Hoe beslissen? Nieuwe motor of nieuwe auto?

A

Anoniem

Guest
Hallo autoliefhebbers,
Afgelopen weekend heeft de motor van onze Volkswagen Passat 1.9 diesel uit 2007 het begeven. Wat er precies gebeurd is weten we nog niet, maar hoogstwaarschijnlijk heeft iets een gat in het motorblok geslagen (volgens de wegsleper van de ANWB, want zoals jullie vast al gemerkt hebben, heb ik er zelf niet zoveel verstand van)
Nu vraag ik jullie advies omtrent het volgende. Hoe kom ik er nu achter of het vervangen van de motor de moeite waard is? Brengen we de auto dan naar een erkende dealer of juist liever niet?
We hebben drie kleine kinderen en missen onze enige auto op het moment verschrikkelijk!
Ik hoor heel graag hoe jullie hierover denken.
Groetjes,
Jikke

Een auto van 10 jaar oud zou ik niet naar een dealer brengen voor een motorwissel. Een gebruikte motor van dit type heb je snel gevonden, er zijn er letterlijk miljoenen van verkocht en zijn ook niet zo heel duur meer, zeker als de aanbouwdelen van de huidige motor nog bruikbaar zijn. Als de rest van de auto nog goed is zou ik een paar lokale garages benaderen met de vraag of ze zo'n klus zouden willen aanpakken en eventueel ook zelf de gebruikte motor zouden kunnen aanleveren.

Je moet een beargumenteerde afweging maken tussen de auto opknappen of verkopen zoals die nu is (=sloopwaarde?) en iets anders terug kopen. Je moet dan 2 stappen doorlopen:

Stap A: bij meerdere garages een offerte opvragen. Bij voorkeur met daarbij de vraag wanneer ze de operatie af kunnen ronden (moet je 2 dagen of 2 maanden wachten?) en wat voor soort garantie je erbij krijgt.

Stap B: op marktplaats of een vergelijkbare website opzoeken wat een auto zou kosten die je zou kopen als je de Passat dumpt en iets anders terug zou kopen.

Hoeveel kilometers heeft hij al gereden? Want als hij al 4ton op de teller heeft staan dan heeft de rest van de auto dat natuulijk ook en kunnen ook andere onderdelen zoals een versnellingsbak stuk gaan.
Op marktplaats staat 1 blok met prijs en die kost 1150 euro, met inbouwen zit je denk ik op 2500/3000 euro, voor dat geld heb je niets anders wat beter is.
Maar je geeft al aan drie kleine kinderen te hebben die ook niet goedkoop zijn, dus tenzij je geld hebt voor een andere auto zou ik deze maken.

Bedankt voor het meedenken! De auto heeft zo'n 220.000 op de teller staan. Dat is natuurlijk niet weinig, maar komt niet in de buurt van jouw 4ton. Toch de moeite waard dan?

Er zit hier iemand op het forum die een week of 3 geleden een gebruikte 1.9 TDI in z'n Audi A3 heeft laten zetten voor zo'n €1.300 inclusief de motor als ik me niet vergis. Hier een linkje naar zijn topic mocht je wellicht meer willen weten:

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5782140,page=2

Hier heb je nog een website met sloopwagens. Als zo'n wagen op de sloop is gekomen vanwege een ongeluk of iets anders ongerelateerd aan de motor dan zal de motor nog prima zijn.

https://www.schadeautos.nl/nl/zoek/demontage/personenauto-s+volkswagen+passat+diesel/2/1/81/1566/11/0/1/0

Jikke Wittekamp zei:
Bedankt voor het meedenken! De auto heeft zo'n 220.000 op de teller staan. Dat is natuurlijk niet weinig, maar komt niet in de buurt van jouw 4ton. Toch de moeite waard dan?
Ja dan is het eerder de moeite waard, maar ik ken de auto voor de rest natuurlijk niet, als de algehele staat voor de rest nog prima is en je geen grote kosten verwacht(motor na natuurlijk), dan kan het de moeite waard zijn.
Een vergelijkbare Passat uit 2007 met 160dkm kost ongeveer 7000 euro, dus ja het is net hoeveel geld je hebt en wilt en kunt uitgeven.

Ff goed onderzoeken wat voort type motor je er in kunt laten plaatsen, anders heb je hetzelfde probleem binnen de kortste keren nogmaals.
Voorheen dacht ik dat 1.9 een oersterke motor was maar helaas bij sommige bouwjaren en type motoren zit er een constructiefout mbt de drijfstangen.

Ik had zelf afgelopen zomer in mijn Seat uit 2008 ook dit probleem en die van mij was een 1.9 tdi met 105 pk en het type was een BLS motor.

Motor met inbouwen, laten we zeggen bij een goedkope garage rond de 1.500,- euro maar ik kreeg als advies om ook meteen de distributieriem te doen met waterpomp en dat zal ook rond de 500 euro zijn. Zit je toch weer op 2.000,- euro.

BXE en BLS waren niet goed zover ik weet maar sowieso de BLS is niet goed weet ik uit eigen ervaring.

Straks heb je zoveel geld uitgegeven en dan heb je er niks aan uiteindelijk als het weer kapot gaat. Hierdoor heb ik de auto verkocht, weliswaar tegen de helft van de normale prijs maar ik had geen zin om het nogmaals mee te maken.

Mijn advies zou hoe dan ook zijn inruilen en/of verkopen. Succes.

voor 1000 heb je een goede ruilmotor met minder aan km. voor dat reparatiegeld heb je geen gelijkwaardige auto, als je ruilmotor, distrubitieset en evt een koppelingsset erbij neemt(hij ligt toch al uit elkaar) denk ik dat je bij een beun inc inbouwen 2000 verder bent en ik denk niet dat je voor dat geld een passat 2007 hebt

Gewoon andere auto, kopen auto,s genoeg als je een beetje kijkt, vind voor weinig geld een goede auto Mischien zelfs nog wel een paar jaar jonger.

peter81 zei:
Gewoon andere auto, kopen auto,s genoeg als je een beetje kijkt, vind voor weinig geld een goede auto Mischien zelfs nog wel een paar jaar jonger.
Voor het plaatsen van de motor en eventueel andere dingen die je moet vervangen en de motor zelf, heb je echt geen betere auto die nieuwer is.

Zadelsnuiver zei:
Er zit hier iemand op het forum die een week of 3 geleden een gebruikte 1.9 TDI in z'n Audi A3 heeft laten zetten voor zo'n €1.300 inclusief de motor als ik me niet vergis. Hier een linkje naar zijn topic mocht je wellicht meer willen weten:

Klopt dat ben ik.
Dit was bij een bekende van me en ik kan hem ten zeerste aanraden. Ik weet niet waar je woont? Anders kun je mij altijd een PM sturen!

Als de auto verder nog in goede staat is, zal een ruilmotor een prima inverstering zijn om nog vele veilige en betrouwbare kilometers te maken. Dat is immers ook waar de 1.9 diesels om bekend staan!

Jan Willem Casteleijn zei:
Zadelsnuiver zei:

Klopt dat ben ik.
Dit was bij een bekende van me en ik kan hem ten zeerste aanraden. Ik weet niet waar je woont? Anders kun je mij altijd een PM sturen!

Als de auto verder nog in goede staat is, zal een ruilmotor een prima inverstering zijn om nog vele veilige en betrouwbare kilometers te maken. Dat is immers ook waar de 1.9 diesels om bekend staan!

Helemaal eens.

Reken ook je leenautokosten. 3 weken wachten en zoeken en nul garantie omdat je bij een beunhaas laat sleutelen is minder handig dan dit weekend inruilen met X bijbetalen maar wel 6 maanden garantie, verse apk, betere banden etcetera.

Laat dus óók een paar inruiloffertes maken. Tips hierboven kloppen soms half. Je kapotte auto is namelijk ook nog iets waard als inruiler.

Je kan zelfs overwegen of je niet een stapje kleiner/lichter kan en zo met MRB en verzekering weer wat terug verdient óf juist wat extra uit te geven en weer tien jaar lekker modern en betrouwbaar verder kan. Prius bijvoorbeeld..

Terug
Bovenaan