Hoeveel is de wagen nog waard?

A

Anoniem

Guest
Hallo

Op 1 maart ga ik dichter bij huis werken en kan ik eindelijk met de fiets gaan werken. Onze tweede wagen een Honda Jazz zal de Honda garage overnemen, aangezien we de nieuwe Honda Civic hebben gekocht. Mijn vrouw mag nog met de Jazz rijden, tot de Civic wordt geleverd.

Mijn wagen is een bijna 10 jaar oude handgeschakelde Seat Leon 5D Hatchback FR 2.0 TDI 184 pk met 325 000 km op de telller volledig ongevalvrij/rookvrij en het keuringsattest dateert uit juni 2022 de wagen moet enkel nog gekeurd worden voor verkoop. Wagen is vooral gebruikt om naar het werk te rijden 90 km h/t waarvan 95 % autostrade en we hebben er veel autovakanties mee gedaan => distributieriem en waterpomp is op 300 000 km vervangen evenals de banden en de schijfremmen en remblokken. Hoeveel kan ik hiervoor nog vragen als particulier?

Alvast bedankt
Vg

Altijd minder dan je zelf hoopt c.q. verwacht. Ik denk 1.000 - 1.500 euro.
Maar kijk eens waarvoor ze aangeboden worden, dan kun je zelf ook een inschatting maken, toch?

Gezien de gebruikte termen gaat het hier om Belgie? Qua (particuliere) markt voor tweedehands dieselauto's maakt dat wel nogal een verschil tov Nederland.

Auto is begin juli gekeurd, sorry had me vergist van maand. Heeft fameuze PN-meting goed doorstaan. Blijkbaar nogal problematisch bij oudere VAG, PSA en Ford diesels. DPF is nooit vervangen geweest. Wel zelf eens met warme hogedruk schoongemaakt en terug gemonteerd.

Auto is laatste 6 jaar onderhouden geweest bij een Bosch Car Service. Wegens niet tevreden over de officiële verdeler. Ze kunnen goed wagens verkopen en show geven.

S90 Inscription zei:

Hoewel ik weet dat de Belgische markt anders staat tegenover diesels en mogelijk de Hollandse gekte met occasionprijzen daar ook anders is, heb ik de auto toch even ingevoerd bij de ANWB autowaardeberekenaar. De versie zoals boven beschreven zonder extra's en met datum eerste registratie mei 2013 komt dan bij onderlinge particuliere verkoop toch nog op 2500 euro, dagwaarde bij total loss zelfs op 3600.

Tsja, moeilijke vraag. Ik vrees vrij weinig. Ik heb even op Autoscout 24 gekeken; ik zie bijna niets met meer dan 300.000km; ik gok dat die allemaal geëxporteerd worden dus. Ik vond wel een paar Leons met vergelijkbaar bouwjaar een veel minder krachtige motor, die gaan makkelijk voor >€5k nog weg, maar of dat met jouw kilometerstand nog lukt..

Is €3500 een correcte prijs? De meer dan 300 000 km stand zorgt uiteraard al voor een fikse daling in waarde. Een familielid van mijn vrouw heeft nog maar net zijn rijbewijs en zou eventueel interesse hebben. Zijn budget is €5500. Taksen voor inschrijving vallen goed mee, z'n verzekering is wel peperduur.

der Magistrat zei:
Tsja, moeilijke vraag. Ik vrees vrij weinig. Ik heb even op Autoscout 24 gekeken; ik zie bijna niets met meer dan 300.000km; ik gok dat die allemaal geëxporteerd worden dus. Ik vond wel een paar Leons met vergelijkbaar bouwjaar een veel minder krachtige motor, die gaan makkelijk voor >€5k nog weg, maar of dat met jouw kilometerstand nog lukt..

Klopt, dit zei de Honda garagist ook. Voor export of aan een liefhebber. De Leon FR 2.0 184 TDI is natuurlijk nooit echt een mainstream model geweest in de Belgische markt.

Auteur zei:
S90 Inscription zei:

Hoewel ik weet dat de Belgische markt anders staat tegenover diesels en mogelijk de Hollandse gekte met occasionprijzen daar ook anders is, heb ik de auto toch even ingevoerd bij de ANWB autowaardeberekenaar. De versie zoals boven beschreven zonder extra's en met datum eerste registratie mei 2013 komt dan bij onderlinge particuliere verkoop toch nog op 2500 euro, dagwaarde bij total loss zelfs op 3600.

Bedankt voor de info. Wel denk dat de Nederlandse markt al verder staat dan de Belgische ivm de transitie naar EV en andere milieuvriendelijkere aandrijflijnen.

Het is een vrij lastige inschatting, aan de ene kant zijn er maar weinig mensen die een auto met ruim 300 dkm aan ervaring nog zullen overwegen, aan de andere kant lijkt de auto in perfecte staat te verkeren en is gebruikt zoals het een moderne diesel betaamt; lekker lange stukken met een warme motor, dan blijft de techniek heel en goed.

Voor een verstokte VAG dieselrijder zal zo'n auto in de juiste kleur en opties wellicht nog wel 5.000 Euro op kunnen brengen, een handelaar met een parkeerveld vol met jonge diesels zal deze auto liefst aan hem voorbij laten gaan en waarschijnlijk niet eens de helft bieden.

Nico GTR zei:
Wel een dikke wagen, mag ik meer details?

Kleur is parelwit, auto was indertijd standaard redelijk goed uitgerust. Heb er enkel nog een soort 'business' pack bijgekocht waarin de Xenon koplampen zijn vervangen door Led-koplampen vooraan (achteraan was al led) . Velgen zijn nog altijd de originele 17 inch.

Terug
Bovenaan