Hoe erg is mijn koppeling stuk?

Carkiller

Asfaltkampioen
Goedendag,

Mijn Suzuki Alto heeft al een tijdje problemen met de koppeling, het druklager is op zijn retour.
Schakelt nog goed maar de koppeling gaat zwaar en heeft nog maar een korte slag.
Mijn idee was om alles te vervangen als hij gaat slippen of niet meer goed schakelt.

Gisteren kwam ik er achter dat ik kan schakelen zonder de koppeling te gebruiken, in de hogere versnellingen merk je met schakelen eigenlijk geen verschil met koppeling intrappen of niet. Natuurlijk gebruik ik normaal gewoon de koppeling, maar hij lijkt dus altijd een beetje ontkoppelt te zijn waardoor je net de ruimte hebt te schakelen, beetje half-half idee. Kan dat?

Maar nu het rare, hij slipt niet door. Zit ook weinig motorvermogen in natuurlijk, maar de koppeling test haalt hij. (motor slaat af bij koppelingspedaal langzaam op laten komen in 5 bij stilstand)
Je kan er dus prima mee rijden met normaal gebruik, ook helling op uit stilstand gaat probleemloos.
Maar is doorrijden slopen of niks aan de hand tot ie echt gaat slippen en dus versleten is?

Je geeft niet aan welk type/bouwjaar Alto dus eerst deze vraag: heeft jou Alto een hydraulische bediening van de koppeling?
Kan best zijn dat er daar een lek of lucht of vervuiling in het systeem zit wat deze problemen veroorzaakt, olie van het koppelingssysteem verversen is een ondergeschoven kindje wat eigenlijk gelijk met het verversen van de remvloeistof moet gebeuren.

Je geeft niet aan welk type/bouwjaar Alto dus eerst deze vraag: heeft jou Alto een hydraulische bediening van de koppeling?
Kan best zijn dat er daar een lek of lucht of vervuiling in het systeem zit wat deze problemen veroorzaakt, olie van het koppelingssysteem verversen is een ondergeschoven kindje wat eigenlijk gelijk met het verversen van de remvloeistof moet gebeuren.
2010, koppeling heeft een kabel en die is al vervangen.

Met kabelbediening gaat nu eenmaal zwaarder dan hydraulisch. Vooral als je overstapt van de 1 naar de ander valt dat op. En natuurlijk is zo nirt te bepalen hoe zwaar zwaar is. Maar kan ook zijn dat je druklager zo ver heen is dat het daardoor zwaar aanvoelt.

Zolang er geen slip is kun je niet veel meer stukmaken dan de koppelingsset. Met slip ga je ook je vliegwiel snel verslijten. En natuurlijk heb je kans dat het ineens echt stuk is en je niet verder kunt, bijvoorbeeld omdat de diafragma veren afbreken of zo.

Als de koppeling aan vervanging toe is, waarom zou je daar dan mee wachten?
Bij een Alto zullen de kosten niet zo hoog zijn en de kans is nihil dat je de nieuwe koppeling nog zult verslijten.
Door deze nu te vervangen, kun je zelf nog maximaal genieten van de nieuwe koppeling ipv de volgende eigenaar,

Als de koppeling aan vervanging toe is, waarom zou je daar dan mee wachten?
Bij een Alto zullen de kosten niet zo hoog zijn en de kans is nihil dat je de nieuwe koppeling nog zult verslijten.
Door deze nu te vervangen, kun je zelf nog maximaal genieten van de nieuwe koppeling ipv de volgende eigenaar,
Hij staat in de planning om weg te doen, dealer koopt hem in dus geen gedoe. Ik weet niet wat handig is, wil hem deze winter nog gebruiken want 4 seizoenen banden. Andere auto's staan op zomerbanden.

En wat als je 100 rijdt en ineens het gaspedaal goed intrapt?

Ik zou gewoon proberen de winter door te rijden. Maar ik ben in dat opzicht altijd vrij zuinig.

En wat als je 100 rijdt en ineens het gaspedaal goed intrapt?

Ik zou gewoon proberen de winter door te rijden. Maar ik ben in dat opzicht altijd vrij zuinig.
Dan niks aan de hand, trekt gewoon gelijkmatig op.
Platen zijn denk ik niet het probleem, druklager wel.

Ik vind het niet zo spannend klinken hoor. Schakelen zonder koppeling kan sowieso als je goed let op je toerental. Zolang je normaal kan rijden zal het nog wel even goed gaan. En als het je irriteert zou ik het gewoon laten vervangen (als je nog een tijd met deze auto wil rijden).

Nb. Ik dacht dat je die Swift had gekocht om de Alto te vervangen.

Ik vind het niet zo spannend klinken hoor. Schakelen zonder koppeling kan sowieso als je goed let op je toerental. Zolang je normaal kan rijden zal het nog wel even goed gaan. En als het je irriteert zou ik het gewoon laten vervangen (als je nog een tijd met deze auto wil rijden).

Nb. Ik dacht dat je die Swift had gekocht om de Alto te vervangen.
Klopt, Alto mag nog even voor winterauto spelen maar heeft weinig nut meer verder. Is zelfs minder zuinig dan de Swift. Koppeling prima te doen dus ik wacht maar op het echte einde. Lijk geen gevaar te lopen anders dan pech krijgen.

Terug
Bovenaan