Hoe sluit ik mijn nieuwe audio pakket aan?

A

Anoniem

Guest
Hallo!

Ik heb een vraag betreft een aankoop die ik wil gaan doen. Ik heb namelijk in gedachten dit pakket te gaan kopen.
82b243ed1eff65d3c0fd798286bc4ddd7b5632c9.jpg

Specificaties:

1 x Excalibur 12 inch basreflex boombox 1000 watts X12.1BR
Maximaal vermogen: 1000 watts
RMS vermogen: 300 watts
Impedantie 4ohm
Gevoeligheid: 94dB
Frequentie bereik: 35~1000HZ
Afmeting: 404 x 354 x 260/420 mm

1 x Excalibur X280.4 versterker met 4 kanalen
Maximaal vermogen 1120 watt
RMS vermogen @ 4Ohms: 50 watt x 4 kanalen 160 watt x 2 kanalen gebrugd
THD: <0.1%
Frequentie bereik (±2d:cool:: 10Hz-25kHz
Signal to noise ratio: 92 dB
Gevoeligheid: 150 mV-8V
Aanbevolen zekering: 20 A x 2
Afmetingen : 340 x 225 x 48 mm

1 x Excalibur X69.33 ovale 6x9 inch auto luidsprekerset
Afmeting: 6 x 9 inch Ø
Systeem:4 weg
Maximaal vermogen: 440 watt
RMS vermogen: 140 watt
Impedantie: 4 ohm
Frequentie bereik.:45 Hz- 20.000 Hz
Gevoeligheid: 91 dB
Inclusief .: grill en bevestigingsmateriaal

1 x Excalibur X8GA kabelset:
5 meter 8Gauge (6mm) stroomkabel +
1 meter 8Gauge (6mm) stroomkabel -
5.2 meter RCA kabel
1 AGU zekeringhouder
1 AGU zekering 60 ampère
2 ringterminals
2 vorkterminals Remote kabel los bijgeleverd
Kabelset inclusief y-splitter
1 meter luidsprekerkabel meegeleverd voor de woofer van de Excalibur X2

Dit wil ik in mijn Seat Cordoba van 2004 plaatsen. In mijn auto heb ik alleen in de voordeuren 2 speakers en 2 tweeters bij de buitenspiegels.
Nu heb ik een aantal vragen over deze setup. Ik heb op internet en youtube al veel info opgezocht, alleen wordt het mij alleen maar meer ingewikkelder dan dat ik na een filmpje of post zeg van; Nu snap ik het! Vooral vraag 5 wordt me maar niet duidelijker.

1. Is het mogelijk om de OEM speakers en tweeters aan te sluiten op de versterker samen met de speakers die in de hoedenplank komen?

2. Is dit niet mogelijk om te doen omdat het een 4 kanaals versterker wat levert dan een betere geluidservaring op? Front speakers versterken of rear?

3. Als het versterken van de front speakers een betere geluidservaring oplevert zullen de rear speakers dan wel wat gaan toevoegen aan de geluidservaring aangezien deze dan niet versterkt worden? Als ze zeg maar alleen een beetje rear opvulling opleveren dan bestel ik het pakket liever zonder de hoedenplankspeakers. Hoef ik mijn hoedenplank ook niet stuk te zageno_O.

4. Als het versterken van de front speakers een betere geluidservaring oplevert wordt het dan aangeraden aftermarket speakers te halen? (Ik vind persoonlijk de OEM speakers die er nu inzitten redelijk goed klinken. Dit komt wellicht omdat mijn radio die ik er laatst in heb gezet deze nu versterkt? Daarvoor klonken ze niet zo best) Maar als aftermarket speakers 100x beter klinken gaan ze er natuurlijk uit.

5. Hoe versterk je de frontspeakers? Tap ik bij de kabelboom van de radio de kabels van de frontspeakers af en trek ik dan deze kabels naar achteren naar de versterker?

Alvast bedank.

Met vriendelijke groet,

Dennis

Ik zou beginnen met een under seat subwoofer, liefst aktief, dus met ingebouwde versterker.. Dan kan je wat bas wegdraaien uit je voorspeakers en hebben die dus veel meer kracht over om de hogere tonen te doen.

Als dat tegenvalt of als je toch meer wilt dan vervang je de OEM speakers met speakers die netjes passen in de originele gaten.

Daarna kan je nog kiezen om toch een klein versterkertje op de voorspeakers te zetten. Die leg je dan in je handschoenenvak. Een tweede underseat sub erbij kan ook nog, maar ik denk dat dat al helemaal niet meer nodig is.

Die grote kisten en en hoedenplank speakers is als je het mij vraag allemaal onzin. Geluid komt het liefst van 2 speakers, meer speakers maakt het alleen maar rommelig. Een subwoofer extra is niet zo'n probleem omdat bastonen niet goed te lokaliseren zijn voor het menselijk oor.

Speakers achter zijn voor de achterbank. Die hele speakerset slaat nergens op, die 12" subwoofer is veel te groot voor dat versterkertje en die ovalen speakers hebben een zeer slecht rendement van 92dB.
De set is voor de verkoop samengesteld: "grote speaker 1000 Watt, waauw echt gaaf en lekker makkelijk inbouwen". Als ik het zo inschat ben je een twintiger en kost de set niet meer dan €300..

Voor het beste resultaat moet je gewoon wat meer moeite doen, speakers in voordeur en raamstijl aanpakken. Subwoofertjes onder de stoelen. Veel netter en klinkt 6 keer beter.

V0RQ zei:
Ik zou beginnen met een under seat subwoofer, liefst aktief, dus met ingebouwde versterker.. Dan kan je wat bas wegdraaien uit je voorspeakers en hebben die dus veel meer kracht over om de hogere tonen te doen.

Als dat tegenvalt of als je toch meer wilt dan vervang je de OEM speakers met speakers die netjes passen in de originele gaten.

Daarna kan je nog kiezen om toch een klein versterkertje op de voorspeakers te zetten. Die leg je dan in je handschoenenvak. Een tweede underseat sub erbij kan ook nog, maar ik denk dat dat al helemaal niet meer nodig is.

Die grote kisten en en hoedenplank speakers is als je het mij vraag allemaal onzin. Geluid komt het liefst van 2 speakers, meer speakers maakt het alleen maar rommelig. Een subwoofer extra is niet zo'n probleem omdat bastonen niet goed te lokaliseren zijn voor het menselijk oor.

Speakers achter zijn voor de achterbank. Die hele speakerset slaat nergens op, die 12" subwoofer is veel te groot voor dat versterkertje en die ovalen speakers hebben een zeer slecht rendement van 92dB.
De set is voor de verkoop samengesteld: "grote speaker 1000 Watt, waauw echt gaaf en lekker makkelijk inbouwen". Als ik het zo inschat ben je een twintiger en kost de set niet meer dan €300..

Voor het beste resultaat moet je gewoon wat meer moeite doen, speakers in voordeur en raamstijl aanpakken. Subwoofertjes onder de stoelen. Veel netter en klinkt 6 keer beter.

Ik ga eens kijken naar een underseat subwoofer. Het klopt inderdaad wel wat je zegt plus het scheelt kofferbak ruimte en je ziet er niks van als je het goed weg werkt.

Dankjewel voor je reactie!

Ik zou bij een under the seat exemplaar even kijken of daar wel ruimte voor is.
Het model cordoba voor de jouwe, heeft die ruimte namelijk niet, omdat er een middenrail onder de stoel zit.
Ik heb echter geen idee wanneer ze van dat systeem afgestapt zijn.
In de meeste gevallen kun je zo'n sub trouwens ook in de achterbak zetten.
Grote voordeel van die dingen is dat ze meestal geen extra kabels nodig hebben, dat zit allemaal bijgeleverd en er zitten goeie instructies bij wat waar moet. Je kunt ze vaak zo bijpluggen op je zekeringbak (als er een vrije plek is). Dus beter geschikt voor iemand zonder ervaring met electronica.

Verder heeft het weinig nut om OEM frontspeakers te versterken. In de meeste gevallen zijn die afgestemd op de originele radio. Dus als je ze gaat versterken gaan ze dat niet overleven.

Upgraden doe je door er nieuwe speakers in te zetten die meer wattage (RMS) aankunnen en die vervolgens te versterken met een bijpassende versterker. Dit kan idd met een 4kanaals versterker als je nog een subwoofer erbij wilt. Maar dat is qua bekabeling een beetje onhandig.
En waarschijnlijk vind je niet de juiste combinatie. Een 4kanaals versterker is eigenlijk gericht op het aansturen van een set voor en achter speakers. Een subwoofer heeft een zwaardere versterker nodig.
Vind het ook vreemd, dat de versterker niet adequaat genoeg is voor de sub. Als het 1 pakket is?

Achterspeakers zou ik nooit bijplaatsen als er geen mogelijkheden origineel zijn. Ze overstemmen de voorste meestal, zeker als je die origineel laat. En als je ze in gaat bouwen in je hoedenplank ziet het er nog niet uit ook (en als er goed spul in zit. Is het nog diefstalgevoeliger ook)

Overigens wat betreft de subwoofer: als je er eenmaal een van een interessant formaat hebt. Ga je je kofferbakruimte echt missen ;) De mijne is demontabel (spanband en de plus/min kabels) om die reden.
Al heb je er bij een cordoba wat minder snel last van.

Bij een sedan is de kofferruimte wel beter geïsoleerd van de cabine dus je zult minder merken van de subwoofer. Als je pech hebt, merkt je omgeving er zelfs meer van dan jij.

Klassiekerrijder zei:
Bij een sedan is de kofferruimte wel beter geïsoleerd van de cabine dus je zult minder merken van de subwoofer. Als je pech hebt, merkt je omgeving er zelfs meer van dan jij.

Klopt. Ik zou een bandpass subwoofer daarvoor aanbevelen. Daar kan je nog mee spelen door hem in de lengte of de breedte te leggen. Bij een 2004 cordoba kan je niks in de hoedenplank monteren. Er zit weliswaar een hoedenplank-achtig iets in, maar daar lopen allerlei verstevigingen onder.
Bij mijn Cordoba zitten er ook speakers in de achterdeuren (2 tweeters en 2 laag-middentoners). En dat is een Stella, dus 1 van de kaalste uitvoeringen. Geef liever wat geld uit aan goede deurspeakers. De oude waren/zijn niet slecht, daar komt echt behoorlijk geluid uit, maar bij mijn auto gaan de foamranden van de speakers er langzaam aan.

Die meerweg-coaxiaal luidsprekers kan je vergeten, die passen niet cq zijn niet zinvol.

TomTom zei:
Klassiekerrijder zei:

Klopt. Ik zou een bandpass subwoofer daarvoor aanbevelen. Daar kan je nog mee spelen door hem in de lengte of de breedte te leggen. Bij een 2004 cordoba kan je niks in de hoedenplank monteren. Er zit weliswaar een hoedenplank-achtig iets in, maar daar lopen allerlei verstevigingen onder.
Bij mijn Cordoba zitten er ook speakers in de achterdeuren (2 tweeters en 2 laag-middentoners). En dat is een Stella, dus 1 van de kaalste uitvoeringen. Geef liever wat geld uit aan goede deurspeakers. De oude waren/zijn niet slecht, daar komt echt behoorlijk geluid uit, maar bij mijn auto gaan de foamranden van de speakers er langzaam aan.

Die meerweg-coaxiaal luidsprekers kan je vergeten, die passen niet cq zijn niet zinvol.

Ik ga denk ik eerst alle deurspeakers dan vervangen met wat betere speakers. Wat ik alleen lastig vind is hoe ik nou weet welke speakers wel passen en welke niet. Er kunnen 16,5ø speakers in. Kan ik beter gewoon een kant en klare set kopen met adapter ringen en al? Want ik zag deze voorbij komen.. Iemand zijn mening over deze speakers?:D Te duur voor die prijs of zijn er betere voor een lagere prijs en dat ik dan apart speakerringen erbij bestel?

Hertz is wel een goed merk, maar smaak is heel persoonlijk natuurlijk en ik vind die kant-en-klare setjes nu niet altijd heel denderend klinken zeg maar. Ik zou zelf proberen verschillende setjes te beluisteren cq reviews te lezen en dan te kiezen wat je het beste vindt klinken, aldanniet met speakerringen.
Maar voor de prijs lijkt het me een prima set, absoluut beter dan wat je nu hebt en lekker makkelijk te installeren natuurlijk (y)

Herz is een goed merk. Maar of je die speakerringen nodig hebt? Je moet vooral opletten of de diepte wel gaat passen.
Enige voordeel wat ik van dat setje zie is dat wellicht de tweeter 1 op 1 past in de originele behuizing.

Als je het zelf wil doen; begin met met een composet voorin gewoon op maat voor dit type auto. En sluit een actieve subwoofer aan op je radio (die was al vervangen begreep ik). Achter je voorstoel kun je die dan plaatsen tenzij je met 4 man rijdt regelmatig, dan beter in kofferbak. Achterspeakers laten zitten.

Speakers achterin upgraden is altijd een noodgreep als je voorin niks kwijt kunt, je gaat ook niet met je rug naar een concert toe zitten dus zorg ervoor dat het beste geluid voorin zit. Je kunt dat eventueel laten ondersteunen door een subwoofer voor het laag, die frequenties zijn niet zo richtinggevoelig. Als je meestal alleen of met twee in de auto zit, zou je kunnen overwegen om een sub op de vloer voor de achterbank te leggen, die je kunt afkoppelen als er iemand op de achterbank moet zitten.
Een composet met scheidingsfilter is ook een goed plan, een aparte speaker voor hoog en voor midden/laag geeft doorgaans een mooier geluid (mits van behoolijke kwaliteit).
Wat ook een verbetering geeft is het dempen van deuren en deurpanelen met zelfklevende dempingsmaterialen. Als je het volume iets opdraait is het irritant als de boel gaat trillen en rammelen.

Terug
Bovenaan