Eigen ervaring en mening:
- Ik ben niet bang voor wat hogere km-standen, maar ik zou zelf geen auto kopen met standen rondom de 2 ton. Niet dat ik de kosten dan te hoog vindt worden, daarvheb ik wel een realistisch beeld van, maar het is vooral de onzekerheid die toeneemt. Bij mij verdwijnt het vertrouwen een beetje en ik krijg het gevoel dat er om de 10.000-15.000 km wel “weer wat aan de hand is”. De kans op een beurt die eens goedkoper uitvalt, is verdwenen.

Mijn vorige auto (BMW 118d) heeft bij 250 dkm ook een flinke vermogenstoename gekregen en geen centje pijn. Wel zorgen dat de auto gewoon in tip-top staat verkeert, dus alle beurten volgens schema uitgevoerd en het helpt ook als zaken zoals de koppeling etc. nog redelijk vers zijn.

Een 335d is wel echt een paar stappen sneller dan een D4, zeker als je bedenkt dat een 320d met chip gewoon al een hele rappe auto is.

Ik geef dus altijd de tip om naar een 320d te kijken, de E90 generatie van voor de facelift heeft de zeer betrouwbare M47 motor en met een chip gaat deze van 163 naar 200+ pk en ruim 400Nm koppel.

Maar hoeveel KM zou een 335d met 2.5 ton mee kunnen? met onderhoud en al?
Over de Volvo weet ik wel voldoende en dat is het belangrijkst, die kunnen denk ik wel lang genoeg voor mij mee.

Dat hangt van heel veel zaken af, dus daar kan niemand een antwoord op geven.
Bij goed onderhoud, kun je wellicht het miljoen halen, afhankelijk hoeveel je over hebt voor het onderhoud.
Lange afstanden rijden en regelmatig rijden is goed voor een motor en het scheelt ook, als de auto binnen staat.
Als je veel korte stukjes rijdt en met koude motor veel toeren maakt, dan verkort dat de levensduur weer.
En onderhoud is niet alleen de noodzakelijke kosten maken om de auto door de APK te krijgen.

Als je kijkt naar een 335d voor je budget van 10k zit je aan de absolute onderkant van de markt, dat wil je absoluut niet met dit soort auto's die nieuw erg duur waren ( en nu niet voor niets voor een appel en een ei te koop zijn ).

Hoelang een auto mee kan is van zoveel zaken afhankelijk dat daar geen eenduidig antwoord op te geven valt.

Het begint al met geluk, heb jij een goed exemplaar of een maandag ochtend exemplaar? Hoe goed en betrouwbaar een merk/model ook is, er is er altijd wel eentje die bovengemiddeld vaak stuk gaat.

Uiteraard is dat ook weer van heel veel zaken afhankelijk. Is het onderhoud altijd op tijd uitgevoerd? Is de auto altijd rustig warm gereden en heeft deze veel lange stukken gereden? Of is er met regelmaat mee getrapt en vaak alleen korte stukjes mee gereden? Vooral een diesel vind korte stukken niet fijn. Om de EGR en roetfilter in goede conditie te houden is het belangrijk dat er veel lange stukken mee worden gereden. Lang in de zin van 50km enkele reis en liefst eenmaal per week 100km.
Daarnaast, heeft de auto altijd overdekt gestaan, zoals in een garage, of altijd in de buitenlucht? Is er veel mee getrokken aan de haak? Een zware caravan door de bergen of elk weekend een volgeladen aanhanger naar de stort?

Verder is met een grote portemonnee elke auto rijdend te houden. Maar een auto kopen blijft een gok waarbij je veel geluk moet hebben. Ik kocht ooit een (op papier redelijk betrouwbare) auto met 70dkm op de klok en daar heb ik ontzettend veel onkosten aan gehad, zo'n €1500 per jaar (met 20dkm per jaar). Nu rij ik een ander merk en die kocht ik met net geen 200dkm op de teller en die heeft me buiten onderhoud geen cent extra gekost de afgelopen 20dkm.

Bobslee zei:
Hoelang een auto mee kan is van zoveel zaken afhankelijk dat daar geen eenduidig antwoord op te geven valt.

Het begint al met geluk, heb jij een goed exemplaar of een maandag ochtend exemplaar? Hoe goed en betrouwbaar een merk/model ook is, er is er altijd wel eentje die bovengemiddeld vaak stuk gaat.

Uiteraard is dat ook weer van heel veel zaken afhankelijk. Is het onderhoud altijd op tijd uitgevoerd? Is de auto altijd rustig warm gereden en heeft deze veel lange stukken gereden? Of is er met regelmaat mee getrapt en vaak alleen korte stukjes mee gereden? Vooral een diesel vind korte stukken niet fijn. Om de EGR en roetfilter in goede conditie te houden is het belangrijk dat er veel lange stukken mee worden gereden. Lang in de zin van 50km enkele reis en liefst eenmaal per week 100km.
Daarnaast, heeft de auto altijd overdekt gestaan, zoals in een garage, of altijd in de buitenlucht? Is er veel mee getrokken aan de haak? Een zware caravan door de bergen of elk weekend een volgeladen aanhanger naar de stort?

Verder is met een grote portemonnee elke auto rijdend te houden. Maar een auto kopen blijft een gok waarbij je veel geluk moet hebben. Ik kocht ooit een (op papier redelijk betrouwbare) auto met 70dkm op de klok en daar heb ik ontzettend veel onkosten aan gehad, zo'n €1500 per jaar (met 20dkm per jaar). Nu rij ik een ander merk en die kocht ik met net geen 200dkm op de teller en die heeft me buiten onderhoud geen cent extra gekost de afgelopen 20dkm.
Helemaal mee eens. Ik heb twee Volvo's gereden, een S70 met rond de 180.000 km en een S60 met rond de 220.000 km op de teller. Nu heb ik een Insignia met 358.000 km op de teller. Je zou verwachten de de Volvo's beter waren, toch heb ik daar grote kosten mee gehad terwijl het met de Insignia mee valt. Plus dat die nog prima rijdt terwijl de Volvo's weg gingen omdat die wel wat (grote) ouderdomskwalen hadden.
Bij de S60 ging bijvoorbeeld de automaat toch wel eens de fout in met een slechte schakelactie terwijl de automaat van de Insignia nog steeds prima zijn werk doet.

Terug
Bovenaan