Hoe ver mag autoweek gaan voor een filmpje?

A

Anoniem

Guest
Ben een zeer regelmatige lezer van Auto Week online.
Vooral 'klokje rond ' en de reviews vind ik briljant.
Ben een liefhebber dus van auto's.
Heb net het filmpje gekeken van een nieuwe Porsche Cayenne.

Ik heb de indruk dat dit filmpje is gefilmd op de openbare weg in Nederland. Heb geprobeerd een reactie te plaatsen onder het filmpje maar deze wordt ( door de redeactie?) niet geplaatst. Wat denken jullie, is het filmpje op de openbare weg gefilmd in Nederland?
Vinden jullie het oké wanneer hierbij de wettelijke snelheid wordt overtreden?

Volgens mij kijken ze niet op van een snelheidsboete meer of minder en dat dit dan op beeld staat doet ze ook vrij weinig.
Weet persoonlijk nog niet wat ik erger vind, dat er 100-120 gereden word waar je 80 mag -bijvoorbeeld- of Nic die om de 2 seconde in de camera kijkt omdat 'ie bang is dat mensen hem vergeten.

Het is wel een interessante kwestie. Heb het idee dat bij bijv. Autoblog in ieder filmpje de maximumsnelheid wel wordt overschreden, zowel bij een reviews, "mijn auto" rubriek enzovoort (en fors ook, hier worden ook vaak grappen over gemaakt in de filmpjes zelf)

Daar worden zelfs 0-200 tests uitgevoerd ergens op een polderweg in Zeeland. Het boeit mij niet zoveel het mag best een beetje spannend, hou zelf niet zo van stoffige autokanalen, maar het is wel net zoiets als een autojournalist die z'n gordel niet om doet.

Als ik dagelijks van elke snelheidsovertreder die ik zie één euro krijg dan zou ik in alle luxe kunnen leven zonder verder nog wat te moeten doen... je eventjes niet aan de verkeersregels houden is gewoon een standaard norm waar iedereen zich wel (in meer- of mindere mate) schuldig aan maakt, ikzelf incluis.
Als ik op een overtreding betrapt wordt door de hermandad dan moet ik daarvoor gewoon op de blaren zitten en dokken, maar die regeltjes zijn voor iedereen gelijk dus ook voor testrijders van een autoblad.
Waarom er nu opeens een topic voor geopend moet worden ontgaat mij eigenlijk een beetje, is het puur omdat het een Autoweek filmpje betreft?
Of ik het oké vind?... nee eigenlijk niet, maar ik ben zelf ook niet roomser dan de paus en ga af en toe ook wel eens de regeltjes te buiten, dus wie ben ik dan om een ander daar wel op te gaan veroordelen.

Ik kan het betreffende filmpje niet zien (iets met instellingen blijkbaar), maar blijkbaar gebeurt er e.e.a. niet helemaal conform aan de verkeersregels.
Maar ja... wat zouden de Autoweek lezers gaan vinden van een testrit met een Porsche conform de verkeersregels?... lijkt mij dat er dan ook een forse stroom negatieve reacties los gaat komen over waardeloze filmpjes enzovoorts.
Nu is er in Nederland nog wel een mogelijkheid om ergens een circuit af te huren en daar vol los te gaan met een testrit.... maar wat gaat dat dan weer doen met het kostenplaatje van dat filmpje, en zouden al die blije lezers/kijkers wel bereid zijn om de meerkosten voor een dagje circuit afhuren gezamenlijk op te hoesten in vorm van een extra financiële donatie?

Ik zou zeggen lekker laten gaan, en als de overheid van mening is dat overtredingen werkelijk de kop ingedrukt moeten worden dan moeten ze maar eens wat gaan doen om de pakkans een fors stuk groter te maken.
Maar van de andere kant gezien: bij een 100% pakkans wordt iedereen een brave Hendrik, en dan droogt er voor de overheid een gigantische inkomstenbron op.... melkkoeien moet je dus niet slachten maar vertroetelen en uitmelken.
En blijkbaar heeft onze overheid daarin wel een leuke balans gevonden... de kleine pakkans geeft toch een forse en constante geldstroom richting de staatskas.

Ja ik vind het ook wel twijfelachtig. Een acceleratietest op een zeer verlaten uitgestrekte weg kan nog, maar lekker glooiende dijk- of bergweggetjes met kruisingen, fietsers en wandelaars kan duidelijk niet zeker omdat ze niet alleen bezig zijn met rijden, maar ook met filmen.
Ze zullen vast wat spannender knippen dan dat ze echt opnemen, maar "toch maar even met 90 door de bocht" voor het donker wordt zal ook voorkomen.

Dit is een site voor autoliefhebbers en elke autoliefhebber, ik ook, trapt zijn of haar wagen wel eens op zijn staart (op leuke weggetjes). Uiteraard houd je de veiligheid in ogenschouw, hetgeen AW ook vast gedaan zal hebben.

is ooit gezegt in een achteruitkijkapiegel episode.

autoweek kent wat rustige film locaties waar bijna geen politie of verkeer is. waardoor ze wat acceleratie en fly-bys kunnen doen.

snelle willy zei:

autoweek kent wat rustige film locaties waar bijna geen politie of verkeer is. waardoor ze wat acceleratie en fly-bys kunnen doen.

Tja dat van de politie maakt geen bal uit natuurlijk. Het gaat juist om dat rustige weggetje waar een boer ook niemand verwacht als hij vanuit zijn weiland de weg opdraait met zijn kleinkinderen achterop het oude trekkertje.

En ja ik geef ook wel eens gas, maar geen 150% Vmax in semi natuurgebied terwijl je ook nog eens met opnames, camera, drone, presentatie en vreemde auto bezig bent.

Favoriete AW plekjes zijn sowieso Waterland (schuinboven Amsterdam), Ronde Hoep (onder Ouderkerk a/d Amstel), ergens in de duinen (omgeving Haarlem gok ik) en de N701 bij Almere. Iemand nog meer?

Ja dit is op de openbare weg, ja ze rijden te hard maar er rijd voor de rest niemand op de weg. De 2 fietsers rijden op een apart fietspad en of je nou 80 of 200 rijdt je rijd ze toch wel dood als het dan misgaat. Voor de rest is het nogal een ik wil wat te zeuren hebben topic.

Epica zei:
Ja dit is op de openbare weg, ja ze rijden te hard maar er rijd voor de rest niemand op de weg. De 2 fietsers rijden op een apart fietspad en of je nou 80 of 200 rijdt je rijd ze toch wel dood als het dan misgaat. Voor de rest is het nogal een ik wil wat te zeuren hebben topic.

Tja. ... wanneer zou het eerder misgaan denk je?

Ach, met Dreamnight@NeeltjesJans (evenement voor chronisch zieke kinderen)doet de politie er zelf aan mee. De laatste keren hadden ze toch maar een verkeersregelaar neer gezet, maar ondertussen 200 km/u scheuren over de Neeltje Jans, met Ferrari's, Porsches et cetera.

V0RQ zei:
Epica zei:

Tja. ... wanneer zou het eerder misgaan denk je?
Bij geen van beide, op Jan en Lars na hebben ze allemaal een racelicentie en genoeg rijervaring.

We zijn toch autoliefhebbers hier?
Een Cayenne Turbo een keer voluit naar de 200 laten knallen op een lege, rechte weg. Dat is toch gewoon gaaf?
We trappen toch allemaal weleens ons gaspedaal tot op de bodem?
Ik wel iig ....

Guus Leferink zei:
We zijn toch autoliefhebbers hier?
Een Cayenne Turbo een keer voluit naar de 200 laten knallen op een lege, rechte weg. Dat is toch gewoon gaaf?
We trappen toch allemaal weleens ons gaspedaal tot op de bodem?
Ik wel iig ....

Zeker wel, maar het ook filmen op mooie / rustige locaties en de journalisten vrij spel geven "omdat racelicentie" is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Je hebt als autoliefhebber toch ook wel eens ergens gewandeld of gefietst en iemand als een debiel zien rijden.

Pietzoveel zei:
Maar wie parkeerde de Hyundai i30N op z'n dak?

Ik meen dat een van de AW-mannen zei een stagiair. Net als die Corvette jaren terug... En zo gaan er elk jaar wel wat persauto's aan.
Zo ook deze Giulia Q: https://www.autoblog.nl/nieuws/heldenauto-vindt-zijn-waterloo-op-n324-104627
In dit geval niet door een journalist mee van de importeur overigens. Ik had hem een paar weken ervoor mee voor op een beurs.
En ja, daar heb ik me ook niet altijd mee gedragen:
https://www.youtube.com/watch?v=gX9PFaHVW0A

maar ik probeer wel zo veilig mogelijk hard te rijden wat oom agent me laatst ook als positieve feedback gaf nadat ik hem (onopvallende Astra) los had gereden op een bijna lege A18. :) *foei...*

Ik vind het ook maar zeurderig dus. De mannen van AW / Autoblog / etc. weten wat ze doen (maar hebben niet zoals Epica zegt allemaal een racelicentie), en proberen alles zo veilig mogelijk te doen. Dus rustige wegen, vaak meerdere keren op en neer, etc.
Bij sommige persintroducties worden wegen nog wel eens afgesloten, maar meestal moet je het doen op de openbare weg. Vorige week reed ik in een Roadtrip van een leverancier van dempers. Van Nederland naar de UK in diverse auto's (A4 40TFSI, X-Klasse en Mustang V8). Tja, om goed te testen moet je dan even die hobbelige wegbelijning opzoeken, 'hoeken' van links naar rechts, wat zwabberen, etc.
In de rij (zes auto's) voegde zich een grijs Golfje met achter het stuur een agent die met interesse de verrichtingen volgde. Maar, geen staande houding. We 'misdroegen' ons, maar zonder andere auto's dicht in de buurt. En een beetje inlevingsvermogen hebben die agenten ook wel. (y)

Edit: Het wordt natuurlijk wel anders als men anderen aanmoedigd om dit ook te doen. De 'doe dit vooral niet thuis' zal er dan ook altijd in zitten.

Epica zei:

Tsja...een plat kop heeft er zeker wat straf voor gekregen en zit nu in Polen omdat hij even mocht gaan maar niet terug mocht keren.

adinsx zei:
Pietzoveel zei:
Maar wie parkeerde de Hyundai i30N op z'n dak?

Ik meen dat een van de AW-mannen zei een stagiair. Net als die Corvette jaren terug... En zo gaan er elk jaar wel wat persauto's aan.
Zo ook deze Giulia Q: https://www.autoblog.nl/nieuws/heldenauto-vindt-zijn-waterloo-op-n324-104627
In dit geval niet door een journalist mee van de importeur overigens. Ik had hem een paar weken ervoor mee voor op een beurs.
En ja, daar heb ik me ook niet altijd mee gedragen:
https://www.youtube.com/watch?v=gX9PFaHVW0A

maar ik probeer wel zo veilig mogelijk hard te rijden wat oom agent me laatst ook als positieve feedback gaf nadat ik hem (onopvallende Astra) los had gereden op een bijna lege A18. :) *foei...*

Ik vind het ook maar zeurderig dus. De mannen van AW / Autoblog / etc. weten wat ze doen (maar hebben niet zoals Epica zegt allemaal een racelicentie), en proberen alles zo veilig mogelijk te doen. Dus rustige wegen, vaak meerdere keren op en neer, etc.
Bij sommige persintroducties worden wegen nog wel eens afgesloten, maar meestal moet je het doen op de openbare weg. Vorige week reed ik in een Roadtrip van een leverancier van dempers. Van Nederland naar de UK in diverse auto's (A4 40TFSI, X-Klasse en Mustang V8). Tja, om goed te testen moet je dan even die hobbelige wegbelijning opzoeken, 'hoeken' van links naar rechts, wat zwabberen, etc.
In de rij (zes auto's) voegde zich een grijs Golfje met achter het stuur een agent die met interesse de verrichtingen volgde. Maar, geen staande houding. We 'misdroegen' ons, maar zonder andere auto's dicht in de buurt. En een beetje inlevingsvermogen hebben die agenten ook wel. (y)

Edit: Het wordt natuurlijk wel anders als men anderen aanmoedigd om dit ook te doen. De 'doe dit vooral niet thuis' zal er dan ook altijd in zitten.

Genoeg grafstenen waar de tekst "had ik/hij/zij maar" op van toepassing is. De reden boeit niet. Een keer op je plaat gaan is genoeg.

Boppie zei:
Genoeg grafstenen waar de tekst "had ik/hij/zij maar" op van toepassing is. De reden boeit niet. Een keer op je plaat gaan is genoeg.

Tsja... een fatale samenloop van omstandigheden komt iedereen vroeg of laat een keer tegen, op geboorte staat nu eenmaal de doodstraf.
Die grafsteenteksten blijven dus wel bestaan.

Ik wil niets open rijten maar je begrijpt wat ik bedoel. Dat meen ik. Ik ben niet heilig maar lul het niet goed. Ik zie genoeg op de lange baan.

@adinsx als je nou zo bij de hand probeert te zijn om iemand te verbeteren probeer je dan wel bij aan de feiten te houden, ik heb nooit gezegd alle journalisten het gaat hier om de auto en daarom noemde ik ook de 2 namen waar ik het niet van weet. Bij autoweek hebben ze allemaal een racelicentie(degene die met dit soort auto's rijden).

Boppie zei:
Ik wil niets open rijten maar je begrijpt wat ik bedoel. Dat meen ik. Ik ben niet heilig maar lul het niet goed. Ik zie genoeg op de lange baan.

Ik begrijp precies wat je bedoelt Boppie, en ik neem aan dat je mij ook wel begrijpt.
Ik heb op die lange baan helaas al genoeg mee moeten maken om te beseffen dat je het lot niet volledig zelf in handen hebt... als het lot je weg kruist dan ben je gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, toeval bestaat nog steeds.
In het verkeer kun je je er hooguit een beetje tegen beschermen door te anticiperen en in de categorie sterkere auto's te blijven rijden, maar voor de rest blijf je gewoon overgeleverd aan het toeval en de idioten op de weg.... daar heb je zelf totaal geen invloed op.
Als je gaat timmeren neem je het risico dat je je een keer op je duim mept, deelnemen aan het verkeer betekent ook de kans op een ongeluk in het verkeer accepteren.

arie 2386078 zei:
Ben een zeer regelmatige lezer van Auto Week online.
Vooral 'klokje rond ' en de reviews vind ik briljant.
Ben een liefhebber dus van auto's.
Heb net het filmpje gekeken van een nieuwe Porsche Cayenne.

Ik heb de indruk dat dit filmpje is gefilmd op de openbare weg in Nederland. Heb geprobeerd een reactie te plaatsen onder het filmpje maar deze wordt ( door de redeactie?) niet geplaatst. Wat denken jullie, is het filmpje op de openbare weg gefilmd in Nederland?
Vinden jullie het oké wanneer hierbij de wettelijke snelheid wordt overtreden?

Jesus, wat een gezeik.

V0RQ zei:
snelle willy zei:
(..) .
(..) Het gaat juist om dat rustige weggetje waar een boer ook niemand verwacht als hij vanuit zijn weiland de weg opdraait met zijn kleinkinderen achterop het oude trekkertje.
(..) terwijl je ook nog eens met opnames, camera, drone, presentatie en vreemde auto bezig bent.

Ik zit nu even naar de (1e aflevering) lange rit van barrelbrigade te kijken. Het tempo is niet direct het probleem.. maar men (ik) zou wat kunnen vinden van de afleiding.
Volgens mij is het in handen hebben van een portofoon tijdens het autorijden niet gelijk gesteld aan de mobiele telefoon.. dus dat zou misschien wel mogen.. maar het geeft wel afleiding om ook in de tussentijd nog zo nu en dan in de camera te kijken. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=9THUIVK72N0 vanaf minuut 3,50.

Wel leuke vragen/weetjes overigens. (y)

Anyway, hetzelfde heb ik met de rijdende video's van bekende youtubers. Sommigen hebben een camera om hun pols.. en rijden dan eigenlijk continue met één hand.. o_O

Enfin, vanaf morgen is het in ieder geval verboden om met een telefoon in de hand op de fiets/brommer te bewegen. Nu nog heterdaadjes regelen. ;)

Ongewenste reactie in strijd met de forumregels. Waarschuwing.

Terence
Autoweek moderator

BMW 530d M zei:
Dit is een site voor autoliefhebbers en elke autoliefhebber, ik ook, trapt zijn of haar wagen wel eens op zijn staart (op leuke weggetjes). Uiteraard houd je de veiligheid in ogenschouw, hetgeen AW ook vast gedaan zal hebben.

Al die autoliefhebbers denken van zichzelf dat ze de veiligheid in ogenschouw nemen. Vandaar het hoge aantal verkeersslachtoffers op die weggetjes....

Terug
Bovenaan