Hoelang kun je zonder dynamo rijden?

TR 7

Net ingestapt
Hoi,

Ik ben bezig de laatste hand(en) te leggen aan de restauratie van mijn '76 Triumph TR7, en ik wilde er n paar rondjes mee rijden om eventuele kwaaltjes aan t licht te brengen. Nu ging ie halverwege het 1e rondje al gillen, dynamo lager bleek naar de kloten. Ik moet n tijd wachten tot ik een vervanging in huis heb dus ik vroeg me af of t te doen is om wat kilometers zonder dynamo te rijden. Ik heb alleen geen idee hoeveel stroom ie uit de accu trekt tijdens t rijden. Ik kan wel een schatting maken maar ik heb geen idee of die reeel is. De permanente verbruikers zijn de ontsteking, de brandstofpomp, en een paar dashbord klokken, meer niet. Ik gok dat die resp. samen zo'n 100+20+4*(10) = 160W verbruiken. Da's dus zon 13 Ampere.
Er zit n (nieuwe) 40Ah accu in, dus in theorie zou ik er met dit vermogen n uur of 3 mee moeten kunnen rijden.
De grote vraag is of het in de werkelijkheid ook zo gaat. Kan iemand mij hier een deskundig advies over geven? :p

Proost en fijn weekend.

Voor het nakijken van een paar problemen hoef je echt geen uren te gaan rondrijden. halfuur is voldoende en dat houdt een volle accu waarschijnlijk nog wel vol. Vergeet echter niet dat je ook nog moet starten en dat kost veel van de accu capaciteit!

Niet denken dat je nog wel even richting amsterdam kan vanuit groningen.

Alleen op accu rijden, liever niet. Alleen in noodgevallen.
Voor de zekerheid een extra, volle, accu mee als je echt zonodig langer dan een halfuur wilt gaan rijden.

Valt namelijk niet te berekenen hoeveel alles gebruikt. Dit hangt namelijk ook van de belasting van de motor.

Buiten dat is het nog slecht voor de accu ook. Want je loopt de kans hem totaal leeg te rijden, wat interne schade veroorzaakt.

Pobresh zei:
Valt namelijk niet te berekenen hoeveel alles gebruikt. Dit hangt namelijk ook van de belasting van de motor.(...)
Buiten dat is het nog slecht voor de accu ook. Want je loopt de kans hem totaal leeg te rijden, wat interne schade veroorzaakt.

Dat t lastig is snap ik, maar een richtwaarde vind ik wel handig om te weten. Vooral van de ontsteking kan ik niet inschatten wat die verbruikt, het is een oude potbobine en verdeler enz, dus erg laag rendement. Een uurtje rijden is ongeveer wat ik in gedachten had, en das blijkbaar nog wel haalbaar begrijp ik. Dan zet ik gewoon de multimeter erop en stop ik zodra ie onder de 11.8V beland.

TR_7 zei:
Pobresh zei:
Valt namelijk niet te berekenen hoeveel alles gebruikt. Dit hangt namelijk ook van de belasting van de motor.(...)

Dat t lastig is snap ik, maar een richtwaarde vind ik wel handig om te weten. Vooral van de ontsteking kan ik niet inschatten wat die verbruikt, het is een oude potbobine en verdeler enz, dus erg laag rendement. Een uurtje rijden is ongeveer wat ik in gedachten had, en das blijkbaar nog wel haalbaar begrijp ik. Dan zet ik gewoon de multimeter erop en stop ik zodra ie onder de 11.8V beland.

Bijvoorbeeld ja

TR_7 zei:
Dan zet ik gewoon de multimeter erop en stop ik zodra ie onder de 11.8V beland.

Ik heb voor dit soort momenten een meetsnoertje met een sigarettenplug voor aan de multimeter. Kun je de boordspanning gewoon tijdens het rijden in de gaten houden.

Ik weet toevallig dat de potbobine van mijn klassieke Dodge 8 Ah trekt. Deze voedt een V8, dus Triumph zal waarschijnlijk niet meer nodig hebben voor een 4 in lijn. Aangenomen dat je de verlichting en de ruitenwissers niet nodig hebt tijdens die rit, dan heb je verder alleen de remlichten en de ontstekingsmodule die wat verbruiken. Gezien het formaat van de ontstekingsmodule en het feit dat zo'n ding niet echt warm wordt, lijkt mij 2 Ah een veilige schatting.

Stel dat hij redelijk soepel start, dan zal het starten misschien 5 Ah kosten. Bij gelijk aanslaan is zelfs 1 Ah mogelijk. En een loodaccu kun je veilig tot de helft ontladen. Dus als je met 12,7 volt vertrekt, dan kun je veilig door tot 12,3 volt. Lager dan 12,2 volt zou ik niet gaan als je nog lang met die accu wilt doen.

Als de accu een capaciteit heeft van 40 Ah, dan heb je 20 Ah te besteden. Daarmee kun je op basis van bovenstaande gegevens probleemloos een uur rondrijden. Want dan verbruik je theoretisch 15Ah + remlichten en misschien 1 Ah in het dashboard. Dan zou er nog zeker 2 Ah over zijn voor de brandstofpomp.

Tja, dat advies kun je maar beter naast je neerleggen!

Tommy82 zei:
Ik weet toevallig dat de potbobine van mijn klassieke Dodge 8 Ah trekt

Ik vrees dat tommy het verschil tussen A en Ah niet eens begrijpt.

Ik heb wel eens met een Volvo uit 1981 met een defecte dynamo de reis van Zuid-Frankrijk naar Nederland gemaakt. Was geen ideale situatie, maar het was te doen: 's ochtends met licht vertrokken, dus geen koplampen nodig, ventilatie en radio uit, en daarmee hebben we het toch zeker een uurtje of 9 kunnen redden. Toen het donker begon te worden hebben we de reserveaccu geplaatst en de laatste 3,5 uur naar huis volbracht (waarvan 2 uur met koplampen aan).

Ik neem aan dat een Triumph uit 1976 niet veel meer elektrische verbruikers aan boord heeft, dus over een uurtje rijden zonder dynamo zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Erik Baas zei:
Tja, dat advies kun je maar beter naast je neerleggen!

Tommy82 zei:
Ik weet toevallig dat de potbobine van mijn klassieke Dodge 8 Ah trekt

Ik vrees dat tommy het verschil tussen A en Ah niet eens begrijpt.

Ik keur het goed.    We hebben het over een uur rijden. Bij de natuurkundeles is Ah over een verbruiker misschien fout, al kan ik daarover een discussie aan, in de hobbygarage is het prima!

Terug
Bovenaan