hobbelt licht bij versnellen tussen 2000 en 4000 RPM

Logische verklaring?

• Totaal aantal stemmers
    5
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Mijn auto de Kia Rio uit 2012 met de 1.2 benzine motor heeft een klein probleempje. kilometer stand is nu 180.000 KM.

Bij het versnellen op een egale weg, lijk het net of je over een paar hobbels heen rijd. het is niet mooi constant.
Garage heeft de auto uitgelezen, maar (nog) geen foutmeldingen. De monteur voelt het ook, een lichte hobbels bij een constante versnelling.
Het begint rond de 2000RMP dan is het een lichte, en als je doortrek naar de 4000RPM wordt het wel iets duidelijker voelbaar.

Het zijn er een stuk of 3 a 4 hobbels. Toerenteller fluctueert niet zichtbaar. Snelheidsmeter fluctueert tijdens het versnellen niet. Wel bij een constante snelheid van 80km/u. Maar de monteur denkt niet dat dit een verband heeft.

Monteur denkt dat de koppeling begint te slijten, en door het verkrijgen van meer vermogen naarmate de RPM omhoog gaat, de koppeling klein beetje slipt. Omdat ik veel snelweg rijdt, was het advies doorrijden tot het probleem erger wordt.

Lijkt mij een logische verklaring. Wat vinden jullie?

Als de snelheidsmeter gaat bewegen bij een bepaalde constante snelheid, zal iedere auto gaan shokken, net of de motor even weg valt, dit komt natuurlijk omdat de ecu (motor manegment) zijn info krijgt van snelheid en lucht toevoer, en nog wat dingen, valt er een weg, dan krijg je even een shokje, omdat de ecu even moet denken hoe ie je auto aan de praat moet houden, vroeger was het gelijk bbbbbwwweeeeuuuuhhhh, motor uit,

Je kan beter een poll er neer zetten of het verhaal logisch neergeschreven is. Want ik kan er geen chocola van maken.

Ik lees het zo: hij reageert stotterend op gasgeven?
Als je koppeling écht bijna versleten is, zal je hem met de Kia er bij 4000 toeren gemakkelijk doorheen trekken, en bij 2000 nog niets merken. Dat zou je dan wel echt merken.

Tsja....slippende koppeling ga je wel merken op termijn.

Slechte benzine kan ook, het warme weer kan ook een factor zijn. Een versleten koppeling op 180.000 km is mogelijk, maar voor een auto uit 2012? Dan moet die wel heel erg mishandeld zijn. Het is niet zo dat die weinig kilometers heeft gemaakt namelijk.

Bougie's, bobine, een verstopte injector, altijd tanken bij de aller goedkoopste pomp....noem maar op.

Nico GTR zei:
Tsja....slippende koppeling ga je wel merken op termijn.

Slechte benzine kan ook, het warme weer kan ook een factor zijn. Een versleten koppeling op 180.000 km is mogelijk, maar voor een auto uit 2012? Dan moet die wel heel erg mishandeld zijn. Het is niet zo dat die weinig kilometers heeft gemaakt namelijk.

Bougie's, bobine, een verstopte injector, altijd tanken bij de aller goedkoopste pomp....noem maar op.

Weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan.

Bougies zijn nieuw, injector cleaner is gebruikt, en tank bijna altijd shell. af en toe 95 (E10) in belgie .
Bobines hebben we nog niet naar gekeken. maar dat was nog wel de bedoeling. als het niet aan de ontsteking ligt dan gaan we over naar LMM, maar verwacht wel dat je dit had gezien als je de auto uitleest.

Het was voornamelijk om te kijken of het een logische verklaring was van de monteur. Ik heb nog nooit koppelingsproblemen ondervonden, dus weet niet hoe dat voelt. Weet allen bij een versleten koppeling dan als je het gas intrapt dat de teiren omhoogschieten maar niet de snelheid.

@TomTom: echt stotterend wil ik het niet noemen, meer een schokje, stotteren is duidelijker voelbaar. ik kan van tekst ook een chocolade maken, helaas.

Terug
Bovenaan