Hoe vaak een beurt voor Ford C Max?

Guest
Goedendag,
Sinds oktober 2018 ben ik in het bezit van een nieuwe Ford C-Max diesel automaat 1.5
Nu heb ik een vraag met betrekking tot het aantal beurten, of liever gezegd, de kilometrage tussen de beurten.
Bij aanschaf was een beurt volgens de verkoper om de 20.000 km.
Toen de teller op 19.000 stond belde ik de garage en de dame aan de telefoon deelde mij mede dat ik pas bij 30.000 hoefde langs te komen.
Bij 21.000 km ging er een lampje branden met de tekst "olie verversen".
Ik naar de garage, bleek dat hij al een beurt moest hebben bij 15.000 km....
U begrijpt mijn verwarring waarschijnlijk wel.
Vandaar mijn vraag, is het nu 15 of 20 of 30.000 km?
De auto krijgt overigens vandaag zijn eerste beurt bij 22.000 km. Dat omdat er dus een olie lampje/waarschuwing was.
Oh ja, een onderhoudsboekje heb ik niet want volgens de verkoper wordt het tegenwoordig online bijgehouden, en een instructie boekje heb ik ook niet want die waren voorlopig op....

Altijd de motorolie laten verseren (+oliefilter) indien de boordcomputer (lees: oil life monitoring system) dit aangeeft. Groot onderzoek (GM, in Amerika) heeft aangetoond dat dit systeem goed werkt, de proefmonsters van de motorolie werden hierbij voor onderzoek doorgestuurd naar het laboratorium.

Ben je lekker mee, zo'n Ford.
Instructieboekje niet meegeleverd omdat ze op zijn? Dan stuur je toch eentje op als ze er wel zijn, of stopt de service bij de dealer als de auto geleverd is?
Ben blij dat ik een VAG-product rijd, heel duidelijk wanneer de auto onderhoud nodig heeft.
Gewoon na 30.00 km of twee jaar, al naar gelang het eerste komt.

Bij een Ford was het altijd 20.000km interval, maar bij de nieuwe generatie Focus (Fiesta wellicht ook?) is het 30.000km geworden. De C-Max is van een generatie eerder, dus ik vermoed 20.000km. 15.000km heeft Ford bij mijn weten nooit gehanteerd.

Op de site van Ford kan je een instructieboekje downloaden. Bouwjaar en VIN nummer invullen.
Ik vermoed dat de onderhoudsinterval 20.000 km is.
Mijn Focus 1.0 van bouwjaar 2015 en mag ook om de 20.000 km naar de garage.
Bij een VAG auto is het inderdaad om de 30.000 km. Past iets beter bij een moderne auto. Zoals @Barri al aangeeft is deze ruimere interval nu ook van toepassing op de Focus IV. Dat zal bij de opvolger van de C-Max/Kuga straks ook wel het geval zijn..
De onderhoudsbeurten van mijn Focus zijn wel minder duur dan die van mijn vorige Skoda Octavia. Of dat aan het merk of de dealer ligt weet ik niet, maar door de bank genomen is het onderhoud bij beide auto's voor mij ongeveer even duur, vooral omdat de Ford tot nu toe geheel storingsvrij zijn kilometers (inmiddels 52000) draait en de Skoda nogal eens vroeg om een nieuwe sensor en setjes H7 lampen.
Als je genoeg kilometers maakt zal ook bij de Ford een beurt om de 30.000 km prima zijn, maar het kan natuurlijk wel een dingetje zijn wanneer je onverhoops aanspraak moet maken op de garantie of de Ford pechservice.

Terug
Bovenaan